handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig nå mitt mål!


Boombam
2011-09-14, 18:22
Hejsan allihopa,

Har försökt läsa väldigt mycket på sistone på nätet angående styrketräning och hur man ska gå tillväga med kosten, men tänkte det skulle hjälpa mig om jag fick era åsikter angående hur jag ska nå mitt mål.

Info
Längd: 179 cm
Vikt: 66-67 kg
Jag har en typisk "fotboll spelares" kropp och kan jämföra med själv med: http://2.bp.blogspot.com/_Wcsjh44Btaw/TPejhP_chtI/AAAAAAAAAI0/KyCnULsVako/s1600/diMaria.jpg

Mitt mål:
Öka i vikt (Alltså mest i muskler)
Få ungefär en sån här kropp eller försöka efterlikna det på bästa sätt: http://www.ab-core-and-stomach-exercises.com/images/ripped-abs-13.jpg

Ja ni fattar :hbang:

Jag har räknat ut min kalori behov för att behålla min vikt och det är 2700 kcal. Då har jag räknat med att jag tränar styrke träning på gym 3 gånger per vecka.

Nu vet jag inte om detta är rätt sektion att posta det här men jag har frågor både angående själva träningen och kosten och hoppas få svar på dessa.

Mitt schema är följande:
Dag 1: Bröst, Triceps och Axlar
Dag 2: Ben och Mage (Dock kör jag lite mage på de andra dagarna också)
Dag 3: Rygg och Biceps

Kör 2-3 övningar per muskelgrupp samt kör 3*8.

Any comments på själva träningen? Borde jag ändra något, köra mer reps till exempel?

Nu till själva kosten. Jag vet att jag måste lägga på mig vikt för att nå till mitt mål och jag har uppfattat det som att om man ligger 500 kcal plus så går man upp 0.5 kg per vecka.

Nu undrar jag, hur kan man ändra och twista på det hela så man ökar mest i muskler? Ska man bara komma i överskott med lätta produkter som har fett? Eller ska man försöka få överskottet att komma från protein?

I skolan fick vi lära oss att kolhydrater och fetters huvudsakliga uppgift är att ge energi. Protein för att bygga muskler och om det finns överskott av protein eller behov av energi så kommer det istället användas som det.

Nu undrar jag, om min dagliga behov är 2700 kcal, jag får i mig detta mest genom kolhydrater och fett som ska användas till energit, sedan får jag i mig mycket protein som inte används till energi och därför blir överskott i kcal, kommer dessa användas till att bygga muskler?

Och sedan när det gäller protein, rekommenderas proteinpulver efter träning, blir det mycket mer effektivt när man snabbt får det i sig?

Jag har inte kunnat lista ut detta och är helt lost så skulle vara jätte tacksam om någon kunde förklara samt hjälpa mig forma min schema på bästa sätt.

Nu vet jag att mitt mål inte är enkelt och man ska tänka långsiktigt men tänkte börja rätt så det blir enklare :)

Tack ska ni ha!

frozzon
2011-09-14, 18:38
om du nu väger 67kg, skall du ha 67x2=134g protein i dig dagligen, och proteinpulver är inte ett måste, men om du inte är så duktig på att laga mat eller kanske har lite tid så kan prottepulver vara bra.

Pjotor
2011-09-14, 20:40
- Följ ett etablerat program, helst något på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454.
- Ät minst (d.v.s. aldrig mindre än) 1 g protein per kilo kroppsvikt över dygnet -- helst mer -- om du vill lägga på dig muskler. Proteinpulver är bekvämt men innehåller ingenting som inte finns i vanlig mat.
- Undvik produkter med raffinerat socker i utom i direkt anslutning till träning.
- Kom ihåg att hård och regelbunden träning har mycket större effekt på träningsresultaten än fipplande med kosttillskott. Många av de som ställer detaljerade frågor om kosttillskott borde istället ha lagt energin på ett vettigt träningsupplägg.

Boombam
2011-09-14, 21:08
- Följ ett etablerat program, helst något på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454.
- Ät minst (d.v.s. aldrig mindre än) 1 g protein per kilo kroppsvikt över dygnet -- helst mer -- om du vill lägga på dig muskler. Proteinpulver är bekvämt men innehåller ingenting som inte finns i vanlig mat.
- Undvik produkter med raffinerat socker i utom i direkt anslutning till träning.
- Kom ihåg att hård och regelbunden träning har mycket större effekt på träningsresultaten än fipplande med kosttillskott. Många av de som ställer detaljerade frågor om kosttillskott borde istället ha lagt energin på ett vettigt träningsupplägg.

