handdator

Visa fullständig version : Styrkelyft, utrustning etc


NewGripper
2011-09-14, 15:31
Jag har fått ett ENORMT sug att köra ren styrkelyft seriöst och nu undrar jag vart minimum kring utrustning ligger.
Dvs, vad MÅSTE man ha när de blir riktigt tungt?
Jag vill köra raw.
Behöver man ett riktigt bälte till marken?
Behöver man nå speciella skor eller går det utan?
Det är väl där ngnstans jag känner att min gräns ligger kring utrustning tror jag.
Dräkter vill jag INTE ha o göra med.
Vart handla?
Märken?
osv.

Tacksam för svar av kunnig och erfaren! *flex*

Adama
2011-09-14, 15:38
Du behöver ju inget egentligen.

Men ett bälte är ju inte fel. Jag gillar Wahlanders SL-bälte.

mini
2011-09-14, 15:43
För träning måste du inte ha något alls. Ska du tävla behöver du trikå, knästrumpor och någon form av sportskor. Många gillar att ha skor med så låg sula som möjligt i marken, typ sockiplast.
Ett bälte kan vara bra och skönt att ha ändå. Wahlander håller jag med om.

NewGripper
2011-09-14, 15:51
Vart köper man det billigast, vet ni?

mini
2011-09-14, 15:54
Vart köper man det billigast, vet ni?

Köper vilket?

Adama
2011-09-14, 15:55
Vart köper man det billigast, vet ni?

Ett Wahlander bälte beställer man på Wahlander hemsida (googla) :) Han tillverkar det efter dina mått. Går väl på ca 1000:-

Billigare bälten finns det på vilken gymshop som helst.

z_bumbi
2011-09-14, 16:06
Eftersom du vill tävla så sök upp närmaste aktiva klubb. T ex brukar det finnas trikåer att låna och det vanliga är att du i alla fall kan prova bälten och skor innan du köper något eget eller kanske låna till första tävlingen. Har du tur så har någon i klubben också något begagnat som du kan få köpa.

NewGripper
2011-09-14, 16:11
Eftersom du vill tävla så sök upp närmaste aktiva klubb. T ex brukar det finnas trikåer att låna och det vanliga är att du i alla fall kan prova bälten och skor innan du köper något eget eller kanske låna till första tävlingen. Har du tur så har någon i klubben också något begagnat som du kan få köpa.

Inte tävla! Synd om jag var otydlig :D

Ponitus
2011-09-14, 16:59
PowerZite säljer utrustning. Köpte mig själv ett par skor och lindor där.

Ska du tävla behöver du trikå

Är trikå samma sak som dräkt?
Alltså hjälper en trikå till att "stödja" kroppen?

Crocker
2011-09-14, 17:24
PowerZite säljer utrustning. Köpte mig själv ett par skor och lindor där.



Är trikå samma sak som dräkt?
Alltså hjälper en trikå till att "stödja" kroppen?
Nej.

z_bumbi
2011-09-14, 17:27
Inte tävla! Synd om jag var otydlig :D

Då kör du inte styrkelyft. Men bälte och skor är fortfarande bra att fundera på att köpa in även om du bara tränar för att bli stark på egen hand.

NewGripper
2011-09-14, 18:02
Då kör du inte styrkelyft. Men bälte och skor är fortfarande bra att fundera på att köpa in även om du bara tränar för att bli stark på egen hand.

Man kan ju träna styrkelyft fast man itne tävlar...

zebbztah
2011-09-14, 18:23
Jag skulle också rekommendera bälte och lyftarskor.

Köpte mitt från wahlanders är helnöjd!

cirkelrak
2011-09-14, 19:20
Du måste ju maxa någon gång för att se hur det går med träningen och då kan du lika gärna göra det på en tävling :thumbup:

Mjölkprotein
2011-09-14, 19:38
Är inte RAW = ingen SL utrustning?

