handdator

Visa fullständig version : proteinbehovet vs lågintensiv promenad


Hannya
2011-09-17, 14:00
OM vi säger att jag har som mål att gå ner i vikt, så effektivt som möjligt (fettförbrännar-synvinkel)

dagsbehov: 2600kcal

mitt intag: 1400kcal, med 246g protein (för mig, ca 3g/kroppskg)

träning; styrketräning a la Leangains mån,ons,fre (intag: ca 2000kcal, mycket kolhydrater)

vilodag: promenad, ca 60-70min. (1400kcal som sagt)

så länge som styrkan behålls i gymmet, är det en nästintill garanti för att mycket utav muskelmassan behålls?

tänkt som en intensiv 5-10 veckors period

maten:
Kyckling
Grönsaker (500g-1kg/dag)
Keso
Banan
Ris (träningsdagar)
Proteinshake (efter gym & till måltider)
Eaa (direkt innan gym)

Sheogorath
2011-09-17, 14:07
Energinivån du föreslår låter som vad man kan tänka sig är lagom för en skapligt vältränad tjej efter sådär 15 veckors dietande när basalmetabolismen har sänkts rejält. Om du inte har bråttom med att tappa kilona så föreslår jag att du lägger dig MYCKET högre från start. Du snackar om ett underskott på 1200 kcal på en vilodag där du dessutom går vad vi får anta är en hurtig power-walk med allt vad det innebär. Galet! Det kräver MYCKET kroppsfett för att det ska vara safe som jag ser det.

Sen är jag inte alls för att man har ett så pass mycket lägre energiintag på vilodagarna (varför inte kalla det återhämtningsdag istället?), men det är olika filosofier. Vissa tycker si, andra tycker så. Förmodligen bränner du minst lika mycket energi på dina promenader som på din styrketräning, dessutom.

Hannya
2011-09-17, 14:11
Energinivån du föreslår låter som vad man kan tänka sig är lagom för en skapligt vältränad tjej efter sådär 15 veckors dietande när basalmetabolismen har sänkts rejält. Om du inte har bråttom med att tappa kilona så föreslår jag att du lägger dig MYCKET högre från start. Du snackar om ett underskott på 800 kcal på en vilodag. Det kräver en hel del kroppsfett och optimerad muskelbyggande styrketräning för att det ska vara safe som jag ser det.

Sen är jag inte alls för att man har så pass mycket lägre energiintag på en vilodag (varför inte kalla det återhätmningsdag istället?), men det är olika filosofier. Vissa tycker si, andra tycker så.

bf% på 15-18%, styrketräningen 5reps x 2 set på basövningar, 1-2 komplementövning per tillfälle.


500 vs 800 är det så pass stor skillnad?


(är väl medvetenheten om alla fördelar med -500kcal vilodagar, balans på träningsdagar. försöker bara tänja lite på gränserna. iaf i teorin)

Sheogorath
2011-09-17, 14:13
bf% på 15-18%, styrketräningen 5reps x 2 set på basövningar, 1-2 komplementövning per tillfälle.


500 vs 800 är det så pass stor skillnad?


(är väl medvetenheten om alla fördelar med -500kcal vilodagar, balans på träningsdagar. försöker bara tänja lite på gränserna. iaf i teorin)

Fast jag räknade fel (och editade min post sedan du svarat). Du har ett underskott på 1200 på vilodagarna, där du dessutom powerwalkar. De där fördelarna du talar om är ingenting man bara kan vara "medveten om" och så är det bra med det. Det är en fråga som är högst öppen för debatt som jag ser det. Jag håller samma intag på vilodagar och träningsdagar för att kroppen ska kunna återhämta sig bra.

Hannya
2011-09-17, 14:19
Fast jag räknade fel (och editade min post sedan du svarat). Du har ett underskott på 1200 på vilodagarna, där du dessutom powerwalkar. De där fördelarna du talar om är ingenting man bara kan vara "medveten om" och så är det bra med det. Det är en fråga som är högst öppen för debatt som jag ser det. Jag håller samma intag på vilodagar och träningsdagar för att kroppen ska kunna återhämta sig bra.

Hm, givetvis är 1200 alldeles för stort underskott, jag tror jag var lite för ivrig när jag skrev min första post.

Så jag tänkte från början:

äta för 2000kcal, motion som bränner ca 300kcal = ~1000kcal underskott/vilodag.
men jag har ändå ätit för 2000kcal. kan då de extra totalt -1200kcal/vecka (4 x 300kcal)
agera fördelaktigt för min fettförlust.

Sheogorath
2011-09-17, 14:23
Hur många kilogram fett har du på kroppen?

Hannya
2011-09-17, 14:24
hur många kilogram fett har du på kroppen?

