handdator

Visa fullständig version : Funker detta styrketräningsschema? :)


Phyreon
2011-09-15, 16:12
Tja! jag fick detta schema av en PT för något år sedan och har kört lite grann efter det sen dess, men vill gärna ha hjälp av er på detta härliga forum med åsikter om det, eller om t.ex Bumbis schema är mjkt effektivare än mitt som jag kör efter nu:

Latsdrag 3*15 (40 kg)
Hantellyft sidan 3*15 (4kg)
Bänkpress 3*12 (40 kg)
Bicepscurl stående 3*15 (12 kg)
Press mot pannan 3*15 (12 kg)
Knäböj 3*15 (20 kg)
liggande legcurl 3*15 (35 kg)
framsida lår 3*15 (55 kg)
tåhävningar 3*15 (60kg)
crunch på boll
ryggresningar på boll
plankan

lagt till egna övningar som jag kör efter de andra övningarna:
chest press maskin (mest ifall bänkpressen är upptagen) 3*12
Bröst pectoral machine 3*15 (35 kg)
Abdominal crunch 3*15 (40 kg)

vad säger ni? Ska man byta till bumbis schema kanske? Hur lång tid ska man vänta mellan varje set? 30 sek? tycker det går över så fort annars, har ju hört folk som tränar i 1-2 h, då ger väl inte en 45 minuter träning något?

ceejay
2011-09-15, 16:31
Bland de värsta jag sett, helt allvarligt.

Kör bumbis schema till att börja med, när du känner dig bekväm kan du fråga efter mer avancerat program.


Håll repsantalet till max 12

Håll ännu lägre på basövningar typ 6-8

Phyreon
2011-09-15, 17:32
Bumbis 3 dagarsprogram är väl rätt avancerat? :)

mini
2011-09-15, 17:41
Bland de värsta jag sett, helt allvarligt.

Kör bumbis schema till att börja med, när du känner dig bekväm kan du fråga efter mer avancerat program.


Håll repsantalet till max 12

Håll ännu lägre på basövningar typ 6-8

Äh, sluta överdriva.
Det är ett rätt ordinärt men ineffektivt schema när man kommit förbi den första nybörjartiden. Vill du fortsätta med helkroppspass så kan du fortsätta med det där men sänka repsantalet och lägga på lite mer vikt. Kasta gärna om övningarna lite så att du börjar med den som kräver mest av dig. Knäböj hade jag börjat med, sedan resten av benövningarna, sedan bänkpress. Det jag saknar i programmet är någon slags rodd, i maskin, kabel eller stångrodd.

Bumbis tredagars är inte speciellt avancerat, testa om du tycker att det ser kul ut.

Phyreon
2011-09-15, 17:49
Men programmet är på det hela inneffektivt då eller? bumbis program är effektivare?

mini
2011-09-15, 17:53
Men programmet är på det hela inneffektivt då eller? bumbis program är effektivare?

Jag själv hade valt Bumbis tvådagarsprogram men tränat tre dagar i veckan. Vilket utfall du får är mer en fråga om hur flitigt och smart du tränar, att du verkligen tar i men inte lägger på mer än du klarar med ett fint utförande av rörelsen och att du ser till att äta ordentligt och sova tillräckligt.

Phyreon
2011-09-15, 17:57
Ah okej, men det är inget fel med att köra på bumbis endagsträning 2 ggr i veckan i någon månad så att man liksom lär sig grunderna? kommer det bli någon skillnad på kroppen med det schemat? alltså känner man sig starkare eller kommer det synas att man har tränat?

mini
2011-09-15, 18:04
Ah okej, men det är inget fel med att köra på bumbis endagsträning 2 ggr i veckan i någon månad så att man liksom lär sig grunderna? kommer det bli någon skillnad på kroppen med det schemat? alltså känner man sig starkare eller kommer det synas att man har tränat?

Det tror jag är ett jättebra val. På en månad så kommer du absolut hinna bli starkare. Kanske kommer det synas lite beroende på din utgångspunkt men en månad är en väldigt kort träningstid. Prova. :)

Rusk
2011-09-15, 18:28
Håller med Ceejay, värdelöst upplägg.

