handdator

Visa fullständig version : Vad har ni upplevt för paranormalt/övernaturligt?


Crocker
2011-09-14, 20:20
Läser med nöje/intresse, en intressant tråd (https://www.flashback.org/t205488) från flashback om detta.

Jag har 2 regler.

1. Kom inte och gnäll på att man hallucinerat/varit onykter, det hör inte till tråden.

2. Starta inte en debatt om att allt är naturligt och dylikt.

Shoot! Jag har några små saker, skriver ned de någon dag då jag har lust.

långochsvag
2011-09-14, 20:21
Inget, eftersom det inte existerar.

Crocker
2011-09-14, 20:23
Inget, eftersom det inte existerar.
Det har inte med tråden att göra, kom igen...

Hoppas det finns några som orkar berätta historeier, kan bli intressant. :)

John M
2011-09-14, 20:25
Den börjar redan spåra tråden :D

Crocker
2011-09-14, 20:26
Den börjar redan spåra tråden :D
Ja, tom flashback trollar mindre. :(

filmjölk
2011-09-14, 20:28
Jag har sett spöken flertalet ggr.

Crocker
2011-09-14, 20:29
Jag har sett spöken flertalet ggr.
Dela med dig?

awesomooo
2011-09-14, 20:31
Hände mig här om dagen :S

HDq1_2s9oyI

Skämt åsido, ska bli kul att läsa vad folk har för historier :)

akAn
2011-09-14, 21:23
inte upplevt själv direkt, men har amerikanska släktingar som råkade få skumma saker på ett övervakningsband när de skulle övervaka deras barnvakt.

QR22Ef5-84w

agazza
2011-09-14, 21:24
Jag är paranoid, jag ser slendermen överallt.

TheBigBlueberry
2011-09-14, 21:24
Jag vet inte om det räknas, men jag brukar, eller ja, mer "brukade" se människor gå förbi mig när jag är helt ensam, typ går igenom hallen när jag inte kollar direkt åt det hållet, men när jag kollar åt det hållet så är den borta igen. Jag fick det här mycket efter att min mors farbror någonting precis hade gått bort. :S

Wipflash
2011-09-14, 21:28
är det inte 18års-gräns på flashback?

ceejay
2011-09-14, 21:28
trololol

MasterChief
2011-09-14, 21:31
Varje gång jag knäpper upp min gylf.

stevebc
2011-09-14, 21:31
Åh shit!! JAg ser ett troll JUST nu!

hahavaffan
2011-09-14, 21:35
Troll är, precis som andra i tråden, något jag stöter på dagligen.

zeusden1
2011-09-14, 23:58
Det har inte med tråden att göra, kom igen...

Hoppas det finns några som orkar berätta historeier, kan bli intressant. :)

Det har med tråden att göra i allra högsta grad.

Crocker
2011-09-15, 15:43
är det inte 18års-gräns på flashback?
Jo, vad har det med saken att göra?

Bump. :D

Inge Enveten
2011-09-15, 15:48
Nån sate körde böj där han stannade över parallellt. Det var fanimej det onaturligaste jag sett.

stridis
2011-09-15, 16:06
Äsch jag har inte ens ork att trolla ihop en religiös uppenbarelse där helige ande kommer till mig och dikterar ihop en ny "bibel". Det får bli ett simpelt Halleluja, amen. Tråden är så fail, haha.:laugh:

Ganymedes
2011-09-15, 16:20
Övernaturligt är vad man kallar det man inte kan eller vill kunna förklara pga egna begränsningar. Inget annat.

Hatar sånt trams! *gah!*

arachnid
2011-09-15, 16:23
Knackningar, dörrar som slår igen utan anledning, stolar som flyttat sig till konstiga ställen när man inte varit hemma.
vaknat upp av känslan att nån försöker strypa en.
husdjur som kolat utan anledning när de sovit på ett visst ställe.
etc.


