handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om Muskelpiratens scheman?


Halldin
2003-12-25, 13:20
Jag funderar på att följa detta schema
http://www.muskelpiraten.com/hardg.asp

Vad tror ni?

Officer
2003-12-25, 13:23
Fel forum, in på Träning istället!

Medusa
2003-12-25, 13:56
Originally posted by Moff
Jag funderar på att följa detta schema
http://www.muskelpiraten.com/hardg.asp

Vad tror ni?

Följ det inte, det är mitt råd.

Om du vill så kan jag konstruera ett schema åt dig, kan höra av dig i posten isåfall.

Alltid kul att hjälpa till. :thumbup:

Castro
2003-12-25, 14:02
Har inte kollat på Muskelpiratens schema, men jag förstår bara inte varför han hellre skulle följa ditt schema? ;)

Mitt råd är att anpassa ett schema som passar DIG som individ, bäst.

Medusa
2003-12-25, 14:05
Castro: Vi är alla individer, men endast till en viss gräns:

Människans kropp är inte unik, den fungerar på samma sätt för var och en av oss, det finns dock vissa variabler som kan variera inom två givna nivåer mellan individer i termer av muskellängd, fibermängd, etc. Principerna av människans anatomi och fysik är universala (dvs, kan appliceras på alla som ingår i rasen).

Det finns olika slags vetenskap, och de som bygger på den mänskliga kroppen är faktiskt absoluta.

Ta till exempel den medicinska vetenskapen, om inte människor vore likadana skulle inte läkare kunna ställa diagnoser, rehabilitera, operera, du förstår nog min poäng.

Det är precis samma sak med bodybuilding, det måste finnas principer som kan appliceras på alla, för att sedan justeras för att passa individens behov, det kan inte finnas flera metoder som fungerar lika bra.

För att det schemat jag ordnar åt honom blir effektivare och bättre än muskelpiratens tankelösa skräp.

Castro
2003-12-25, 14:13
Tänkte mest på att det finns folk som gillar att styrkträna, gillar att spendera tid i gymmet och gillar att verkligen spränga musklerna med blod, sedan finns det de som gillar att träna på Mike Mentzers tråkiga vis, men de är i minoritet. Jag själv skulle då inte valt att träna lågsetsträning nån gång i veckan om det så skulle ge mig bättre resultat.

Det skall vara roligt att träna, roligt blir det först när träningen är en stor del av ens liv (i alla fall min åsikt) och tränar man bara någon gång i veckan utan att få känna på hur det är att verkligen döda sina muskler och bli riktigt utmattad kan det väl aldrig bli roligt. Nää, gör dig ett eget schema säger då jag.

Eller har du kanske bytt träningssätt Medusa?

Officer
2003-12-25, 14:17
Castro har så jäkla rätt, den chilenarn!

:thumbup:

Medusa
2003-12-25, 14:21
"och tränar man bara någon gång i veckan utan att få känna på hur det är att verkligen döda sina muskler och bli riktigt utmattad"

Hur kan du bli riktigt utmattad om du orkar köra i 1-2 timmar?
Har du en konstant puls på 85-100 % av ditt max, andas häftigt hela tiden och är oförmögen efter varje set att lyfta vikten?

Jag tror inte du har sett någon träna med Heavy Duty eller prövat det själv, då skulle du veta hur det är.

EDIT1: Tog bort textstycke

Halldin
2003-12-25, 14:29
Självklart får du göra ett schema åt mig om du vill ;)
Vad behöver du veta?

Jag är 17 år, väger ~65kg. Målet är ~70kg (vill behålla smidighet)
Längd ~176cm. Siktar inte efter att bli någon arnold-überbiff.
Tränar gym 2-3 ggr/vecka och annan träning 2ggr/vecka

Medusa
2003-12-25, 14:40
Originally posted by Moff
Självklart får du göra ett schema åt mig om du vill ;)
Vad behöver du veta?