:S

Martinio0o
2011-09-14, 19:52
Med bälte, skor och handledslindor räknas som RAW.

NewGripper
2011-09-14, 22:40
Med bälte, skor och handledslindor räknas som RAW.

Groddräkten är skillnaden mellan raw o inte? :D
Jag gillar inte lindor för jag tycker att om jag ska ta mitt max i mark så ska händerna palla det med :D
Bälte överväger jag för att minska skaderisken, om det har ngn betydelse.
När är det man vill ha klack på dojan? Vid knäböj?*flex*

Adama
2011-09-14, 22:44
Groddräkten är skillnaden mellan raw o inte? :D
Jag gillar inte lindor för jag tycker att om jag ska ta mitt max i mark så ska händerna palla det med :D
Bälte överväger jag för att minska skaderisken, om det har ngn betydelse.
När är det man vill ha klack på dojan? Vid knäböj?*flex*

Nu blandar du nog ihop lindor med dragremmar. Lindorna används ju mest i bänkpress.

Böjskor har en klack som kan hjälpa somliga att böja djupare.

NewGripper
2011-09-14, 22:46
Nu blandar du nog ihop lindor med dragremmar. Lindorna används ju mest i bänkpress.

Böjskor har en klack som kan hjälpa somliga att böja djupare.

Ahh, fan, det har du rätt i hehe! Lindor...
Och, klack.. Jag hatar knäböjen. Min hatövning. Jag fäller ryggen i den konstigt.
Bara knäböjt 3-4 ggr i hela mitt liv.
Ska börja öva tekniken.
Jag körde förra veckan o 100kg är så sjukt lätt för benen men jag har dålig balans eller ngt.

Martinio0o
2011-09-15, 05:41
Knäböj.*cupid*

Nitrometan
2011-09-15, 11:36
Inte tävla! Synd om jag var otydlig :D

Då kör du inte styrkelyft.

Man kan ju träna styrkelyft fast man itne tävlar...

Nej. Som z_bumbi säger så är det inte styrkelyft om man inte tävlar. Då är det styrketräning. Styrkelyft är själva sporten då man tävlar i att lyfta knäböj, bänkpress och marklyft.

Men det är klart att du kan träna de tre momenten ändå. :thumbup:

sweetkarolina
2011-09-15, 14:52
Nej. Som z_bumbi säger så är det inte styrkelyft om man inte tävlar. Då är det styrketräning. Styrkelyft är själva sporten då man tävlar i att lyfta knäböj, bänkpress och marklyft.

Men det är klart att du kan träna de tre momenten ändå. :thumbup:

Fast om jag tränar bågskytte utan att skaffa tävlingslicens för det så är det ju fortfarande bågskytte jag tränar.

Ett minimum för att hålla på med styrkelyft som tävlande är som Mini skrev trikå, någon form av sportsko för inomhusbruk, en tshirt, kalsonger/trosor (ej boxer) och långa strumpor (till knäna) förutom att man måste tillhöra en klubb och skaffa licens då.
Förutom detta skulle jag rekommendera att man även skaffar sig ett bälte, ett par handledslindor och har två par skor, ett par med hård sula (ev klack) för knäböj och bänkpress samt ett par typ sockiplast för marken.

Om man bara avser träna styrkelyft utan att tävla i det så kan man direkt hoppa sockiplasten, knästrumpor och trikå, dessa tillför inget i lyften utan är krav från regelboken. Tshirt och kalsonger behöver man ju inte heller, men det kanske man har nånstans hemma ändå...

