handdator

Visa fullständig version : Król te polska partybot kryssar vidare bland vikterna


Asdf
2011-09-14, 13:10
Witaj!

Här är min träningsjournal efter mycket påtryckningar av flera koloiter. Tanken med denna journal är att det ska vara främst en möjlighet för mig att återkoppla till mina gamla resultat och se hur jag utvecklas. Men även för den intresserade att på enkelt och smidigt sätt följa min väg dit :)

Målsättningen är att bli starkare på gym, snabbare i löparspåret och en friskare och gladare bärplockare!

Angel
2011-09-14, 13:12
Härligt. Det är väl snart bärplockningssäsong tror jag. Om du svettas som du gjorde sist så tror jag inget annat än att du tränar hårt!

Nitrometan
2011-09-14, 13:29
Król Asdf!

Kör hårt din gamle pålack!

Asdf
2011-09-14, 21:29
Dagens pass!

Rygg+Biceps

Rodd
50*12
60*10
70*8
75*6, dp-> 40*10

Marklyft
80*12
80*12
110*8
110*8
120*8
140*2
80*12
60*20

Har lite teknik issues med marklyft som jag försöker korrigera innan jag kör slut mig på riktigt i den, det blev jäkla många reps i mark, men jag tror jag behöver detta

Breda ryggdrag
65*12
70*10
75*8
85*5 dp 55*12

Bicepscurl med rak stång
40*12
40*10
45*8
50*6 dp 40*8

Nu var jag trött som fan i underarmarna och tänkte det får räcka, marklyft i ett och samma pass tar slut på en verkligen!

Angel
2011-09-17, 10:40
En polack skulle ta körkort och gick därför till optikern för ett syntest.
Optikern visade honom ett kort med bokstäverna:
C Z W I X N O S T A C Z
- Kan du läsa det här ?, frågade optikern
- Om jag kan läsa det? svarade polacken. Jag känner ju för fan killen!!!

Angel
2011-09-17, 10:41
En polack skulle ta körkort och gick därför till optikern för ett syntest.
Optikern visade honom ett kort med bokstäverna:
C Z W I X N O S T A C Z
- Kan du läsa det här ?, frågade optikern
- Om jag kan läsa det? svarade polacken. Jag känner ju för fan killen!!!

Asdf
2011-09-23, 13:42
Hahahaha! Den var fan grym! =)

Asdf
2011-09-23, 13:46
Jag har varit småförkyld i snart en vecka så träningen har lagts på is. Ska dock bli skönt att åka till gymmet senare nu när man är bra igen!

Asdf
2011-09-26, 10:45
Söndag!

Vackert väder ute så jag tog mig en löptur på 9km. Sprang upp till slättadamm och ett par rundor där o sen tillbaka. Det kändes skönt! Fortfarande lite tungt i bröstet sen förkylningen så mitt tempo låg på 5min/km. Nästkommande löppass ska jag speeda upp det

Nitrometan
2011-09-26, 14:47
Nästa gång får du springa snabbt som en polsk sprinter. *flex*

Asdf
2011-09-27, 15:43
Måndag!

Blev ett bröst/triceps pass

Bänkpress
60*15
70*12
75*10
80*8 dp 60*8

Flyes
15kg*12
17,5kg*10
20kg*8
20kg*6 dp 15kg*8

Smal bänk
50kg* 12
60kg*10
60*8
65*6 dp 50*8

Dips
BW * 12
BW * 10
BW + 10kg * 6
BW * 8

Ska träna mer på att bli duktig i dips igen!

Asdf
2011-09-27, 20:47
Tisdag!

Löpning

5km, 21:15

Kändes bättre i kroppen! Inga ryggsmärtor, inget håll, bra tryck hela vägen. Höll runt 14km/h stabilt hela vägen från start till stopp

Fick dock lite mjölksyrekänsla? i kors/ländrygg av tempot. Vanligtvis när jag springer milen o uppåt håller jag runt 12km/h

Asdf
2011-09-30, 17:49
Fredag!

Löpning med lars brinkhoff på Valhallas IP

Intervaller på 400m med 200m joggvila. Är inte helt säker på hur många de blev men 5-6kanske?

La in ett sprintpass på 300m därefter, lars tog tid och hurrade i slutet när jag kom in på 54 sekunder, jäklar vad andfådd jag blev! Stora steg bromsade mig mycket!

Därefter en kilometer nedjogg i lugnt tempo

Asdf
2011-10-03, 12:08
Söndag!

Vanligtvis en dag då jag bara kör vad jag vill på gymmet och vad jag har lust med

Prövade mig på frivändningar. Har länge sett detta moment och vart nyfiken för o se hur väl jag kan lyckas med detta! Blev en hel del tekniknötande och ett försök på 90kg som gick lite sådär :) 70kg lyckades jag iaf göra 6 reps på! Formen var inte den bästa tror jag, ska studera lite filmer och även mig själv för att se vad jag kan förbättra

Direkt efter sprintträning på 250m joggvila varav 100m rush i ca 15min. Hade ett skönt flås hela vägen! Känns verkligen att jag får en betydligt högre maxhastighet på längre distanser med att 1-2dar i veckan föra in detta i schemat

Asdf
2011-10-05, 21:04
Onsdag!

