handdator

Visa fullständig version : Frågor angående bumbis schema!


Phyreon
2011-09-16, 11:08
Tja har lite frågor angående vissa av övningarna:

Bänkpress 3*10-15 check!

Axelpress 3*10-15 är denna övning med hantlar, skivstång eller maskin?

Sittande rodd 3*10-15 check!

Latsdrag 3*10-15 check!

Benpress 3*10-15 check!

Lårcurl 3*10-15 liggande eller sittande i maskin?

Situps 3*10-15 är det vanliga situps, eller låser man fast benen och kör? används någon typ av vikt?

Ryggresningar 3*mindre än max. 3*mindre än max? vad menas med detta? ska man använda vikter tillsammans med denna övningen? har sett på youtube t.ex att folk håller i vikter när de kör denna övning...

tacksam för hjälp och svar!

mpersson
2011-09-16, 11:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167370

spoon
2011-09-16, 11:15
axelpress... kör med hantlar
lårcurl... kör liggande. Tanken är att träna baksida lår
Situps... kör valfritt den magövning som passar dig.
ryggresningar. Stanna lite innan du är helt slut. Sikta på att klara 3x15. När du fixar det så kan du hålla i en viktskiva för att göra det tyngre.

Pjotor
2011-09-16, 13:29
axelpress... kör med hantlar
Skivstång gör att du kan hantera större vikter. Hantlar ger dig symmetrisk träning av båda armarna.

lårcurl... kör liggande. Tanken är att träna baksida lår
Situps... kör valfritt den magövning som passar dig.
ryggresningar. Stanna lite innan du är helt slut. Sikta på att klara 3x15. När du fixar det så kan du hålla i en viktskiva för att göra det tyngre.
Yes box.

limenka
2011-09-16, 13:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167370

Det hjälper inte att den tråden finns :(

z_bumbi
2011-09-16, 13:47
Axelpressar, välj den som du känner dig säkras teknikmässigt i. Jag brukar oftast testa stående med hantlar för att man då får ett stående moment som också kräver en del balans i axlarna, för mig är det också ett enkelt test för att se hur stela folk är i bröst och axlar men det är ju från min sida som tränare.

Situps, kör någon variant

Ryggresinngar brukar jag sällan behöva lägga på vikt för nybörjare, 15 reps med bra teknik och i ett lugnt tempo brukar räcka långt och då speciellt som man inte bör vara slut i musklerna efteråt utan att man utan problem ska klara två/tre reps till efter varje set.

Phyreon
2011-09-19, 18:03
Men känns inte 8 övningar som lite lite att hålla på med under de 2 första månaderna? Det kan väl inte ta mer än 30-45 minuter att köra igenom det? Har dessa övningar någon effekt på kroppen? Det programmet jag kör efter nu så känns det ju i armarna, benen och bröstet att man har träningsvärk dagen efter, sätter detta program verkligen fart på musklerna?

Pjotor
2011-09-19, 18:16
Men känns inte 8 övningar som lite lite att hålla på med under de 2 första månaderna?
I mitt nuvarande program gör jag tre (3) övningar per pass och ökar stadigt.

Det kan väl inte ta mer än 30-45 minuter att köra igenom det?
Nej. Visst är det fantastiskt? Spar tid som man kan ägna åt annat. Jag gör bara tre övningar i varje pass, även om det sedan är fyra olika pass som jag varvar mellan.

Har dessa övningar någon effekt på kroppen? Det programmet jag kör efter nu så känns det ju i armarna, benen och bröstet att man har träningsvärk dagen efter, sätter detta program verkligen fart på musklerna?

Träningsvärk är INTE ett mått på hur effektiv träningen är.

Om du lyfter mer än förra passet/veckan/månaden så är du starkare, oavsett om du har träningsvärk eller inte. Förutom att träningsvärk är obehagligt så kanske du i svåra fall måste vänta längre innan du kan träna för fullt nästa gång. Då har du snarare förlorat än vunnit på att dra på dig träningsvärk.

Phyreon
2011-09-19, 18:29
Alltså du menar 3 övningar som i typ benpress, situps och ryggresningar? vad gör du resten av tiden?

så du skulle säga att bumbis schema är effektivt?jag vill ju att det ska synas på kroppen efter ett tag liksom :P

Pjotor
2011-09-19, 19:16
Alltså du menar 3 övningar som i typ benpress, situps och ryggresningar? vad gör du resten av tiden?

Kolla min journal (länk i signaturen). Om man lägger tiden på stora övningar som involverar många muskler så behöver man inte göra lika många övningar.

så du skulle säga att bumbis schema är effektivt?jag vill ju att det ska synas på kroppen efter ett tag liksom :P
Ja, det är effektivt. Om du tränar och äter och vilar rätt så får du resultat som syns. Annars inte.