handdator

Visa fullständig version : Hur Mkt protein innan läggdags?


jovas
2011-09-16, 21:19
Jag brukar alltid äta 250 g kvarg med lite bär precis innan läggdags.

Säg att man lägger sig runt 23.00 å går upp 6. Så hur mycket protein kan va rimligt?

Ibland äter jag 500 g, hur länge finns det kvar i kroppen?

Brukar ni äta protein innan läggdags? Å hur mkt?

Eddie Vedder
2011-09-16, 21:31
Ja 250 gram kvarg duger. Men du måste ju inte äta kvarg innan läggdags alls. Det kan säkert vara en fördel. Själv äter jag större delen av matintaget överhuvudtaget på kvällen.

Pepz
2011-09-16, 21:40
jag intar mellan 50-80g kasein/vassleblandning (diet fuel) innan jag går till sängs.

motsvarande i kvarg är cirka 500g

sen räknar jag ju med att inte äta på 16timmar. ska man äta igen efter 8timmar så är den mängden kanske överdriven

Pretorian
2011-09-17, 07:49
Jag tar ibland en liten drink/shake efter middagen på kvällen. Har jag fått i mig mindre protein under dagen så blir shaken större. Men det har inget med kvällen att göra för min del utan att få i sig tillräckligt med protein totalt under dagen.

krubkungen
2011-09-17, 11:37
Ja 250 gram kvarg duger. Men du måste ju inte äta kvarg innan läggdags alls. Det kan säkert vara en fördel. Själv äter jag större delen av matintaget överhuvudtaget på kvällen.

PF? :)

Gör samma sak, av någon anledning gillar jag att lägga en stor del av matintaget på kvällen*popcorn*

StarkaUlf
2011-09-17, 12:42
PF? :)

Gör samma sak, av någon anledning gillar jag att lägga en stor del av matintaget på kvällen*popcorn*

Skulle tippa på att det beror på att han tränar på eftermiddagen/kvällen och käkar efter det.
Lägger det mesta av min mat på kvällen just pga det.

Eddie Vedder
2011-09-17, 13:23
Skulle tippa på att det beror på att han tränar på eftermiddagen/kvällen och käkar efter det.
Lägger det mesta av min mat på kvällen just pga det.

Nej igår tränade jag på dagen, vid 13-tiden. Löpte. Frukost äter jag aldrig.

vicarious
2011-09-17, 15:23
Jag kör alltid proteinfluff som sista måltid, 40g kaseinpulver och ca 200g jordgubbar. Dock har jag då även ätit någon slags middag alldeles innan eller 2h tidigare med en hel del kött.

250g kvarg känns tillräckligt för den (korta) stund du är utan mat, om du nu äter frukost efter du vaknat vid 6-7?

Cromag
2011-09-17, 15:30
Jag äter aldrig frukost heller, det var bra länge sen jag gjorde det och jag minns bara att jag blev trött, omotiverad och "sluggish". Vem behöver en massa serotonin i hjärnan under dagen, när man ska vara pigg och uträtta saker. Det kan man spara till kvällen istället och parera in en mysig trötthet/lugn då istället när man ändå ska sova sen. Warrior diet utan grönsaksjuice och skit på dagen alltså, eller ja...kort och gott IF.

Jag äter också mesta maten på sen eftermiddag/kväll, ofta lite havre i vatten vid 11-12, precis innan läggdags. Fungerar ypperligt när man low-carbar att lägga in 40 g (1 dl) havregryn precis innan läggdags för sömnens skull. Protein innan läggdags känns lite onödigt, även vid fasta då kroppen sparar musklerna rätt bra även när man inte äter 1431043103 g protein om dagen. Men är du låg på kcal och muskelglykogen så kan det vara en bra idé med lite kvarg eller liknande innan sömnen.

Kolla upp Eat stop eat för info angående muskelkatabolism

exevision
2011-09-17, 17:04
Frukost äter jag aldrig.

Varför?

AEB
2012-06-16, 18:52
Varför?
Undrar det samma

Kischen
2012-06-16, 18:57
Undrar det samma

Motfrågan är, varför skulle han?

King Grub
2012-06-16, 19:01
Undrar varför man måste förklara varför man inte gör saker. Okej om man avslöjar att man gör något som verkar väldigt konstigt utan att säga mer om saken, och det gör folk nyfikna, men när man inte gör något... "Varför?" Huh?

Frantic
2012-06-16, 19:13
Undrar varför man måste förklara varför man inte gör saker. Okej om man avslöjar att man gör något som verkar väldigt konstigt utan att säga mer om saken, och det gör folk nyfikna, men när man inte gör något... "Varför?" Huh?

