handdator

Visa fullständig version : Bör man någonsin köra övningar där man böjer i korsryggen?


Barbastark
2011-09-14, 14:07
Hejhej

Bör man någonsin köra övningar på gymet där man böjer i korsryggen så att diskarna belastas?

Tittade på en mer anatomisk guide till ryggresningar (roman chair back extensions) och på den verkar denna övning snarare vara en baksida lår och rump övning där ryggen hålls helt still som i raka marklyft.

Övningar som belastar erector spinae verkade där jag tittat mer handla om at "kuta med ryggen" och sedan räta ut, tex som att man kör en ryggresning där man lyfter upp sig med hjälp av hamstrings och gluteus och låter överkroppen "släpa efter" lite samtidigt som man kutar med ryggen för att sedan räta ut. Dvs typ "rullar upp".

Så, är ni med på vad min fråga är? Det jag undrar är alltså är det med att träna "korsryggen" egentligen en missuppfattat sätt att träna där man har missuppfattat hur vi anatomiskt fungerar och vilket istället vanligtvis leder till att man belastar diskarna vilket lättare leder till besvär med korsryggen (eller är det jag som tolkat fel?)

En ärans man
2011-09-14, 14:17
Ja, man bör köra övningar där man tränar erector spinae (ryggradsmuskeln) dynamiskt. Att förberedda ryggen för situationer där ryggen är krummad och belastas samtidigt är inte dumt. Tvärtom kan det vara väldigt nödvändigt, då alla någon gång hamnar i ett läge där man böjer ryggraden under ett lyft, och då är det bra att ha förberett ryggen för det.

pialia
2011-09-14, 14:19
Muskler behöver inte röra på sig för att få träning. Att du håller ryggen rak i t.ex. ett marklyft och kämpar mot belastningen som vill att ryggen böjer sig är också träning. Många muskler är gjorda för just statisk träning, inte dynamisk. T.ex. bål- och ryggmuskler jobbar till stor del för att stabilisera.

Jag blev lite förvirrad över din frågeställning, hoppas jag inte missuppfattade dig.

pialia
2011-09-14, 14:20
Ja, man bör köra övningar där man tränar erector spinae (ryggradsmuskeln) dynamiskt. Att förberedda ryggen för situationer där ryggen är krummad och belastas samtidigt är inte dumt. Tvärtom kan det vara väldigt nödvändigt, då alla någon gång hamnar i ett läge där man böjer ryggraden under ett lyft, och då är det bra att ha förberett ryggen för det.

Är en jättevältränad rygg som alltid hålls i neutralt läge på något sätt svagare/mindre förberedd för belastning än den krummade version?

Sheogorath
2011-09-14, 14:21
Är en jättevältränad rygg som alltid hålls i neutralt läge på något sätt svagare/mindre förberedd för belastning än den krummade version?

Ja.

pialia
2011-09-14, 14:22
Ja.

Varför?

Doctor Snuggles
2011-09-14, 14:35
Varför?

Muskelkoordination?
Har hört talas om ett flertal fall där väldigt starka marklyftare får ryggskott av att hålla på i trädgårn, lyfta sitt barn o dyl.
Har själv fått problem av att stå framåtböjd i en konstig position (då var jag iof redan skadad i ryggen sedan förut).

pialia
2011-09-14, 14:36
Muskelkoordination?
Har hört talas om ett flertal fall där väldigt starka marklyftare får ryggskott av att hålla på i trädgårn, lyfta sitt barn o dyl.
Har själv fått problem av att stå framåtböjd i en konstig position (då var jag iof redan skadad i ryggen sedan förut).

Där ser man :o Intressant.

Doctor Snuggles
2011-09-14, 14:39
Där ser man :o Intressant.

Jag vet alltså inte, gissar bara. Men generellt sägs det ju att vid statisk träning så blir man bara stark i den vinkel man tränar i +/- ca 15 grader.

ChrisA
2011-09-14, 15:17
Hur mår diskarna av den belastningen som sker då man arbetar från krummad position?

Doctor Snuggles
2011-09-14, 15:22
Hur mår diskarna av den belastningen som sker då man arbetar från krummad position?

Det beror väl på belastningen.

Sheogorath
2011-09-14, 15:26
Hur mår diskarna av den belastningen som sker då man arbetar från krummad position?

Inte så bra, om belastningen är för hög och ryckig. Vissa övningar är mer lämpliga än andra. Raka mark (från plattform), ryggresningar (vanliga och omvända) och stångrodd med raka ben (från plattform) är lämpliga. Raka mark och stångrodd går bra för att hamstrings effektivt begränsar vikten som kan användas och ryggresningsvarianter för att belastningen blir väldigt låg och det är lätt att göra övningarna kontrollerade. Olämpliga övningar är t.ex. knäböj och marklyft.

Det viktiga om man ska arbeta i flexion (statiskt eller dynamiskt) är gradvis anpassning och kontroll.

Doctor Snuggles
2011-09-14, 15:32
Bästa övningen:
http://www.t-nation.com/img/photos/2010/10-650-04/stone-lifting.jpg

:D

dyxeldoff
2011-09-14, 16:03
diskarna ska väll klara näst intill hur mycket som helst även om ryggen är krummad så länga stabiliseringsmusklerna runt kotor osv är i riktigt bra form?

Sheogorath
2011-09-14, 16:35
diskarna ska väll klara näst intill hur mycket som helst även om ryggen är krummad så länga stabiliseringsmusklerna runt kotor osv är i riktigt bra form?

Nej, så bra är det dessvärre inte.

nyrjoh
2011-09-14, 17:40
Jag skulle avråda de flesta från att träna ryggen medvetet ut i flexion. De allra flesta som tränar har svårt att kontrollera graden av flexion och kommer ändå vid övningar som belastar mot flexion ändå gå i viss flexion även om de försöker att inte göra det.

frozzon
2011-09-14, 18:18
finns en maskin som motsvarar ryggresning på mitt gym, sittande, kan jag "böja" ryggen när jag kör den? testade detta igår och mina limpabröd fick minst 4-5 extra brödskivor efter jag körde med böjd rygg till utsträckt.

chickenleg
2011-09-14, 20:16
diskarna ska väll klara näst intill hur mycket som helst även om ryggen är krummad så länga stabiliseringsmusklerna runt kotor osv är i riktigt bra form?

En disk klarar ett tryck på 8000N, och en kota 6000N. Alltså så borde skelettet ge vika innan disken men om du krummar ryggen fördelas trycket ojämnt på disken så den skadas.


Något sådant har jag för mig att jag har hört, någon får gärna rätta mig!