Jag är 17 år, väger ~65kg. Målet är ~70kg (vill behålla smidighet)
Längd ~176cm. Siktar inte efter att bli någon arnold-überbiff.
Tränar gym 2-3 ggr/vecka och annan träning 2ggr/vecka

Vad är den andra träningen för typ, och vilka dagar ligger den på ?

Dipshit
2003-12-25, 15:00
Originally posted by Medusa
Styrketräning skall inte vara ens liv, det skall vara en del av ditt liv som leder till höge välmående.

Välmående är objektivt. :thumbup:

"och tränar man bara någon gång i veckan utan att få känna på hur det är att verkligen döda sina muskler och bli riktigt utmattad"

Hur kan du bli riktigt utmattad om du orkar köra i 1-2 timmar?
Har du en konstant puls på 85-100 % av ditt max, andas häftigt hela tiden och är oförmögen efter varje set att lyfta vikten?

Jag tror inte du har sett någon träna med Heavy Duty eller prövat det själv, då skulle du veta hur det är.

Du kanske missuppfattade Castro, men jag tycker inte det är så schyrra att förvränga vad folk säger och sen klanka ned på det.
Castro sa att styrketräning ska vara en stor del av ens liv. Du säger att han sa att det måsta VARA ens liv, och sen berättar att det bara ska va en DEL av ens liv...
Fattar inte riktigt vart du vill komma med allt det där!

Big_Vik
2003-12-25, 15:00
jag tror mkt mer på z_bumbis program som finns i best of!

Den där träningen skulle då inte gett mej ett skvatt.
Nu var det iofs nybörjare men varför så många övningar och så lite set? man blir ju mest förvirrad.

Medusa
2003-12-25, 15:18
Originally posted by billon


Du kanske missuppfattade Castro, men jag tycker inte det är så schyrra att förvränga vad folk säger och sen klanka ned på det.


Det var inte min avsikt att klanka ner på någon, om det har uppfattas på det sättet så ber jag givetvis om ursäkt.

Om önskemål finns så raderar jag också texten ifråga.

Halldin
2003-12-25, 15:18
Originally posted by Medusa


Vad är den andra träningen för typ, och vilka dagar ligger den på ?

Måndag - Kampsport (mest kondition ju), Fredag - Akrobatik (kondition&smidighet)

Fok
2003-12-25, 15:21
Originally posted by Medusa
Styrketräning skall inte vara ens liv, det skall vara en del av ditt liv som leder till höge välmående.

Välmående är objektivt. :thumbup:

"och tränar man bara någon gång i veckan utan att få känna på hur det är att verkligen döda sina muskler och bli riktigt utmattad"

Hur kan du bli riktigt utmattad om du orkar köra i 1-2 timmar?
Har du en konstant puls på 85-100 % av ditt max, andas häftigt hela tiden och är oförmögen efter varje set att lyfta vikten?

Jag tror inte du har sett någon träna med Heavy Duty eller prövat det själv, då skulle du veta hur det är.

Vi kan ju hålla på med det här hela dagen men vem säger att alla tränar av samma anledning? Visa tränar enbart för att dom tycker det ser bra ut, och lider igenom passen, vissa tycker det är det roligaste som finns etc etc. Jag själv exempelvis tränar inte för något högre välmående eller vad det var för filosofiskt snack du körde med. Med din logik så är väl inte en maratonlöpare utmattad när han går i mål jämfört med en som springer 100m.

Medusa
2003-12-25, 15:21
Originally posted by Moff


Måndag - Kampsport (mest kondition ju), Fredag - Akrobatik (kondition&smidighet)

Kolla din PM inbox, jag skickade schemat där.

Vad jag menar med förutrötta är, ex:
Ett set flyes direkt följt (ingen vila) av ett set bänkpress.