Eftersom det är normalt att äta frukost. En frukost ska dessutom bestå av ostmackor, mjölk, yoghurt/fil och juice. Den som är nyttig äter gröt.

Gör man annorlunda ska man självklart bli ifrågasatt.

strikt
2012-06-16, 19:24
Frukost är för får och skalman!

cero
2012-06-16, 19:42
Ja 250 gram kvarg duger. Men du måste ju inte äta kvarg innan läggdags alls. Det kan säkert vara en fördel. Själv äter jag större delen av matintaget överhuvudtaget på kvällen.

Varför skulle det vara en fördel?

Feelgood
2012-06-16, 20:18
Jag har ätit kvarg i minst 1 år före läggdags vare sig deff eller bulk, känns som att det är bättre än o trycka i sig kolhydrater för att underhålla proteinsyntesen under nattens fasta. Jag vet inte om det är bättre eller sämre men det känns bra för mig och det är gott (y)

nisse1976
2012-06-16, 20:32
Undrar varför man måste förklara varför man inte gör saker. Okej om man avslöjar att man gör något som verkar väldigt konstigt utan att säga mer om saken, och det gör folk nyfikna, men när man inte gör något... "Varför?" Huh?

Inte det minsta konstigt, om nån inte gör nåt som merparten gör eller man tror/tycker är är bra att göra så är det klart man kan fråga.

Om du åker bil med en kompis som aldrig växlar - Tycker du det är en sjuk fråga att fråga varför han inte växlar?

aldoschadewitz
2012-06-16, 20:37
om man tar en morgonpromenad innan frukost på 80minuter. bör man äta innan man lägger sig då?

cero
2012-06-16, 20:49
aldoschadewitz: Nej, det behöver du inte. Frukost kan man äta om man är hungrig.

Akada
2012-06-16, 20:51
Inte det minsta konstigt, om nån inte gör nåt som merparten gör eller man tror/tycker är är bra att göra så är det klart man kan fråga.

Om du åker bil med en kompis som aldrig växlar - Tycker du det är en sjuk fråga att fråga varför han inte växlar?
I en bil med manuell låda? Hur långt kommer man då utan att använda växelspaken? :D

lurre86
2012-06-17, 11:08
Inte det minsta konstigt, om nån inte gör nåt som merparten gör eller man tror/tycker är är bra att göra så är det klart man kan fråga.

Om du åker bil med en kompis som aldrig växlar - Tycker du det är en sjuk fråga att fråga varför han inte växlar?

Dålig jämförese. Om du kör bil och inte växlar så kommer bilen gå sönder.

Om du skippar frukost, ja då händer ingeting.

exevision
2012-06-17, 12:05
Dålig jämförese. Om du kör bil och inte växlar så kommer bilen gå sönder.

Om du skippar frukost, ja då händer ingeting.

Nej, bilen går inte sönder. Du behöver ju inte varva ihjäl den bara för att du inte växlar. Sen har de flesta bilar varvtalsbegränsning.

Eddie Vedder
2012-06-17, 13:31
Varför skulle det vara en fördel?

Man kanske inte äter tillräckligt med protein annars. Exempelvis. Man kanske stillar hungern också. Det är ju två möjliga fördelar.

Inte det minsta konstigt, om nån inte gör nåt som merparten gör eller man tror/tycker är är bra att göra så är det klart man kan fråga.

Om du åker bil med en kompis som aldrig växlar - Tycker du det är en sjuk fråga att fråga varför han inte växlar?

En bättre jämförelse vore att man exempelvis, som jag, inte har körkort vid 25 års ålder och inte planerar att ta det i den närmsta tiden heller. Förstår inte varför man (jag och andra i samma sits) ska behöva svara på frågan "varför?" bara för att det är avikande.

nisse1976
2012-06-17, 14:39
Förstår inte varför man (jag och andra i samma sits) ska behöva svara på frågan "varför?" bara för att det är avikande.

Och jag förstår inte att man tycker det är konstigt att folk undrar varför man inte äter frukost när 90% av befolkningen gör det. Det var ju inte direkt nåt ifrågasättande utan att man är nyfiken på om man gör det av nån speciell anledning eller bara för att man inte känner för det.

Eddie Vedder
2012-06-17, 15:19
Och jag förstår inte att man tycker det är konstigt att folk undrar varför man inte äter frukost när 90% av befolkningen gör det. Det var ju inte direkt nåt ifrågasättande utan att man är nyfiken på om man gör det av nån speciell anledning eller bara för att man inte känner för det.