~12-14

Sheogorath
2011-09-17, 14:28
~12-14

Du gör du vettigt i att aldrig ha ett större underskott än 850 kcal / dygn. Skapar du i snitt det underskottet per dag går du ner 0,7-0,8 kg i veckan. Det är alltså din maximala säkra viktnedgång när du tappat den initiala vätskan. Och det är nu, i början av dieten när du fortfarande har de kilogrammen fett att ta från. Så håll koll på vågen så att du inte går ner snabbare än så. Sen ska du helst minska takten allteftersom dieten fortskrider och du tappar fett.

Eddie Vedder
2011-09-17, 14:28
~12-14

Ligg på cirkus 800 kcal i underskott tycker jag. Och högt proteinintag. Du mpste inte ligga på den absolut gränsen för hur mycket fett din kropp kan frisätta, risken är ofta övervägande för jojobantning och/eller hetsätning när hungern blir för påträngande.

När du går ner i vikt bör sedan underskottet vara lägre och lägre om du vill satsa på bibehållen muskelmassa.

Hannya
2011-09-17, 14:39
Du gör du vettigt i att aldrig ha ett större underskott än 850 kcal / dygn. Skapar du i snitt det underskottet per dag går du ner 0,7-0,8 kg i veckan. Det är alltså din maximala säkra viktnedgång när du tappat den initiala vätskan. Och det är nu, i början av dieten när du fortfarande har de kilogrammen fett att ta från. Så håll koll på vågen så att du inte går ner snabbare än så. Sen ska du helst minska takten allteftersom dieten fortskrider och du tappar fett.

Precis, alltså ju fetare man är. ju snabbare bör man kunna gå ner utan att riskera muskelförlust. sen ligger jag på kaloribalans på träningsdagarna.

Ligg på cirkus 800 kcal i underskott tycker jag. Och högt proteinintag. Du mpste inte ligga på den absolut gränsen för hur mycket fett din kropp kan frisätta, risken är ofta övervägande för jojobantning och/eller hetsätning när hungern blir för påträngande.

När du går ner i vikt bör sedan underskottet vara lägre och lägre om du vill satsa på bibehållen muskelmassa.

Absolut, de sista ~5 veckorna kommer jag antagligen inte heller köra några promenader i förbränningssyfte (högt tempo, långa sträckor).

utan endast de vardagliga promenaderna.

Uppskattar era svar :)

Sheogorath
2011-09-17, 14:41
Om du ska ligga på balans på träningsdagarna måste du skapa hela veckans underskott på dina fyra "vilo"dagar. Det innebär typ 1500 kcal i underskott varje vilodag. Det är helt galet.

Hannya
2011-09-17, 14:44
Om du ska ligga på balans på träningsdagarna måste du skapa hela veckans underskott på dina fyra "vilo"dagar. Det innebär typ 1500 kcal i underskott varje vilodag. Det är helt galet.

my bad. vet inte riktigt vad jag tänkte med där, är inne i för många trådar samtidigt *rolleyes*.

Så, nvm just det där

Cromag
2011-09-17, 15:27
Enkelt i teorin med enorma energiunderskott men krävande i praktiken; frågan är om du klarar av det. Lägg dig på mindre underskott och uppåt 2,5-3,0 g protein/kg kroppsvikt om du vill undvika muskelförlust i stort sett helt.

Fasta och högt proteinintag är jäkligt bra för att behålla styrka under deff har jag märkt. Även vid stora kcal-underskott och lite kolhydrater i kosten.

Hannya
2011-09-17, 15:56
Enkelt i teorin med enorma energiunderskott men krävande i praktiken; frågan är om du klarar av det. Lägg dig på mindre underskott och uppåt 2,5-3,0 g protein/kg kroppsvikt om du vill undvika muskelförlust i stort sett helt.

Fasta och högt proteinintag är jäkligt bra för att behålla styrka under deff har jag märkt. Även vid stora kcal-underskott och lite kolhydrater i kosten.


(är väl medvetenheten om alla fördelar med -500kcal vilodagar, balans på träningsdagar. försöker bara tänja lite på gränserna. iaf i teorin)

Ang. Fasta så kör jag det. har bara inte valt att nämna det

Cromag
2011-09-17, 15:58
Då så, du kan tänja ordentligt på gränserna ju mer du höjer proteinintaget, så det är lungt.

Särskilt om du knappt äter kolisar på vilodagar måste du höja proteinintaget mycket, då den sk. "protein-sparing"-effekten av kolisar försvinner och du måste förlita dig huvudsakligen på protein för energi mha glukoneogenesis

Hannya
2011-09-17, 16:17
Då så, du kan tänja ordentligt på gränserna ju mer du höjer proteinintaget, så det är lungt.

Särskilt om du knappt äter kolisar på vilodagar måste du höja proteinintaget mycket, då den sk. "protein-sparing"-effekten av kolisar försvinner och du måste förlita dig huvudsakligen på protein för energi mha glukoneogenesis

ligger på 3-3,5g/kg,

Det måste räcka, sedan utgår jag mycket utifrån hur det går på gymmet. med styrkan/intensiteten osv :)

sen kommer jag säkert att påtagligt bli lite tröttare, men det är då den mentala biten kommer in