handdator

Visa fullständig version : Smärta i ländrygg


Lindrian
2011-09-14, 16:55
Hejsan!

Efter gårdagens ryggpass (där jag körde marklyft) känner jag nu smärta i ländryggen. Denna smärta är inte kritisk och hindrar mig inte från rörelser eller liknande, men den finns där. Jag tycks inte återskapa smärtan vid olika rörelser utan den verkar bara komma. Smärtan är svag, 2-3/10. För att känna av smärtan sätter jag mig ner och slappnar av i ryggen, och trycker på det rödmarkerade området (hårt, med mina knogar). När jag trycker med knogarna känner jag smärtan betydligt tydligare, en 4-5/10 på skalan. Det är på vänster sida jag känner smärtan. jag tror smärtan ligger på muskeln eller mitt emellan muskeln och ryggraden. Dock inte på ryggraden. Jag kan trycka friskt på mina kotor utan att känna någon smärta.

Jag undrar vad detta kan vara och om det är något att oroa sig över? Jag lyfter med neutral rygg. Kan detta vara "träningsverk" eller har jag skadat mig? Vad bör jag göra nu? Undvika mer marklyft? Kan jag knäböja?

Kön: Man
Längd: 185cm
Vikt: ~75kg

Jag lyfter barfota (gjorde dock inte detta igår). Jag tror även mitt vänstra ben är lite längre än mitt högra, vilket kanske kan påverka? Detta är dock inte bekräftat, bara spekulationer. Kan vara en inbillning.

Igår så lyfte jag väldigt tungt, kring 95% av 1RM.

Tack på förhand!

nyrjoh
2011-09-14, 17:37
Ja jag skulle säga att du skadat överbelastat dig. Se över tekniken i marklyftet. Kan vara att du pga tyngre vikt kom ur position osv. Jag hade väntat någon dag med knäböjen och sedan ej kört speciellt tungt. Var noggrann med att sitta med rak rygg om det smärtar när du sjunker ihop och även vid lyft annars.

Lindrian
2011-09-14, 17:43
Ja jag skulle säga att du skadat överbelastat dig. Se över tekniken i marklyftet. Kan vara att du pga tyngre vikt kom ur position osv. Jag hade väntat någon dag med knäböjen och sedan ej kört speciellt tungt. Var noggrann med att sitta med rak rygg om det smärtar när du sjunker ihop och även vid lyft annars.
Okej. Hade tänkt köra knäböj på Fredag så det blir ett par dagars vila.

Du menar alltså på att jag överbelastat muskeln och därmed känner smärta? Eller har jag eventuellt skadat en disk eller liknande?

nyrjoh
2011-09-14, 17:47
Det är omöjligt att säga vilken struktur som orsakar smärtan. Men min uppfattning och erfarenhet är att det i princip aldrig är musklerna som ger smärta i ländryggen utan i de allra flesta fall diskskador.

Lindrian
2011-09-14, 17:53
Det är omöjligt att säga vilken struktur som orsakar smärtan. Men min uppfattning och erfarenhet är att det i princip aldrig är musklerna som ger smärta i ländryggen utan i de allra flesta fall diskskador.
Okej. Inser att din förmåga att diagnostisera är begränsad då detta sker över internet men enligt min beskrivning, är det tänkbart att jag har en diskskada? Eller är det så att detta är en varning att jag är på väg att få en diskskada (om jag inte vilar)? Hör bör jag tolka detta?

Bör jag undvika marklyft under en längre period eller hur bör jag göra?

kjell33
2011-09-14, 17:57
Beställ tid hos en naprapat om inte smärtan försvunnit efter ca 10 dagars vila.

Lindrian
2011-09-14, 18:40
Beställ tid hos en naprapat om inte smärtan försvunnit efter ca 10 dagars vila.
Okej. 10 dagars vila från all träning som belastar ländryggen? Alltså, skippa knäböj på fredag?

kjell33
2011-09-14, 18:42
Skippa allt som gör ont.

nyrjoh
2011-09-14, 19:01
Okej. Inser att din förmåga att diagnostisera är begränsad då detta sker över internet men enligt min beskrivning, är det tänkbart att jag har en diskskada? Eller är det så att detta är en varning att jag är på väg att få en diskskada (om jag inte vilar)? Hör bör jag tolka detta?

Bör jag undvika marklyft under en längre period eller hur bör jag göra?

Ja, jag skulle säga att det är tänkbart att du fått en diskskada. Men eftersom du inte haft besvär tidigare så är det troligt att du kommer bli bra om du rättar till orsaken till att du fick ont. Så se över tekniken. Kan posta film här när du börjar träna med tyngre vikter igen t ex.

Ta det lugnt någon dag och gå sedan och känn på det med lätta vikter och noggrann teknik. Träning gör ofta att smärta släpper snabbare men man kan ett tag få byta övningar osv.

Lindrian
2011-09-14, 19:15
Ja, jag skulle säga att det är tänkbart att du fått en diskskada. Men eftersom du inte haft besvär tidigare så är det troligt att du kommer bli bra om du rättar till orsaken till att du fick ont. Så se över tekniken. Kan posta film här när du börjar träna med tyngre vikter igen t ex.

Ta det lugnt någon dag och gå sedan och känn på det med lätta vikter och noggrann teknik. Träning gör ofta att smärta släpper snabbare men man kan ett tag få byta övningar osv.

Usch, låter inge vidare. Ska vara extra försiktig, vill lägga på mig en skada mig för resten av livet eller något sådant!

En diskskada om denna, är det något som självläker eller hur fungerar det? Har hört för många skräckhistorier om just diskar och allt vad det är...

nyrjoh
2011-09-14, 20:08
Usch, låter inge vidare. Ska vara extra försiktig, vill lägga på mig en skada mig för resten av livet eller något sådant!

En diskskada om denna, är det något som självläker eller hur fungerar det? Har hört för många skräckhistorier om just diskar och allt vad det är...

Diskar läker till viss del. Men sen är skador i diskarna något som inte är direkt ovanligt och de ger i de allra flesta fall troligen ej några långvariga besvär. Så oroa dig inte i onödan. Ta det lugnt någon dag. Kör lite alternativ träning, titta över tekniken och öka lugnt sedan.

Lindrian
2011-09-14, 21:15
Hahahah, jag upptäcker att jag glömt lägga upp bilden NU! :smash:

Lindrian
2011-09-15, 14:55
Hej igen.

Smärtan är idag ner påtaglig (eller så är det så att jag bara uppmärksammar den mer). Jag har beslutat att vila fram till nästa vecka. Bör jag äta något (anti-inflammatoriskt etc)? Eller är det bara att vila? Har även hört att göra lätta övningar påskyndar processen. Stämmer det? Alltså om jag drar till gymmet och marklyfter säg 30-40% av 1RM? Ska man träna lätt även om det skulle göra ont?

Ursäktar om texten är kasst skriven. Skriver på telefonen. Ser över den när jag kommer hem!!

burkmannen
2011-09-15, 15:32
Ta promenader och försök att allmänt röra dig och sitt så lite som möjligt.

nyrjoh
2011-09-15, 18:20
Hej igen.

Smärtan är idag ner påtaglig (eller så är det så att jag bara uppmärksammar den mer). Jag har beslutat att vila fram till nästa vecka. Bör jag äta något (anti-inflammatoriskt etc)? Eller är det bara att vila? Har även hört att göra lätta övningar påskyndar processen. Stämmer det? Alltså om jag drar till gymmet och marklyfter säg 30-40% av 1RM? Ska man träna lätt även om det skulle göra ont?

Ursäktar om texten är kasst skriven. Skriver på telefonen. Ser över den när jag kommer hem!!

Jag tycker absolut att du kan gå till gymmet och köra lätt. Var noggrann med tekniken och att hålla ländryggen i neutralläge bara. Lätt, lätt smärta som släpper/blir bättre under passet är ok. Är det något som smärtar mer så undvik det. Kan vara lättare att hålla ryggen i position genom att t ex köra kronlyft, ej maxdjupa knäböj/benpress osv.

Lindrian
2011-09-22, 15:50
Jag tycker absolut att du kan gå till gymmet och köra lätt. Var noggrann med tekniken och att hålla ländryggen i neutralläge bara. Lätt, lätt smärta som släpper/blir bättre under passet är ok. Är det något som smärtar mer så undvik det. Kan vara lättare att hålla ryggen i position genom att t ex köra kronlyft, ej maxdjupa knäböj/benpress osv.

Hejsan!

Körde knäböj i måndags utan problem. Skulle dock köra marklyft igår, vilket jag gjorde, men endast på lättare vikter. Dock såg jag mig själv i profil och det såg inte rätt ut. När jag försöker hålla så neutral rygg som möjligt och/eller svanka maximalt, så är min ländrygg i bästa fall rak, annars lite rundad. Detta när jag jobbade med lätta vikter. Jag körde alltså ingen direkt träning igår. Idag när jag vaknade kände jag en ny typ av smärta. En skarp stickande smärta som ibland yttrar sig. Den har yttrat sig när jag t.ex är böjd och knyter skorna, och sedan reser mig upp igen (rätar ut ryggen). Gör inte alltid ont, men det är vid ett sådant tillfälle det har gjort ont.

Hur bör jag fortskrida? Vila från marklyft ett bra tag och stretcha? Isf, vad ska jag stretcha? Jag inser nu att min rygg inte mår bra och jag ev. har en mindre allvarlig diskskada, vad bör jag göra åt detta?

burkmannen
2011-09-22, 18:00
Sök upp en sjukgymnast som kollar på dig noggrant :)

Holabandola
2011-09-22, 22:30
Gör det ont, vila.