Spöken vettefan..
men kanske har jag en psycho-stalker??

bryr mig inte om så hin håle själv hoppar fram i duschen eller nåt.
Bara o ge'n på käften isåfall :hbang:

Morrris
2011-09-15, 16:24
Känner ofta att mobilen vibrerar utan att jag fått något meddelande. Mer spännande än så blir det inte tyvärr.

Förutom när jag har FETA HALLISAR.

bustz0rz
2011-09-15, 16:36
Jo, vad har det med saken att göra?

Bump. :D

Du får således inte vara där! Jag kommer skvallra!!!!1111 :thefinger

Känner ofta att mobilen vibrerar utan att jag fått något meddelande. Mer spännande än så blir det inte tyvärr.

Det händer mig också hela tiden! Skitmobiler!

Crocker
2011-09-15, 21:21
Du får således inte vara där! Jag kommer skvallra!!!!1111 :thefinger
Lol, medelmsskapet håller 18-årsgräns som en stadga, men såklart får man vara där. ;)

Barstar
2011-09-15, 21:41
En gång blev jag medlem på ett forum där alla hävdade att mer knäböj är lösningen på allt.

Helt sjukt onaturligt, jag brukar göra allt minst två gånger.

stridis
2011-09-15, 22:03
Helt sjukt onaturligt, jag brukar göra allt minst två gånger.

Du kommer dö besviken.:D

Sandra81
2012-07-26, 21:51
vad tror ni ?.. fejkade videoklipp/bilder eller inte? Ja jag vet jag är väl den enda på hela forumet som tror på spöken men intressant är det vilket som. :)

3w0p-E4I1n8

Greg
2012-07-26, 22:52
Jag är nog den som vill mest att spöken ska finnas. Jag försöker konstant att få "kontakt". Sitter och frågar om någon är där på kyrkogårdar mitt i natten. Besöker "hemsökta" hus/hotell/whatevs.

Om jag någonsin får kontakt med spöken, så kommer jag definitivt ta kontakt med en del forskare. Köpa en gammal brandstation och en gammal ambulans.

http://popponny.se/uploads/2008/09/ghostbusters-photograph-c10102485.jpeg

JimmyT
2012-07-26, 23:01
BXDkBd4DkyU

Pelle2
2012-07-26, 23:20
Tråden redan förstörd av massa roliga häftiga smarta "förklarare" och troll som inte kan läsa.

Diskutera det som ska diskuteras småbarn:smash:

Eddie Vedder
2012-07-27, 07:32
BXDkBd4DkyU

Den där är så sjukt bra. :laugh:

Sandra81
2012-07-27, 10:47
Jag är nog den som vill mest att spöken ska finnas. Jag försöker konstant att få "kontakt". Sitter och frågar om någon är där på kyrkogårdar mitt i natten. Besöker "hemsökta" hus/hotell/whatevs.

Om jag någonsin får kontakt med spöken, så kommer jag definitivt ta kontakt med en del forskare. Köpa en gammal brandstation och en gammal ambulans.

http://popponny.se/uploads/2008/09/ghostbusters-photograph-c10102485.jpeg

Jag tror absolut på spöken/energier likaväl som att det finns massa annat mysko. tex som nasa sett/filmat hållit hemligt och inte kan förklara. finns eller fanns en hel del videos förut på nasas hemsida med olika konstiga objekt i rymden som dom inte kan förklara. Så varför kan de inte finnas sånt vi inte kan förklara på jorden?

1MO2svilMOA&feature

Spartansk
2012-07-27, 10:53
Jag kan förutspå framtiden ibland. En gång t ex spelade jag ett spel, där jag kastade två tärningar. Jag var tvungen att få två ettor den här gången. Och innan jag kastade, så kände jag verkligen att det skulle bli två ettor. Jag bara visste det, med säkerhet, på något vis. Och sedan blev det två ettor.

