handdator

Visa fullständig version : Platå i styrka - börja byggarträna?


pialia
2011-09-15, 07:23
Minns inte vilken/vilka tråd(ar) det var jag läste det i, men det var någon som kom med påståendet att man om man stått still på styrkeplanen ett tag så är det gynnsamt att börja med ett upplägg för volym för att sedan tjäna på att konvertera dessa byggarmuskler till starka muskler. Finns det några som helst belägg för sådana påståenden eller är det bara någon som kör med troll physics?

Om frågeställningen var oklar:

random SL:are som tränat i 5 år, blir inte märkvärdigt större eller starkare, lägger till byggarträning med 6-10 reps i ett halvår/år, får lite mer volym.

The question is...... kommer denna extra muskelmassa hjälpa honom bli starkare än han hade blivit om han bara hade fortsatt kötta med sitt SL-program?

Discuss!

robbob
2011-09-15, 09:18
Att variera sitt upplägg kan nog vara klokt. Man måste ju ta reda på om sin kropp reagerar bäst på få eller många reps. Så länge den hypotetiske SL:aren fortsätter att köra basövningar och med fokus på styrka är det nog positivt. Men skulle personen byta till övningar för muskelisolering och pump tror jag det endast ger onödig massa utan nödvändig muskelkoordination.

Intressant att ta upp är ju Breathing 20 reps Squats och likande variater för rygg med ex marklyft. Då tränar man ju med höga reps men fortfarande med fokus på styrka och progression. Enligt det som går att läsa om sådana program ska de ju ge mängder med muskler OCH styrka.

mpersson
2011-09-15, 09:18
The question is...... kommer denna extra muskelmassa hjälpa honom bli starkare än han hade blivit om han bara hade fortsatt kötta med sitt SL-program?

Discuss!

No doubt in my mind. Med en bred bas, blir det höga pyramider ;)

Om man kör byggar träningen med lägre reps så skulle man kunna konvertera den massan till mer styrka snabbare skulle jag tro. Med lägre reps så menar jag 4-8 reps.

entropy
2011-09-15, 11:38
http://piclair.com/data/q09r8.jpg
Beakta bilden. Kroppen kommer anpassa sig till den påfrestning den utsätts för och ju mer anpassad den är, desto mindre utrymme finns för konkurrerande anpassningar. Att rikta in sig på laktattålighet, kapillärtäthet och mycket sarkoplasma är därför knappast önskvärt och att pumpa på med över 10 reps lär ganska garanterat inte ge någonting.

Att köra 6-10 reps ger ju fortfarande en stor andel myofibrill hypertrofi, men frågan blir om den absoluta mängden myofibrill hypertrofi är större än träning med <5 reps. Ofta är hypertrofi kopplad till hög volym och det är väl detta som talar för byggarträningen.

Vad jag istället tror på är att använda en vikt som är mindre än 5RM, köra 5 reps(eller mindre), en jäkla massa set och maximal hastighet i lyftens koncentriska fas. Det kommer då i stort sett vara samma system i kroppen som belastas som det vid maximala lyft, men volymen kan hållas hög.

Morrris
2011-09-15, 11:47
Beror lite på vad man menar med byggarträning. Sålänge man inte banar in ett felaktigt rörelsemönster i övningarna man vill bli starkare i så är det säkert bra. Jag skulle ökat totala antalet set och minskat setvilan istället.

mpersson
2011-09-15, 11:57
http://piclair.com/data/q09r8.jpg
Beakta bilden. Kroppen kommer anpassa sig till den påfrestning den utsätts för och ju mer anpassad den är, desto mindre utrymme finns för konkurrerande anpassningar. Att rikta in sig på laktattålighet, kapillärtäthet och mycket sarkoplasma är därför knappast önskvärt och att pumpa på med över 10 reps lär ganska garanterat inte ge någonting.

Att köra 6-10 reps ger ju fortfarande en stor andel myofibrill hypertrofi, men frågan blir om den absoluta mängden myofibrill hypertrofi är större än träning med <5 reps. Ofta är hypertrofi kopplad till hög volym och det är väl detta som talar för byggarträningen.

Vad jag istället tror på är att använda en vikt som är mindre än 5RM, köra 5 reps(eller mindre), en jäkla massa set och maximal hastighet i lyftens koncentriska fas. Det kommer då i stort sett vara samma system i kroppen som belastas som det vid maximala lyft, men volymen kan hållas hög.

Mkt bra förklarat. Anledningen till att jag skrev 4-8 rep är att de högre repsen (6-8) tkr jag bör köras på en viss byggövning nån gång i veckan under hela cykeln, även i tävlingsfaser. Dock slopas ju det i toppningen.

Men att ha basen på volym runt 4-5 reps i tävlingslyften med många set är nog ett vinnande koncept.

Dock efter en tung säsong styrkelyft med flertalet tävlingar och en lång fas av lågreps så ser jag en del i att tex prova på lite tyngdlyftning eller kroppsbyggnad med friare val av övningar en meso cykel i "off season". För att sedan bygga vidare på de olikas fördelar. :)

ceejay
2011-09-15, 13:32
jag tror inte att mer byggarlik träning ett tag kommer öka styrkan. 1-4 reps är bäst för att bli stark.

Hur kör du nu, iom att du säger att du kommit till en platå?

pialia
2011-09-15, 13:42
jag tror inte att mer byggarlik träning ett tag kommer öka styrkan. 1-4 reps är bäst för att bli stark.

Hur kör du nu, iom att du säger att du kommit till en platå?

Jag har inte kommit till en platå, ökar i både massa och styrka :hbang: Jag ville bara starta en diskussion för att se om det faktiskt var någon som hade något vetenskapligt att komma med.

Broscience prevails!

ceejay
2011-09-15, 14:03
ahh jag läser dåligt :)

Rickard
2011-09-15, 14:05
Jag gissar på att en kombination av ökad muskelmassa och periodiseringen som också sker kommer att stå för brytandet av plattån.
Kanske mer periodiseringen, men det beror ju på träningen innan plattån.

pialia
2011-09-15, 14:06
Jag gissar på att en kombination av ökad muskelmassa och periodiseringen som också sker kommer att stå för brytandet av plattån.
Kanske mer periodiseringen, men det beror ju på träningen innan plattån.

Har du en platt tå?


:D

Rickard
2011-09-15, 14:20
Har du en platt tå?


:D

Ja och AIDS i hjärnan.
En overload av AT-kommandon och tankar om dagens pass gjorde det omöjligt att förstå varför min iphoney protesterade mot det självklara ordet plattå. :C

hurril
2011-09-15, 14:28
Svar direkt på första inlägget: Nej! Man stagnerar, som jag ser det, av ett av fyra skäl:

1. Bristande motivation, dvs man tränar inte så bra/ hårt som man skulle kunna eller behöver göra för att göra framsteg.
2. Skada
3. Bristande teknik och/ eller bristande muskelmassa på ett eller flera ställen
4. Ye olde fart.

Random byggeriträning med hyffsat specifika övningar kan möjligen få fart på #1 genom att bjuda på omväxling men kommer med största sannolikhet inte att göra ett piss i övrigt. Man blir bara "big fish"-stark av den sortens träning. Inte stark på riktigt.

#3 angrips på det vanliga viset. Intelligent programmering av ens plan så att man i block och iterativt angriper arbetsförmåga -> muskelmassa (mer sådan kräver ofta rätt köttiga pass - dvs god arbetsförmåga är fint) -> jämka samman den något ökade muskelmassan i en ny "perfekt teknik".

Ökar man inte muskelmassan med generellt specifika övningar så har man _sannolikt_ inte så stor nytta av den. Den kommer att dra/ pressa i riktningar som springer ur just det urval övningar man valde för byggeriet. Man riskerar alltså att bli världsmästare på plan hantelpress (och få större tutor) men bänkpressen (och dess teknik) stagnerar och/ eller utvecklas tekniskt till att likna... hantelpress.

För att spinna vidare på just hantelpressen: den har fortfarande sin plats i kombination med en i övrigt välbalanserad plan med ett bra urval av SL-övningar.

