handdator

Visa fullständig version : Går nedåt(!) i bänkpress - varför?


Fiedeli
2011-09-15, 11:44
Här kommer info om mig samt träning.
Ålder: 19
Längd: 177
Vikt: 75 kg

Schema:
Mån: Bröst/mage
Tis: Bicep/tricep
Ons: Rygg/axlar (ev. ben)
Tors: Bröst/mage
Fre: Bicep/tricep
Lör: Rygg/Ben
Olika övningar vid varje tillfälle. Grundövningar som bänk, marklyft och benböj ingår dock vid respektive pass. (synpunkter)
8 reps x 3 set

Sedan 1½ månad, men tränat hårt med sedan 3 månader (då löpning 3ggr istället för gym 3ggr, 1 mil/gång). Bulk sedan två månader.


Vart sjuk för två veckor sedan - tränade inte på fyra dagar. Igång veckan efter, lite svagare i bröst. Inte så förvånande när man varit sjuk kanske. Men denna vecka har dett gått omöjligt ännu sämre. Har minskat från 55 - 50kg x 8 x 3 och funderar på att ta mer ned.

Biceps, rygg ökar jag i vikter - även efter sjukan. Men varför går bröst så fruktansvärt dåligt?

samsung
2011-09-15, 11:48
Träna mindre och fokusera istället på varje enstaka pass. Det där kommer förmodligen inte hålla i längden skademässigt och muskelutveckling. Satsa på 4-5 dagars vila minst mellan varje muskelgrupp och ta en vilodag mitt i veckan

Fiedeli
2011-09-15, 11:51
Träna mindre och fokusera istället på varje enstaka pass. Det där kommer förmodligen inte hålla i längden skademässigt och muskelutveckling. Satsa på 4-5 dagars vila minst mellan varje muskelgrupp och ta en vilodag mitt i veckan

Har faktiskt funderat på det. Det känns lite i axlarna efter att ha kört Axlar/rygg, dagen före. Bra för mig haha!
:)

Lord Humungus
2011-09-15, 11:57
Du använder ju triceps då 5dar i rad, känns inte riktigt optimalt. Kan ju eventuellt ha nåt med att göra att du inte ökar

Pretorian
2011-09-15, 12:56
Äter du tillräckligt?

Heine
2011-09-15, 13:01
Du använder ju triceps då 5dar i rad, känns inte riktigt optimalt. Kan ju eventuellt ha nåt med att göra att du inte ökar Håller med om detta. Jag hade inte pallat piska mina triceps sådär mycket.

Fiedeli
2011-09-15, 13:20
Äter du tillräckligt?

Upp 1 kilo i veckan i två månader nu. Jag tror det (;

Rstu
2011-09-16, 23:20
Upp 1 kilo i veckan i två månader nu. Jag tror det (;

Mån: Bröst/axlar (eventuellt en triceps övning)
Tis: Ben/Mage
Ons: Rygg (eventuellt en biceps övning)
Tors: Bröst/axlar (eventuellt en triceps övning)
Fre: Ben/Mage
Lör: Rygg (eventuellt en biceps övning)

Detta är ett förslag men du kan självklart justera det om du vill, Det du bör tänka på är däremot att bröst & axel träning även tar bra på triceps och ryggträning på biceps så att hålla isär övningar som tar på en & samma muskel åtminstone en dag kan vara att rekommendera. Om du känner för att köra tunga marklyft någon dag så kan det vara smart att köra ett lättare pass på ben dagen innan. Betyder inte att du behöver köra lättare vikter men t.ex minska antalet set.

vicarious
2011-09-16, 23:50
Jag tror du tränar för mycket.

tossefar
2011-09-17, 00:19
Upp 1 kilo i veckan i två månader nu. Jag tror det (;

Ok, det låter inte det minsta hälsosamt... Klart som fan att du blir störd i kroppen om du går upp 8kg på två månader.

Fiedeli
2011-09-17, 09:13
Ok, det låter inte det minsta hälsosamt... Klart som fan att du blir störd i kroppen om du går upp 8kg på två månader.