En annan övernaturlig förmåga jag har som har med tärningar att göra, är att jag ibland kan känna hur jag ska kasta. Som när jag spelar Yatzy, kan jag ibland känna vad jag ska satsa på, eller var på bordet jag ska slå tärningarna för att de ska bli som jag vill.

FoolsGold
2012-07-31, 19:50
Jag kan förutspå framtiden ibland. En gång t ex spelade jag ett spel, där jag kastade två tärningar. Jag var tvungen att få två ettor den här gången. Och innan jag kastade, så kände jag verkligen att det skulle bli två ettor. Jag bara visste det, med säkerhet, på något vis. Och sedan blev det två ettor.

En annan övernaturlig förmåga jag har som har med tärningar att göra, är att jag ibland kan känna hur jag ska kasta. Som när jag spelar Yatzy, kan jag ibland känna vad jag ska satsa på, eller var på bordet jag ska slå tärningarna för att de ska bli som jag vill.

Jag kan självklart inte med bestämdhet säga att du inte har en "förmåga" men låt mig föreslå en teori:

Jag antar att om du hade tänkt samma sak och det inte blivit ettor så hade du inte tagit lika stark notis om det. På samma sätt antar jag att du inte noterar lika starkt de gånger du känner vad du ska satsa på i Yatzy och det du kände inte var korrekt. Eftersom du kopplar samman din känsla av att något ska inträffa med de gånger när det gör det starkare än de gånger som det inte gör det så bygger du upp känslan av att ha en förmåga. Om man tittar logiskt på det så har vi i det första fallet följande premisser:

1. Du vet att du måste få ettor i spelet.
2. När du ska kasta tärningarna får du känslan av att tärningarna kommer att visa ettor.
3. Tärningarna visar ettor.

Av dessa premisser följer inte att du kan förutspå framtiden. Snarare rör det sig om ett sammanträffande. Ett sammanträffande som du upplever som så speciellt att det får dig att tänka att du nog har en förmåga att förutspå tärningarnas utfall.

När det kommer till Yatzy, har din förmåga alltid fungerat vid de tillfällen du har fått känslan eller finns det tillfällen då du har fått känslan utan att utfallet blivit vad du kände?

Vad tror du om detta?

Spartansk
2012-07-31, 19:52
När det kommer till Yatzy, har din förmåga alltid fungerat vid de tillfällen du har fått känslan eller finns det tillfällen då du har fått känslan utan att utfallet blivit vad du kände?

Vad tror du om detta?

Nej, min kraft är ganska opålitlig.

Ja, det kan stämma!

Fugly
2012-07-31, 20:04
En gång så trollade jag i Diablo 3. Jag gick runt och dödade några gående skelett och tänkte "Hm, vore nice om en legendary droppade just nu". Självklart så droppade det en legendary.

FoolsGold
2012-07-31, 20:17
Nej, min kraft är ganska opålitlig.

Ja, det kan stämma!

Jag tror att liknande felaktiga slutledningar (förutsatt att du nu inte har den förmågan som vi diskuterat) ligger till grund för de flesta (alla?) upplevda "övernaturliga" fenomen. Vår hjärna vill gärna förenkla verkligheten och den har en förmåga att fylla i de okända delarna av verkligheten med egna tolkningar.

Jag menar även att både benämningen "övernaturligt" och "paranormalt" i grunden är felaktiga beteckningar. Om vi till exempel antar att det skulle finnas astrala medvetanden som har haft kroppslig form vars kropp har dött (spöken) så skulle ju det vara en del av naturen/verkligheten. Det skulle inte heller vara paranormalt eftersom spöken då skulle tillhöra verkligheten och vara något normalt. Det som skulle kunna betecknas som paranormalt är upplevelsen av det aktuella fenomenet eftersom det inte tillhör vad vi brukar uppleva.

Det är såklart väldigt mycket av verkligheten som är outforskad och det är viktigt att vi fortsätter utforska den. Däremot så bör detta i min mening ske med vetenskaplig metod och kritiskt tänkande så att vi kan utesluta ovannämnda feltolkningar.

