handdator

Visa fullständig version : Lång fasta?

StampChamp
2011-09-14, 15:15
Igår svullade jag rätt hårt, har tagit några dagar där jag släpper på spärrarna under deffen bara för att jag kan.

Åt runt 4400kcal och hamnade på 1200kcal överskott, runt 400g kolhydrater (i vanliga fall 80-150g). Nu är det så att jag åt mycket mat sent, runt 00.00 igår så jag har inte känt någon hunger och har inte ätit något än.

Har bra tryck i kroppen och känner nog av den stora laddningen från igår fortfarande, visst behöver jag inte slänga i något nu för att få till ett bra pass runt 18? Så länge jag fyller på med mat efteråt?

Tänkta slänga i mig min pwo och aminosyror och sen köra. Jag har tränat förut på fasta och då har det funkat riktigt bra (8-10h) och nu blir det hela 18-20h.. men skulle man tjäna ännu mer på att få i sig något eftersom fastan är rätt lång?

Jag gillar att få tryck i träningen och dessa 400g kolhydrater som jag laddade med igår använder jag väl idag och därför kan jag hoppa över snabba kolisar innan?

Ronn
2011-09-14, 15:42
Optinoja much? Om du inte varit eller ska ut o springa idag lär du ha gott om reserver.

Pompere
2011-09-14, 15:43
Kör hårt säger jag.

Har fastat 18h+ innan ett tungt böjpass/intervall pass och det har fungerat grymt bra.

SiSenior
2011-09-14, 15:45
Har du aldrig testat tidigare får du vänta med svaret till efter passet. Alla fungerar olika här. Bara för att det fungerar att träna efter en lång fasta för mig, kanske det inte fungerar lika bra för dig.

En ärans man
2011-09-14, 15:47
Du behöver inte per automatik, nej. Vissa presterar dock bättre med mat i magen - antagligen för att blodsockret och -trycket stiger, men å andra sidan aktiveras det parasympatiska nervsystemet när man äter; adrenalin, kortisol, GH och andra stresshormoner minskar, medan bland andra insulin ökar.

Det är individuellt. Jag själv kan träna efter 24 h fasta utan problem, medan jag har vänner som knappt kan skippa frukosten och träna på förmiddagen.

Det finns inga fysiologiska nackdelar med att bara köra aminosyror innan.

vicarious
2011-09-14, 17:35
Det bästa är som vanligt inte att testa själv (det vore ju helt knasigt, eller hur?), utan att starta en tråd på ett internetforum.

Hannya
2011-09-14, 17:51
Jag fastar regelbundet 24-30 timmar. se till att äta ordentligt(bra mat) innan & efter bara.

vicarious
2011-09-14, 18:09
Jag fastar regelbundet 24-30 timmar. se till att äta ordentligt(bra mat) innan & efter bara.

Definiera bra mat? Menar du att man klarar sig bättre på en fasta om man ätit ris och kyckling istället för en pizza?

Hannya
2011-09-14, 18:13
Definiera bra mat? Menar du att man klarar sig bättre på en fasta om man ätit ris och kyckling istället för en pizza?

jag skulle påstå att det inte är optimalt att äta en ensam godispåse innan exempelvis.

jag själv föredrar exempelvis kött med ris, eller dyl. som gör att man håller mättnaden länge och undviker för mycket berg och dalbanor med blodsockret

vicarious
2011-09-14, 18:14
jag skulle påstå att det inte är optimalt att äta en ensam godispåse innan exempelvis.

jag själv föredrar exempelvis kött med ris, eller dyl. som gör att man håller mättnaden länge och undviker för mycket berg och dalbanor med blodsockret

Ok :)

Crocker
2011-09-14, 18:32

Blodsockret går inte i berg och dal banor.

Hannya
2011-09-14, 18:51
Blodsockret går inte i berg och dal banor.

visste att någon skulle nämna det.

dåligt formulerat från mitt håll.

men alla fattar min poäng