handdator

Visa fullständig version : Träning som prjektarbete


Gizer
2011-09-16, 18:17
Hej går sista året på gymnasiet och har tränat i ca 2 år och det går väldigt mycket framåt! Är så pass intresserad av styrketräning att jag har bestämt mig att mitt projektarbete ska handla om det!

Det är 100 poäng alltså 100 timmar stort så det ska vara en del man ska ha med förutom att jag ska föra träningsdagbok och agera PT åt min klasskompis som precis börjat så måste man ha mer på fakta delen.

Vi ska sedan redovisa det här och man kan som inte ha flera sidor med bara träningsdagboken! så tänkte fråga er, vilka frågor tycker ni jag borde ha med i mitt arbete? det jag har kommit fram till är: hur gör man en deff och bulk, vad händer med musklerna vid styrketräning, varför ska man träna (fördelar osv) och olika träningssätt, har ni några fler förslag så är jag öppen för dom! Tack på förhand! :)

klupknum
2011-09-16, 18:35
Steroider, varför du inte ska bruka dem.
Att man inte blir en köttig biff på 150kg på ett par månader.
Ta upp några kända personer och förebilder ur olika divisioner, alltså typ Arnold som bodybuilder, Magnus Samuelsson som strongman etc.
Ta med kosten och hur viktigt det är att träna benen, och att fotbollsträning inte är samma sak som benträning.

Där har du kanske någonting du kan använda :D

McLR
2011-09-16, 18:38
Vilken skola? :)

Steroider, varför du inte ska bruka dem.
Att man inte blir en köttig biff på 150kg på ett par månader.
Ta upp några kända personer och förebilder ur olika divisioner, alltså typ Arnold som bodybuilder, Magnus Samuelsson som strongman etc.
Ta med kosten och hur viktigt det är att träna benen, och att fotbollsträning inte är samma sak som benträning.

Där har du kanske någonting du kan använda :D

Först ska han skriva ett ASS är dåligt, sen ska han glorifiera ASS-brukare? lol

robbob
2011-09-16, 18:40
Om du skulle inrikta dig mer teoretiskt kan du titta på styrketräningens historia ev göra en biografi på en av de gamla starkemännen. Kolla in följande sida
http://www.sandowplus.co.uk/

Sedan kan du alltid undersöka hur styrketräningen utvecklats eller ändrats.

Andra förslag kan vara tyngdlyftningen(olympisk), styrkelyftningen eller bodybuildningens utveckling. Kanske jämföra dem.

När det gäller olympisk/tyngdlyftning kan du studera hur olika lyft tillkom och försvann ex press.

robbob
2011-09-16, 18:45
Vilken skola? :)



Först ska han skriva ett ASS är dåligt, sen ska han glorifiera ASS-brukare? lol

Han kanske kan skriva om steroidernas förstörande av bodybuildningen och styrketränandet. Hur uppblåsta drogmissbrukare fått folk att vilja vara ett vandrande stycke belgian blue kroppsdelar istället för att träna för styrka först och muskler sedan.

Perkey
2011-09-16, 18:47
Att köra träning som projektarbete är en ypperlig ide, särskilt då tex den förbannade dagboken som man måste föra i princip sköter sig själv.

Andra frågeställningar du kan ha med förutom de du själv skriver kan vara:

- Grundpelarna i ett träningsupplägg - varför är basövningarna så viktiga?
- Vikten av bra kost och vila
- Myter inom träning (om du går på morgonen förbränner du mer, äter du fem ggr om dagen ökar förbränningen, låga vikter och många repetitioner ger långa slanka muskler osv.)

Typ.

klupknum
2011-09-16, 18:47
Vilken skola? :)



Först ska han skriva ett ASS är dåligt, sen ska han glorifiera ASS-brukare? lol

Vadå glorifiera det var ju bara ett par exempel på två olika divisioner av kroppsbyggande och jag kan inte många bb:s eller strongmen utantill så tog bara två exempel.
Ta någon naturlig eller inte och sedan kanske berätta om deras bakgrund och varför de började träna och hur de lyckades osv.

Ponitus
2011-09-16, 19:23
Jag har med träning som projektarbete. Thumbs up!

callmeal
2011-09-16, 20:40
Om du ska vara PT åt din polare skulle jag utgå från den uppgiften. Börja med att intervjua kompisen om hans/hennes mål med träningen och skriv om dem. Sen använder du olika böcker om träning för att i en text svara på hur polaren ska träna för att nå dessa mål.

Typ: Min kompis Kalle vill främst träna för få en snyggare kropp, genom att lägga på sig så mycket muskler som möjlig och även gå ner i fett. Han vill också förbättra sin kondition. Det är då främst tre saker han bör tänka på: hur han tränar, hur han äter och hur han ska återhämta sig mellan träningspassen. För att nå sitt mål bör han enligt böckerna.... träna såhär..., äta såhär... och återhämta sig såhär.... (fördjupa dig kring 0.5-2 sidor på varje punkt)

Gör du det seriöst kommer resultatet att bli ett sammanhängande arbete som förhoppningsvis också ger ett bra betyg. (Är gymnasielärare själv så jag har lite koll på hur det förväntas se ut).

Lycka till!

Ps: antar att du går på t.ex. NV programmet eftersom det förväntas att det man gör/skriver om har en tydlig koppling till det program man läser.

Alkro
2011-09-16, 20:59
Börja med att skaffa litteratur om området och läs på. När du har gjort det kan du göra en träningsstrategi baserat på detta och prova att applicera detta på din polare. Efteråt kan du utvärdera vad som gick bra/dåligt och varför.

Gizer
2011-09-17, 16:09
Tacksam för alla svaren fick mig några fler idéer! jag går sista året på omvårdnadsprogrammet vid luleå gymnasieby! :)

bojje_89
2011-09-18, 17:29
Been there, done that!

Jag fick så gott som mitt betyg redan i oktober (efter drygt en månad). Hela betygsättningen utgjordes i princip av mina loggböcker, som var utdrag ur den blogg jag skapade, underhöll och uppdaterade. Rekommenderar verkligen ett liknande upplägg! Brinner du bara för det kommer det inte ens kännas som skolarbete...

Om du vill kan jag maila allt jag gjorde...

frozzon
2011-09-18, 18:03
jag valde också styrketräning som mitt projektarbete nu i 3an, skriver om träningsupplägg,reps och annat sånt tillsamans med en träningsjournal, börjar nog skriva i december och min träningsjournal är 2 månader lång, skriver också om min kost och sömn.

Gizer
2011-09-23, 10:49
bojje, du kan gärna maila mig vad du gjorde så jag får lite mer inspiration!