handdator

Visa fullständig version : Deffdags och lite frågor


SvingarN
2011-09-15, 19:52
Tja! Är newb på det här med deff, men jag ska prova på det nu iaf! Jag skriver upp hur jag tänkte lägga upp det så får ni säga vad som ska ändras. :)

Hade tänkt köra halvkroppspass med fokus på att köra basövningar 3x4-6 och lite isoleringsövningar efteråt beroende på vad jag orkar. Tidigare har jag kört 3-split med kanske för många isoleringsövningar. Tungt har jag förstått att man ska köra under deff, och basövningar som knäböj bränner väl mycket mer energi också, jämfört med t.ex. hantellyft åt sidan. Mejkar bytet någon sense i deffsyfte? :)

Gym 3-4 dagar i veckan och löpning cirka 5km 2-3 gånger i veckan.

Jag jobbar som brevbärare 8 timmar om dagen och då rör man sig hela tiden även fast det kanske inte är ansträngande. Lägg till antingen löpning eller gym på det så tror jag jag kommer upp i 1.4-1.5 i aktivitetsnivå. Med 19 år och 78-80 kg betyder det runt 3100kcal per dag har jag för mig. Rimligt?

Funkar 2000-2500 kcal per dag OK tro? Vill helst inte tappa några muskler under deffen, men samtidigt vill man ju ha resultat... Om jag kör detta i 10 veckor, tror ni det blir något resultat? Kan inte ändra huvudmålen drastiskt men fokusera på att äta mig mätt på protein och sallad och minska andelen ris/potatis/pasta? Även käka kvarg, keso, bulgur, fiberprodukter.. mer bra deff-mat??

Bild:83465

Alla åsikter och kritik välkomnas!

Tacos
2011-09-17, 10:17
Vill inte vara grinig och tråkig, men har du läst deff guiden?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Den beskriver mycket av det du undrar över. Läs den ett par gånger och ställ sedan frågor. Lovar att du kommer få ett mycket bättre utbytte av dina frågor om du först läser guiden.

Torwald
2011-09-17, 13:50
Brevbärare på heltid, 3 löppass och styrketräning 3-4 gånger i veckan - absolut MINST 1.5 aktivitetsnivå, sannolikt mycket mer.

Sheogorath
2011-09-17, 13:59
Om du inte har bråttom så börja generöst med kalorierna. Lägg dig kanske 100 kcal under din uppskattade BEE och se vad som händer med vågen. Kanske gör du av med mer än du tror, och då har du en säker approach om du gör så här. Sen justerar du dagligintaget en gång i veckan: 100 kcal ner eller så ligger du kvar på föregående nivå. När du kommit in i matchen och tappar omkring 0,5 kg i veckan i snitt kan du räkna med minst 20 veckor för att komma i form med det utgångsläget du har nu.

Eddie Vedder
2011-09-17, 14:00
1.5-1.6 låter som en träningsfri dag som en cyklande brevbärare. Löper du typ 7-8 km lär det vara 2 åtminstone. Kanske 1.7-1.8 en styrketräningsdag. Du underskattar jobbet grovt. För jag antar att du cyklar?

Cromag
2011-09-17, 14:41
1.5-1.6 låter som en träningsfri dag som en cyklande brevbärare. Löper du typ 7-8 km lär det vara 2 åtminstone. Kanske 1.7-1.8 en styrketräningsdag. Du underskattar jobbet grovt. För jag antar att du cyklar?

Verkar knappt finnas några cyklande brevbärare längre tycker jag. Förmodligen åker han i såndär liten minibil

Eddie Vedder
2011-09-17, 14:46
Verkar knappt finnas några cyklande brevbärare längre tycker jag. Förmodligen åker han i såndär liten minibil

Här i Uppsala cyklar de jämt, jag ser flera stycken dagligen. Och om det är cirka 8 timmars rörelse, som han skriver, utgår jag som sagt från cyklande.

Cromag
2011-09-17, 14:56
Här i Uppsala cyklar de jämt, jag ser flera stycken dagligen. Och om det är cirka 8 timmars rörelse, som han skriver, utgår jag som sagt från cyklande.

Aha ok

Det gjorde jag med för en 10 år sen när jag jobbade som brevbärare. Men där jag bor åker alla i små bilar, känns lite slappt ;)

Eddie Vedder
2011-09-17, 15:01
Aha ok

Det gjorde jag med för en 10 år sen när jag jobbade som brevbärare. Men där jag bor åker alla i små bilar, känns lite slappt ;)

Det är en fråga om infrastruktur, vilka man anställer och hur pass tätbebott det är. I Degerfors där jag kommer ifrån vore det orimligt, det har inget med slapphet att göra. Men det är off topic. S

Torwald
2011-09-17, 15:07
De som delar ut mer reklamliknande post brukar till och med gå här i Stockholm... Det måste vara väldigt energikrävande. Deffen kommer säkert går väldigt bra!

SvingarN
2011-09-19, 19:27
Tackar för svaren.. tror ni man kan fixa 6-pack på 10 veckor? Med 500kcal underskott.

Sheogorath
2011-09-19, 20:33
Tackar för svaren.. tror ni man kan fixa 6-pack på 10 veckor? Med 500kcal underskott.

Absolut inte. Mer definition, ja, men inget sexpack så som jag ser på saken.

Tacos
2011-09-20, 06:41
Tackar för svaren.. tror ni man kan fixa 6-pack på 10 veckor? Med 500kcal underskott.


Varför just 10 veckor?

vicarious
2011-09-20, 06:55
Varför just 10 veckor?

Antagligen har TS siktet inställt på något datum i framtiden då något särskilt händer kanske.