Det är helt enkelt väldigt väldigt sällan man ser någon stagnera som har en ypperlig teknik av andra skäl än just: motivationsbrist, skador eller ålderdom. I den första räknar jag även god motivation men t ex för lite tid eller en ansträngningsnivå som motivationen till trots ändå är för dålig. Sissy-träning.

pialia
2011-09-15, 14:32
Svar direkt på första inlägget: Nej! Man stagnerar, som jag ser det, av ett av fyra skäl:

1. Bristande motivation, dvs man tränar inte så bra/ hårt som man skulle kunna eller behöver göra för att göra framsteg.
2. Skada
3. Bristande teknik och/ eller bristande muskelmassa på ett eller flera ställen
4. Ye olde fart.

Random byggeriträning med hyffsat specifika övningar kan möjligen få fart på #1 genom att bjuda på omväxling men kommer med största sannolikhet inte att göra ett piss i övrigt. Man blir bara "big fish"-stark av den sortens träning. Inte stark på riktigt.

#3 angrips på det vanliga viset. Intelligent programmering av ens plan så att man i block och iterativt angriper arbetsförmåga -> muskelmassa (mer sådan kräver ofta rätt köttiga pass - dvs god arbetsförmåga är fint) -> jämka samman den något ökade muskelmassan i en ny "perfekt teknik".

Ökar man inte muskelmassan med generellt specifika övningar så har man _sannolikt_ inte så stor nytta av den. Den kommer att dra/ pressa i riktningar som springer ur just det urval övningar man valde för byggeriet. Man riskerar alltså att bli världsmästare på plan hantelpress (och få större tutor) men bänkpressen (och dess teknik) stagnerar och/ eller utvecklas tekniskt till att likna... hantelpress.

För att spinna vidare på just hantelpressen: den har fortfarande sin plats i kombination med en i övrigt välbalanserad plan med ett bra urval av SL-övningar.

Det är helt enkelt väldigt väldigt sällan man ser någon stagnera som har en ypperlig teknik av andra skäl än just: motivationsbrist, skador eller ålderdom. I den första räknar jag även god motivation men t ex för lite tid eller en ansträngningsnivå som motivationen till trots ändå är för dålig. Sissy-träning.

Då är vi av samma åsikt!

hurril
2011-09-15, 14:38
Jag ska kanske lägga till att det inte förenklar något för någon egentligen. Att sortera fram en ypperlig teknik är allt annat än enkelt när man kommit en bit.

spoon
2011-09-15, 14:38
Man kan ju bli löjligt stark på liten vikt. Något man kunde se på klassiska sm. Jag tror man kan hålla på länge innan man behöver mer massa för mer styrka.

Endorah
2011-09-15, 16:17
Svar direkt på första inlägget: Nej! Man stagnerar, som jag ser det, av ett av fyra skäl:

1. Bristande motivation, dvs man tränar inte så bra/ hårt som man skulle kunna eller behöver göra för att göra framsteg.
2. Skada
3. Bristande teknik och/ eller bristande muskelmassa på ett eller flera ställen
4. Ye olde fart.



håller med de fyra, men skulle gärna addera massa andra faktorer. T.ex. ökad stress, sovit/ätit/vilat dåligt senaste tiden, eller tränat för mycket eller för lite osv osv

hurril
2011-09-15, 16:20
håller med de fyra, men skulle gärna addera massa andra faktorer. T.ex. ökad stress, sovit/ätit/vilat dåligt senaste tiden, eller tränat för mycket eller för lite osv osv

Det tycker jag är en för kort mätperiod för att kunna kallas för att man stagnerat. Men visst, missköter man återhämtningen så stagnerar man. Det borde ha varit en femte punkt, helt klart.

hugok
2011-09-15, 16:45
Jag vill hoppas att man blir starkare i SL av byggarträning för det är vad jag är kommer vara tvungen att köra ett bra tag nu.

RobbanColeman
2011-09-15, 17:19
Jag trodde SL var byggarträning!? :D

Inge Enveten
2011-09-15, 17:29
Jag trodde SL var byggarträning!? :D

Touché

hurril
2011-09-15, 17:30
Jag trodde SL var byggarträning!? :D

Vi vet. Du tror en väldig massa andra saker också. Tur du är ung så du hinner lära dig.

RobbanColeman
2011-09-15, 17:37
Vi vet. Du tror en väldig massa andra saker också. Tur du är ung så du hinner lära dig.

Om jag är lite mer seriös så tror jag det är ett bra komplement till SL att träna på kontakt, dvs byggning. Periodisera lite. Jag tror mer på detta än det omvända, att SL skulle komplettera byggningen.

Morrris
2011-09-15, 17:37
Vi vet. Du tror en väldig massa andra saker också. Tur du är ung så du hinner lära dig.

Tycker du ska börja coacha Robban.

Inge Enveten
2011-09-15, 17:49
Jwzrd vs Robban. Here we go again.

Bluesparv
2011-09-15, 17:56
Jag ska kanske lägga till att det inte förenklar något för någon egentligen. Att sortera fram en ypperlig teknik är allt annat än enkelt när man kommit en bit.

Ergo så är det tekniken man bör träna vid en eventuell platå? Eller se över snarare.

entropy
2011-09-15, 17:58
Om jag är lite mer seriös så tror jag det är ett bra komplement till SL att träna på kontakt, dvs byggning. Periodisera lite. Jag tror mer på detta än det omvända, att SL skulle komplettera byggningen.

Du som inte på något vis kan böja mer än 130 kg tror att det är ett bra komplement..?

RobbanColeman
2011-09-15, 18:06
Du som inte på något vis kan böja mer än 130 kg tror att det är ett bra komplement..?

Lite som när muskellösa ska lära ut hur man bygger stora muskler då menar du?

Du menar att jag är på fel planhalva, inte mitt område?

hugok
2011-09-15, 20:10
Jwzrd vs Robban. Here we go again.

*popcorn* Lite som Alien vs. predator. Vilken upplaga blir det denna gången. Personligen tycker jag att det är rätt kul eftersom båda har en del bra poänger och står i helt olika ändar.

entropy
2011-09-15, 20:15
Lite som när muskellösa ska lära ut hur man bygger stora muskler då menar du?

Du menar att jag är på fel planhalva, inte mitt område?

Jag citerar Sewén: "Jagar enbart prestation med träningen, då främst i chins, dips, böj, bänk och marklyft."
Det verkar alltså som om det går att bli stor av att ha progression och prestation som mål.

Din tur. Visa någon som blivit stark av enbart jaga pump.

Endorah
2011-09-15, 20:24
*popcorn* Lite som Alien vs. predator. Vilken upplaga blir det denna gången. Personligen tycker jag att det är rätt kul eftersom båda har en del bra poänger och står i helt olika ändar.

haha håller med! :D nästan som att höra 2 olika religioner diskutera. Har testat både robbans sätt och mer åt styrkehållet. Båda har sina för och nackdelar. Tränar själv oftast i nått mellanting :thumbup:

stevebc
2011-09-15, 20:24
Personligen tycker jag att det är rätt kul eftersom båda har en del bra poänger och står i helt olika ändar.Du röker väl inte jazztobak på en torsdag kväll, Hugo? ;)

RobbanColeman
2011-09-15, 20:25
:)Jag citerar Sewén: "Jagar enbart prestation med träningen, då främst i chins, dips, böj, bänk och marklyft."
Det verkar alltså som om det går att bli stor av att ha progression och prestation som mål.

Din tur. Visa någon som blivit stark av enbart jaga pump.


Stark och bitig är relativt. Beror på vad man anser vara tillräckligt för dessa kriterier.