Har haft lite paus från gym/löpning, har känts segt i kroppen, fick även känningar i höger axel sen jag hade en inflammation i bursan i somras. Bättre o vila 2 dar o samla krafterna!

Bröst / Triceps

Hantelpress
30*12
32,5*10
35*8
37,5*5 dp 30*8

Dips
BW*15
BW*12
BW+10kg*6
BW*10

Bänkpress
60*15
60*12
75*4 (hade ingen ork alls!)

Smal bänk
50*10
60*8
60*6 dp 50*8

Asdf
2011-10-06, 20:49
Torsdag!

Idag blir det en löpdag! Vädret har växlat kraftigt så jag tog det säkra före det osäkra o valde bandet

Snabbdistans

5km på runt 21min
snitthastighet 14.2km/h

10min vila

Intervaller 5km

1min 11km/h
1min 12km/h
1min 13km/h
1min 14km/h
1min 15km/h

repeterat tills jag nått 5km på 22.30

Fy fan vilket pass! Helt slut i kroppen och benen! Det bara tog emot som fan på intervallpasset, brukar annars lätt komma upp i 17km/h som snabbast innan jag måste sänka. Detta är första gången som jag kombinerar snabbdistans/intervaller

Asdf
2011-10-11, 17:48
Inför gbgvarvet nästa år vill jag gärna se följande sthlmare igen! ;)

27rw1ni1k0c

Lars Brinkhoff
2011-10-14, 17:38
Bra sprunget idag!

mikaelj
2011-10-14, 17:46
Jamem, du har ju en journal här på Kolo! :-)
Postat via en mobil enhet

Asdf
2011-10-17, 09:23
Bra sprunget idag!

Tack så mycket!
Träningsvärken efter sprintpassen sitter kvar än :) Känns riktigt skönt!

Asdf
2011-10-17, 09:23
Jamem, du har ju en journal här på Kolo! :-)
Postat via en mobil enhet

:devil:

Asdf
2011-10-17, 09:28
intervaller i fredags 14/10 med Lars Brinkhoff

2km uppvärming genomsnittstempo 5.15/km?

Intervaller 5*800m varav 1m ståvila totalt 4km. Genomsnittstempo låg på 4.15/km?

Sprint 2*100m

Hade ett jäkla tempo i sprinten efter att lars visade mig hur man ska göra, tog numera korta snabba steg och kände hur mina quadriceps blev hamrade ordentligt hela vägen! Lars vann dock för han sprang i sina nya häftiga spikskor :)

Intervallpasset var inte stenhårt, utan tyngre behagligt med kraft kvar i ben och flås i lungor på slutet

Lars Brinkhoff
2011-10-17, 09:34
2km uppvärming genomsnittstempo 5.15/km?

Intervaller 5*800m varav 1m ståvila totalt 4km. Genomsnittstempo låg på 4.15/km?

Inte riktigt, 5:40 respektive 4:40. 4:20/km på den sista 800-ingen.

Nitrometan
2011-10-17, 11:09
Partybot! :Virro :hbang:

Asdf
2011-11-04, 21:00
Två veckor sedan senaste uppdateringen! Jag har inte varit duktig på att skriva vad jag åstadkommit tyvärr :)

Idag blev det ett gympass med Maheera på almedal, vi körde lite blandade övningar såsom chins, militärpress, rodd i maskin och lite bicepscurl

Chins var jag helt värdelös i efter min axelinflammation och jag hade inget drag alls. Den enormt goda lunchbuffén på jobbet hade nog ett finger med i spelet för jag vägde nog ett par kilo extra

Militärpressarna gick fint reppade på 50kg och ett par tunga på 70, rodd i maskin ännu bättre där vi maxade vikterna, bicepscurl gick kraftigt upp på 25kg viktklass

Jag är helt övertygad om att det är något knas med mig, jag är fruktansvärt stark i mark och rodd jämfört med vad jag presterar i chins, hur är det möjligt? :) Enorma lats och svaga axlar/shrugs?

Frantic
2011-11-04, 22:00
Kul att träffas!

Asdf
2011-11-04, 23:29
Kul att träffas!

Detsamma!
Du var en trevlig prick som verkade vänta på skivstången ;)

Asdf
2011-11-08, 10:23
Måndag 7 november

Har fortfarande värk i underarmarna efter bagheera-building passet så påbörjar veckan med ett löppass istället

Snabbdistans/ Intervall

6km på 25min
snitthastighet = 14.4km/h

Hade ett bra flås hela vägen! Fick lite hybris vid 3km och ville börja pusha mig själv. Höjde till 17km/h för att springa 45sek/1min eller så långt jag orkade, sedan sänka ner till 12km/h för återhämtning och repetera ett par ggr. Är inte helt säker på hur det gick men tempot varierade nånstans mellan 14-15km/h

Asdf
2011-11-24, 15:12
Längesen man skrev!

Har haft två pass med bagheera där vi kört ett jäkla rygg/axlar/biceps pass. Har blivit betydligt starkare i chins mha att jag bearbetade de svaga länkarna ( baksida axlar dels)

Har blivit ett par intervallpass på bandet nu när det är så mörkt/kallt ute.