Greg
2012-07-31, 21:28
Jag tror absolut på spöken/energier likaväl som att det finns massa annat mysko. tex som nasa sett/filmat hållit hemligt och inte kan förklara. finns eller fanns en hel del videos förut på nasas hemsida med olika konstiga objekt i rymden som dom inte kan förklara. Så varför kan de inte finnas sånt vi inte kan förklara på jorden?

1MO2svilMOA&feature

NASA brukar oftast förklara sådana saker. Oftast så handlar det om reflektioner på linsen. Varför skulle NASA vilja hålla sådant hemligt? Jag menar, fotografierna är ju fria för alla (finns ju på youtube), varför skrivs det inte om sådant från andra institutioner?

Klart att det kan finnas, likväl som att jag i en annan dimension just nu förbereder mig att gå till sängs med Scarlett Johansson, men jag väljer att inte tro på något som saknar bevis, framförallt extraordinära påstående som spöken.

Jag vill tro det, och jag har/fortsätter sök(t)a efter "kontakt från andra sidan". Jag är ett stort "spökfreak", dock så är jag djärv nog att påstå att sannolikheten är extremt minimal, det finns inga bevis överhuvudtaget för sådana "fenomen".

Sniggel
2012-07-31, 22:41
Jag kan förutspå framtiden ibland. En gång t ex spelade jag ett spel, där jag kastade två tärningar. Jag var tvungen att få två ettor den här gången. Och innan jag kastade, så kände jag verkligen att det skulle bli två ettor. Jag bara visste det, med säkerhet, på något vis. Och sedan blev det två ettor.

+1. Innan 10 års ålder. Aldrig hänt igen. Men när det hände då så var det sådan självklar säkerhet. Det slog aldrig fel när känslan infann sig. Men som sagt efter 10 har det aldrig hänt igen.
Kan nämna att de gånger det har hänt har jag tittat på mina medspelare och sagt vad som kommer att ske.

bear.flowertwig
2012-07-31, 22:49
Den där är så sjukt bra. :laugh:

+1 :D

On topic: http://itunes.apple.com/se/podcast/skeptikerpodden/id365045811

Eddie Vedder
2012-08-01, 07:05
...som dom inte kan förklara.

Nu låter du som en religiös. "De kan inte förklara det!" är inte ett argument för fem öre. Människans kunskaper utvecklas under lång tid, det är det vetenskap handlar om. Att du lever i tidsperiod A där man ännu inte har förstått (och kanske till och med aldrig kommer att förstå) X säger ingenting. Det är normalt och mänskligt att inte kunna förklara allt. Men är man inte fullständigt ahistorisk vet man också att massor av saker tidigare varit sånt som "människan inte kan förstå" eller som "vetenskapen inte kan förklara" men som människan idag förstår och vetenskapen idag förklarar.

C.E.J.
2012-08-01, 07:58
Jag tror absolut på spöken/energier likaväl som att det finns massa annat mysko. tex som nasa sett/filmat hållit hemligt och inte kan förklara. finns eller fanns en hel del videos förut på nasas hemsida med olika konstiga objekt i rymden som dom inte kan förklara. Så varför kan de inte finnas sånt vi inte kan förklara på jorden?

yt]1MO2svilMOA&feature[/yt]

Det finns massor av saker på jorden som man inte kan förklara, t.ex. religiositet.
Vad är det för speciellt med videon? Det där kan vara vad som helst. Vad får en människa att tänka "jag vet inte vad det där är, så det måste vara [kulturellt betingat övernaturligt fenomen]"? Ingen vet svaret på den frågan, vilket är ett obestridligt bevis för att demoner är skyldiga till allt ont på jorden...

filmjölk
2012-08-01, 09:03
Att ens våga försöka berätta om någon "övernaturlig händelse" på Kolozzeum, med rådande fanatiskt ateistiska stämning är att idiotförklara sig själv. Men då det tåget gått för länge sedan för min del så kan jag berätta att jag sett (tror mig sett) spöken flera ggr.

