handdator

Visa fullständig version : En tredjedel av Europas befolkning lider av någon slags psykisk störning


young_george
2011-09-14, 20:03
In every year over a third of the total EU population suffers from mental disorders. The true size of “disorders of the brain” including neurological disorders is even considerably larger. Disorders of the brain are the largest contributor to the all cause morbidity burden as measured by DALY in the EU. No indications for increasing overall rates of mental disorders were found nor of improved care and treatment since 2005; less than one third of all cases receive any treatment, suggesting a considerable level of unmet needs. We conclude that the true size and burden of disorders of the brain in the EU was significantly underestimated in the past. Concerted priority action is needed at all levels, including substantially increased funding for basic, clinical and public health research in order to identify better strategies for improved prevention and treatment for disorders of the brain as the core health challenge of the 21st century.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924977X11001726


Vad beror det på att så stor del av befolkningen har psykiska besvär? Era teorier och hypoteser uppskattas.

Edit: Någon får gärna fixa felstavningen i min rubrik.

rönny
2011-09-14, 20:07
Det för iallafall inte vi.

EkarN
2011-09-14, 20:18
Svaret är enkelt: För lite knäböj.

Sheogorath
2011-09-14, 20:21
Därför att vårt sinne inte är välanpassat till vår civilization. Tycker 2/3 "friska" låter väldigt mycket i ljuset av det.

Rikard Jansson
2011-09-14, 20:22
<- Aspbergers (?)

Pansartax
2011-09-14, 20:23
Feminism, kvinnorna släpper ju aldrig till nu för tiden.

De jävlarna får ju tamefanimej till och med rösta.

young_george
2011-09-14, 20:28
Därför att vårt sinne inte är välanpassat till vår civilization. Tycker 2/3 "friska" låter väldigt mycket i ljuset av det.

Vad, mer exakt, är det som påverkar oss negativt?

Känns som det är väldigt lätt att säga att civilisationen som gör oss dåliga mer väldigt svårt att pinpointa det mer exakt.

Tolkia
2011-09-14, 20:29
Jag tolkar abstractet som att de räknar in saker som demens och stroke/slaganfall i sina "mental disorders". Det gör ju att antalet drabbade stiger avsevärt, särskilt om man är lite frikostig med vilka man inkluderar i demensgruppen (åtminstone i Sverige finns det rätt många dementa som inte utreds, så ett skattat antal blir olika beroende på vilka man väljer att räkna in). Att man inkluderar sömnstörningar gör också att antalet skjuter i höjden; jag kommer för ögonblicket inte ihåg hur många man brukar räkna med har sömnstörningar i Sverige, men det är säkert minst 50% av den vuxna befolkningen (då pratar vi alltså om upplevda sömnstörningar och inte om sömnstörningar man sökt läkare och/eller medicinerar för). Jag får erkänna att jag inte riktigt förstår poängen med att göra som man gör här (om inte poängen är bara typ "ge oss mer forskningspengar" och "ge vården mer pengar att lägga på vårt viktiga område"), men i alla fall.

En jämförelse mellan EU och t.ex. Afrika, som man gör här, blir svår att värdera, eftersom mycket av det som de väljer att räkna in (t.ex. demens, stroke) är sådant som kräver att man antingen lever ganska länge för att utveckla det, eller att man överlever (t.ex. sin stroke) så länge att man kan räknas som en person med "disorder of the brain".

filmjölk
2011-09-14, 20:32
Vi har för lite Lebensraum som Adolf hade uttryckt det om han fick göra sin röst hörd i denna tråden.

stridis
2011-09-14, 20:37
Jag hoppas verkligen inte de inkluderar vaskulär demens och stroke. Det vore *bs* Jag kan tänka mig att de inkluderar alzheimers och att de därför skriver som de gör?

Sömnstörningar kan ju vara allvarliga, är man tillräckligt sömnlös så får man psykotiska symtom. När det gäller hypersomni så är det en inte ovanlig del i depression...

Sedan så har vi mer utanförskap här än i afrika? Det ökar ångestproblematik och depressivitet betydligt. Kan leda till sjukpensionering ju.

Pansartax
2011-09-14, 20:44
Vi har för lite Lebensraum som Adolf hade uttryckt det om han fick göra sin röst hörd i denna tråden.

Ja och volksgemeinschaft, när du passar på och nosar i ämnet.

:thumbup:

Nitrometan
2011-09-14, 20:53
Jag tolkar abstractet som att de räknar in saker som demens och stroke/slaganfall i sina "mental disorders". Det gör ju att antalet drabbade stiger avsevärt, särskilt om man är lite frikostig med vilka man inkluderar i demensgruppen (åtminstone i Sverige finns det rätt många dementa som inte utreds, så ett skattat antal blir olika beroende på vilka man väljer att räkna in). Att man inkluderar sömnstörningar gör också att antalet skjuter i höjden; jag kommer för ögonblicket inte ihåg hur många man brukar räkna med har sömnstörningar i Sverige, men det är säkert minst 50% av den vuxna befolkningen (då pratar vi alltså om upplevda sömnstörningar och inte om sömnstörningar man sökt läkare och/eller medicinerar för).
Jag tror de frågade konstigt och räknade in allt möjligt, social oro, om nån hade känt sig lite deppig senaste veckan m.m.

Jag får erkänna att jag inte riktigt förstår poängen med att göra som man gör här (om inte poängen är bara typ "ge oss mer forskningspengar" och "ge vården mer pengar att lägga på vårt viktiga område"), men i alla fall.
Nåt sånt är det säkert.

Loke
2011-09-14, 21:27
Därför att vårt sinne inte är välanpassat till vår civilization. Tycker 2/3 "friska" låter väldigt mycket i ljuset av det.

Eller så är vårt sinne inte välanpassat till verkligheten. Det finns ju vissa fördelar med att balansera på gränsen till galenskap och att ha riktigt speciella individer i gruppen.

pialia
2011-09-14, 21:30
Vi har för lite Lebensraum som Adolf hade uttryckt det om han fick göra sin röst hörd i denna tråden.

Godwin's law (also known as Godwin's Rule of Nazi Analogies or Godwin's Law of Nazi Analogies)

Godwin's law (http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law)

:D