handdator

Visa fullständig version : måltidsersättning binder vätska?


Drajzor
2011-09-16, 12:39
Tjena!

jag har kört Fairings måltidsersättning + en extra dos proteinpulver tre gånger om dagen den senaste veckan.

Har blivit märkbart smalare men vågen visar ett lägre resultat än vad kroppen ser ut att ha gått ner. Är nu rädd för att jag egentligen gått ner mer fett än vad som står på vågen och vill verkligen undvika för snabb viktnedgång så man slipper överskottshud.

En vän sa att det kan bero på att måltidsersättningen binder vätska och att jag därför är tyngre, finns det något belägg för det påståendet?

Tack för er hjälp :D

Beelz
2011-09-16, 12:41
1g kolhydrat binder 2.7g vätska. Hur många kalorier per dag får du i dig och beskriv en genomsnittlig dag...

stridis
2011-09-16, 12:45
Är väl 2gram salt per 100g ersättningspulver, det blir ju en del.

stridis
2011-09-16, 12:47
1g kolhydrat binder 2.7g vätska

Menar du som inlagrat glykogen? Ens glykogendepåer beror ju på hur mycket som går åt vid träning och så...

Drajzor
2011-09-16, 12:49
Får i mig 3 måltidsersättningar som blir 450 kcal varav 51g proteiner o 36g kolhydrater. Sen blir det en proteinshake på varjesån plus en före och efter träningen. Totalt fem stycken på 550 kcal och 105g protein o 25g kolhydrater. På gymmet är det styrketräning högt tempo i 40 min sen blir det någon promenad efteråt. Får i mig ganska mkt vatten men kissar inte mkt.

Gått ner från 105kg till 103kg men har samtidigt gått ner i klädstorlek från strax över 56or till 54or...

Drajzor
2011-09-16, 12:50
det här är sen tisdags

Maod
2011-09-16, 13:05
Du har snarare tappat vätska.

Jag är mer intresserad om det är någon som rekommenderat dig att träna samtidigt som du går på svältdiet?

stridis
2011-09-16, 13:06
Ok så det är allt du får i dig kalorimässigt, korrekt uppfattat? Ok då är det inte för mycket salt direkt. Har du ätit mycket salt i kosten innan? Aldosteronsystemet kan spela lite spratt när man svänger med saltintaget.

Annars så kanske det helt enkelt är normalt och din uppfattning om att det kanske är något annat bakom som är felaktigt.

Drajzor
2011-09-16, 13:13
Jag kanske bara inbillar mig. Vet inte riktigt hur det ska vara men att ha gått ner mer än en klädstorlek och bara förlorat 2kg känns lite konstigt.
Kanske inte är det dock?

Sen att jag går på en svältdiet är inget jag oroar mig för. Kommer köra två rundor med den, en veckas diet med två veckors mellanrum. Får i mig mkt protein (kanske inte tillräckligt) och mår fysiskt bra och klarar mig lika bra på gymmet som innan.

Beelz
2011-09-16, 14:05
Menar du som inlagrat glykogen? Ens glykogendepåer beror ju på hur mycket som går åt vid träning och så...

Jag förstår inte vad du menar?

Tolkia
2011-09-16, 14:43
Jag kanske bara inbillar mig. Vet inte riktigt hur det ska vara men att ha gått ner mer än en klädstorlek och bara förlorat 2kg känns lite konstigt.
Om du är/var stor runt midjan kan minskningen i storlek iofs ha att göra med att tarmen är tommare än vanligt, när du äter så lite. (Sedan är det väl bara en storlek från 56 till 54, eller har ni killar ojämna storlekar också, typ 53?)Att det misstämmer mellan vågen och vad du ser i spegeln kan nog lika gärna som något annat ha att göra med att det inte är så lätt att själv se hur man ser ut.

F.ö. tycker jag att din kosthållning suger.