Medusa
2003-12-25, 15:23
Originally posted by Fok

Med din logik så är väl inte en maratonlöpare utmattad när han går i mål jämfört med en som springer 100m.

Du kanske missförstod mig?

Fok
2003-12-25, 15:32
Originally posted by Medusa


Tack för att du pekar på min poäng!

Vem har mest muskelmassa av sprintern och marathonlöparen?
Vem tränar med högst intensitet?

Ser någon ett mönster?

Att jag sa utmattad verkar ju helt ha gått förbi dig.

Jag bör väl tillägga att jag tycker det är jättebra att du hittat något som funkar för dig, men som du kanske märker verkar inte all tro på samma sak.

Måste återgå till min överblivna julskinka, får väl fortsätta senare.

Edit; Jag kan mycket väl ha missförstått, men nu känner jag mig taskig mot julskinkan, han är så ensam! Lycka till och kör hårt!

Medusa
2003-12-25, 15:39
Originally posted by Fok


Att jag sa utmattad verkar ju helt ha gått förbi dig.

Jag bör väl tillägga att jag tycker det är jättebra att du hittat något som funkar för dig, men som du kanske märker verkar inte all tro på samma sak.

Måste återgå till min överblivna julskinka, får väl fortsätta senare.

Edit; Jag kan mycket väl ha missförstått, men nu känner jag mig taskig mot julskinkan, han är så ensam! Lycka till och kör hårt!

Ja, det är bra att folk är olika, annars skulle vi aldrig komma fram till nya innovationer och förbättringar. :thumbup:

Bäst du återgår till julskinkan, träna hårt, och lycka till!

pettan85
2003-12-25, 16:20
Alltså Medusa, du har tränat i 4 månader var det va ? Jag tycker inte du är rätt människa baserad på de erfarenheter du har att göra en massa scheman till folk och fördömma olika sätt att träna på. Och sen det här med att hålla 80-100 % av max puls genom ett 2 h lång styrke pass vad är det för trams styrke träning har inget med puls att göra, det är styrka man tränar dessa passen ingen VO2Max eller kondition.

Och varför köra som du sa ett set flyes och sen direkt efter ett set bänk då kommer du ju bara få mjölksyra och ändå inte ta ut dig maximalt i bänken. Det är överbelastning som byger muskler.

Jaja, det jag vill ha sagt är att jag tycker du ska vara försiktig med att tuta i en massa nybörjare dessa (ursäkta ordvalet) "felaktigheter". För att överhuvudtaget kunna bedömma om ett schema eller sätt är bra att träna på krävs att man kan grundkunskaperna (principerna) och har en viss erfarenhet av träning.

Men det är ju givetvis bra att du vågar testa nya sätt att träna på :thumbup: Men personligen tycker jag det krävs mycket längre tid för att utvärdera något sånt här.

Fartman
2003-12-25, 16:32
jag tror personligen att det är bättre om du följer något schema från muskelpiraten än något som medusa plockar ihop åt dig, snubben på muskelpiraten har nog gaaanska mycket mer erfarenhet av träning och är nog aningen mer kompetent att knåpa ihop scheman... fast det är klart på Medusa låter det som att han tränat i 20år :rolleyes:

men bäst är att plocka ihop ett själv, fast det kan vara lite svårt i början.. kolla z_bumbi's program i best of.. det är ett bra program att starta med och sen när du känner din kropp lite mer kan du fixa ett eget :thumbup:

JAM
2003-12-25, 16:46
Meduza: Sätt dig ner och tänk noga igenom vad Fartman och pettan85 har skrivit. Jag har påtalat det tidigare, men det biter uppenbarligen inte...

Mindek
2003-12-25, 16:50
Håller med JAM... inte för att jag vill klanka ner på dig Medusa, men du bör ta det lite lugnt med att ge exakta tips som du dessutom ofta lovar ska ge de bästa resultaten.