I mina tonår vaknade jag några få gånger av att mitt pojkrum var kallt och dragigt, som att det blåste, trots att inget fönster var öppet. En vitaktig gas/rök med någorlunda mänsklig skepnad stod mitt på golvet och jag hade känslan av att den/det/hon(?) betraktade mig. jag blev väldigt rädd, och när jag försökte prata med det eller närma mig det försvann det, blåsten/brisen/draget och kylan försvann genast, och skepnaden försvann direkt.

Jag har även anat och sett (trott mig sett) spöken på diverse instutitioner jag jobbat på (Jag tror spöken är vanligare på platser där människor mår dåligt, dör, etc).

Grahn
2012-08-01, 09:09
Att ens våga försöka berätta om någon "övernaturlig händelse" på Kolozzeum, med rådande fanatiskt ateistiska stämning är att idiotförklara sig själv. Men då det tåget gått för länge sedan för min del så kan jag berätta att jag sett (tror mig sett) spöken flera ggr.

I mina tonår vaknade jag några få gånger av att mitt pojkrum var kallt och dragigt, som att det blåste, trots att inget fönster var öppet. En vitaktig gas/rök med någorlunda mänsklig skepnad stod mitt på golvet och jag hade känslan av att den/det/hon(?) betraktade mig. jag blev väldigt rädd, och när jag försökte prata med det eller närma mig det försvann det, blåsten/brisen/draget och kylan försvann genast, och skepnaden försvann direkt.

Jag har även anat och sett (trott mig sett) spöken på diverse instutitioner jag jobbat på (Jag tror spöken är vanligare på platser där människor mår dåligt, dör, etc).

Jag tror att nyvakna barn och de som letar efter det kan se lite konstiga saker, men vad vet jag jag kan inte bevisa att spöken inte finns.

:)

filmjölk
2012-08-01, 09:18
Jag tror att nyvakna barn och de som letar efter det kan se lite konstiga saker, men vad vet jag jag kan inte bevisa att spöken inte finns.

:)

Jag kan inte bevisa att de inte finns för den delen heller, jag kan mycket väl suggestera eller rentav hallucinera. Men jag väljer att tro på det jag sett, hört och känt. Helt övertygad är jag inte, och när andra påstår att de upplevt något avfärdar jag det på samma sätt som jag själv blir avfärdad:)

Grahn
2012-08-01, 09:23
... och när andra påstår att de upplevt något avfärdar jag det på samma sätt som jag själv blir avfärdad:)

Hahah det där var ju för skönt :) i approvez!

Dreas
2012-08-01, 09:26
Häromdagen så trodde jag mig ha vaknat mitt i natten och sett en tjej i vit klänning/handduk gå mot mig, började prata men tror inga ord kom ut. Sen 2sek senare kom jag ur det hela och insåg att det var väl typ en dröm/sömnparalys. Sånt tror jag garanterat mindre eftertänksamma personer kan se som bevis på spöken mm.

filmjölk
2012-08-01, 09:42
Häromdagen så trodde jag mig ha vaknat mitt i natten och sett en tjej i vit klänning/handduk gå mot mig, började prata men tror inga ord kom ut. Sen 2sek senare kom jag ur det hela och insåg att det var väl typ en dröm/sömnparalys. Sånt tror jag garanterat mindre eftertänksamma personer kan se som bevis på spöken mm.

Vänd på det, du kanske bortförklarar det du såg med att "det var bara en dröm"?

En tjej endast klädd i handduk som spökar för dig...kanske hon låter handduken falla till golvet nästa gång? Gången efter det...

Dreas
2012-08-01, 09:59
Vänd på det, du kanske bortförklarar det du såg med att "det var bara en dröm"?

En tjej endast klädd i handduk som spökar för dig...kanske hon låter handduken falla till golvet nästa gång? Gången efter det...Då går det utanför vad jag vet idag och finner logiskt.