Värmde upp i förrgår med att jogga till gymmet för o se om jag kan klara 3km på 10min ( ursprungligt rekord 11.10) och det gick en bra bit på vägen! :) Jag kom in på 10.50 och kunde kanske pressat mig ett par sekunder till.

Kommer bli lite svårt med pass framöver eftersom jag efter denna 3km rushning likväl joggade hem i kylan o mådde piss dagen efter. Parallellt med detta renoverar jag om i lgh så får se hur det planeras in!

Lars Brinkhoff
2011-11-24, 15:28
Bra fart! Höll du 18 km/h från början, men var tvungen att sänka?

Asdf
2011-11-25, 11:26
Bra fart! Höll du 18 km/h från början, men var tvungen att sänka?

Jajejemen! Började på 18 och höll det tempot i ca 1 km, sen fick jag sänka till runt 12 för att återhämta mig nån minut, därefter upp till 18.5-19 och fram o tillbaka på det viset, i slutändan blev det väldigt kort vila för att se om jag psykiskt kunde pressa mig sista sträckan, det var relativt sent på sportlife backaplan så jag kunde frusta ordentligt utan att det verkade kännas dumt iaf :)

Vet inte om det var ett så kvalitativt pass egentligen, men jag har alltid velat klara av o rusha 3km på under 10 ( förr i tiden kämpade jag frenetiskt med att komma under 12!). Alltid kul o testa sina gränser ibland!

Verkar som att kombinationen intervaller/snabbdistans och ett par spurter ger en hel del åt hastighet på kortare distanser

Asdf
2011-12-22, 14:20
Onsdag 21:e december

5km intervall på 20.15

Höll ett uppvärmningstempo på 14km/h i 5min för att därefter springa 1 min i 16km/h, tillbaka 1.20 på 14km/h och repetera.

Hade ett ordentligt flås hela vägen! Massa kraft i benen! Trodde jag skulle behöva sänka återhämtningstempot något men 14 orkade jag hela 5km utan större problem alls. Fick lite hybris sista 2min och höjde till 19km/h men fick snabt gå ner till 14 igen sista 30sek

Det går framåt i löpningen! Målet är att försöka hålla 5km intervaller under 20 men samtidigt ha utrymme för att därefter öka på längden till åtminstone 1 mil. Vet inte hur pass ambitiöst detta blir men det känns ju psykologiskt lättare att "härda ut" 5km till om man redan klarat första halvan utan att vara död iaf :)

Asdf
2012-01-07, 00:17
Fy fasen vad trött jag är! Fick hem min nya tvättmaskin idag och bar upp den till tredje våningen helt själv. Det är av dessa anledningar man gymmar, för att kunna orka med bedrifter vanliga dödliga bara kan drömma om =)

Förövrigt hittade jag ett mycket intressant lopp. AXA Fjällmarathon ser riktigt mysigt ut! 43km och 1800m höjdmeter :)

szygrL2tTps&feature=share

Asdf
2012-01-23, 21:02
Söndag 22:e Jan

Snabbdistans 7km ca 29.20

Höll första 5km stumt på 14km/h förvånansvärt bra! Drog upp tempot till 15km/h följande kilometer för att sen höja/sänka med jämna mellanrum för att tvinga mig in på 29.20

Hade jag inte fått hybris och kommit in på istället 30min blankt alternativt lite över skulle jag nog orkat de sista 3km till en hel mil på omkring 43, 43.30? Nåväl! Det får bli ett nytt försök nästa gång :)

Lars Brinkhoff
2012-01-24, 07:25
Bra sprunget!

Asdf
2012-01-24, 22:22
Bra sprunget!

Tackar Lars! Ser fram emot vårens intervallpass på Valhalla IP. Denna unga man kommer inspringandes som stans lirare och rushar varv efter varv! :)

Asdf
2012-01-24, 22:45
Tisdag 24:e Jan

Lunchträning med Bagheera

Bröst och Triceps

Bänkpress
Hantelpress
Dips
Superset flyes / french press

Kvällspass

Intervall / Sprint

4km 12km/h / 16km/h

1000m*1 16km/h
500*4 19.5km/h
1000m*1 16/19km/h <--- Tungt som in i h-ete!

Sitter nu på kvällskvisten o känner mig härligt mör i hela kroppen, kommer bli skönt o sova snart! :)

Asdf
2012-01-31, 22:33
Tisdag 31:e Jan

Snabbdistans

5km 19.40 <----PB!

Jag orkade inte lyfta några vikter efteråt :P Eftersvettningarnas deluxe å det grövsta i omklädningsrummet! Det känns mer och mer möjligt att hålla 5km under 20 på en jämn basis, är fortfarande fruktansvärt tungt men det går väl an, får lägga in ett par 10km pass också när jag får tålamod. Är så trist o göra det på löpband bara!

Asdf
2012-02-11, 18:35
Lördag 11:e Feb

Snabbdistans/Intervaller

9km 38.30

Hade planer på att för första gången köra en hel mil i snabbdistanstempo för att se vart mina gränser går. Jag antog att jag behöver köra på i 13km/h och att det är tempot pga mjölksyreansamling jag får ligga på hela vägen.