Herkulez
2003-12-25, 16:54
just kidding :notme:

Herkulez
2003-12-25, 16:58
just kidding :D

Fartman
2003-12-25, 16:59
Herk är dufortafarande bitter för att du var tvungen att fira jul med Brolle JR på Puben P igår och dessutom fick nobben av kvällens stjärna?

Herkulez
2003-12-25, 17:01
Originally posted by Fartman
Herk är dufortafarande bitter för att du var tvungen att fira jul med Brolle JR på Puben P igår och dessutom fick nobben av kvällens stjärna?

eh:confused:

jag var hemmar igår och försökte sova, grannen hade efterfesttill 4:30 så det slutade med att jag gick upp och hotade han att jag skulle slå sönder stereon ifall han inte sänker den :D

Fartman
2003-12-25, 17:04
Originally posted by Herkulez


eh:confused:

jag var hemmar igår och försökte sova, grannen hade efterfesttill 4:30 så det slutade med att jag gick upp och hotade han att jag skulle slå sönder stereon ifall han inte sänker den :D

lät som ett bra förslag du gav honom :thumbup:

Herkulez
2003-12-25, 17:08
jo jag tror han tyckte om förslaget oxå för jag hörde inte ett knyst sen :D

tyckte synd om gamlingarna i huset som inte torde gå och säga åt han, lite jävla respekt får man väl ändå visa :insane:

Fartman
2003-12-25, 17:12
Originally posted by Herkulez
jo jag tror han tyckte om förslaget oxå för jag hörde inte ett knyst sen :D

tyckte synd om gamlingarna i huset som inte torde gå och säga åt han, lite jävla respekt får man väl ändå visa :insane:

haha, nu får vi säkert läsa i norrländskan om "Vansinnig kroppsbyggare hotade granne" :D
nä, det är rätt.. man måste ju faktiskt använda huvudet ibland och tänka efter om det verkligen är lämpligt att spela musik vid den tiden

Medusa
2003-12-25, 17:13
Jag är nybörjare ,visst, det kan ingen bestrida, och jag försöker inte göra det heller.

Jag har 4 månaders erfarenhet av volymträning, så jag vet hur det fungerar, och vilka principerna är.

Jag prisade det, och älskade det. Hade jag inte snubblat (bokstavligen) över Högintesitetsträning så hade jag förmodligen fortfarande varit i gymmet 4 ggr i veckan 1-2 timmar.

Det var en vän till mig som nämnde det, och jag förkastade det självklart direkt eftersom det gick emot allt jag visste.

Jag kände mig dock tvungen att lära mig mer om det, för att se om det kunde vara värt ett försök.

Läste allt som Mentzer hade skrivit ner på sin sida, och sedan inhandlade jag "High intensity training: The Mike Mentzer way".
Det som fick mig att fastna för det var de logiska, rationella och vetenskapliga skäl som han presenterade som stöd för sin metod.

Dessa saknades i volymträning, därför tänker jag ge HD en chans.

Jag försöker inte sätta någon på plats eller påstå att jag har rätt, jag vill bara komma fram till vad som är sant och falskt.

De som förespråkar volymträning kan ju besvara den här frågan:
Varför stanna vid 15-30 set? Om mer är bättre (för det är filosofin som används) så varför inte 75-100 set med 6-10 reps?

Framsteg skall återigen, vara direkta. Om du stimulerar tillväxt, vilar tillräckligt så skall du komma tillbaka starkare.

Är du inte starkare så kan det bero på:
1: Du har inte vilat tillräckligt mycket.
2: Du har nått din genetiska maxpotential.

Vilken är sannolikast?

Herkulez
2003-12-25, 17:17
Originally posted by Medusa


Är du inte starkare så kan det bero på:
1: Du har inte vilat tillräckligt mycket.
2: Du har nått din genetiska maxpotential.


3: du äter som en etiopier
4: du tränar för dåligt
5: du får för lite sömn
6: du dricker för ofta
7: du vilar för MYCKET
osv...........