Ondskapelsen
2011-09-15, 18:28
Bland de värsta jag sett, helt allvarligt.

Kör bumbis schema till att börja med, när du känner dig bekväm kan du fråga efter mer avancerat program.


Håll repsantalet till max 12

Håll ännu lägre på basövningar typ 6-8

Sluta larva dig, det enda som saknas är en roddövning så ser det ut som vilket nybörjarschema som helst.
Beror ju dessutom helt på vilka fysiska förutsättningar som finns på träningsanläggningen i fråga.

Kolla övningsbanken här på Träningsforumet och se efter Skivstångsrodd och hantelrodd för 2 bra övningar att lägga till.
Vad det gäller repsantal tycker jag 10-15 känns legitimt för nybörjare.
Orkar man inte 10; sänk vikt, orkar man mer än 15; höj.

Fråga:
Vad menar du med ineffektivt? Vad är ditt mål med träningen?
Hur länge har du tränat aktivt efter detta schema?

Phyreon
2011-09-15, 18:37
Sluta larva dig, det enda som saknas är en roddövning så ser det ut som vilket nybörjarschema som helst.
Beror ju dessutom helt på vilka fysiska förutsättningar som finns på träningsanläggningen i fråga.

Kolla övningsbanken här på Träningsforumet och se efter Skivstångsrodd och hantelrodd för 2 bra övningar att lägga till.
Vad det gäller repsantal tycker jag 10-15 känns legitimt för nybörjare.
Orkar man inte 10; sänk vikt, orkar man mer än 15; höj.

Fråga:
Vad menar du med ineffektivt? Vad är ditt mål med träningen?
Hur länge har du tränat aktivt efter detta schema?

SÅ jag behöver bara lägga till en roddövning till mitt ursprungliga program för att det ska bli ett bra program? med ineffektivt menar jag ifall det inte hjälper mig att gå ner i vikt t.ex tillsammans med en kost naturligtvis eller att man får muskler av det liksom. Jag har tränat med det programmet till och från i något år sådär, men har på senare tid kört det 2 ggr i veckan...

Phyreon
2011-09-15, 18:39
Det tror jag är ett jättebra val. På en månad så kommer du absolut hinna bli starkare. Kanske kommer det synas lite beroende på din utgångspunkt men en månad är en väldigt kort träningstid. Prova. :)

Jo jag funderar starkt på att köra det programmet och slänga mitt egna program åt pipsvängen ;)

med tanke på att bumbis program har legat uppe sen 2003 och fortfarande refereras till, då antar jag att det är ett bra program?

ceejay
2011-09-15, 20:30
Sluta larva dig, det enda som saknas är en roddövning så ser det ut som vilket nybörjarschema som helst.
Beror ju dessutom helt på vilka fysiska förutsättningar som finns på träningsanläggningen i fråga.

Kolla övningsbanken här på Träningsforumet och se efter Skivstångsrodd och hantelrodd för 2 bra övningar att lägga till.
Vad det gäller repsantal tycker jag 10-15 känns legitimt för nybörjare.
Orkar man inte 10; sänk vikt, orkar man mer än 15; höj.

Fråga:
Vad menar du med ineffektivt? Vad är ditt mål med träningen?
Hur länge har du tränat aktivt efter detta schema?

15 är alldeles för mycket reps för nybörjare, varför ska man fjolla på skitlåga vikter(som det kommer bli för att orka så många reps samt att personen är en NYBÖRJARE=klen)

Lägg på vikt för *******.

Ondskapelsen
2011-09-15, 21:33
15 är alldeles för mycket reps för nybörjare, varför ska man fjolla på skitlåga vikter(som det kommer bli för att orka så många reps samt att personen är en NYBÖRJARE=klen)

Lägg på vikt för *******.

Varför skulle 15 vara för mkt för en nybörjare?
Om jag haft ett lite längre uppbehåll så kör jag 10-15 reps i några veckor för att komma tillbaka igen och för att inte skada mig.

Tung träning i all ära, men do it right, vilket man sällan gör som nybörjare, hence: 15 reps.

ceejay
2011-09-15, 21:38
Vi får väl vara ense om att vara oense då.