Hade en enorm energi! Valde att köra på det välbekanta tempot 14km/h första 5km och klarade det utan problem alls, kände inte ens att pulsen var speciellt hög ( första gången på länge jag känt mig hyfsat aerob i detta tempo)

Jag såg att gymmet snart skulle stänga och förargade mig att jag kom iväg så sent! Fortsatte därför från 5km framåt till 7km i 14km/h och höjde/sänkte därefter mellan 14-17 tills jag kom in på 9km helt genomsvett på 38.30

Betydligt bättre än jag trodde! Hade jag fortsatt en extra kilometer som jag trodde att jag kunde tvinga mig till skulle tiden blivit runt 42.45 - 43min

Asdf
2012-02-23, 19:16
Torsdag 23:e Feb

Lugn kvällsjogg utomhus med inslag av backar

Okej! Första utepasset för säsongen när nu all snö och is töat bort. Varit förkyld och kass i en vecka så tog det lugnt. Sprang totalt 10.85km på någonstans under en timme. Var inte en direkt snabb hastighet men ville vänja in ben vid backar, motvind och utomhuslöpning på en sträcka åtminstone över en mil.

Har en enorm mjölksyra nu! Det märks att backträning inte varit något prioriterat senaste månaderna. Förhoppningsvis ska jag klara samma sträcka inom kort utan några större betonglår i slutet. Flåset fanns dock en hel del kvar o ta ifrån som tur var! :)

Asdf
2012-03-08, 16:52
Grym låt! Kan inte sluta spela den i högtalarna!

yv8xz7I2Wb4

Jag är småförkyld så blir ingen löpning/gym på ett tag. De har förövrigt ändrat distansen på seedningsloppet 25:e mars till 10km och tagit bort 500m?
Tror definitivt inte det blir några mirakeltider tills dess, alltför mycket förkylningar, problem med benhinnorna och trapezius som spökat igen. Jag blir nöjd om jag klarar under 50 :)

Asdf
2012-03-13, 19:25
Jag var hos sjukgymnasten förra veckan och fick konstaterat att jag har en inflammation i höger trapezius. Den vänstra var mjuk o fin den andra konstant under anspänning. Fick ordinerat att vila från styrketräningen och speciellt chins i 2 veckor men gärna fortsätta att springa

Om jag skulle få problem under löpningen med trapezius, bad han mig stanna till, gå ner o göra en 5-10 armävningar och fortsätta springa efter det.

Asdf
2012-03-26, 11:07
Seedningsloppet inför gbgvarvet 25:e mars!

49.19 blev min tid trots inflammation i trapezius och en mage som krånglade rejält vid 7km ( antog att det indiska köket kvällen innan satte sina spår).

Bara att fortsätta nöta vidare. Jag har en del idéer kring agonister/antagonister som jag ska pröva på närmsta perioden för att se om inflammationen inte nödvändigtvis beror helt på strama muskler/senor utan även en ren muskulär inbalans

Angel
2012-03-26, 11:12
Testa något antiinflammatoriskt?

Asdf
2012-03-26, 11:46
Testa något antiinflammatoriskt?

Jag kan ta ipren-gel i proaktivt syfte på området innan jag springer vilket avlastar något. Annars brukar smärtan domna av efter ett par km iaf. Jag har inte testat diklofenak eller liknande under t.ex en 10-dagars period, tror du det hade vart en idé?

Lars Brinkhoff
2012-03-28, 12:13
När jag tittade igen på dina löpfilmer i lugn och ro hemma, tyckte jag det såg ganska bra ut.

Du landar lite framför kroppen, men med böjt knä. Så det är nog rätt ok. Tyckte det såg rakare ut när vi tittade direkt på kameran.

Den främsta anmärkningen är bara att du vinklar upp foten onödigt mycket, speciellt vid landningen. Detta gör att tibialis anterior får en hög belastning under den korta tid då sulan slår i marken. Jag har haft samma problem själv, och det är förvånansvärt svårt att lära sig att slappna av i fotleden. Men det går!

Angel
2012-03-28, 12:31
Jag kan ta ipren-gel i proaktivt syfte på området innan jag springer vilket avlastar något. Annars brukar smärtan domna av efter ett par km iaf. Jag har inte testat diklofenak eller liknande under t.ex en 10-dagars period, tror du det hade vart en idé?

Absolut, det skadar inte att testa. Jag har Relifex hemma (som jag tycktde var bättre än diklofenak just för mig när jag fick inflammation i axlarna), men annars har du ju Diklofenak receptfritt numera. Tror faktiskt jag har någon burk Diklofenak också som du gärna kan få...mina köksskåp är fulla med diverse mediciner.

Asdf
2012-03-31, 15:37
När jag tittade igen på dina löpfilmer i lugn och ro hemma, tyckte jag det såg ganska bra ut.

Du landar lite framför kroppen, men med böjt knä. Så det är nog rätt ok. Tyckte det såg rakare ut när vi tittade direkt på kameran.

Den främsta anmärkningen är bara att du vinklar upp foten onödigt mycket, speciellt vid landningen. Detta gör att tibialis anterior får en hög belastning under den korta tid då sulan slår i marken. Jag har haft samma problem själv, och det är förvånansvärt svårt att lära sig att slappna av i fotleden. Men det går!

Det blir o träna löptekniken på valhalla IP framöver isåfall :) Testade i dagens löppass att öka stegfrekvensen, det kändes mycket ovanligt att springa på detta vis, hade däremot en mer "stabil" känsla i hela kroppen och denna gång var det inte lika ansträngt som senast

Absolut, det skadar inte att testa. Jag har Relifex hemma (som jag tycktde var bättre än diklofenak just för mig när jag fick inflammation i axlarna), men annars har du ju Diklofenak receptfritt numera. Tror faktiskt jag har någon burk Diklofenak också som du gärna kan få...mina köksskåp är fulla med diverse mediciner.

Då kommer jag gärna förbi nån dag :)

Asdf
2012-03-31, 15:43
Lördag 31:e mars

Varierat löppass utomhus 7km
Tid ca 34.30

Sprang ute i det fina vädret! Luftigt och skönt, lite kallt i vinden dock i början. Upp till slätta damm och runt ett par varv, fick dodga ankorna så gott det gick som försökte lägga fällben för mig! De är så tama pga alla människor som är där o matar dem med bröd hela dagarna så kan inte förstå någon annan anledning till varför de verkar så orädda för människor och nästan vill man ska komma fram o klappa dem! :)

Inslag av backar, fartvariation och en o annan rush. Fick INGEN smärta i trapezius! :D Jag har lagt fokus på shrugs senaste två gympassen, sett till att dessa får en ordentlig genomgång och det verkar hitills lovande med den strategin. Rent teoretiskt är jag osäker på varför det hjälper, men det verkar iallafall som att övre trapezius agonister "drar" i den under mina löppass och att smärtan uppstår pga en muskulär imbalans som skapar en inflammation?

Ska se hur det känns nästkommande löppass, är jag fortfarande besvärsfri i trapezius kommer det kännas oerhört skönt att ett 4 år gammalt problem ser sitt slut :)

maaherra
2012-04-07, 16:05
Hur går löpningen inför varvet nu? Sugen på att chinna lite snart igen? :)

Asdf
2012-04-11, 19:10
Hur går löpningen inför varvet nu? Sugen på att chinna lite snart igen? :)

Att jag missade detta när jag skrev till dig idag på fb! Absolut bagheera! Bagheera-building ftw på fredag :)

Asdf
2012-04-11, 19:17
Onsdag 11:e april

Lugnt löppass utomhus
Tid : 1h 35min

Med flera dagars bulk a´la påskmat beståendes av en ofantlig mängd kaloribomber är det ett perfekt läge för ett energikrävande långpass! Med ett underbart kvällsväder och regnuppehåll kan det inte heller bli fel :)

Kändes förvånansvärt bra i ben och kropp, stabilt tempo hela vägen utan några problem nånstans med varken behinnor,knän, rygg eller mage

Asdf
2012-04-19, 14:58
Fredag 13:e april

Bagheera-pass på almedal

Chins! Militärpress! Bicepscurl! Rodd! Axelpressar!

Helt slut efteråt, har inte gymmat superseriöst senaste veckorna pga min axelskada jag ville vila upp, med en kropp helt tom på kreatin kunde det inte gå annat än illa heller när man varit konstant tokpreppad med detta vita superpulver innan! Åja bättre lycka nästa gång!

Asdf
2012-04-19, 15:12
Tisdag 17:e april

Backlöpning på wieselgren

Med bara ett par veckor kvar till gbgvarvet kan jag inte göra så mycket mer kring mitt tävlingstempo, fokus ligger nu på att förbereda benen på den stora mjölksyreansamlingen 21km konstant löpning ger.

1km intervaller varav en lång brant backe för varje runda totalt 6repetitioner. Benen fick vad de tålde!
Avslutningsvis ett par rushar uppför den branta backen och jogg ner, vilade ca en halv minut mellan varje

Lars Brinkhoff
2012-04-19, 16:48
fokus ligger nu på att förbereda benen på den stora mjölksyreansamlingen 21km konstant löpning ger.

Lycka till!

PS. Över den distansen, borde det inte bli någon större mjölksyraansamling. Enligt gällande teorier som jag är medveten om.

Däremot blir ju benmusklerna trötta, men det är en annan sak.

Asdf
2012-04-20, 11:26
Lycka till!

PS. Över den distansen, borde det inte bli någon större mjölksyraansamling. Enligt gällande teorier som jag är medveten om.

Däremot blir ju benmusklerna trötta, men det är en annan sak.

Tack lasse! Då vet jag :)

Asdf
2012-04-20, 11:29
Torsdag 19.e april

Upp och ner för ramberget, ingen vila 4ggr

Jag skulle ha vart ute tidigare! Det blev snabbt mörkt och kallt samt en o annan bil som tutade på mig som sprang utan reflexer. Kände att jag skippar sista rundan när chansen var påtaglig för o annars bli överkörd :)

Bra tryck i ben och flås, föregående pass gjorde en hel del för uthålligheten i benen känns det eftersom uppför ramberget 1 månad tidigare då var en fruktansvärd plåga!