Medusa
2003-12-25, 17:18
Originally posted by Herkulez


3: du äter som en etiopier
4: du tränar för dåligt
5: du får för lite sömn
6: du dricker för ofta
osv...........

jag förutsatte att det var självklart, du behöver ju inte nödvändigtvis försöka framställa mig som en idiot.

Kan du inte bemöta "De som förespråkar volymträning kan ju besvara den här frågan:
Varför stanna vid 15-30 set? Om mer är bättre (för det är filosofin som används) så varför inte 75-100 set med 6-10 reps? " istället?

Herkulez
2003-12-25, 17:19
Originally posted by Medusa


jag förutsatte att det var självklart, du behöver ju inte nödvändigtvis försöka framställa mig som en idiot.

Det var inte min mening heller, ville bara visa att det finns hur många faktorer som helst som påverkar resultaten

Fartman
2003-12-25, 17:20
Originally posted by Medusa
Jag är nybörjare ,visst, det kan ingen bestrida, och jag försöker inte göra det heller.

Jag har 4 månaders erfarenhet av volymträning, så jag vet hur det fungerar, och vilka principerna är.

Jag prisade det, och älskade det. Hade jag inte snubblat (bokstavligen) över Högintesitetsträning så hade jag förmodligen fortfarande varit i gymmet 4 ggr i veckan 1-2 timmar.

Det var en vän till mig som nämnde det, och jag förkastade det självklart direkt eftersom det gick emot allt jag visste.

Jag kände mig dock tvungen att lära mig mer om det, för att se om det kunde vara värt ett försök.

Läste allt som Mentzer hade skrivit ner på sin sida, och sedan inhandlade jag "High intensity training: The Mike Mentzer way".
Det som fick mig att fastna för det var de logiska, rationella och vetenskapliga skäl som han presenterade som stöd för sin metod.

Dessa saknades i volymträning, därför tänker jag ge HD en chans.

Jag försöker inte sätta någon på plats eller påstå att jag har rätt, jag vill bara komma fram till vad som är sant och falskt.

De som förespråkar volymträning kan ju besvara den här frågan:
Varför stanna vid 15-30 set? Om mer är bättre (för det är filosofin som används) så varför inte 75-100 set med 6-10 reps?

Framsteg skall återigen, vara direkta. Om du stimulerar tillväxt, vilar tillräckligt så skall du komma tillbaka starkare.

Är du inte starkare så kan det bero på:
1: Du har inte vilat tillräckligt mycket.
2: Du har nått din genetiska maxpotential.

Vilken är sannolikast?

du får det att låta så enkelt, det är inte SÅ enkelt.. det finns en jävla massa faktorer som spelar in..

och på din fråga till volymtränande så kan jag ställa en i princip likadan fråga till dig, "varför inte bara 1rep på varje övning eller inte träna öht" det är ungefär så du resonerar..

visst HD kanske är bra, men om det skulle vara SÅ bra skulle bra många fler träna så för det är knappast något okänt träningssätt...

Herkulez
2003-12-25, 17:23
Originally posted by Medusa


Kan du inte bemöta "De som förespråkar volymträning kan ju besvara den här frågan:
Varför stanna vid 15-30 set? Om mer är bättre (för det är filosofin som används) så varför inte 75-100 set med 6-10 reps? " istället?

För att 75-100 set bryter ner för mycket för MIG, kör själv efter en lågsets princip då och då så jag klankar inte ner på din tränings stil.....Men..... om jag uppfattat rätt så har du bara tränat i 4 månader, då växer kroppen som en svamp hur du än tränar (nåja!), du skulle säkert växa lika bra på högvolymträning som du gör nu TILLS du hamnar på en platå

Jorgen
2003-12-25, 17:33
Originally posted by Medusa
Jag har 4 månaders erfarenhet av volymträning, så jag vet hur det fungerar, och vilka principerna är.