Träningsprogramet som är för tre dagar per vecka är väldigt likt min egen faktiskt eftersom jag kollade på färdiga program här på forumet när jag planera det förutom att dag 2 och 3 har bytt plats men det tror jag inte har så stor påverkan.
Det där om raffinerat socker ska jag ta till mig!

Det jag fortfarande undrar över är om jag ska ligga i överskott när det gäller kalorier och hur ska jag fördela intaget av kolhydrater, fetter och proteiner?
Det här är det jag mest undrar över Nu undrar jag, om min dagliga behov är 2700 kcal, jag får i mig detta mest genom kolhydrater och fett som ska användas till energit, sedan får jag i mig mycket protein som inte används till energi och därför blir överskott i kcal, kommer dessa användas till att bygga muskler?

Det kanske är dåligt formulerat men då får ni säga till :)

Ernie McCracken
2011-09-14, 21:15
Slå ut 3200kcal på 5 måltider om dagen med fokus på maten efter träning. proteinrik mat vid alla tilfällen så är saken biff :) Sen är det bara nöta på hårt och kontinuerligt. reps är jag inte helt säker på och är säkert väldigt individuellt. nånstanns har jag läst att få tunga reps bygger styrka och fler reps 12+ bygger mer volym. inget jag kan svära på men det är min egen tolkning

Ernie McCracken
2011-09-14, 21:16
500 g kvarg är ju 61g prot. så du kan väldigt snabbt komma upp i kv*2

apfel
2011-09-14, 21:33
det finns inget exakt svar på de frågor du söker svar på. det finns liksom inget "äter du 2,2g protein/kg kv så går du upp 2kg/år" eller liknande. Och det viktigaste du måste förstå är att du kan hitta exakta svar men det kommer aldrig vara exakta.

genetik har en väldigt stor roll i ditt mål mot den fysik som du länkade till.
Muskelfästen sitter olika på ALLA, det innebär att du aldrig någonsin kommer se ut som någon med samma längd och ålder som dig. samma sak gäller fysiker, muskler ser annorlunda ut på alla.
träna hårt - så hårt du kan och om du gör det mesta rätt så kommer du öka riktigt bra.
det finns vissa saker som är bevisade till exempel att fria vikter är bättre än maskiner(av flera anledningar). att protein behövs för att bygga muskler är också sant men ingen kan säga att äter du viss mycket protein får du viss bra resultat. Men ja, ät mycket proteiner ex 2g/kg kv vilket är enkelt att räkna på och många har ökat bra av det. En sak som jag dock VET är att svensk husmanskost duger fint, den har allt man behöver för att bygga muskler. köttbullar med potatismos, brunsås och lingonsylt, ett glas mjölk eller två - helt fantastiskt!
skit i socker hit och socker dit, fetter hit och dit... ät det din mamma lagar(förutsatt att hon inte ger dig billys panpizzor varje måltid)
du bygger bäst på överskott, jag skulle inte rekommendera någonting annat för en nybörjare. du kommer gå upp i vikt, fett och muskler men går du upp långsamt ex 0.5kg/2 veckor eller liknande kommer andelen fett inte vara så mycket som vid ett scenario då du går upp 1kg/vecka. läs in dig på bulk/deff systemet om du inte redan gjort det.

Ditt program ser okej ut men jag skulle hellre välja ett färdigt program ex bumbis program för nybörjare(som länkats till redan) eller SL5x5 osv. för dem är väl testade, funkar bra och är lätta att följa.

en sak till bara. och det här är kanske det viktigaste av alla tips jag någonsin kommer ge någon. om du ska söka information på internet, tillexempel detta forum måste du vara källkritisk. du måste förstå att exempelvis de som tillverkar kosttillskott inte vill att du ska inse att kosttillskott egentligen inte behövs eller att body's träningsprogram är värdelösa, för de FÖRLORAR på det.
att ha ett öppet sinne är otroligt viktigt, speciellt på forum.

f.ö lycka till och hoppas det inte blev ett så luddigt svar.