handdator

Visa fullständig version : Knäböj, får ont


liQ
2011-09-16, 14:40
Problemet är när jag kör knäböj både i smithmaskin och fristång får jag ont i ljumskarna/höftböjjarna direkt efter varje set. Så alltså det gör inte ont under själva utförandet. Känslan är slags värkande smärta, som går över efter några minuter, känns lite som man måste "skaka" av smärtan.
Har alltid värmt upp med stången, ungefär 3x10 som uppvärmningen.

Någon som har känt liknade?

Spridis
2011-09-16, 15:19
Smärta från diskbråck kan stråla ner mot ljumsken.

StarkaUlf
2011-09-16, 15:19
Kanske för stel i höftböjaren?
Jag själv är extremt stel, och jag kommer precis under 90 grader med lite vikt på stången. Och för mig känns det direkt i höftböjaren efter setet, men det är väl inte direkt så att det gör ont.

Ponitus
2011-09-16, 15:19
Stretcha. Kände lite som du. Min teori var att jag inte var så vig, så att vikten pressade på så det tänjdes för hårt. Förstår du?
Problemet försvann när jag blivit vigare.

liQ
2011-09-19, 23:13
Generell känner jag mig väldig rörlig, men jag är öppen för pröva allt nytt.
Brukar alltid värma upp ordentligt, och stretcha efter varje pass även under passen.

Angående det Spridis, så känner jag nu lite "smärta" eller snarare ömhet och stelhet i ländryggen.

Ska jag kanske värma upp ännu mer, eller kanske lägga ner tid på rörlighetsträning efter passen? Jag brainstormar bara lite..

TurningTorso
2011-09-20, 04:12
Ibland när man stretchar höftböjaren så blir det värre om man redan har ont. Jag löste samma problem genom att "foamrolla" höftböjaren mfl. Göra mer gluteusaktiverande övningar. Även tänka på att avsluta alla lyft med att klämma ihop skinkorna ordentligt. Genom gluteusaktiveringsövningarna kan du stretcha höftböjare dynamiskt så man slår två flugor i en smäll.

Sheogorath
2011-09-20, 05:44
För tusende, miljonte gången: höftböjarna sätts inte på sträck i bottenläget av en böj. Höften är ju böjd för sören. Det är som att säga att triceps sätts på sträck i bottenläget av en bicepscurl.

liQ
2011-09-20, 08:10
Ibland när man stretchar höftböjaren så blir det värre om man redan har ont. Jag löste samma problem genom att "foamrolla" höftböjaren mfl. Göra mer gluteusaktiverande övningar. Även tänka på att avsluta alla lyft med att klämma ihop skinkorna ordentligt. Genom gluteusaktiveringsövningarna kan du stretcha höftböjare dynamiskt så man slår två flugor i en smäll.

nu har ju inget att foamrolla, attans :/ Har hört från många att det ska vara bra. Men ska tänka på glutesuaktiverande övningar!

liQ
2011-09-20, 08:12
För tusende, miljonte gången: höftböjarna sätts inte på sträck i bottenläget av en böj. Höften är ju böjd för sören. Det är som att säga att triceps sätts på sträck i bottenläget av en bicepscurl.

En dum fråga, när sätts höftböjjaren i sträck? Dvs i vilka övningar.

Sheogorath
2011-09-20, 08:25
En dum fråga, när sätts höftböjjaren i sträck? Dvs i vilka övningar.

Ingen dum fråga alls. Bakre benet när man kör utfall. Bänkpress i brygga. Säkert någon till. :)

liQ
2011-09-20, 11:36
Ingen dum fråga alls. Bakre benet när man kör utfall. Bänkpress i brygga. Säkert någon till. :)

Okej! Har du någon tips på saker jag kan göra för att minska den här "besvärligheten" eftersom det inte riktig är en huggande smärta. Men just nu känns det i ljumskarna långt upp och i ländryggen.

TurningTorso
2011-09-20, 16:09
För tusende, miljonte gången: höftböjarna sätts inte på sträck i bottenläget av en böj. Höften är ju böjd för sören. Det är som att säga att triceps sätts på sträck i bottenläget av en bicepscurl.

Hehe...jag såg inte att det blivit lite "baklängestänk" tidigare i tråden. Hoppas jag inte bidrog till missuppfattningen med vidare höftböjarsnack :)

Sheogorath
2011-09-20, 17:58
Okej! Har du någon tips på saker jag kan göra för att minska den här "besvärligheten" eftersom det inte riktig är en huggande smärta. Men just nu känns det i ljumskarna långt upp och i ländryggen.

Det är möjligt att bättre rörlighet i ljumskarna hade hjälpt. Om du hela tiden ligger och nöter på gränsen kanske det blir för mycket. Se om det här kan vara något:

MqyV9KIBuPw

liQ
2011-09-21, 05:44
Det är möjligt att bättre rörlighet i ljumskarna hade hjälpt. Om du hela tiden ligger och nöter på gränsen kanske det blir för mycket. Se om det här kan vara något:

MqyV9KIBuPw

Ska testa!