Asdf
2012-04-23, 20:14
Måndag 23:e april

Bröst & Triceps på sportlife backaplan

Hantelpress
25kg*15
27,5kg*12
35kg*6
27,5kg*8
25kg*10
25kg*10

Bänkpress
50kg*15
60kg*12
70kg*10
80kg*6
60kg*10
70kg*6

Frenchpress
20kg*15
30kg*12
40kg*10
40kg*10
30kg*12
30kg*10

Tricepspress i maskin
Hade ingen aning om hur många plattor jag hade på, men valde mellan två vikter och körde slut mina triceps 6 set med repintervall på 8-12

Har tappat något i styrka pga löpningen och en utebliven progression. Jag har börjat förfina tekniken i bänk/press för att inte koppla in axlarna och uteslutande pressa med bröst och gå upp i brygga. Tar nog ett tag till innan tekniken är helt 100 och jag kan börja lasta på vikt igen. Gött pass annars! Fokus ligger dock just nu på gbgvarvet om 3 veckor

Asdf
2012-04-24, 18:47
Tisdag 24:e april

Löpning snabbdistans med inslag av backar 8km 39.45

Kändes väldigt bra i uppförsbacken till slätta damm! Jag bara rushade uppför denna och hade fortfarande flås och tryck i benen. Blev några rundor där innan det blev att vända hemåt. Känns som att formen är ok inför varvet

Asdf
2012-05-02, 19:01
Onsdag 2:a maj

Löpning - kombination av fartintervaller, backintervaller samt en slutlig spurt uppför ramberget o ner igen. Känns fruktansvärt bra i benen! Total tid 1h 20min inkl lite småpauser här o var

Tror jag ska lägga in ett sista löppass den 5:e och därefter vila den veckan som blir t o m varvet den 12:e. Förhoppningsvis slipper jag benhinne/knäproblem och bråkande trapezius på varvsdagen

Asdf
2012-05-04, 11:07
Idag var jag hos sjukgymnasten för att se vad som är fel på min axel, tydligen är det något knippe mellan pectoralis och axeln som bråkar pga mina symptom med painful arc över 120 grader samt problem med inåtrotation. Han kunde dock inte ge en 100% diagnostisk bild eftersom det skulle krävas magnetröntgen

Vi ska testa en stark dos antiinflammatoriskt för mig i en vecka för att se om den direktupplevda smärtan försvinner, därefter blir det rehabträning i just pressmoment tills jag kan nå ursprunglig vikt återigen utan obehag

Asdf
2012-05-04, 21:10
Jag sitter här hemma och funderar på om jag på riktigt börjar bli schizofren, jag hör röster! Funderar på om det seriöst är mina grannar jag för första gången hör sen jag flyttade in hit för drygt ett år sedan. Tankarna vandrar mellan om han har köpt sig ett hemmabiosystem? Har han världens fest hemma? Kan inte riktigt lokalisera ljudet!

Jag tittar ut genom fönstret o öppnar balkongdörren och plötsligt möter världens pådrag mig! Samtliga grannar har fest på sina balkonger och gapar o skriker o härjar! Haha det är bra det att det inte är något fel på ljudisoleringen hos mig! :D

Angel
2012-05-04, 21:15
Limmade du på tjejjen i kassan idag heheh?

Asdf
2012-05-05, 15:59
Limmade du på tjejjen i kassan idag heheh?

Haha nej det är hon som limmar på mig ;)

Asdf
2012-05-05, 16:07
Lördag 5:e maj

Rygg & Biceps på sportlife backaplan

Rodd i maskin
60kg*15
70kg*12
85kg*8
80kg*10

Breda latsdrag framför/bakom huvud
3*20reps 55-75kg

Shrugs i maskin
Ingen aning om belastning, gjorde en del lätta, varav en del tunga för att få övre trapezius att jobba pga löpningen

Hyperextensions
BW*15
BW+5kg*15
BW+25kg*10
BW*15

Hantelcurl
20kg*15
20kg*12
25kg*6
20kg*10

Stångcurl
50kg*6
50kg*5

Curl i maskin
Gjorde en del explosiva och långsamt ner med 10-12reps, 6-7 plattor?

Efter de senaste trådarna om vad som bygger muskler eller ej kom jag ihåg att 75% av maxbelastning och att tvinga sig till 10-12 reps+ failure varit en framgångsfaktor för mijg i styrka och muskelvolym. Tänkte återgå till rötterna igen och köra så ett par veckor

Känns skönt o göra hyperextensions igen! Hela passet var utformat enligt hypertrofi med i princip failure nästintill varje gång och med kort vila. Det är en utmattning jag saknat från gym :)

Asdf
2012-05-08, 19:15
Tisdag 8:e maj

Intervalllöpning på Valhalla IP med ett gäng marathonlöpare

Planen var 10*400m i 3:30 tempo med 1minut gåvila. Fick relativt snabbt inse mina begränsningar haha! Jag tror jag orkade första 3-4 varven i detta tempo, resterande fick bli i 4 tempo, men trött blev man!

Fick även känningar i vänster knäskål av det höga tempot inte bra! Ska påbörja en antiinflammatorisk kur med start imorgon tills varvet på lördag för att minska chansen att jag under loppet råkar ut för något illa. Får hålla tummarna!