Och att förklara en händelse med något jag finner ologiskt är ju just ologiskt :D

hurril
2012-08-01, 10:04
Att ens våga försöka berätta om någon "övernaturlig händelse" på Kolozzeum, med rådande fanatiskt ateistiska stämning är att idiotförklara sig själv. Men då det tåget gått för länge sedan för min del så kan jag berätta att jag sett (tror mig sett) spöken flera ggr.

I mina tonår vaknade jag några få gånger av att mitt pojkrum var kallt och dragigt, som att det blåste, trots att inget fönster var öppet. En vitaktig gas/rök med någorlunda mänsklig skepnad stod mitt på golvet och jag hade känslan av att den/det/hon(?) betraktade mig. jag blev väldigt rädd, och när jag försökte prata med det eller närma mig det försvann det, blåsten/brisen/draget och kylan försvann genast, och skepnaden försvann direkt.

Jag har även anat och sett (trott mig sett) spöken på diverse instutitioner jag jobbat på (Jag tror spöken är vanligare på platser där människor mår dåligt, dör, etc).

Grejen är den att ingen tar ifrån dig upplevelsen; bara förklaringen av densamma som övernaturlig. Det är klart som fan det var något helt naturligt men det betyder inte att den var desto mindre skrämmande, ovanlig eller obehaglig.

Juxta
2012-08-01, 10:07
Får man prata utomjordingar i denna tråd eller är det bara gamla tantspöken som gäller?

Annars tycker jag ni ska göra en sökning på Phil Schneider. Nog det mest intressanta utomjordingsfallet jag gillat. Speciellt hur hans fru beskriver att han fick medicin mot sin cancer på en mottagning och sedan efter hans död(han anses blivit mördad pga av de föreläsningar han höll) fanns inte mottagningen kvar mm.

http://www.youtube.com/watch?v=Xs4emKd_fG4

hurril
2012-08-01, 10:08
Får man prata utomjordingar i denna tråd eller är det bara gamla tantspöken som gäller?

Annars tycker jag ni ska göra en sökning på Phil Schneider. Nog det mest intressanta utomjordingsfallet jag gillat. Speciellt hur hans fru beskriver att han fick medicin mot sin cancer på en mottagning och sedan efter hans död(han anses blivit mördad pga av de föreläsningar han höll) fanns inte mottagningen kvar mm.

http://www.youtube.com/watch?v=Xs4emKd_fG4

Vad tyder på att man bör ta något av det på allvar?

Juxta
2012-08-01, 10:22
Vad tyder på att man bör ta något av det på allvar?

Nu var det flera år sen jag såg detta senast, men det faktum att han var kontrakterad av det militära tyckte jag ändå gav lite substans till det han sa. Jag kommer faktiskt inte ihåg detaljerna, bara att jag fann det intressant när jag väl upptäckte herr Schneiders berättelse.
Hans frus berättelse efter hans död var även den intressant.

Sen är jag en sucker för konspirationsteorier, även om jag inte tror på det som sägs tycker jag det är spännande.

billmaier
2013-11-04, 23:34
Bumpar en gammal tråd:

På lördag/söndag hände en sak som jag har svårt att förstå och sitter fortfarande och funderar över. Diskade och städade noggrant diskbänken på lördag kväll före jag gick och sova. På söndag morgon märkte jag att det var något som verkade konstigt. När jag tittade noggrannare visade det sig att det var utbrett ett jämt lager (~2-3mm) proteinpulver över HELA diskbänken. Har proteinet i ett skåp i andra ändan av köket. Så det kan inte ha runnit eller dyl. Lagret var så jämt att nån människa måste ha spridit ut det. Var ensam hemma och alla dörrar var i lås. Har aldrig under mina 23år heller gått i sömnen. Det som var extra skrämmande var att det skedde under halloween-natten.

Finns det någon som kan ha en bra förklaring till vad som kan ha hänt? Gissar själv på att jag har gått i sömnen, men det verkar ganska otroligt..