Redhaad
2011-09-15, 20:25
Stöter du på en plattå och inte märker av några styrkeökningar alls ifrån kanske månad för månad är det antingen träningen eller kosten det är fel på, kolla vågen veckoligen och skriv ner vikter och reps och set du gör varje träningspass och jämför vecka efter vecka :)

hugok
2011-09-15, 20:47
Du röker väl inte jazztobak på en torsdag kväll, Hugo? ;)

Haha nädå, lillördag va ju igår ;) Jag tror faktiskt att en blandning är bra. Självklart en blandning lutandes skarpt åt SL-hållet :)

pialia
2011-09-15, 20:49
Stöter du på en plattå och inte märker av några styrkeökningar alls ifrån kanske månad för månad är det antingen träningen eller kosten det är fel på, kolla vågen veckoligen och skriv ner vikter och reps och set du gör varje träningspass och jämför vecka efter vecka :)

Det är inte mig vi diskuterar. Jag har bäst progression i hela världen. Det är min hypotetiske SL:are vi diskuterar.

hurril
2011-09-16, 06:22
Om jag är lite mer seriös så tror jag det är ett bra komplement till SL att träna på kontakt, dvs byggning. Periodisera lite. Jag tror mer på detta än det omvända, att SL skulle komplettera byggningen.

Sl handlar om att jaga svagheter, öva upp skicklighet, toppa styrkan och bygga muskler. Två gemensamma komponenter med andra ord.

RobbanColeman
2011-09-16, 06:26
Sl handlar om att jaga svagheter, öva upp skicklighet, toppa styrkan och bygga muskler. Två gemensamma komponenter med andra ord.

Vi kan komma överens om detta. Jag hoppas också vi kan komma överens om att man bör välja inriktning för respektive sport om man vill nå längre än till Friskis och Svettismästerskapen i omklädningsrummet eller vid bänkpress-ställningen. :);)

Slartibartfast
2011-09-16, 08:17
Jag citerar Sewén: "Jagar enbart prestation med träningen, då främst i chins, dips, böj, bänk och marklyft."
Det verkar alltså som om det går att bli stor av att ha progression och prestation som mål.


Sewén skulle iofs vara mycket större ifall han tränade som en byggare.

edit: orka läsa tråden, jag spottar bara drygheter.

hurril
2011-09-16, 08:58
Vi kan komma överens om detta. Jag hoppas också vi kan komma överens om att man bör välja inriktning för respektive sport om man vill nå längre än till Friskis och Svettismästerskapen i omklädningsrummet eller vid bänkpress-ställningen. :);)

Självklart. SL börjar i muskelbygge men går mot skicklighet och styrka; byggning börjar i muskelbygge men går mot symmetri, estetik och hårdhet. Ingen konstigt över huvud taget.

Pepz
2011-09-16, 09:01
Sewén skulle iofs vara mycket större ifall han tränade som en byggare.

edit: orka läsa tråden, jag spottar bara drygheter.

det är troligt faktiskt

z_bumbi
2011-09-16, 14:02
Jag vill hoppas att man blir starkare i SL av byggarträning för det är vad jag är kommer vara tvungen att köra ett bra tag nu.

Du kommer ju fortsätta att belasta musklerna så det du kan tappa är tekniktillvänjningen men så länge du ökar/bivehåller styrkan i de övningar du kör så har du i alla fall inget uselt utgångsläge.

Sen är jag inte lika kategorisk utan tror mycket väl att man kan lägga in en period av träning för att primärt öka muskelmassan i ett styrkelyftsprogram. Det spelar mindre roll om maxstyrkeökningarna under den perioden uteblir eller t o m går tillbaka om man har en plan för hur man ska hantera det. Bara för att det är en sådan period innebär det däremot inte att man kör högreps på lätta vikter med dålig teknik och slängigt utförande utan det går ju bevisligen att bygga muskler genom att köra tungt, kontrollerat och med bra teknik. Parametrarna som skiljer hypertrofifas och styrkefas är med andra ord inte så stora.

hurril
2011-09-16, 14:11
Du kommer ju fortsätta att belasta musklerna så det du kan tappa är tekniktillvänjningen men så länge du ökar/bivehåller styrkan i de övningar du kör så har du i alla fall inget uselt utgångsläge.