Asdf
2012-05-15, 09:22
Göteborgsvarvet gick ok trots omständigheterna (2h). En läxa tills nästa år är att se till att intervallpassen är betydligt bättre planerade med ordentlig uppvärmning/stretch och med en lagom dos självdistans/disciplin

Update skador :

Har 2-3dagar kvar på min diklofenak-kur, det känns väldigt bra i axelområde samt i knä. Efter att kuren är över ska jag börja långsamt i pressövningar igen

Asdf
2012-05-20, 18:17
Söndag 20:e Maj

Underbart väder ute! Intervaller i slätta damm 5*800m med 1km uppvärmning dit och ett varv nerjogg

Därefter till gymmet och körde lite hypertrofiträning mage/korsrygg/axlar

Update skador:

Känner inte längre något i vänster knä så jag antar diklofenakkuren senaste veckan gjort susen. Däremot känns det inte helt ok alls i höger axel, jag är rädd att det troligtvis blir en magnetröntgen iallafall :/

Lars Brinkhoff
2012-05-20, 18:28
Jag ska också magneisera min axel. Tycker det verkar lite coolt och hi-tech. (Däremot är inte herr Röntgen inblandad.)

Asdf
2012-05-21, 17:37
Okej! Vad är nu detta för något herr brinkhoff? :)

Lars Brinkhoff
2012-05-22, 10:04
Vad är nu detta för något herr brinkhoff? :)

I morse låg jag i en sån här och lyssnade på radio:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetisk_resonanstomografi

"MRT kallas i dagligt tal för magnetkameraundersökning. Ibland kallas det magnetröntgen, men det är felaktigt och missvisande eftersom undersökningen inte använder sig av röntgenstrålning."

Asdf
2012-05-22, 11:26
I morse låg jag i en sån här och lyssnade på radio:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetisk_resonanstomografi

"MRT kallas i dagligt tal för magnetkameraundersökning. Ibland kallas det magnetröntgen, men det är felaktigt och missvisande eftersom undersökningen inte använder sig av röntgenstrålning."

Okej där ser man! Hur gick det då? :)

Lars Brinkhoff
2012-05-22, 12:22
Själva proceduren var ganska händelselös. Det är mest en övning i att ligga stilla i runt en halvtimme medans maskinen knorrar och brummar.

Analys av resultatet kommer ske om en vecka, så jag vet inte vad läkarna säger än.

maaherra
2012-06-05, 15:23
Nu har jag också skaffat en journal W!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185019

Asdf
2012-06-07, 12:56
Nu har jag också skaffat en journal W!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185019

Gött! Jag har prenumererat på den! :)

Update:

Blir inte så mycket mer i dagsläget än rehabträning av rotatorcuffen samt alla gymövningar förutom pressmoment
Testade dumt nog på i förrgår att köra lite bänkpress med vikt och det kändes inte bra alls i axeln :( Nu är min smärta något kraftigare än den var innan. Det gäller att ha tålamod och inte skynda! Får fortsätta med rehavövningen ett tag till och börja med väldigt lätta vikter i bänk

Asdf
2012-06-07, 20:34
Torsdag 7:e juni

Kvällslöpning 6km

Köpte ett par nya löparskor idag! Ett par mizuno, rätt lika sauconys omnigrid modeller fast dessa är lite bredare. Underbar löpkänsla! Kändes som att springa på moln, satt perfekt på fötterna när jag var ute!

maaherra
2012-06-08, 15:22
Bra pass idag! Någon dag kanske vi kan springa en liten tur också.

Asdf
2012-06-11, 13:06
Bra pass idag! Någon dag kanske vi kan springa en liten tur också.

Låter bra det! Tack för att ni kom förbi i lördags :)

Asdf
2012-06-27, 13:51
Hemkommen från midsommarhelg i luleå! Fått massvis med färg och samtidigt lagt på mig ett par kilo pga det ena och det andra ;)

Blir att ge sig ut o springa en runda idag, fint löparväder i götebööööörg!

maaherra
2012-06-27, 19:35
Hemkommen från midsommarhelg i luleå! Fått massvis med färg och samtidigt lagt på mig ett par kilo pga det ena och det andra ;)

Du kanske blir kolozzeums tyngsta löpare snart :D

Asdf
2012-06-28, 13:49
Du kanske blir kolozzeums tyngsta löpare snart :D

Haha jajemen! 100kg löpare, milen under 40. Ett löparfenomen som dundrar fram på gatorna. Alla grannar kastar sig mot väggen för o lyssna :)

Jag har börjat se över mina matvanor nu när sambon är kvar i luleå. Det är svårt att inte äta som en häst när hon lagar sådan god mat varje dag :) Nu i min ensamhet äter jag protein/kvargprodukter och begränsar kaloriintaget samtidigt som jag har energi för att iaf kunna springa 5km rundor åtminstone en gång om dagen. Blir en smygstart på en deff, tänkte gå ner iaf 5-10kg för att kompensera efter midsommarorgierna! Nu får det goda livet vara slut! Får skärpa till mig lite! ;)

Asdf
2012-08-28, 07:02
VyD3to-y5xw&feature

Angel
2012-08-28, 09:50
Grattis grattis!!

Angel
2012-08-28, 10:00
Att va ihop med en chefskock är garanterat den värsta deffdödaren!

Asdf
2012-10-10, 14:02
Att va ihop med en chefskock är garanterat den värsta deffdödaren!