Jag orkar inte ge mig in i HIT vs högvolymdebatten men att påstå att du vet hur volymträning fungerar och att du vet vilka principer som gäller efter att endast ha testat det i fyra ynka månader är direkt löjligt. Du får träna precis som du vill men att predika HIT som "den enda rätta vägen" till muskelvolym och styrka? Tja, jag vet inga byggare/SL/OL som har blivit bäst med endast HIT (eller liknande) metoder.
My two cents.

//jörgen

Pecca
2003-12-25, 17:39
fast jag tycker ju vi ska lyssna på vad Medusa har o säga. Han har ju trots allt läst vad som är bäst!!!



Jag tror vi har en ny Bateman på G här...:D


:thumbup:

Officer
2003-12-25, 17:40
Jam, Mindek och pettan85 har mycket rätt angående din attityd Medusa. Ta och lugna ner dig lite. Du har sagt ditt redan, du bör inte sitta och komma fram med massa felaktiga påståenden till en nybörjare (av en nybörjare).

Halldin
2003-12-25, 17:46
Men jaha, då är inte det heller bra då? :/
Trodde jag hade ett bra schema att köra på ...

Jobbigt när det uppstår så mycket meningsskiljaktigheter

Herkulez
2003-12-25, 17:49
titta igenom dom här trådarna :thumbup:


Allan nybörjar tips 1
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9554


Z-bumbis nybörjar tips 2

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Castro
2003-12-25, 17:49
Snälla sluta bara upp med att leka proffs! Du har i princip ingen egen träningserfarenhet, men försöker ändå framstå som att du tränat i 20 år och till råga på allt försöker du ge direkta råd till folk som tränat längre än dig och har mer erfarenhet. Du har gjort hyffsade resultat, men du är inte bättre än andra för det. Det börjar fan likna storhetsvansinne...

Jag tycker inte illa om dig, men om ditt beteende på senase tiden.

Chilla istället! Gör som oss andra och överlåt experttipsen åt de kunniga (och då skiter jag i hur många gånger du plöjt igenom Mike Mentzers böcker och hur rationella de verkar). Vet du hur lätt det är att hjärntvätta en nybörjare som saknar andra referenser?! Cirka 1 månad efter att jag satt foten i gymmets värld kom jag i kontakt med MAX-OT. Jag läste det och tänkte WOW, WOW, WOW - det här är ju det enda rätta, det kan inte finnas något annat sätt att träna på. Jag tränade efter det och fick bra resultat, sen kom jag på att mer träning skulle vara ännu bättre. Började då att träna med cirka 0-2 vilodagar i månaden och fortsatte att få bra resultat, men sen tog det stopp. Sen började jag träna 4-5 dagar i veckan och fick bra resultat igen. Vars jag vill komma med det här har jag glömt bort, men det visar i alla fall att man kan träna hur som helst i början av ens "karriär" och det spelar mer roll att man tränar än hur man tränar. DU KAN ALLTSÅ OMÖJLIGT AVGÖRA HURUVIDA DIN MENTZERTRÄNING ÄR BRA ÖVER HUVUDTAGET!

Det här är konstruktiv kritik om något. Jag orkar inte fortsätta argumentera. Jag har visat min ståndpunkt. Du behöver heller inte svara, lägg bara ifrån dig alla böcker och ta till dig av vad jag skrivit.

Annars får jag önska dig fortsatt lycka till med träningen, vilket sätt du än väljer att träna på (det är helt upp till dig).

/I all välmening

Castro

King Grub
2003-12-25, 17:51
Originally posted by Moff
Men jaha, då är inte det heller bra då? :/
Trodde jag hade ett bra schema att köra på ...

Jobbigt när det uppstår så mycket meningsskiljaktigheter

Det är ett bra upplägg. Om det passar dig. Och det är något bara du själv kan ta reda på.