Var riktigt liten och tunn förut så... Behövde lite pondus.
Detr ju bara bröst som går dåligt?
Biceps ökar jag varje vecka. Marklyft har jag ökat 30 kilo på bara några månader.

rooz
2011-09-17, 09:19
Var riktigt liten och tunn förut så... Behövde lite pondus.
Detr ju bara bröst som går dåligt?
Biceps ökar jag varje vecka. Marklyft har jag ökat 30 kilo på bara några månader.
30kg på några månader är ju dock ganska dåligt*popcorn*

Ronn
2011-09-17, 09:22
Kanske är din teknik som förändrats? Tänker att du kanske har längre rörelsemönster nu än när du började? Körde du fulllängd förut kontra nu?

bustz0rz
2011-09-17, 09:25
30kg på några månader är ju dock ganska dåligt*popcorn*

Ja, på kolozzeum måste man ha ökat en bit över hundra kg på en månad för att det ska vara en bra ökning...

vicarious
2011-09-17, 09:28
Ja, på kolozzeum måste man ha ökat en bit över hundra kg på en månad för att det ska vara en bra ökning...

Nej men har man bara tränat aktivt i 3 månader så är 30kgs ökning i en övning som marklyft, där mycket är teknik, inte särskilt stor.

z_bumbi
2011-09-17, 09:39
Utan att veta hur träningen ser ut är det omöjligt att säga något säkert men det ser ut att vara ett ganska underligt program så skriv ner mer exakt vilka övningar det är eller plocka ett färdigt program som redan är något så när vettigt.

Nej men har man bara tränat aktivt i 3 månader så är 30kgs ökning i en övning som marklyft, där mycket är teknik, inte särskilt stor.

Det beror dels på vad utgångsläget var och dels beror det på tekniken. Att dra mer med bananrygg och stänka ryggmärgsvätska över hela lyftarflaket är inte direkt någon prestation men att få till bra mark och öka 30 kg på tre månader utan en tränare är inte helt fel. I alla fall inte om jag tittar på flertalet nybörjare som kör mark på de gym där jag har tränat.

vicarious
2011-09-17, 09:43
Det beror dels på vad utgångsläget var och dels beror det på tekniken. Att dra mer med bananrygg och stänka ryggmärgsvätska över hela lyftarflaket är inte direkt någon prestation men att få till bra mark och öka 30 kg på tre månader utan en tränare är inte helt fel. I alla fall inte om jag tittar på flertalet nybörjare som kör mark på de gym där jag har tränat.

Det har du helt rätt i. Jag tror dock många börjar ganska lätt i såna basövningar som kräver mycket teknik (mark, böj) och då ökar man rätt fort i början när man lärt sig övningen. Men TS kanske hade grym teknik och rätt vikter redan från början, då är 30kg en helt OK ökning på ett par månader.

kajjm
2011-09-17, 09:58
Nyckeln för att bygga är inte att träna så mkt som möjligt... utan så rätt/bra som möjligt..

Jag menar.. Du kör bänkpress 3 gånger i veckan?
Jag har ökat mitt 1 RM i bänkpress från 65kg till 95kg i år.. med 1 bröstpass i veckan.

Fiedeli
2011-09-17, 13:32
Nej men har man bara tränat aktivt i 3 månader så är 30kgs ökning i en övning som marklyft, där mycket är teknik, inte särskilt stor.

Detta gäller inte max kanske ska sägas utan x 8. Och 35 kg, för att vara exakt, på två månader är jag nöjd med. Skulle jag fortsätta samma ökning i ett år skulle jag lyfta 280 kg x 8 då. På två år är det 490 kg x8. Så med andra ord är jag den största biffen på gymmet inom 1½ år.

Grapeman
2011-09-17, 13:39
Detta gäller inte max kanske ska sägas utan x 8. Och 35 kg, för att vara exakt, på två månader är jag nöjd med. Skulle jag fortsätta samma ökning i ett år skulle jag lyfta 280 kg x 8 då. På två år är det 490 kg x8. Så med andra ord är jag den största biffen på gymmet inom 1½ år.

:)

Fiedeli
2011-09-17, 14:06
Utan att veta hur träningen ser ut är det omöjligt att säga något säkert men det ser ut att vara ett ganska underligt program så skriv ner mer exakt vilka övningar det är eller plocka ett färdigt program som redan är något så när vettigt.