Sen är jag inte lika kategorisk utan tror mycket väl att man kan lägga in en period av träning för att primärt öka muskelmassan i ett styrkelyftsprogram. Det spelar mindre roll om maxstyrkeökningarna under den perioden uteblir eller t o m går tillbaka om man har en plan för hur man ska hantera det. Bara för att det är en sådan period innebär det däremot inte att man kör högreps på lätta vikter med dålig teknik och slängigt utförande utan det går ju bevisligen att bygga muskler genom att köra tungt, kontrollerat och med bra teknik. Parametrarna som skiljer hypertrofifas och styrkefas är med andra ord inte så stora.

Det blir en fråga om vad som betyder vad. De övningar en given individ behöver för att optimera sin fysik för byggning kommer nog ganska sällan vara just de övningar han (eller hon) behöver för att optimera styrkan. Eventuella gemensamma muskler tränas i övningar som (återigen: eventuellt) direkt missgynnar ett för styrkelyft fungerande rörelsemönster.

Att stå i kablarna kan mycket väl vara precis det en person behöver för scenen. Men det kommer att sabba bänkpressen.

Jag skulle påstå att en lyftare som har en duglig estetik i sin fysik kommer längre i byggning med SL-momenten + t ex mer arm, vad och axelträning än han skulle komma i SL med byggarträning. SL-träningen bygger muskler, byggarträningen utvecklar inte SL-kapacitet för fem öre.

Ffs, tom de starkare byggarna får knappt 200kg från golvet oavsett kroppsvikt och skulle säkert riva en biceps på kuppen!

Det är att begå ett stort misstag att ge sig på ett "optimalt" byggningsprogram för att på något vis grunda för bättre SL-förutsättningar. En sådan period är en som går åt till att på kort sikt bli sämre i SL OCH på längre sikt kräva något slags come-back-träning för att nå status quo igen.



RobbanColeman: NEJ, jag säger fortfarande inte att SL är opti för byggning.

mikaelj
2011-09-16, 14:19
Att stå i kablarna kan mycket väl vara precis det en person behöver för scenen. Men det kommer att sabba bänkpressen.

Varför?

Ffs, tom de starkare byggarna får knappt 200kg från golvet oavsett kroppsvikt och skulle säkert riva en biceps på kuppen!

Hoho. Ett frimärke och en tändsticka är vad de klarar?

Nu överdriver goe herrn allt lite.

hurril
2011-09-16, 14:26
Varför?



Hoho. Ett frimärke och en tändsticka är vad de klarar?

Nu överdriver goe herrn allt lite.

För att muskeln anpassas till rörelsemönstret. Det finns fler dimensioner än endast: 1kg rattulatur > 0.9kg i just bänkpress. Jag minns inte var jag läste det nu däremot.

Nej jag tycker inte att jag överdriver. Det är klart det finns de som drar även 300+ bland byggare men det är oerhört ovanligt.

mikaelj
2011-09-16, 14:40
Men nu sade du 200. Det drar t.o.m jag. Nåja.

Hänger det där inte huvudsakligen på teknikbaning, vad gäller byggare, snarare än att de på något vis skapat dysfunktionella muskler? Tvärsnittsytan är ju vad som avgör maximal kraftutveckling i slutändan.

hurril
2011-09-16, 14:42
Men du tränar mer eller mindre SL-specifikt, eller hur?

Visst handlar det helt och hållet om en dysfunktionell teknik.

tntballe
2011-09-16, 14:44
För att muskeln anpassas till rörelsemönstret. Det finns fler dimensioner än endast: 1kg rattulatur > 0.9kg i just bänkpress. Jag minns inte var jag läste det nu däremot.

Nej jag tycker inte att jag överdriver. Det är klart det finns de som drar även 300+ bland byggare men det är oerhört ovanligt.

Kan det ha varit Ivan?
Står om byggarträning en bit innan slutet.
Ivan Abajiev Training Lecture
Grunden till varför han valt få övningar och anledningen till att man ofta ska lyfta tungt. Kanske inte så aktuellt för oss motionärer, men ändock intressant.
http://weightliftingexchange.com/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemi%20d=75

En del som varit uppe flera gånger förut, men passar bra här när jag försöker samla all info.
CNS
http://www.averagebroz.com/ABG/Q_%26_A/Entries/2010/5/28_Central_nervous_system.html

Charlie Francis and the CNS: Implications to Weightlifting--by David Woodhouse
http://weightliftingepiphanies.blogspot.com/2010/02/tuesdays-throwdown.html

mikaelj
2011-09-16, 14:44
Men du tränar mer eller mindre SL-specifikt, eller hur?

Visst handlar det helt och hållet om en dysfunktionell teknik.

Ja, det får jag hoppas. :-)

Kan man inte då tänka sig att det kan då ändå kan vara till gagn att ge sig på hypertrofi på ett vis som kanske till en början inte är optimalt, för att senare kunna nyttja muskeltåtarnas sötma i de tre momenten?

hurril
2011-09-16, 14:45
Nej jag tänker på en studie som någon pratade om här på brädan.

hurril
2011-09-16, 14:47
Ja, det får jag hoppas. :-)

Kan man inte då tänka sig att det kan då ändå kan vara till gagn att ge sig på hypertrofi på ett vis som kanske till en början inte är optimalt, för att senare kunna nyttja muskeltåtarnas sötma i de tre momenten?

Klart man ska satsa på hypertrofi; men man ska göra det huvudsakligen med övningar som även gagnar rörelseapparaten för det man vill att den ska excellera i. 4 set bänkpress följt av 25 set random hantel- och kabelövningar kan vara helt rätt för en rekorderlig bröstkorg för scenen/ stranden men verkligen inte för att pressa mer. Även om rattarna blir både stora och djupa.

pejo
2011-09-16, 14:54
Min syn på det hela är att träning för en idrott i princip har tre delar.
1. Tävlingsspecifik träning. Man tränar på det man tävlar med en så tävlingslik teknik som möjligt.
2. Träning för att förbättra svagheter i sina tävlingsgrenar.
3. Prehab träning. Man tränar sånt som inte direkt gör någon större skillnad för ens tävlingsresultat men hjälper kroppen att hantera stressen den utsätts för.

Hur mycket man bör träna av de olika delarna beror ju mycket på vilken idrott det rör sig om och individens förutsättningar.

Om man tar den hypotetiske styrkelyftaren som exempel så tycker jag att basen bör vara träningsform #1. Styrkelyftaren kommer inte ha någon nytta av att köra en massa bicepspumpträning. Däremot kan det behövas bicepsträning som del av träningsform #3.

För en styrkelyftare vars svaghet är för lite muskler i allmänhet så tror jag att det går att kombinera #1 och #2 dvs träna tävlingslyften så tävlingslikt så möjligt men att ibland ha lite fler repetitioner. Jag tror iofs inte att tabellen som visats i tråden innan nödvändigtvis behöver vara sann då den inte tar hänsyn till antal set. Jag tror att 8x4 (set x reps) kan vara minst lika effektivt för muskelbygge som 4x8.

mikaelj
2011-09-16, 14:55
Klart man ska satsa på hypertrofi; men man ska göra det huvudsakligen med övningar som även gagnar rörelseapparaten för det man vill att den ska excellera i. 4 set bänkpress följt av 25 set random hantel- och kabelövningar kan vara helt rätt för en rekorderlig bröstkorg för scenen/ stranden men verkligen inte för att pressa mer. Även om rattarna blir både stora och djupa.

Istälet är det bättre med olika bänkvarianter? Jag tänker mig att man med snarlika övningar kan fila bort muskelobalanser som ihop med ens sedvanliga träning ger fler kakor på stången, fler än om man bara ägnat sig åt själva rörelsen.

hurril
2011-09-16, 14:57
Istälet är det bättre med olika bänkvarianter? Jag tänker mig att man med snarlika övningar kan fila bort muskelobalanser som ihop med ens sedvanliga träning ger fler kakor på stången, fler än om man bara ägnat sig åt själva rörelsen.

Ja, helt klart. Det är säkert gynnsamt att komplettera med isolerande övningar också för att höja upp ordentligt med syra och metaboliter i perioder. Dvs byggning.

hurril
2011-09-16, 15:06
Jag skulle påstå att för byggaren och lyftaren är perioderna helt inverterade.

Lyftaren inleder med ganska generell styrketräning med fokus på att öka släpande muskelgruppers storlek och förmågan till hårt arbete (med t ex Cardio och/ eller kort vila) och övergår till mer och mer specifik träning.

Byggaren inleder kanske (vi gillar olika! osv) med SL-liknande träning för att öka på sin styrka för att, varefter tävlingen/ fototillfället/ stranden, närmar sig - gradvis gå över till mer isolerande övningar som möjligen kan tränas mer effektivt med en högre muskelstyrka, men fokus då på att verkligen städa bort svagheter och hål i fysikens estetik. Och mer cardio (och kortare vila) för att städa bort mat från magen.

Dvs varandras komplement (motsatser).

filmjölk
2011-09-16, 15:10
Efter eget huvud och efter att ha tränat på rätt många motionärs/byggar - ställen i mina dagar tror jag inte att "vanlig" byggarträning är särskilt bra för att bli duktig i SL. Visst, stark blir man såsmåningom av byggarträning (efter åratal av skrotlyftande), men folk verkar fastna på en viss nivå och aldrig komma över den nivån (kanske bebisökningar med någon enstaka vikt 5kg eller så efter att ha nött kroppsdelen dubbelt så ofta ett tag, en bebisökning som går ner till sin "ursprungsnivå" efter att de slutat kötta dubbelt)detta tar en sisådär 5-15års lyftande.

Runt 160-200/130-170/210-240 (böj-bänk-mark) uppskattningsvis anser jag mig ha sett att byggartränande fastnar på, efter flera år av hård träning, utan att avancera ifrån det. Visst finns det undantag, men nånstans där stagnerar det med "byggarträning".

Helt egen teori så smaka den med en hel balja salt.

robbob
2011-09-16, 18:53
Sedan måste det väl vara värdelöst för en SL:are att öka i massa som inte ger speciellt mycket i styrka då det tvingar dem att tävla i en högre viktklass. Precis som i allandra sporter med viktklass. Förutsatt att de inte till hör den högsta viktklassen.

z_bumbi
2011-09-17, 10:05
Klart man ska satsa på hypertrofi; men man ska göra det huvudsakligen med övningar som även gagnar rörelseapparaten för det man vill att den ska excellera i. 4 set bänkpress följt av 25 set random hantel- och kabelövningar kan vara helt rätt för en rekorderlig bröstkorg för scenen/ stranden men verkligen inte för att pressa mer. Även om rattarna blir både stora och djupa.

Fast de flesta byggarna som kommer någonstans kör inte 25 set random hantel- eller kabelövningar så man kanske inte ska plocka de värsta exemplen från byggningen eller kanske snarare från wannabebyggarna som tror att de ska träna på det sättet.
Iofs är det mycket riktigt en fråga om semantik men ursprungsfrågan var ju mer inriktad på ett repsområde vilket jag tolkar som att målet är muskelbygge än exakt övningsval och utförande och då hävdar jag fortfarande att ett vettigt träningsupplägg för byggning och för styrkelyft och för en stor andel av de berörda har så många beröringspunkter att det går att utnyttja byggningen för styrkelyft. Sen är det självklart inte så att man bara ska köra bamsecurl med 10 s vila eller satsa stora delar av året enbart på muskelvolym utan att det bör ingå som en del i ett större sammanhang. Iofs har jag lite svårt att dela upp det i distinkta perioder då det i mycket bara är en fråga om att justera mindre detaljer för att få önskat resultat.

Sedan måste det väl vara värdelöst för en SL:are att öka i massa som inte ger speciellt mycket i styrka då det tvingar dem att tävla i en högre viktklass. Precis som i allandra sporter med viktklass. Förutsatt att de inte till hör den högsta viktklassen.

Om någon börjar på 57 kg och är 190 cm lång så finns det ganska stora fördelar att bli större. Självklart inte helt på bekostnad av styrkeökningar (det är dessutom omöjligt att öka markant i muskelmassa utan styrkeökningar om man inte redan har styrkan) men det naturliga i det fallet är att öka ganska så snabbt i muskelmassa.