handdator

Visa fullständig version : Ingen ben träning opti nojja


Sayonara
2011-09-14, 15:44
Hej det är så att jag äntligen fått rutin på benträning och har på senaste tiden nötat ben varje vecka utan att skippa dem som jag hadde tendens att göra förut. Grejjen är att jag inte kan köra ben idag pga prov som jag måste plugga till.

är orolig med tanke på att folk påstår att man måste träna ben för att resten av kroppen ska växa, och då känns alla pass denna vecka rätt onödiga :O

tänkte kanske trycka in några knäböj efter morgondagens axelpass, tror ni det skulle funka ? istället

p.s tror att jag lider av bigorexia eller vad fan det heter, tror det har ganska stor impact på att jag nojjar så brutalt över något sådant litet
:smash:

King Grub
2011-09-14, 15:45
Det är ett enstaka pass det rör sig om? Spelar väl ingen som helst roll i sådana fall. Gör vilket som, det kvittar.

är orolig med tanke på att folk påstår att man måste träna ben för att resten av kroppen ska växa, och då känns alla pass denna vecka rätt onödiga

Glöm det.

SiSenior
2011-09-14, 15:46
Hej det är så att jag äntligen fått rutin på benträning och har på senaste tiden nötat ben varje vecka utan att skippa dem som jag hadde tendens att göra förut. Grejjen är att jag inte kan köra ben idag pga prov som jag måste plugga till.

är orolig med tanke på att folk påstår att man måste träna ben för att resten av kroppen ska växa, och då känns alla pass denna vecka rätt onödiga :O

tänkte kanske trycka in några knäböj efter morgondagens axelpass, tror ni det skulle funka ? istället

p.s tror att jag lider av bigorexia eller vad fan det heter, tror det har ganska stor impact på att jag nojjar så brutalt över något sådant litet
:smash:

Vilket påhitt.

Ja, varför inte.

Silencer
2011-09-14, 15:52
Knäböj efter morgondagens axelpass? Skulle inte rekommendera det. Böja med trött skulderparti är inte helt optimalt.

Du hinner väl träna och plugga idag? Annars kan du ju bara skita i benpasset. Ett missat pass gör ingen skillnad i det långa loppet.

Fernicus
2011-09-14, 15:57
Så du tror att dina andra pass inte kommer ge ett dugg om du skippar dagens benträning? Riktigt så nojjig behöver du verkligen inte vara, du borde snarare fokusera på din stavning om du har ett prov som du måste plugga till ;)

pialia
2011-09-14, 15:59
*troll*

dyxeldoff
2011-09-14, 16:00
man måste inte köra ben för att resten ska växa

Ondskapelsen
2011-09-14, 16:04
man måste inte köra ben för att resten ska växa

Nej, men nog fan bör man det!

Fugly
2011-09-14, 16:04
Kör några set böj sen axlar.

Lord Humungus
2011-09-14, 16:16
Borde ju snarare ge bättre effekt på överkroppen att inte träna ben då benen lär kräva rätt så mycket protein/energi som annars kan användas till överkroppen

frong
2011-09-14, 16:18
Tänker din mamma åt dig i vanliga fall?

Tolkia
2011-09-14, 16:22
Herregud, vad tror du kommer att hända med kroppen om du missar ett pass? Har du aldrig tidigare i ditt liv missat en måltid, sovit lite för lite, supit lite för mycket, varit sjuk eller på något annat sätt o-optimal och upptäckt att du varken dog eller förvandlades till en tjockis/räka av det?

Jag vet inte hur många år du har tänkt leva, men jag antar att det är åtminstone några till. Gör ett överslag på hur många träningspass du kommer att hinna i ditt kvarvarande liv och fundera över hur mycket ETT är i sammanhanget?

emcalu
2011-09-14, 16:23
men eftersom ben är den största muskelgruppen utsöndras också större mängder tillväxthormoner.

Matsa
2011-09-14, 17:04
Knäböj efter morgondagens axelpass? Skulle inte rekommendera det. Böja med trött skulderparti är inte helt optimalt.

Det är inga problem, det är bara att anpassa vikten efter förmågan. Dessutom säger han sig tidigare ha slarvat med benträningen så med det i åtanke är det ju inte omöjligt att skulderpartiet fortfarande inte är den begränsande faktorn trots att det är förutmattat, det beror ju på hur eftersatta benen är. Dessutom kanske det rentav gynnar honom att ha uppvärmda axlar, det är med svårt att veta med den lilla info vi har.

Om han vill vara på den säkra sidan kan han dock börja med knäböj.

aijou
2011-09-14, 17:45
men eftersom ben är den största muskelgruppen utsöndras också större mängder tillväxthormoner.

Sant. Men enligt de studier jag läst så är det fortfarande så lite att det inte gör någon märkbar skillnad.

