handdator

Visa fullständig version : Vila helt eller ett lätt pass dagen efter för bästa muskel ökning?


Barbastark
2011-09-14, 16:01
Hejhej

Undrar vad som är bäst i styrke och muskelökningssyfte dagen efter ett hårt pass.

Ex är det bäst att dagen efter ett hårt benpass:

1. Köra ett lättare konditionspass som involverar benen
2. Vila så gott som helt.

MVH

Pjotor
2011-09-14, 16:14
All konditionsträning motverkar muskeluppbyggnad i någon grad. Allra bäst är ett lätt styrketräningspass med låga vikter.

StarkaUlf
2011-09-14, 16:30
Vila

Barbastark
2011-09-14, 17:29
Vila

Några källor på det?

Anledningen till att jag skapat tråden är för att jag kommit i kontakt med till synes evidensbaserade källor som verkar tyda på att det kan vara mer effektivt i muskel/styrkeökning att dagen efter ett pass arbeta lågintensivt med samma muskler. Inte själv läst några forskningsartiklar om det dock.

Barbastark
2011-09-15, 22:17
Nån mer?

Redhaad
2011-09-15, 23:03
Några källor på det?

Anledningen till att jag skapat tråden är för att jag kommit i kontakt med till synes evidensbaserade källor som verkar tyda på att det kan vara mer effektivt i muskel/styrkeökning att dagen efter ett pass arbeta lågintensivt med samma muskler. Inte själv läst några forskningsartiklar om det dock.

visa gärna dessa källor tack, är det "polaren på gymmet" är det ej en godkänd referens.

Alekv
2011-09-15, 23:32
enligt mig så tycker jag det beror på hur ofta man tränar under veckan hur hårt man kört under senaste perioden osv. har du haft en hård period så kan jag tycka att de är bra med en hel dags vila, tränar man mindre och kanske inte lika hårt kan jag nog hålla med pjotor att ett lätt styrkepass kan vara bra


det jag säger nu baserar jag på de jag lärt mig på gymnasiet då jag gick en Elitidrotts linje

Määng
2011-09-16, 06:11
Brukar köra några lätta barbell complexes på typ 15kg på en av mina vilodagar under veckan. Det av den enkla anledningen att det känns bra.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Barbastark
2011-09-16, 07:44
visa gärna dessa källor tack, är det "polaren på gymmet" är det ej en godkänd referens.

VA?! Trodde det var definitionen av evidensbaserat... Får nog tänk om min C-uppsats..

Sköjja

Hittade ingen referens till vetenskaplig artikel till det tyvärr. Skrev "till synes evidensbaserat" då jag hittade detta i eddie_vedder och guddis bok "Forma kroppen".

Såhär står det på s.128: "Till exempel kan man med F-F (Fittness-Fatigue modellen, min anmärkning) förklara effekterna av flera träningspass under en viss period och varför ett tungt pass följt av ett lättare är bättre än att vila helt efter det tunga passet tills man är helt återställd".

bulletin
2011-09-16, 07:48
Man brukar ju köra såhär

dag1 tungt
dag3-4 lätt

repeat

limenka
2011-09-16, 08:24
Man brukar ju köra såhär

dag1 tungt
dag3-4 lätt

repeat

A men det är dagen efter som TS undrar ;)

SirOrigami
2011-09-16, 20:01
Inte "vila"

Eddie Vedder
2011-09-17, 10:49
Barbastark: Ja du har rätt i att F-F-modellen förklarar varför återhämtningspass kan vara bättre än total vila men det är lite svårt att överföra på styrketräning. Det är mycket lättare att exemplifiera med en lätt joggingrunda efter en tuff fotbollsmatch eller så. Men i ett upplägg där du medvetet planerar in återhämtningspass tror jag absolut att du kan göra detsamma i styrketräning, jag tycker bland att man tenderar att göra lite väl stor skillnad på styrketräning och mer mängdkrävande träning (fotboll, hockey, skidåkning, tennis, simning...). Det går att köra ofta men man kan ju inte både ha kakan och äta den. Vill man träna ofta så får ju volym och intensitet anpassas.

Vill man köra på machoupplägget med att alltid, i alla pass, totalt mörda en muskel med hundra övningar "ur olika vinklar" får man ju köra mer sällan.

Rusk
2011-09-17, 13:01
Tränar du ett tungt benpass med 10-12 arbetsset och till failure i några så är jag övertygad om att det är negativt i muskelsyfte att träna dom dagen efter.

Matsa
2011-09-17, 20:59
Tränar du ett tungt benpass med 10-12 arbetsset och till failure i några så är jag övertygad om att det är negativt i muskelsyfte att träna dom dagen efter.

Vad baserar du det på?

emi23j
2011-09-18, 09:56
Jag tror definitivt det kan vara positivt med lättare träning dagen efter. Hur den bedrivs och vad man definierar som träning är väl också rätt avgörande.

Men tror inte det är negativt på något sätt att bedriva ett återhämtningspass (som du pratade om). T ex en promenad, ett väldigt lätt joggingpass, lite rörlighetsträning, lätt massage eller liknande.

Ondskapelsen
2011-09-18, 22:59
Tränar du ett tungt benpass med 10-12 arbetsset och till failure i några så är jag övertygad om att det är negativt i muskelsyfte att träna dom dagen efter.

Såhär känner jag också. Men frågan är om det verkligen är en sanning..

Rusk
2011-09-19, 07:47
Vad baserar du det på?

Det är väll rätt känt att det är under vilan muskeln växer? Och kör man till failure som jag tog med i mitt exemplar så blir återhämtningen ännu längre.
Lär ju inte få ut något av att konstant förstöra en redan förstörd muskel.

Mats J
2011-09-19, 09:01
Vila!

Eddie Vedder
2011-09-19, 09:03
Det är väll rätt känt att det är under vilan muskeln växer?

Vad exakt är definitionen av "vila" då? Ett lättare pass är ju en form av vila det också. Och hela poängen med aktiv vila är ju att det kanske till och med kan vara en fördel jämfört med att ligga död i soffan.

Matsa
2011-09-19, 11:07
Det är väll rätt känt att det är under vilan muskeln växer? Och kör man till failure som jag tog med i mitt exemplar så blir återhämtningen ännu längre.
Lär ju inte få ut något av att konstant förstöra en redan förstörd muskel.

Men är det inte efter just ett så hårt pass som man har allra störst nytta av aktiv vila? Syftet med det TS frågar om är ju inte att "förstöra" muskeln, det är att påskynda återhämtningen.