handdator

Visa fullständig version : En till förjävlig axelskada.


Machop
2011-09-16, 14:14
Tjena allihopa. Jag har åkt på en axelskada i framsidan av axlarna, orsakat av att jag kört smala chins i en längre period och typ sträckt i bottenläget (inre handtagen på bilden)

http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/55295/(1808).jpg

Någon som vet vad jag bör göra åt det eller bör jagbara vila?

Kan köra allt som vanligt utom axlar och bröst.


Väldigt tacksam för hjälp!

Machop
2011-09-16, 23:04
bump

Ame
2011-09-16, 23:11
Fyll i skademallen, du ger ju ingen som helst information om problemet.

Silencer
2011-09-17, 11:28
Man blir inte skadad för att man kör smala chins. Du har säkert fått en inflammation där vid skuldran/axeln. Ring en sjukgymnast. I första hand handlar det om att vila, men i ett längre perspektiv så handlar det om att stärka de stabiliserande musklerna kring skuldran.

Tolkia
2011-09-17, 12:00
Man blir inte skadad för att man kör smala chins.
Jo, om det är mer än vad man klarar.

Ang. detta med inflammationer, så är det inget man kan skylla på, eftersom man inte "får inflammationer" slumpmässigt utan anledning. Har man inte någon inflammatorisk sjukdom (t.ex. reumatism), så kan man i de flesta fall känna sig rätt säker på att man har varit med själv och orsakat problemet genom att bråka med kroppen på ett sätt man inte var tränad för att göra. Instämmer ang. vila, rehab och sjukgymnast, dock.

Doctor Snuggles
2011-09-17, 12:11
Jo, om det är mer än vad man klarar.

Ang. detta med inflammationer, så är det inget man kan skylla på, eftersom man inte "får inflammationer" slumpmässigt utan anledning. Har man inte någon inflammatorisk sjukdom (t.ex. reumatism), så kan man i de flesta fall känna sig rätt säker på att man har varit med själv och orsakat problemet genom att bråka med kroppen på ett sätt man inte var tränad för att göra. Instämmer ang. vila, rehab och sjukgymnast, dock.

Men varför skulle man bli skadad i främre delen av axeln? Den agerar väl knappt ens som stabilisator i övningen.

nyrjoh
2011-09-17, 13:14
Men varför skulle man bli skadad i främre delen av axeln? Den agerar väl knappt ens som stabilisator i övningen.

T ex pga att skulderbladet inte roterar upp som det ska i toppläget vilket ofta kompenseras av att en ökad rörlighet tas ut i glenohumeralleden. Det brytet som blir där kan överbelasta långa biceps senan, supraspinatus osv osv.

Doctor Snuggles
2011-09-17, 13:29
T ex pga att skulderbladet inte roterar upp som det ska i toppläget vilket ofta kompenseras av att en ökad rörlighet tas ut i glenohumeralleden. Det brytet som blir där kan överbelasta långa biceps senan, supraspinatus osv osv.

Hm, ok. Kan för dålig rörlighet åt det hållet också orsaka skador? När jag stretchar ut lats och baksida axel ordentligt så upplever jag mycket mindre problem med axeln. Vilka typ av chins är förresten att föredra, för att minimera risken för skador? TS sade dessutom att han trodde det var pga det utsträckta läget. Med toppläget menar du det max kontraherade läget?

nyrjoh
2011-09-17, 13:51
Hm, ok. Kan för dålig rörlighet åt det hållet också orsaka skador? När jag stretchar ut lats och baksida axel ordentligt så upplever jag mycket mindre problem med axeln. Vilka typ av chins är förresten att föredra, för att minimera risken för skador? TS sade dessutom att han trodde det var pga det utsträckta läget. Med toppläget menar du det max kontraherade läget?

Med toppläget menar jag det utsträckta läget.

Doctor Snuggles
2011-09-17, 13:57
Med toppläget menar jag det utsträckta läget.

Och den första frågan?

nyrjoh
2011-09-17, 14:51
Hm, ok. Kan för dålig rörlighet åt det hållet också orsaka skador? När jag stretchar ut lats och baksida axel ordentligt så upplever jag mycket mindre problem med axeln. Vilka typ av chins är förresten att föredra, för att minimera risken för skador? TS sade dessutom att han trodde det var pga det utsträckta läget. Med toppläget menar du det max kontraherade läget?

Stram lats kan bidra till dålig uppåtrotation av skulderbladet. Förkortad biceps kan bidra till framåtrotation av skulderbladet då man har armarna i efter kroppen. Jag upplever nog att tummarna bakåt är den skonsammaste handpositionen.

Vad menar du med åt det hållet?

Silencer
2011-09-17, 15:20
Jo, om det är mer än vad man klarar.

Ang. detta med inflammationer, så är det inget man kan skylla på, eftersom man inte "får inflammationer" slumpmässigt utan anledning. Har man inte någon inflammatorisk sjukdom (t.ex. reumatism), så kan man i de flesta fall känna sig rätt säker på att man har varit med själv och orsakat problemet genom att bråka med kroppen på ett sätt man inte var tränad för att göra. Instämmer ang. vila, rehab och sjukgymnast, dock.

Men suck. Du kan bli skadad i vilken övning som helst. Jag skrev att man inte automatiskt skadar sig i axeln bara för att man kör smala chins, vilket trådskaparen syftade på. Och självklart är det något som ger upphov till inflammationen. En sjukgymnast kan undersöka var hans svaga länk finns.