Undrandet tycker jag inte heller är konstigt. Jag har väl aldrig pratat om att undra? Men allt man undrar över behöver man ju inte fråga ut människor om. Man kan ju faktiskt fråga sig om det verkligen är något man måste veta. Men vi är olika.

cero
2012-06-17, 15:28
Är man inte insatt i kost och har lyssnat lite för mycket på skolverket/mamma/gympaläraren, så kan man ju få för sig att frukost är något jätteviktigt. Om någon insatt som du säger att du inte äter frukost, så är det väl inte hela världen att folk frågar varför? Detta är ju ett forum där man diskuterar saker och lär sig.

ChrisDEFC
2012-06-17, 15:57
Är man inte insatt i kost och har lyssnat lite för mycket på skolverket/mamma/gympaläraren, så kan man ju få för sig att frukost är något jätteviktigt. Om någon insatt som du säger att du inte äter frukost, så är det väl inte hela världen att folk frågar varför? Detta är ju ett forum där man diskuterar saker och lär sig.

+1. Dessutom gör ju folk olika saker av olika anledningar. Har Eddie en väldigt bra anledning till att skippa frulle så skulle iaf jag vara väldigt nyfiken att veta vad den anledningen är. Själv äter jag mest frukost för att hungern blir för illa 1-2h före lunch annars. På morgonen känner jag egentligen inget sug efter att äta utan gör det mest i förebyggande syfte samt av vana.

Bobbokrull
2012-06-17, 16:07
Brukar bli en 200 gram minikeso och 60 gram kasein. Det + proteinet man får i sig från havregryn etc. ger en totalmängd på sig...+90 gram protein.

Sedan har man dock 16 timmars fasta till nästa mål så det känns som man kan ösa på rätt bra under det sista målet.

nisse1976
2012-06-17, 17:06
Är man inte insatt i kost och har lyssnat lite för mycket på skolverket/mamma/gympaläraren, så kan man ju få för sig att frukost är något jätteviktigt. Om någon insatt som du säger att du inte äter frukost, så är det väl inte hela världen att folk frågar varför? Detta är ju ett forum där man diskuterar saker och lär sig.

Precis, och den allmänna uppfattningen hos folk är att frukost är otroligt viktigt (I alla fall är det min erfarenhet)

AEB
2012-06-17, 21:41
Undrar varför man måste förklara varför man inte gör saker. Okej om man avslöjar att man gör något som verkar väldigt konstigt utan att säga mer om saken, och det gör folk nyfikna, men när man inte gör något... "Varför?" Huh?
man blir ju nyfiken, för mig är frukost en självklarhet så blir bara nyfiken varför någon väljer bort det, ville inte verka negativ. :)

Pretorian
2012-06-18, 06:29
man blir ju nyfiken, för mig är frukost en självklarhet så blir bara nyfiken varför någon väljer bort det, ville inte verka negativ. :)

Jag väljer bort frukosten måndag-fredag för att kunna äta mer på kvällen efter träningen. Lunchen är oftast väldigt liten dessa dagar. Ju mindre mat under dagen, desto MER på kvällen....

På helger äter jag frukost när jag är med familjen. Älskar frukost.

För någon/några månader kunde jag inte ens drömma om att skippa frukosten men man kan ändra sig.

ps3fanswe
2012-06-18, 06:46
Jag väljer bort frukosten måndag-fredag för att kunna äta mer på kvällen efter träningen. Lunchen är oftast väldigt liten dessa dagar. Ju mindre mat under dagen, desto MER på kvällen....

På helger äter jag frukost när jag är med familjen. Älskar frukost.

För någon/några månader kunde jag inte ens drömma om att skippa frukosten men man kan ändra sig.

Presterar du inte sämre med typ ingen mat innan träning?

Pretorian
2012-06-18, 07:12
Presterar du inte sämre med typ ingen mat innan träning?

Nej! Jag ska erkänna att jag inte gjort någon vetenskaplig studie på detta men jag tycker inte det blir sämre. Däremot är det viktigt att fylla på med protein OCH kolhydrater efter passet. Jag presterar sämre om jag är snål med kolisarna på nästkommande pass. DET har jag märkt.

Det där med hungerskänslor innan är bara en mental grej som man får vifta bort.

Eddie Vedder
2012-06-18, 08:11
man blir ju nyfiken, för mig är frukost en självklarhet så blir bara nyfiken varför någon väljer bort det, ville inte verka negativ. :)

Grejen är ju den att mer invecklat än så där är det ju inte att vissa av oss skippar den heller. Jag vaknar ohungrig på morgon och då är det ju en självklarhet att jag inte äter något. :)