handdator

Visa fullständig version : Frukter med vitt kött och risk för stroke


maRRtin
2011-09-16, 06:59
Forskarna drog slutsatsen att risken för stroke för 52 procent lägre hos deltagarna som hade en hög konsumtion av vita frukter och grönsaker, jämfört med de som hade en låg konsumtion.

Varje ökning med 25 gram vita frukter om dagen, kopplades ihop med 9 procent lägre risk att drabbas av stroke

http://svt.se/2.108068/1.2533600/paron_och_applen_minskar_strokerisk

Fullängdaren
http://stroke.ahajournals.org/content/early/2011/09/15/STROKEAHA.110.611152.full.pdf+html

Frumpish
2011-09-16, 07:15
Banan!!!!

kettlebellGuden
2011-09-16, 07:29
- För att förhindra stroke kan det vara en god idé att få i sig betydande mängder av vita frukter och grönsaker.


Hur mycket är "betydande mängder" ?

Kör själv på 5-6 frukter om dagen och något kg grönsaker. Förmodar att det sätter mig i lågkonsumentsgruppen så hur mycket mer behövs för att komma upp i bytande mängder?

Torwald
2011-09-16, 07:54
Hur mycket är "betydande mängder" ?

Kör själv på 5-6 frukter om dagen och något kg grönsaker. Förmodar att det sätter mig i lågkonsumentsgruppen så hur mycket mer behövs för att komma upp i bytande mängder?
Det låter väl inte så troligt eller menar du jämfört med vad de åt i studien?

kettlebellGuden
2011-09-16, 08:00
Det låter väl inte så troligt eller menar du jämfört med vad de åt i studien?

Både i förhållande till gemene man och studien. Men mest är jag intresserad i hur mycket "vit frukt" studien menar på att man ska trycka / dag.

Torwald
2011-09-16, 08:20
Jag vet såklart inte hur det var i studien, men jag gissar att gemene man inte äter 5-6 fruker och ett kilo grönsaker om dagen. Det är nog inte så ovanligt att snarare äta 0-1 frukter om dagen och möjligtvis lite tomat och gurka som sallad.

Pretorian
2011-09-16, 08:29
Både i förhållande till gemene man och studien. Men mest är jag intresserad i hur mycket "vit frukt" studien menar på att man ska trycka / dag.

"Varje ökning med 25 gram vita frukter om dagen, kopplades ihop med 9 procent lägre risk att drabbas av stroke"

maRRtin
2011-09-16, 09:03
Både i förhållande till gemene man och studien. Men mest är jag intresserad i hur mycket "vit frukt" studien menar på att man ska trycka / dag.
Det är ingen fruktfrossa det handlar om direkt
För att förhindra stroke kan det vara en god idé att få i sig betydande mängder av vita frukter och grönsaker. Ett äpple om dagen är till exempel ett lätt sätt att öka intaget, föreslår Linda M. Oude Griep, forskaren som lett studien. Hon tillägger dock att det finns all anledning att ändå äta frukt och grönsaker ur de övriga grupperna också.

Eddie Vedder
2011-09-16, 09:29
Hur mycket är "betydande mängder" ?

Kör själv på 5-6 frukter om dagen och något kg grönsaker. Förmodar att det sätter mig i lågkonsumentsgruppen så hur mycket mer behövs för att komma upp i bytande mängder?

Nej verkligen inte. Hur mycket frukt tror du folk äter? :) Kolla pdf:en så står ju gram/dag i kvartilerna.

Både i förhållande till gemene man och studien. Men mest är jag intresserad i hur mycket "vit frukt" studien menar på att man ska trycka / dag.

Det är inte en interventionsstudie där man sett att folk blir friskare genom att ge dem mer frukt. Folk som åt mer vitfärgade frukter och grönsaker fick senare inte stroke i samma utsträckning som andra. Samma trend kunde man inte se os röda/lila, gula/orangea och gröna.

Äpplen, päron och bananer alltså, just de frukterna som hälsomedvetna ofta drar med sig som mellanmål. Som vanligt har de ju förstås kontrollerat för confounders dock. Så frukt kanske är nyttigt, finns ju mer epidemiologi som pekar på det. Men det var ju inte bara frukt som undersöktes, grönsaker också. Så båda kanske är bra, eller den ena bättre än den andra. Och andra frukter än "vita" kanske är bättre ändå, men bara det att inte tillräckligt många äter dem så att det inte finns underlag nog att dra en slutstats.

kettlebellGuden
2011-09-16, 10:07
Nej verkligen inte. Hur mycket frukt tror du folk äter? :) Kolla pdf:en så står ju gram/dag i kvartilerna.