Det beror dels på vad utgångsläget var och dels beror det på tekniken. Att dra mer med bananrygg och stänka ryggmärgsvätska över hela lyftarflaket är inte direkt någon prestation men att få till bra mark och öka 30 kg på tre månader utan en tränare är inte helt fel. I alla fall inte om jag tittar på flertalet nybörjare som kör mark på de gym där jag har tränat.

Kör olika övningar varje gång, eller varierar övningarna med olika typer av grepp exempelvis. Typiska program ser ut såhär:

Pass 1
BRÖST
Bänkpress: 52,5kg x 8 x 2. 50kg x 8 x 1.
Hantelpress: 20kg/arm x 8 x 2. 17,5 x 8 x 2
Bröstpress i maskin: 45 kg x 8 x 1. 40 kg x 8 x 2
Flyes: 10 kg/arm x 8 x 2. 9kg/arm x 8 x 1
MAGE:
Situps i maskin: 50kg x 8 x 2. 45 kg x 8 x 1
Sittande bålrotation i maskin. 40 x 8 x 2. 35 x 8 x 1
Situps i koncentrationsstol: 25 kg x 8 x 2. 20kg x 8 x 2
Benlyft med ryggstöd: 20 x 3

Pass 2
BICEPS
Hantelcurl 17,5 kg x 8 x 2. 15kg x 8 x 2
Stångcurl (rak stång) 32,5kg x 8 x2. 30 kg x 8 x 2
Sittande stångcurl (böjd stång, stöd för triceps): 30kg x 8 x 2. 27,5kg x 8 x 2
Koncentrationscurl: 12,5 kg x 8 x 1. 10 kg x 8 x 2

TRICEPS
Pushdown: Nivå (inte kollat vikt) 14/18 x 8 x 2. Nivå 13/18 x 8 x 1
Stående tricepextension: Nivå 16/18 (inte kollat vikt) x 8 x 2. Nivå 15/18 x 8 x 1
Liggande tricepextention: 25 kg x 8 x 3
Sittande hantellyft bakom huvud: 17,5kg x 8 x 2. 15kg x 8 x 1

Pass 3:
Marklyft: 105 x 8 x 2. 95 x 8 x 1
Hantelpress: 15kg / arm. x 8 x 3
Sittande lastdrag, omvänt grepp (med naglarna mot dig): 60 kg x 8 x 2. 55kg x 8 x 1
Hantelpress i maskin: 27,5 kg x 8 x 1. 25kg x 8 x 2
Sittande rodd: 55kg x 8 x 1
Stångrodd: 50 kg x 8 x 2. 45 kg x 8 x 2
Hantellyft åt sidan: 10 x 8 x 3.
Hantelrodd 27, 5kg x 8 x 2. 25kg x 8 x1

Så, på ett ungefär. Men som sagt. Försöker köra mins en ny övning per muskel varje gång. De enda övningarna som är ständiga är marklyft, bänkpress och benböj vid benpass.

Fiedeli
2011-09-17, 14:16
Nyckeln för att bygga är inte att träna så mkt som möjligt... utan så rätt/bra som möjligt..

Jag menar.. Du kör bänkpress 3 gånger i veckan?
Jag har ökat mitt 1 RM i bänkpress från 65kg till 95kg i år.. med 1 bröstpass i veckan.

Låter riktigt bra!

Blir så sjukt rastlös när jag inte tränar. Men det är väl bara vänja sig antar jag (;
Och två gånger i veckan gör jag bänkpress.
Spelade innebandy när jag var yngre lyckades jag öka 30 kg i bänk på relativt kort tid. Genom att köra bänkpress tre gånger i veckan. Men det verkar vara andra tider nu (:

vicarious
2011-09-17, 15:20
Detta gäller inte max kanske ska sägas utan x 8. Och 35 kg, för att vara exakt, på två månader är jag nöjd med. Skulle jag fortsätta samma ökning i ett år skulle jag lyfta 280 kg x 8 då. På två år är det 490 kg x8. Så med andra ord är jag den största biffen på gymmet inom 1½ år.

Du ska vara nöjd, visst. Men ökningar av det slaget är ganska vanligt för nybörjare som just börjat styrketräna. Inte för inte som det finns ett uttryck som kallas just "nybörjarökningar."

Ronn
2011-09-17, 15:48
Det va inte lite övningar, jag skulle bli helt snurrig av att hålla reda på progressionen i alla dom. :D