handdator

Visa fullständig version : Tips och förslag uppskattas


thomashellberg
2011-09-15, 20:21
Hallå där!

Har nu tagit tag i det här med att registrera mig på detta forumet, mycket trevligt forum måste jag säga!

Nåväl, började träna i februari 2009 då 17 år gammal.
Har alltid haft endel underhudsfett fast dock inte vägt speciellt mycket.

Startade på 64kg och låg på 74 som max för ungefär 7 månader sen, sen började träningen avta mer och mer då det var slutspurten i plugget innan studenten osv. Jag var relativt nöjd med min mukelmassa då men dock inte fettet på kroppen, det samlas mycket runt brösten och magen samt lovehandles(en).

Nu har jag inte tränat på nästan ett halvår, har tapppat otroligt mycket muskelmassa och har lagt på mig mycket fett, gick ner till ca 66 igen, och har nu ökat till typ 71 utan träning vilket inte alls är bra. Jag vill ändra på detta, jag vill främst få bort de mesta fettet, sen efter det börja styrketräna mer igen, men mitt primära mål är att bli av med fettet.

Själva deffen kan jag egentligen grunderna med att lägga sig på ca -500 kalorier samt mycket motion och nyttig mat. Men har otroligt svårt att förstå hur man ska lägga upp maten och träningen, vad man ska äta, hur man ska träna osv.

Anledningen till att jag inte har börjat träna nu efter plugget är att jag har 2 jobb, ett heltid + ett deltid och har helt enkelt inte orkat med det, blivit mycket onyttig mat osv. Men nu jävlar ska jag fan igång igen och försöka få en finare och mer välmående kropp till nästa sommar.

Så, jag vänder mig till er, har ni några tips till mig?
Vad jag ska satsa på att äta? Träning? är det bara att ge sig ut i spåret o köra? Ska jag köra styrketräning under tiden?

Jag har inte tillgång till bilder nu men jag kan ladda upp om det önskas, har bilder både från när jag börja, när det gick som bäst och nu då.

Tack!

Edit: Är 176cm lång glömde jag skriva.

vicarious
2011-09-15, 20:43
Så, jag vänder mig till er, har ni några tips till mig?

Skynda långsamt.


Vad jag ska satsa på att äta?

Mindre energi än din kropp förbrukar. Mycket protein.


Träning?

Styrketräning 2-3 gånger per vecka. Övrig motion och konditionsträning så mycket du vill. Noll om du vill.


Ska jag köra styrketräning under tiden?

Definitivt.

thomashellberg
2011-09-15, 20:47
Skynda långsamt.



Mindre energi än din kropp förbrukar. Mycket protein.



Styrketräning 2-3 gånger per vecka. Övrig motion och konditionsträning så mycket du vill. Noll om du vill.



Definitivt.

Ok, Tack!

En fråga till då, om jag främst vill bränna fettet, är det inte bättre då att köra mer konditionsträning cardio än att lägga mycket tid på att lyfta på gymmet?

Eddie Vedder
2011-09-15, 20:50
En fråga till då, om jag främst vill bränna fettet, är det inte bättre då att köra mer konditionsträning cardio än att lägga mycket tid på att lyfta på gymmet?

Nej. Inte om kaloriunderskottet blir lika stort i båda fallen. Och ett jättestort energiunderskott finns ingen anledning till.