Men INGET träningsupplägg i världen ger bra resultat om inte resten också sköts. Du kan träna med det program som passar dig som handsken, men äter du som en kratta eller vilar för lite eller stressar för mycket på jobbet eller vad som helst, så uteblir resultaten lik förbaskat.

Faktum kvarstår: bra upplägg eller inte, att efter några månaders träning uttrycka sig 100% tvärsäkert om något är inte speciellt trovärdigt.

Medusa
2003-12-25, 18:17
Ok, vad har jag missat?

Jag har inte förolämpat någon, inte heller förkastat någons ideer.
Jag har endast givit honom de råd jag har kunnat.
Han bad om råd, jag svarade.
Jag erbjöd mig att göra ett schema åt honom, han tackade ja.

Vart i detta består problemet?

Karl_alfred
2003-12-25, 18:27
äh jag tycker inte du gjort några fel. alla har väll rätt att komma med sina förslag och sen om man dessutom har argument vilket du verkar ha för dem så tycker jag det är ett stort +

De som nu inte tycker som dig kan väll skriva varför. så kan den som ställt frågan dra några egna slutsatser om vad som borde vara bäst.

Halldin
2003-12-25, 18:34
Fyra snabba

1) Vad sjutton är Rakbensmark?
Googlade, fann inget

2) Omvända ryggresningar, hur utföres dom? Låter ju som situps eller nåt

3) Omvända flyes, hur utföres dom?

4) Rope crunches alternerande sidor, förmodar att det är den som även kallas "Slaven", men vad menas exakt med alternaterande sidor?

Karl_alfred
2003-12-25, 18:40
1) testa stelamarklyft eller marklyft med raka ben istället. Övningen är som marklyft fast man har nästan raka ben istället och rör bara överkroppen. Oftast står man även på en upphöjning.

2?

3. antagligen något för baksidan av axlarna

4. att du skiftar sida vid varje reps. t ex. som i alternerade hantelcurl. först väns sen hö osv.....

tejpis
2003-12-25, 18:43
Originally posted by Moff
Fyra snabba

1) Vad sjutton är Rakbensmark?
Googlade, fann inget
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/stela_marklyft.asp

2) Omvända ryggresningar, hur utföres dom? Låter ju som situps eller nåt
Du ligger magen på en specialställning, parallellt med golvet. Fötterna är lodrätt neråt. Med hjälp av ryggens kraft så drar upp en hävarm som är fäst i fötterna.

3) Omvända flyes, hur utföres dom?
Gissar på http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/framatbojda_sidolyft.asp

4) Rope crunches alternerande sidor, förmodar att det är den som även kallas "Slaven", men vad menas exakt med alternaterande sidor?
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/crunches_i_cablemaskin.asp fast du kör åt sidorna också


edit. oj, vad sent jag svarade!

Castro
2003-12-25, 20:08
Originally posted by Medusa
Ok, vad har jag missat?

Jag har inte förolämpat någon, inte heller förkastat någons ideer.
Jag har endast givit honom de råd jag har kunnat.
Han bad om råd, jag svarade.
Jag erbjöd mig att göra ett schema åt honom, han tackade ja.

Vart i detta består problemet?



Äh asså, det är ju verkligen schysst av dig att du försöker hjälpa andra och dela med dig av din kunskap, men vi försöker bara få dig att komma till insikt att som nybörjare tror man sig kunna så mycket mer än vad man gör och bör därför inte låta så övertygad i sina försök till övertygelser. Håll bara en mer tillbakadragen ton, typ. Annars kan du om du har otur råka vilseleda flera med dig.

"För att det schemat jag ordnar åt honom blir effektivare och bättre än Muskelpiratens tanklösa skräp." /Medusa

Sådana kommentarer är inte ovanliga, men bör inte få rulla av en nybörjares tunga. Spar på dem.