Det är inte en interventionsstudie där man sett att folk blir friskare genom att ge dem mer frukt. Folk som åt mer vitfärgade frukter och grönsaker fick senare inte stroke i samma utsträckning som andra. Samma trend kunde man inte se os röda/lila, gula/orangea och gröna.

Äpplen, päron och bananer alltså, just de frukterna som hälsomedvetna ofta drar med sig som mellanmål. Som vanligt har de ju förstås kontrollerat för confounders dock. Så frukt kanske är nyttigt, finns ju mer epidemiologi som pekar på det. Men det var ju inte bara frukt som undersöktes, grönsaker också. Så båda kanske är bra, eller den ena bättre än den andra. Och andra frukter än "vita" kanske är bättre ändå, men bara det att inte tillräckligt många äter dem så att det inte finns underlag nog att dra en slutstats.


Har tyvärr ingen pdf-läsare tillgänglig därav frågan. Artikeln lämnade ju en hel del att undra över.

kettlebellGuden
2011-09-16, 10:07
Det är ingen fruktfrossa det handlar om direkt

Jag ser inget i ditt citat som visar på hur mycket frukt vi pratar om.

Eddie Vedder
2011-09-16, 10:13
Har tyvärr ingen pdf-läsare tillgänglig därav frågan. Artikeln lämnade ju en hel del att undra över.

Alltså, det är ju en epidemiologisk studie som sagt. Folk äter inte supermycket frukt i sin vardag. Jag trodde bara att alla tog för givet att 5-6 frukter inte tillhör det lägsta intaget i en amerikansk population.

105, 193, 100 och 216 gram per dag var median för gröna, orange/gula, röda/lila och vita. I den kvartilen med högst intag. Som du ser var det totalt sett mest i vita vilket kan vara en förklaring till resultatet, inte att de är extra nyttiga.

34, 30, 29 och 57 (samma ordning) i kvartilen med lägst.

Nitrometan
2011-09-16, 10:16
Banan!!!!
Dr Jacob hade rätt. Vem hade anat det?

Hur mycket är "betydande mängder" ?

30 bananer om dagen.

Maod
2011-09-16, 10:19
30 bananer om dagen säger ni?

kettlebellGuden
2011-09-16, 10:44
Alltså, det är ju en epidemiologisk studie som sagt. Folk äter inte supermycket frukt i sin vardag. Jag trodde bara att alla tog för givet att 5-6 frukter inte tillhör det lägsta intaget i en amerikansk population.

105, 193, 100 och 216 gram per dag var median för gröna, orange/gula, röda/lila och vita. I den kvartilen med högst intag. Som du ser var det totalt sett mest i vita vilket kan vara en förklaring till resultatet, inte att de är extra nyttiga.

34, 30, 29 och 57 (samma ordning) i kvartilen med lägst.


Att det rörde sig om en studie på amerikansk population framgår inte av artikeln. Som sagt undrade jag vilka mängder det rörde sig om eftersom det inte stod något om det. Tack så mycket för infon.

5-6 om dagen är ju knappast några "betydande mängder". Fasiken bara igår åt jag säkert 70 vindruvor och 3 bananer. Men det kan ju kvitta vad jag äter, vad andra äter, vad genomsnitt för gemene man sett på hela världens population är, etc. Vet inte riktigt hur den här tråden snöade in på ett så pass ointressant sidospår.

Eddie Vedder
2011-09-16, 10:46
5-6 om dagen är ju knappast några "betydande mängder".

Jo det är det.

kettlebellGuden
2011-09-16, 10:57
Jo det är det.

Ok, visst. Ska vi ordbajsa så är det klart att det är betydande mängder eftersom allt betyder något.

Jag åt minst 30 frukter bara igår. De var blåbär allihopa. Nu när jag tänker efter så åt jag minst 20 cashewnötter med. Damn. 50 frukter på en dag.

Eddie Vedder
2011-09-16, 10:58
Ok, visst. Ska vi ordbajsa så är det klart att det är betydande mängder eftersom allt betyder något.

Det är inte så jag menade. Det jag menar är att man på populationsnivå ser bättre hälsa hos individer som äter en viss mängd. Då måste den mängden vara kriteriet för att intaget kan tänkas ha en betydande hälsopåverkan. Äter du de mängderna är det alltså en betydande mängd.

