handdator

Visa fullständig version : Gårdagens pass! För många set?


jovas
2011-09-17, 09:50
Hej!

Har en liten fundering. Eftersom jag enbart kör gym 2 ggr i vecka så vill jag få ut så mkt som möjligt av det.
Tränar thai 3 ggr vecka därför är det enbart gym 2.

Jag försöker då körs bra övningar och fler set.

Igår såg de ut som följande


Tycker ni att det blir för många set? Kom gärna med synpunkter.

Båda passen finner ni nedan från denna vecka. Sådär kan en gym vecka se ut för mig. Det ska även ligga med knäböj. Men har varit För trött i benen efter thai.

Tycker ni att de blir för mkt set? För få övningar?

Pass1

Bänk
57,5kg*7
57,5kg*7
57,5kg*7
57,5kg*7
57,5kg*5
47,5kg*10
47,5kg*10
47,5kg*7
47,5kg*7

Skivstångsrodd
47,5kg*10
47,5kg*10
47,5kg*9
47,5kg*7
47,5kg*6
47,5kg*7

Tricepspress
8:an*12
8:an*12
8:an*12
8:an*12
8:an*9


Kan lägga in hur passet i innan det såg ut också

pass2

Chins
8 typ 9 chins:)
5*kv
4*kv
6*kv
4*kv


Marklyft
80kg*6
85kg*6
85kg*6
87,5kg*6
87,5kg*6

Hammercurl
12,5kg*9
12,5kg*7
12,5kg*4
12,5kg*5

Axelpress
30kg*8
30kg*8
30kg*8
30kg*8
30kg*8
32,5kg*5
32,5kg*5

Stefan J
2011-09-17, 10:46
Nej det är inte för mycket träning om du menar det. Har du få övningar får du ju köra fler set, inget konstigt i det.

Ser helt ok ut med tanke på att du har thaiboxning som huvudsyssla. Ett par rejäla övningar som täcker det mesta av kroppen (om du nu kör knäböj). Perfekt.

jovas
2011-09-17, 21:42
Nej det är inte för mycket träning om du menar det. Har du få övningar får du ju köra fler set, inget konstigt i det.

Ser helt ok ut med tanke på att du har thaiboxning som huvudsyssla. Ett par rejäla övningar som täcker det mesta av kroppen (om du nu kör knäböj). Perfekt.

Okej:)

Tänkte ifall du/ni tycker att jag bör köra fler set el färre? Eller lägga in fler övningar?

Mjölkprotein
2011-09-17, 23:23
Oj...

Tränar du för att öka uthålligheten eller? För du skulle nog kunna lyfta betydligt mer om du skulle köra mindre set och reps. Om du nu skulle vilja det.

Annars tycker jag det ser bra ut, och tycker du det känns bra så är det ju bra, förmodligen.

Men som sagt, vill du bli starkare så kan du nog testa att höja vikten och sänka antalet reps och set.

jovas
2011-09-18, 00:10
Oj...

Tränar du för att öka uthålligheten eller? För du skulle nog kunna lyfta betydligt mer om du skulle köra mindre set och reps. Om du nu skulle vilja det.

Annars tycker jag det ser bra ut, och tycker du det känns bra så är det ju bra, förmodligen.

Men som sagt, vill du bli starkare så kan du nog testa att höja vikten och sänka antalet reps och set.



De jag menar är tex såhär,,

Säg att en annan person går in för att köra bänk å bli stark å kör ut sig Max på tex 100 kg. Hans mål är att bli starkare. Han kör 4 set.

Klarar 6 första, sen 6, 5, 4. Då har han tagit sig så mkt han kan dessa set. Han hart kört till failure. Men trots det så skulle han ju klara att sänka vikten å köra fler set.

Tex sänka vikten till 80 kg å köra 8 repare. Men fortfarande fåt träna till sitt yttersta på dom första seten.

Förstår du vad jag menar?:)

Varför jag kör å många set är ju eftersom jag vill få ordentligt med träning trots få övningar.

På bänken tex, där kör jag dom första 4a seten å då är de så jag precis klarar 7 reps alla 4 set. Sen om jag skulle gjort ett femte så skulle det kanske blivit 5 reps. Istället så sänker jag vikten å kör igen... Jag tar ju ut mig eller hur?

Säg att jag enbart skulle kört 4 set bänk då hade det kanske set ut såhär

57,5kg*8
57,5kg*8
57,5kg*8
57,5kg*7

Å sen hade jag vart klar med den övningen. Men istället så sänker jag vikten å kör fler set.


Förstår du hur jag menar?

emi23j
2011-09-18, 08:38
Förstår hur du menar.

Men måste också fråga. Hoppar du på träningsvikten direkt?

Många, inkl. mig själv, gillar att stegra vikten i några set tills man kommer till arbetsvikten. Och då får man ju den där extra träningen för teknik. Om det är styrka som du är ute efter så skulle jag nog försökt att köra så många set som möjligt på så tung vikt som möjligt. Visst, man får kanske minska antalet reps per set, men det bör ge en bättre transfer av max-styrka istället för gå ned i vikt. Det handlar inte om den totala vikten man lyfter.

För att klarifiera. Under de perioder då jag har ökat bäst i styrka så har jag legat på 8-12 set på primär övningen (Böj, Mark, Bänk). Och att kanske 4-6 av dessa set legat på vikter nära max.

jovas
2011-09-18, 08:59
Förstår hur du menar.

Men måste också fråga. Hoppar du på träningsvikten direkt?

Många, inkl. mig själv, gillar att stegra vikten i några set tills man kommer till arbetsvikten. Och då får man ju den där extra träningen för teknik. Om det är styrka som du är ute efter så skulle jag nog försökt att köra så många set som möjligt på så tung vikt som möjligt. Visst, man får kanske minska antalet reps per set, men det bör ge en bättre transfer av max-styrka istället för gå ned i vikt. Det handlar inte om den totala vikten man lyfter.

För att klarifiera. Under de perioder då jag har ökat bäst i styrka så har jag legat på 8-12 set på primär övningen (Böj, Mark, Bänk). Och att kanske 4-6 av dessa set legat på vikter nära max.


Jo jag hoppar på träningsvikten direkt:)

Okej, men på dom första 4a seten så är det nära mitt Max.