HJälp till området med blodcikulation, genom att smörja med liniment, lägga värmekuddar på området, spola varmt kallt etc.
Är det ryggraden som gör ont så är det vila rakt av.

Lindrian
2011-09-23, 08:14
Ja vila tänker jag göra. Men marklyft är en av mina favoritövningar och jag vill verkligen fortsätta med den. Dock inser jag att jag inte är tillräckligt vig för att utföra övningen korrekt. Alltså, när jag försöker hålla neutral rygg i bottenläget (när man ska lyfta stången) så ser jag att min rygg inte är neutral längre (ser inte lika dan ut som när jag stod upp) och ibland ser jag även att den är lite krökt. Vad ska jag göra för att motverka detta? Är det baksida låt, rumpa eller höftböjare som ska stretchas? Eller alla tre?

eppenjet
2011-09-23, 10:01
Lindrian jag lider med dig..

Det sjuka är att nästan en IDENTISK incident precis har drabbat mig. Förra onsdagen var jag på gymmet. Jag inledde med benböj i vanlig ordning. Jag kände mig stark och lastade på lite extra, kanske 10-15kg under min 1RM. Inga problem, jag körde 2st treor, kändes lätt. Sedan gick jag över till marklyft och under första uppvärmningssetet började det göra ont som fan i ländryggen. Avbröt passet och gick hem.

Jag har kört lite överkroppsträning sedan dess och även lite löpning. Det gör ont i ryggraden i ländryggen framförallt när jag spänner magen, men även vid vissa ställningar som när jag sitter ner, böjer mig etc. När jag sitter en lång stund sprider sig smärtan lite ner i höften.

Jag delar med andra ord din oro! Funderar starkt på att boka naprapattid då det gått ca 9dagar med mer eller mindre oförändrat smärttillstånd.

nyrjoh
2011-09-25, 13:21
Ja vila tänker jag göra. Men marklyft är en av mina favoritövningar och jag vill verkligen fortsätta med den. Dock inser jag att jag inte är tillräckligt vig för att utföra övningen korrekt. Alltså, när jag försöker hålla neutral rygg i bottenläget (när man ska lyfta stången) så ser jag att min rygg inte är neutral längre (ser inte lika dan ut som när jag stod upp) och ibland ser jag även att den är lite krökt. Vad ska jag göra för att motverka detta? Är det baksida låt, rumpa eller höftböjare som ska stretchas? Eller alla tre?
En bra övning är att torrträna marklyft hemma. Gå så djupt du kan i marklyftsposition tills ryggen börjar släppa. Spänn den hårdare och håll kvar 30-60sek. Upprepa 3-6ggr gärna flera ggr per dag. Kommer göra att du successivt kommer djupare med bättre position på ländryggen.

Lindrian
2011-09-26, 08:18
Lindrian jag lider med dig..

Det sjuka är att nästan en IDENTISK incident precis har drabbat mig. Förra onsdagen var jag på gymmet. Jag inledde med benböj i vanlig ordning. Jag kände mig stark och lastade på lite extra, kanske 10-15kg under min 1RM. Inga problem, jag körde 2st treor, kändes lätt. Sedan gick jag över till marklyft och under första uppvärmningssetet började det göra ont som fan i ländryggen. Avbröt passet och gick hem.

Jag har kört lite överkroppsträning sedan dess och även lite löpning. Det gör ont i ryggraden i ländryggen framförallt när jag spänner magen, men även vid vissa ställningar som när jag sitter ner, böjer mig etc. När jag sitter en lång stund sprider sig smärtan lite ner i höften.

Jag delar med andra ord din oro! Funderar starkt på att boka naprapattid då det gått ca 9dagar med mer eller mindre oförändrat smärttillstånd.
Oj! Detta låter betydligt allvarligare än det jag lider av. Jag tycker absolut du ska uppsöka läkare/sjukgymnast/naprapat!

En bra övning är att torrträna marklyft hemma. Gå så djupt du kan i marklyftsposition tills ryggen börjar släppa. Spänn den hårdare och håll kvar 30-60sek. Upprepa 3-6ggr gärna flera ggr per dag. Kommer göra att du successivt kommer djupare med bättre position på ländryggen.
Okej tack! Du tror inte jag behöver stretcha några muskler etc?

z_bumbi
2011-09-26, 09:03
Okej tack! Du tror inte jag behöver stretcha några muskler etc?

Det är det som du gör med den övningen. Om du behöver stretcha något mer specifikt är ju helt omöjligt att uttala som om utan att ha sett dig i verkligheten.

Lindrian
2011-09-28, 16:56
Det är det som du gör med den övningen. Om du behöver stretcha något mer specifikt är ju helt omöjligt att uttala som om utan att ha sett dig i verkligheten.

Okej tack. Jag ska prova det. Ska även prova stretcha mina hamstrings då dem är väldigt stela.