Tolka nu inte detta som att jag rekommenderar att inte träna ben. Men att missa en gång lär ju knappast spela någon roll.

Oggle
2011-09-14, 19:37
Sant. Men enligt de studier jag läst så är det fortfarande så lite att det inte gör någon märkbar skillnad.

Tolka nu inte detta som att jag rekommenderar att inte träna ben. Men att missa en gång lär ju knappast spela någon roll.

Jag har också läst om det, dock finns det lika många fanboys till Fredrik S som predikare till benträning, så överdriften lär vi få leva med ett tag.

Silencer
2011-09-14, 21:01
Det är inga problem, det är bara att anpassa vikten efter förmågan. Dessutom säger han sig tidigare ha slarvat med benträningen så med det i åtanke är det ju inte omöjligt att skulderpartiet fortfarande inte är den begränsande faktorn trots att det är förutmattat, det beror ju på hur eftersatta benen är. Dessutom kanske det rentav gynnar honom att ha uppvärmda axlar, det är med svårt att veta med den lilla info vi har.

Om han vill vara på den säkra sidan kan han dock börja med knäböj.

Visst är det så. Är man nybörjare och kör på en nivå som inte pressar kroppens max så är det nog inga problem. Dock så kan jag inte se någon anledning att lägga benen EFTER axlarna.

Aljo
2011-09-14, 21:41
Tänk inte dagar i schemat, tänk pass om du förstår. ha ett rullande schema. Ibland blir de en vilodag extra bara. Så slipper du missa något pass :-)

Matsa
2011-09-14, 22:25
Visst är det så. Är man nybörjare och kör på en nivå som inte pressar kroppens max så är det nog inga problem. Dock så kan jag inte se någon anledning att lägga benen EFTER axlarna.

Ett träningspass kan vara produktivt trots att man inte pressar kroppen till det absolut yttersta, detta gäller även för erfarna/avancerade lyftare. Man måste inte ta allt till totalmegaultrafailure. Dessutom är ett böjpass där man eventuellt tvingas hålla tillbaka vikten en smula bättre än ett böjpass som inte blir av.

Han kanske blir så trött efter böj att han tycker det skulle inverka för mycket på axelpasset om han lade det innan, vad vet jag? Personligen har jag knäböj efter militärpress på somliga pass därför att jag tycker att det blir en lagom paus i pressandet innan jag bänkar. De passen brukar jag dock inte ha någon jättetung böj, pausböj utan bälte följt av lite explosiv böj bara. Om någon frågade mig när jag tycker att det är optimalt att lägga knäböj skulle jag svara att det beror på men i de flesta fall är det bäst att lägga det först. Nu var dock frågan om det kan funka att lägga det efter morgondagens axelpass och på det svarar jag ja, det kan funka. Annars kan det även vara trevligt att köra tung böj före och lätt böj efter.

Tänk inte dagar i schemat, tänk pass om du förstår. ha ett rullande schema. Ibland blir de en vilodag extra bara. Så slipper du missa något pass :-)

Ja, och även om man inte har ett rullande schema så känns ett upplägg där en enda dags frånvaro kastar omkull hela veckoplaneringen inget vidare. De flesta har ju åtminstone någon vilodag i veckan, bara att ta den tidigare och sen köra på som vanligt. Om man råkar vila innan pass X i stället för innan pass Z en enstaka gång lär inte påverka speciellt mycket i långa loppet.

mattilainen
2011-09-15, 06:37
missa inte benpasset! Du kommer få både diabetes och din kropp kommer börja smälta!

Tror du på mig? Nej.. Plugga du och skippa passet om du inte hinner, spelar ingen roll. ELler så tränar du och pluggar lite till.

Bakra
2011-09-15, 07:43
Tänk inte dagar i schemat, tänk pass om du förstår. ha ett rullande schema. Ibland blir de en vilodag extra bara. Så slipper du missa något pass :-)

Precis! skjut på schemat en dag bara, så missar du inget av passen och slipper oroa dej för att inte träna benen!

Kischen
2011-09-15, 08:14
Släng upp en klasskompis på ryggen och böj. Eaa innan och efter.

Kimkay
2011-09-15, 08:23
Släng upp en klasskompis på ryggen och böj. Eaa innan och efter.

*screwy*

(;))

mpersson
2011-09-15, 09:03
är orolig med tanke på att folk påstår att man måste träna ben för att resten av kroppen ska växa, och då känns alla pass denna vecka rätt onödiga :O


Fuck that shit. Jag ökar stabilt i bänken och i muskelmassa. Har inte tränar underkropp tungt på ett år ;)

Macroman
2011-09-15, 10:08
Jag tycker fler ska skippa benträningen. Mest för att det ser så kul ut med killar med biffig överkropp och sugrörsben... :laugh: