handdator

Visa fullständig version : Finns det en maxgräns av vad jag kan trycka i mig?


spets5
2011-09-17, 18:41
Må låta som en konstig fråga - och kanske helt dum... Men jag har funderat på följande resonemang och tänkte därför höra om svar från forumets gurus...

Finns det egetligen en övre gräns av hur många kcal som kroppen kan ta emot på en dag? Om jag exempelvis ligger på underskott 13 av 14 dagar och därefter ska köra en riktig frossarongång... On jag då trycker i mig allt jag kan i form av pizza, kakor, godis, öl etc etc... Finns det då en gräns för kroppen då den säger: "stopp - nu kan jag inte lagra på mig fler kcal. Jag skiter ut resten". Alltså, den där sista hamburgaren spelade ingen roll, och hade det även varit pommes till hade inte det heller spelat någon roll - fler kcal än vad som är inmatat just nu kan inte kroppen ta emot ändå...

Hoppas ni förstår mitt tänk. Som en sidopunkt kan meddelas att jag själv inte kör med ätardagar etc... Försöker mer hålla en sund kost konstant. Men har funderat kring ovanstående... Tycker det är en intressant tanke.

vicarious
2011-09-17, 19:09
Gränsen finns men är såpass hög att det är i stort sett omöjligt att komma dit. Kroppen är väldigt bra på att lagra in energi.

Hannya
2011-09-17, 19:15
har för mig jag läst att just socker är lättast, fler tusen kalorier lagrar kroppen utan några som helst problem

King Grub
2011-09-17, 19:15
Bara från socker kan du ta upp 40000 kcal per dygn eller mer. Du kommer att kräkas innan du får i dig mer än du kan absorbera.

spets5
2011-09-17, 19:16
Gränsen finns men är såpass hög att det är i stort sett omöjligt att komma dit. Kroppen är väldigt bra på att lagra in energi.

Tack! Så då finns det en gräns ändå. Omöjligt att komma dit? Ett flertal pizzor, starköl och burgare räcker alltså inte?

spets5
2011-09-17, 19:17
Bara från socker kan du ta upp 40000 kcal per dygn eller mer. Du kommer att kräkas innan du får i dig mer än du kan absorbera.

Attans... Men tack för input.

Lychgate
2011-09-17, 19:18
Beror mycket på hur snabbt maten smälts ner och tas upp i tarmarna. Äter man bara socker och olja lär allt tas upp. Kan tänka mig att det inte finns studier då det kan räknas som oetiskt att testmänniskor ska äta 15k+ kcal dagligen?

Förövrigt om du har dietat hårt så lär kroppen försöka spara på all energi du stoppar i dig i större grad än när man normalt ligger på energibalans.

Sheogorath
2011-09-17, 19:24
Och det här är anledningen till att man ska behandla ätardagar som vilka dagar som helst. Allt räknas. Det man överäter får man kompensera för med ett större underskott övriga dagar. :)

kajjm
2011-09-17, 19:25
Tyvärr, även om du skulle ligga på 1k kcal minus i 13 dagar för att den 14 dagen trycka i dig makalösa 15k i överskott så skulle du därför gå upp..

spets5
2011-09-17, 19:39
Ehhrrmm... Det verkar som om man får slopa kommentaren: "ah denna kebabtallrik spelar ändå då ingen roll med tanke på dagens intag" klockan 03.45 sluddrande med lite sås i mungipan en lördagkväll...

Fredrik_S
2011-09-17, 19:41
Det krävs en målveten frossardag för att komma över 10 000 kcal på ett dygn, dock inte omöjligt. Men det är ändå inte i närheten av maxgränsen.
Det är därför det är så lätt att på bara en vecka lägga på sig mer fett en man lyckats bli av med på 2 månader.

Löpsko
2011-09-17, 19:55
Skulle vara intressant om det kunde göras en ätar studie på fett och protein med väldigt begränsat kolhydratsintag. Ligger själv på 3-4000 kcal fett och protein och min vikt står still, skulle jag addera kolhydrat till ekvationen kanske ja skulle hamna på 2000kcal om dan för att ligga i balans.

Enligt de inbitna lchf personerna så säger ju dem att man skiter ut överskottsfettet och att man ej kan lägga på sig men det ska ja låta vara osagt.

Lychgate
2011-09-17, 19:59
Skulle vara intressant om det kunde göras en ätar studie på fett och protein med väldigt begränsat kolhydratsintag. Ligger själv på 3-4000 kcal fett och protein och min vikt står still, skulle jag addera kolhydrat till ekvationen kanske ja skulle hamna på 2000kcal om dan för att ligga i balans.

Enligt de inbitna lchf personerna så säger ju dem att man skiter ut överskottsfettet och att man ej kan lägga på sig men det ska ja låta vara osagt.

Ursäkta? Du kan äta dubbelt upp i kalorier dagligen bara för att du inte äter kolhydrater?

agazza
2011-09-17, 19:59
Fränt att lägga på sig 5kg om dagen i princip. Det blir som bambu, man kan se när man växer:D

Löpsko
2011-09-17, 20:04
Ursäkta? Du kan äta dubbelt upp i kalorier dagligen bara för att du inte äter kolhydrater?

um, ja.

Sheogorath
2011-09-17, 20:06
um, ja.

Dumheter. Vem har tutat i dig den skiten?

Lychgate
2011-09-17, 20:09
Enda logiska slutsatsen jag kan dra är att vattenlagringen av glykogenet släpps av i samma takt som det överflödiga fettet i kosten sparas i kroppen för att förklara stillastående vikt. Förutsatt att det blir överskott på 3-4k kcal om dagen det vill säga.

Annars är det rent skitsnack.

King Grub
2011-09-17, 20:13
um, ja.

Ha ha... nej. Fettinlagringen från dietärt fett är obehindrad; mycket lättare att lagra kalorierna från fettet man äter som kroppsfett än det är att lagra kolhydrat- och proteinenergin.

onemore
2011-09-17, 20:16
om du svälter dig en längre period kan du dö av att stoppa i dig för mycket på en och samma gång. Många judar som svält så pass lång tid dog när de kom ut ur lägrena av att de fick för mycket mat av soldaterna i form av choklad o.s.v.
fun fact :P

Löpsko
2011-09-17, 20:25
Ha ha... nej. Fettinlagringen från dietärt fett är obehindrad; mycket lättare att lagra kalorierna från fettet man äter som kroppsfett än det är att lagra kolhydrat- och proteinenergin.

Fått för mig iaf att om man minskar på andelen kolhydrater i kosten så minskar insulinet, de i sin tur ökar frisättningen av fettväven och ökar förbränningen.

På så sätt kan man äta mer.

Men ja har väll fel antar jag. :cryout:

Ronn
2011-09-17, 20:25
um, ja.

um, nej, överäta grädde och snabbt gå upp är lätt om man kör LCHF, been there done that.

Hannya
2011-09-17, 20:25
Fått för mig iaf att om man minskar på andelen kolhydrater i kosten så minskar insulinet, de i sin tur ökar frisättningen av fettväven och ökar förbränningen.

På så sätt kan man äta mer.

Men ja har väll fel antar jag. :cryout:

Jävligt fel.

(sorry to be that guy)

Löpsko
2011-09-17, 20:27
um, nej, överäta grädde och snabbt gå upp är lätt om man kör LCHF, been there done that.

Ok, man lär sig nya saker varje dag. tråkigt att höra förövrigt.

Ronn
2011-09-17, 20:28
Fått för mig iaf att om man minskar på andelen kolhydrater i kosten så minskar insulinet, de i sin tur ökar frisättningen av fettväven och ökar förbränningen.

På så sätt kan man äta mer.

Men ja har väll fel antar jag. :cryout:

Kroppen kan lagra fett rätt så bra utan insulin. :smash:

Doctor Snuggles
2011-09-17, 20:44
Och det här är anledningen till att man ska behandla ätardagar som vilka dagar som helst. Allt räknas. Det man överäter får man kompensera för med ett större underskott övriga dagar. :)

Om ätardagar är vilka andra dagar som helst, då är de inte ätardagar.

spets5
2011-09-17, 21:36
Och det här är anledningen till att man ska behandla ätardagar som vilka dagar som helst. Allt räknas. Det man överäter får man kompensera för med ett större underskott övriga dagar. :)

Klokt