Ett bälte kan vara gött att träna med, huruvida det egentligen är skadeförebyggande vet jag inte, jag tränar långa perioder utan ofta och har inga problem av det. Tvärtom tycker jag det är mycket skönt att träna med vetskap om att det är jag själv som lyfter utan något stödjande extra-material. Samma tankegång kan appliceras på handledslindor. Ett Wahlanderbälte är måhända inte billigaste, men hållbarheten gör det värt prislappen.
Däremot tycker jag det är absolut värt att skaffa sig ett par rediga skor att framförallt böja i. Det måste inte vara en knäböjsko med klack och designerprislapp, men med fördel något med en stabil sula utan svikt. Joggingskor är inte rekommenderat alltså.
Marken kan du lika gärna köra i strumpor om du inte ska tävla. Om du inte tänker träna sumomark, då är det bra med något med bra grepp i!

Och om du kommer igång så tycker jag absolut det kan vara värt ett besök på Borlänge AK (http://www.borlangeak.se/), även om du inte vill tävla så kan det ju komma lite tips på teknik och annat som säkert är värdefullt.

Mjölkprotein
2011-09-16, 06:10
Groddräkten är skillnaden mellan raw o inte? :D
Jag gillar inte lindor för jag tycker att om jag ska ta mitt max i mark så ska händerna palla det med :D
Bälte överväger jag för att minska skaderisken, om det har ngn betydelse.
När är det man vill ha klack på dojan? Vid knäböj?*flex*

Bälte minskar väl skaderisken på ryggen förmodligen, men den ger ett artificiellt tryck mot magen/ryggen vilket gör att man inte behöver använda magen och ryggen lika mycket, om jag inte fattat allt fel.

Klack tycker jag är förbannat onödigt, jag faller bara framlänges när jag försöker mig på att ha klack på skorna.. Men många verkar ju tycka att det är bra med klack. Självfallet vid knäböj.

rooz
2011-09-16, 06:19
Sluta använda ord du inte fattar. Jag får bättre buktryck m bältet och tekniken funkar bättre m bälte och skor, således använder jag det.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Loke
2011-09-16, 06:35
Nej. Som z_bumbi säger så är det inte styrkelyft om man inte tävlar. Då är det styrketräning. Styrkelyft är själva sporten då man tävlar i att lyfta knäböj, bänkpress och marklyft.

Men det är klart att du kan träna de tre momenten ändå. :thumbup:

Ärligt talat är det där en jättekorkad inställning.

Vad är syftet med att exkludera folk på det sättet? Det är ju en sak att man säger att det inte är styrkelyft om man kör halvböjar, eller om man skiter i marklyft eller något i den stilen. Men att säga att det inte är styrkelyft bara för att man inte tävlar är ju meningslöst.

Du kanske även tycker att när jag och polarna spelar fotboll så är det vi gör egentligen inte fotboll, utan bara bollsparkande. Du kanske tycker att de flesta som tränar judo inte alls tränar judo, de koordinationstränar bara. Man kan ju även fundera hur idrottslärare i skolan ska uttrycka sig för att vara korrekta: "Nej, längdhopp håller vi inte på med, vi försöker i stället hoppa så långt som möjligt ner i en sandgrop."

Nitrometan
2011-09-16, 06:58
Ärligt talat är det där en jättekorkad inställning.

Vad är syftet med att exkludera folk på det sättet? Det är ju en sak att man säger att det inte är styrkelyft om man kör halvböjar, eller om man skiter i marklyft eller något i den stilen. Men att säga att det inte är styrkelyft bara för att man inte tävlar är ju meningslöst.
Jag vill inte exkludera nån. Jag vill gärna se många fler styrkelyftare i Sverige.

Jag menar bara att det är skillnad på att träna (själv eller med kompisar) och att stå på ett tävlingsflak med domare som bedömer lyften.

Jag tycker att alla ska våga ta steget och tävla. Det är jättekul!

Jag tycker inte att det är meningslöst att göra den distinktionen. Det är en skillnad.

Om man tar sig till en klubb och börjar träna med dem kommer man i de flesta fall att få mycket bra tips när det gäller teknik och träningsupplägg. För att inte tala om att de flesta lyftare är trevliga och man får ett gäng kompisar på köpet.

rooz
2011-09-16, 07:17
Jag vill inte exkludera nån. Jag vill gärna se många fler styrkelyftare i Sverige.