Saken skrämmer mig fortfarande *screwy*

MasterChief
2013-11-04, 23:37
Bumpar en gammal tråd:

På lördag/söndag hände en sak som jag har svårt att förstå och sitter fortfarande och funderar över. Diskade och städade noggrant diskbänken på lördag kväll före jag gick och sova. På söndag morgon märkte jag att det var något som verkade konstigt. När jag tittade noggrannare visade det sig att det var utbrett ett jämt lager (~2-3mm) proteinpulver över HELA diskbänken. Har proteinet i ett skåp i andra ändan av köket. Så det kan inte ha runnit eller dyl. Lagret var så jämt att nån människa måste ha spridit ut det. Var ensam hemma och alla dörrar var i lås. Har aldrig under mina 23år heller gått i sömnen. Det som var extra skrämmande var att det skedde under halloween-natten.

Finns det någon som kan ha en bra förklaring till vad som kan ha hänt? Gissar själv på att jag har gått i sömnen, men det verkar ganska otroligt..

Saken skrämmer mig fortfarande *screwy*

Hur vet du att du inte gått i sömnen någon gång?

Olegh
2013-11-04, 23:38
Hah, kan tänka mig att det måste kännas djävulskt skumt. Ingen polare som har en lägenhetsnyckel eller så?

billmaier
2013-11-04, 23:42
Hur vet du att du inte gått i sömnen någon gång?

Kan förstås inte vara 100% säker, men ingen familjemedlem eller flickvän har någonsin märkt att jag skulle göra det.

Hah, kan tänka mig att det måste kännas djävulskt skumt. Ingen polare som har en lägenhetsnyckel eller så?

Nix, det är bara jag som har nyckel. Känns lite skrämmande faktiskt :D

hurril
2013-11-04, 23:57
Trollas det på min bekostnad eller tror du på riktigt att det finns en annan förklaring än att du själv varit uppe och slabbat ... och att du glömt det?

Stoltz
2013-11-05, 00:29
Det här är långt ifrån paranormalt, men det är en sådan grej som jag ofta tyckt varit konstig och som i vuxnare år bara verkar bli starkare och starkare.

Kolozzeum är även ett bra forum för berätta detta då en del har blivit berättat under årens lopp :D
Jag kan ibland få för mig att gå ut och gå, med motivet "Jag kommer nog behövas någonstans". Detta är inte samma känsla som "Jag ska nog gå en runda och få lite luft" eller "Nu ska jag slippa vassen i sommar" utan min hjärnas egna förklaring på varför jag ska ut och gå är att jag får känslan att jag ska vara någonstans.

Vartenda gång jag fått en sådan här känsla så har något inträffat på min promenad, som nu resulterar i att jag, oavsett situation, går ut och går när jag får den.

So far, av de saker jag minns, har följande saker gjorts:
-Räddat en kvinna som fallit på hal is och slagit huvudet i marken
-Hjälpt en liten tjej att hitta hem genom skogen
-Omdirigerat folk från en lös hund som gjort utfall mot förbipasserande
-Hjälpt en äldre kvinna som blivit utelåst i kylan
-Stoppat en misshandel av en ung man
-Stoppat en kille som börjat slå sin tjej
-Stoppat en bildbrand (Som i att ringt brandkåren och släckt elden som tagit fyr i buskaget intill)

Varje gång har inletts med samma känsla, vilket är superkonstigt. Jag skulle däremot aldrig få för mig att jag sitter på någon "Kraft" eller att jag leds av något liknande. Just nu har jag bara accepterat det och helt enkelt gått med på att det är så.

Ungtuppen
2013-11-05, 00:36
Vad som är väldigt intressant är hur människor alltid är säkra på att dom har sanningen och ALLT annat är total nonsens. Hur många gånger i historian har vi inte sagt att: "Nej! det där är trams och alla som tror på det är hippies!" - För att sedan, 20, 50 eller 200 år senare fått just "det" motbevisat.

Jag ser mig själv som en oerhört logisk person, min rationalitet och slutledningsförmåga har enda sen jag varit liten varit kanon och idag har jag väldigt stor användning av det i mitt jobb om programmerare.

Med det sagt är jag också medveten om att jag just är begränsad till just det - logik - det vi människor använder oss av för att mäta A och komma fram till B behöver nödvändigtvis inte vara det man kan använda sig av för att komma fram till Y - För då kommer man aldrig komma fram till något, då logiken ej är rätt verktyg för detta ändamål.

Jag har varit med om en hel del skumma grejer - ja, samtidigt är jag mycket väl medveten om att vi som människor verkar ha någon slags besatthet i att genast finna den allra mest irrationella förklaringen: Ex "Oj oj! Brandvarnaren gick igång helt upp å ner utan att det brann! det måste vara .. spöken!" - direkt ser man förbi den mest logiska förklaringen att det troligtvis är fel på apparaten, för det är ju inte lika "spännande".

Med allt detta sagt är jag mycket väl öppen för att "spöken" (andar, väsen) etc finns till, jag finner också stor chans i att det finns "liv efter döden" och jag skakar som vanligt på huvudet åt ölhävar-Bengt 52 som ska förlöjliga det hela, för "han vet ju bäst, så det så!".

Ungtuppen
2013-11-05, 00:39
En liten snabb grejj sisohär är att jag alltid - sedan jag varit väldigt liten - haft någon form av kuslig förmåga att veta EXAKT på minuten vad klockan är när jag vaknar mitt i natten.

Senast var det förra veckan tror jag då jag vaknade till, direkt tänker jag "nu är klockan 03.02" - Eller ja, det är egentligen inte så mycket tankeverksamhet bakom det hela utan det är vad jag "får upp i huvudet" på en gång, det första jag tänker på - Så kollar man på klockan och ja, nog fan är hon 03.02 allt.

Detta har hänt troligtvis runt 100ggr nu, sen det hela började då jag var runt 8.

The_RobRoy
2013-11-05, 04:51
Jag vill inte tro på övernaturliga fenomen, men en sak hände mig nyligen som jag verkligen inte kunde fundera ut hur det gick till.

Jag har en sovrumsdörr som kan låsas innifrån med ett vridlås och utifrån med nyckel. En gång när jag och flickvännen kom hem var dörren låst och jag var tvungen att gräva fram en nyckel vi aldrig använt för att låsa upp dörren. Jag fattade verkligen ingenting för vi hade inga fönster öppna, så dörren borde inte ha kunnat blåst igen överhuvudtaget. Men givet de osannolika att dörren stängdes av något korsdrag, så sannolikheten att låset på något sätt skulle kunna vridits om av att dörren stängdes är så minimal att jag vet inte vad. Den enda nyckeln låg på en nyckelknippa där jag lagt den när vi flyttade in.

Jag stod och undersökte låset i säker 20 min och försökte replikera en stängning där dörren gick i lås, det va helt omöjligt eftersom det var en lång vridrörelse. Kändes sjukt creepy och jag började nästan tro på något övernaturligt i Hongkong.

Jag har även ett par storys ifrån min gammelfarmor som är lite i linje med Stoltz där hon visste han något hänt en familjemedlem, där det är så osannolikt att det är slump att jag återigen inte riktigt vet vad jag ska säga.

spoon
2013-11-05, 05:28
Jag är nog den som vill mest att spöken ska finnas. Jag försöker konstant att få "kontakt". Sitter och frågar om någon är där på kyrkogårdar mitt i natten. Besöker "hemsökta" hus/hotell/whatevs.

Om jag någonsin får kontakt med spöken, så kommer jag definitivt ta kontakt med en del forskare. Köpa en gammal brandstation och en gammal ambulans.

http://popponny.se/uploads/2008/09/ghostbusters-photograph-c10102485.jpeg

När du hittar dom så ringer du mig! :D