Vilka kriterier ska man annars kunna utgå från rent objektivt?

kettlebellGuden
2011-09-16, 11:06
Det är inte så jag menade. Det jag menar är att man på populationsnivå ser bättre hälsa hos individer som äter en viss mängd. Då måste den mängden vara kriteriet för att intaget kan tänkas ha en betydande hälsopåverkan. Äter du de mängderna är det alltså en betydande mängd.


Ok. jag missförstod ditt inlägg.

Jag tycker fortfarande att räkna antalet frukter är väldigt konstigt system här. 6 vattenmeloner är svårt att jämföra med 6 valnötter, t.ex.

Tolkia
2011-09-16, 11:54
Varifrån kommer fixeringen vid antalet 5-6; är det bara för att ha något att hänga upp sig på? I artikeln ges ju - tydligt - gram frukt.

Eddie Vedder
2011-09-16, 13:41
Ok. jag missförstod ditt inlägg.

Jag tycker fortfarande att räkna antalet frukter är väldigt konstigt system här. 6 vattenmeloner är svårt att jämföra med 6 valnötter, t.ex.

Det är ju gram fortfarande. Men kan man tänka lite längre är det ganska sällan man faktiskt behöver påpeka att "5 frukter om dagen" inte är varken 5 vattenmeloner eller fem lingon. Men visst, vill man anstränga sig för att feltolka precis allt så går det ju.

SiSenior
2011-09-16, 16:04
30 bananer om dagen säger ni?

Trodde alla visst att det var en opti mängd.

kettlebellGuden
2011-09-17, 18:32
Varifrån kommer fixeringen vid antalet 5-6; är det bara för att ha något att hänga upp sig på? I artikeln ges ju - tydligt - gram frukt.

Ja, det har jag med undrat över. Tydligen blev någon i tråden hispig och fokuserade på en liten bisats i mitt originalinlägg.

kettlebellGuden
2011-09-17, 18:34
Det är ju gram fortfarande. Men kan man tänka lite längre är det ganska sällan man faktiskt behöver påpeka att "5 frukter om dagen" inte är varken 5 vattenmeloner eller fem lingon. Men visst, vill man anstränga sig för att feltolka precis allt så går det ju.

Nu hänger jag inte med. Jag påstod att 5-6 frukter om dagen inte var så mycket.. några menade på att det var mer än de flesta åt. Det tycker jag är lustigt när jag är övertygad om att många, iaf i Sverige, äter minst 5 frukter i genomsnitt. 5 blåbär t.ex., 5 jordnötter, whatever.

Men som sagt förstår jag inte ens varför folk fokuserade på en liten bisats.

Doctor Snuggles
2011-09-17, 18:35
Jag gillar päron. Who is with me?

qaws
2011-09-17, 20:22
Nu hänger jag inte med. Jag påstod att 5-6 frukter om dagen inte var så mycket.. några menade på att det var mer än de flesta åt. Det tycker jag är lustigt när jag är övertygad om att många, iaf i Sverige, äter minst 5 frukter i genomsnitt. 5 blåbär t.ex., 5 jordnötter, whatever.

Men som sagt förstår jag inte ens varför folk fokuserade på en liten bisats.

När man i vardagligt tal talar om frukter är det banan, äpple, päron, apelsin, kiwi o.s.v. som menas medan man benämner lingon, blåbär, vinbär som bär...

Så då är 5-6 frukter om dagen rätt mycket även i Sverige, trots alla fruktkorgar som finns på de flesta arbetsplatserna numera. (Jag ligger i lä och jag äter mest frukt på min arbetsplats, 2-3 om dagen)

Jordnötter är det nog ingen annan som klassar som frukt, eller klassar du bönor och ärter som frukter också?

kettlebellGuden
2011-09-17, 20:27
När man i vardagligt tal talar om frukter är det banan, äpple, päron, apelsin, kiwi o.s.v. som menas medan man benämner lingon, blåbär, vinbär som bär...

Så då är 5-6 frukter om dagen rätt mycket även i Sverige, trots alla fruktkorgar som finns på de flesta arbetsplatserna numera. (Jag ligger i lä och jag äter mest frukt på min arbetsplats, 2-3 om dagen)

Jordnötter är det nog ingen annan som klassar som frukt, eller klassar du bönor och ärter som frukter också?

Du har väldigt konstig definition av frukt. Nötter är definitivt frukt, och bär likaså. Äter du 5 lingon så har du ätit 5 frukter, det är nog mest bara du som tänker annorlunda.