Jag menar bara att det är skillnad på att träna (själv eller med kompisar) och att stå på ett tävlingsflak med domare som bedömer lyften.

Jag tycker att alla ska våga ta steget och tävla. Det är jättekul!

Jag tycker inte att det är meningslöst att göra den distinktionen. Det är en skillnad.

Om man tar sig till en klubb och börjar träna med dem kommer man i de flesta fall att få mycket bra tips när det gäller teknik och träningsupplägg. För att inte tala om att de flesta lyftare är trevliga och man får ett gäng kompisar på köpet.
This.

Men jag är beredd att hålla med Nitro Och Bumbi. Det är skillnad på träning och tävling, och det blir en sport först när du tävlat:)

Loke
2011-09-16, 07:49
Jag vill inte exkludera nån. Jag vill gärna se många fler styrkelyftare i Sverige.

Jag menar bara att det är skillnad på att träna (själv eller med kompisar) och att stå på ett tävlingsflak med domare som bedömer lyften.

Jag tycker att alla ska våga ta steget och tävla. Det är jättekul!

Jag tycker inte att det är meningslöst att göra den distinktionen. Det är en skillnad.

Om man tar sig till en klubb och börjar träna med dem kommer man i de flesta fall att få mycket bra tips när det gäller teknik och träningsupplägg. För att inte tala om att de flesta lyftare är trevliga och man får ett gäng kompisar på köpet.

Tävlar gör nästan alla som tränar, det är rätt svårt att skilja på dessa. Det du menar är att det är jättekul att vara med i en förening som i sin tur är med i ett förbund. Det är det säkert. Träna en sport kan man dock göra utan någon förening. Man blir säkert inte bra, man vinner inga mästerskap. Men vissa kanske inte är så intresserade av det. Vad är problemet med att kalla deras träning för styrkelyft? Varför är monopol på det så viktigt?

tobake75
2011-09-16, 08:36
Bälte minskar väl skaderisken på ryggen förmodligen, men den ger ett artificiellt tryck mot magen/ryggen vilket gör att man inte behöver använda magen och ryggen lika mycket, om jag inte fattat allt fel.

Klack tycker jag är förbannat onödigt, jag faller bara framlänges när jag försöker mig på att ha klack på skorna.. Men många verkar ju tycka att det är bra med klack. Självfallet vid knäböj.

Helt FEL!

Jag tycker det är lättare att aktivera buken med bälte.

Böjskor är helt ovärdeliga. Inte bara för att det är klack på dem, utan även för att sulan är hård och inte sviktar. Dessutom är dessa skor väldigt stabila i sidled. Du minskar helt klart skaderisken när du tränar med med riktiga skor som är avsedda för ändamålet.

mini
2011-09-16, 08:42
Helt FEL!

Jag tycker det är lättare att aktivera buken med bälte.

Böjskor är helt ovärdeliga. Inte bara för att det är klack på dem, utan även för att sulan är hård och inte sviktar. Dessutom är dessa skor väldigt stabila i sidled. Du minskar helt klart skaderisken när du tränar med med riktiga skor som är avsedda för ändamålet.

Helt fel för dig med andra ord? Jag tycker tvärt om. Många använder dessutom buken olika beroende på om de kör med eller utan bälte. Det är fördelaktigt att kunna trycka ut magen mot bältet men för att skapa en stabil bål utan blir det mer muskelspänning "inåt", att spänna ihop magen.

Med böjskor antar jag att du menar OL-skor med klack, och de är inte ovärderliga. En del kommer ner djupt utan klacken. Jag själv skjuter fram knäna på ett ofördelaktigt sätt med klack, så nej, OL-dojor är inte ovärderliga. Stabila skor däremot håller jag med om är det.

tobake75
2011-09-16, 08:47
Ja det är kanske så det är

Fast det är svårt att hitta mer stabila skor än OL-skor :-)