Annars är det som sagt kanon Medusa. Vi försöker hjälpa dig genom att ändra dig, inte ditt träningssätt, men ditt sätt.
Vi tycker inte illa om dig för det, ta det för guds skulle inte så.

Allan
2003-12-25, 22:37
Nu har jag rensat bort en massa trams i den här tråden. Ni som är berörda tar och skärper er!!!!! :insane:


allan

Flex Jackson
2003-12-25, 23:37
grrrrrr jag har kraften!!! grrrrrr!!!:insane: :insane:

Karl_alfred
2003-12-25, 23:43
Originally posted by Flex Jackson
grrrrrr jag har kraften!!! grrrrrr!!!:insane: :insane:

nu förstod inte jag riktigt i allafall.

Halldin
2003-12-26, 14:06
En sista detalj innan jag sätter igång ... vad fanken är Rotator Cuff?
Hittar, återigen, inget vettigt på Google :)

Jorgen
2003-12-26, 14:55
Rotcuff:
http://www.exrx.net/Muscles/Infraspinatus.html
http://www.exrx.net/Muscles/TeresMinor.html
http://www.exrx.net/Muscles/Subscapularis.html
http://www.exrx.net/Muscles/Supraspinatus.html

//jörgen

Halldin
2003-12-26, 15:13
Mjo, men vad menar z_bumbi på sitt schema?

"Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15"

Vad gör man för att stimulera den?

Jorgen
2003-12-26, 15:23
Originally posted by Moff
Mjo, men vad menar z_bumbi på sitt schema?
"Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15"
Vad gör man för att stimulera den?
Rotator cuff, utåtrotation: http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBExternalRotation.html el: http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBExternalRotation.html
Rotatorcuff, innåtrotation: http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/DBInternalRotation.html el: http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html

//jörgen

davve
2003-12-26, 16:24
Originally posted by Castro
Snälla sluta bara upp med att leka proffs! Du har i princip ingen egen träningserfarenhet, men försöker ändå framstå som att du tränat i 20 år och till råga på allt försöker du ge direkta råd till folk som tränat längre än dig och har mer erfarenhet. Du har gjort hyffsade resultat, men du är inte bättre än andra för det. Det börjar fan likna storhetsvansinne...

Jag tycker inte illa om dig, men om ditt beteende på senase tiden.

Chilla istället! Gör som oss andra och överlåt experttipsen åt de kunniga (och då skiter jag i hur många gånger du plöjt igenom Mike Mentzers böcker och hur rationella de verkar). Vet du hur lätt det är att hjärntvätta en nybörjare som saknar andra referenser?! Cirka 1 månad efter att jag satt foten i gymmets värld kom jag i kontakt med MAX-OT. Jag läste det och tänkte WOW, WOW, WOW - det här är ju det enda rätta, det kan inte finnas något annat sätt att träna på. Jag tränade efter det och fick bra resultat, sen kom jag på att mer träning skulle vara ännu bättre. Började då att träna med cirka 0-2 vilodagar i månaden och fortsatte att få bra resultat, men sen tog det stopp. Sen började jag träna 4-5 dagar i veckan och fick bra resultat igen. Vars jag vill komma med det här har jag glömt bort, men det visar i alla fall att man kan träna hur som helst i början av ens "karriär" och det spelar mer roll att man tränar än hur man tränar. DU KAN ALLTSÅ OMÖJLIGT AVGÖRA HURUVIDA DIN MENTZERTRÄNING ÄR BRA ÖVER HUVUDTAGET!

Det här är konstruktiv kritik om något. Jag orkar inte fortsätta argumentera. Jag har visat min ståndpunkt. Du behöver heller inte svara, lägg bara ifrån dig alla böcker och ta till dig av vad jag skrivit.

Annars får jag önska dig fortsatt lycka till med träningen, vilket sätt du än väljer att träna på (det är helt upp till dig).

/I all välmening

Castro

:thumbup: word