J.V
2011-09-17, 20:28
Du har väldigt konstig definition av frukt. Nötter är definitivt frukt, och bär likaså. Äter du 5 lingon så har du ätit 5 frukter, det är nog mest bara du som tänker annorlunda.Lol.

Mell
2011-09-17, 20:43
Du har väldigt konstig definition av frukt. Nötter är definitivt frukt, och bär likaså. Äter du 5 lingon så har du ätit 5 frukter, det är nog mest bara du som tänker annorlunda.

Vill inte vara dryg men tack för att du hjälper mig med samlingen av fler skoj citat från kolo :D

qaws
2011-09-17, 21:06
Du har väldigt konstig definition av frukt. Nötter är definitivt frukt, och bär likaså. Äter du 5 lingon så har du ätit 5 frukter, det är nog mest bara du som tänker annorlunda.

I vardagligt tal skrev jag... tror inte det är så många andra som skulle säga att de ätit 5 frukter för att de ätit 5 lingon, däremot skulle nog majoriteten säga att de ätit 5 bär.

Jordnöt är en baljväxt...

kettlebellGuden
2011-09-17, 21:08
I vardagligt tal skrev jag... tror inte det är så många andra som skulle säga att de ätit 5 frukter för att de ätit 5 lingon, däremot skulle nog majoriteten säga att de ätit 5 bär.

Jordnöt är en baljväxt...

Du har rätt med jordnöten.


Varför du i ditt vardagliga tal räknar ett bär som banan som frukt men inte ett bär som lingon som frukt förstår jag inte. I mitt vardagliga tal är valnöt, lingon, och äpple frukter allihopa.


Jag tänker nu inte diskutera det här med eftersom det inte har med min ursprungliga fråga alls att göra. Den svarade Eddie Vedder glatt på.

Crocker
2011-09-17, 21:54
i vardagligt tal skrev jag... Tror inte det är så många andra som skulle säga att de ätit 5 frukter för att de ätit 5 lingon, däremot skulle nog majoriteten säga att de ätit 5 bär.

Jordnöt är en baljväxt...
+1 :)

Eddie Vedder
2011-09-17, 23:15
Det tycker jag är lustigt när jag är övertygad om att många, iaf i Sverige, äter minst 5 frukter i genomsnitt.

Så är det inte. Svenskars genomsnittskonsumtion är inte så hög.

kettlebellGuden
2011-09-18, 08:09
Så är det inte. Svenskars genomsnittskonsumtion är inte så hög.

Där ser man. Jag har själv inte sett någon statistik på det här.. men den mängden blåbär och cashewnötter jag ser folk köpa tyder på något annat. Men det hela kan kvitta.

Crocker
2011-09-18, 09:36
Där ser man. Jag har själv inte sett någon statistik på det här.. men den mängden blåbär och cashewnötter jag ser folk köpa tyder på något annat. Men det hela kan kvitta.
Jag tror faktiskt att det nästan bara är du som räknar sådär.

Nitrometan
2011-09-20, 16:38
Där ser man. Jag har själv inte sett någon statistik på det här.. men den mängden blåbär och cashewnötter jag ser folk köpa tyder på något annat. Men det hela kan kvitta.

Fast då vet du ju inte hur lång tid det tar för dem att äta upp "frukten".

Doctor Snuggles
2011-09-20, 17:01
Så är det inte. Svenskars genomsnittskonsumtion är inte så hög.

Men var det inte du som tyckte att frukter är överskattade? :D

Eddie Vedder
2011-09-20, 18:02
Men var det inte du som tyckte att frukter är överskattade? :D

Jo jag tror det är överskattat. Vad har det med citatet att göra?

Doctor Snuggles
2011-09-20, 18:04
Jo jag tror det är överskattat. Vad har det med citatet att göra?

Även i ljuset av uppenbarligen positiva effekter av flavonoider, et al?
Har något annat visat sig vara lika effektivt för att sänka strokerisken t.ex?

Eddie Vedder
2011-09-20, 18:08
Även i ljuset av uppenbarligen positiva effekter av flavonoider, et al?

Jag vet inte hur mycket av det som finns i frukten som ligger hemma i folks fruktskålar. Och jag vet inte heller om det överstiger fördelarna med annat som man kan lägga kalorierna på än frukt.

Finns ju flavonoider et al. i andra saker.

Har något annat visat sig vara lika effektivt för att sänka strokerisken t.ex?

I epidemiologi finns hur mycket som helst.