Som fan!
Går aldrig ner i vikt, bara upp :)

Asdf
2012-10-11, 18:30
Update!

Har dragit på mig en knäskada sen senast, hopparknä har jag blivit diagnosticerad med. Ska ta det lugnt i 2veckor och göra mer excentriska bensparksövningar för att få bukt med inflammationen

Sticker till Turkiet på söndag så vila blir det absolut ändå! :) Mängder med Efes och nattliv, får se till o sitta ner när andra dansar - ja jag är gammal nu!

Angel
2012-10-11, 19:22
Äntligen en update!!

Asdf
2012-11-08, 10:52
Tjena!
Det är fruktansvärt mycket på jobbet de senaste veckorna så vart dålig på att skriva och att t o m hinna träna.

Update träning:
Har vart max 2 gympass i veckan senaste tiden men där fokus legat på styrka och stora basövningar ( bänk, arneroddar, militärpress, frivändningar, okej lite gunz med måste flexa för damerna här hemma)

Har sprungit när jag hunnit, men har mestadels vart korta lätta pass. Konditionsmässigt har jag vart ett par ggr på lundbybadet före frukost och simmat i en 30-35min ( blandat bröst, rygg/crawl). Skaffat årskort med pensionärerna nu!

Update skador:
Hopparknäet känns fint! Strykt på hästliniment 1-2ggr om dagen i en vecka och det har gjort susen, ska träffa sjukgymnasten om en vecka för att utvärdera, men än så länge tycker jag inflammationen gått ner en hel dle

Asdf
2012-12-31, 12:02
Gott nytt år!

Har fortsatt med basövningar och blivit mycket starkare, troligtvis en kombination av bättre teknik med 5-6set istället för de ordinarie 3 man kört alla år, är fantastiskt hur mycket mer man kan lära sig att slipa mer på och hur detta i sin tur även påverkar muskelhypertrofi. Alltid känt att lågvoym pass inte gett mig något då jag inte kunnat utveckla styrka om jag inte samtidigt även bygger massa


Update skador:
Hopparknäet verkar vara ett minne blott! Känns skönt, inte haft något pass där jag maxat löpbandet på gymmet än dock men upp till 16km/h har känts ok än så länge, lägger mer fokus på lutning för att åstadkomma mina intervaller, känns som att muskeluthålligheten i quadriceps behöver det så inte utomhuslöpningen till våren blir en överraskning

Asdf
2013-01-03, 18:49
Onsdag 2 jan

20min intervalllöpning sportlife lindholmen med 0.0 och 4.0 i lutning. Hastighet 13km/h

Bröstpress i maskin 5set 6reps 93.5kg

Arneroddar 5 set 6 reps 80kg, testade 1 set på 90 och orkade 3rep

Bgunz med hantlar 5 set 6 reps 25kg. Testade 27.5kg och orkade 3 reps med bägge

Asdf
2013-02-10, 23:42
Söndag 10 feb

20min intervalllöpning sportlife lindholmen med en gradvis ökning av lutning upp till 8.0. Hastighet 12km/h. Har kört på detta pass varannan gång de senaste veckorna och det har gett finfin uthållighet i benen! Backarna känns knappt i benen som de brukade göra i början. Får se hur det blir när man kör riktiga backar vid slätta damm

Militärpress i maskin näst tyngsta belastningen i magasinet 5*5 set
Drag till hakan i kabelhissen, tyngsta belastningen i magasinet 5*5 ( tungt som fan!)
Bicepscurl 27,5kg hantlarna 4*5 (pb!)
French press i maskin 2 plattor från maxvikt 4*5

Lite underarmar av främst pronatorerna? (ovansida underarmar)

Jag vill tillägga att jag simmar 2-3 ggr i veckan på morgonen innan jobbet med. Brukar bli 20-25min blandat crawl/bröst/rygg. Senaste ggr har det vart mest crawl för energiåtgång och kondition. Är osäker på hur långt jag hinner, glömmer alltid av att hålla reda på längderna ( en liten bassäng på 25m)

Simningen är finfin för att få bukt med mitt trapeziusproblem när jag springer. Och det är riktigt skönt att ta ut sig i simning på morgonen när det är kallt o segt att springa ute. Har planer på att ev testa någon mindre triatlontävling till sommaren

Asdf
2013-02-28, 21:00
Torsdag 28:e feb

Jag har fått en klart bättre fysik senaste halvåret kan jag säga! Aldrig vart såhär stark innan och konditionen är på gång att bli riktigt stenhård! Allt som fattas nu är att jag fortsätter tappa livbojen runt midjan när jag nu kan springa ordentligt flera ggr i veckan+simning utan några besvär med knän eller rygg

Dagens pass!

10km löpning, tid 47-48min? Kändes väldigt fräsch i benen och konditionsmässigt när jag var klar. Kände för att göra flera km till. Har nog aldrig haft sådan bra tid/uthållighet på mina nuvarande 95kg

Asdf
2013-05-21, 20:42
Oj längesedan!

Gymmat på för fullt! Sprang gbgvarvey i helgrn och är numera invalido. Ont överallt!

Asdf
2015-06-22, 21:44
Bump 2 år senare!

Var på öppet hus crossfit backa i göteborg förförra helgen. Har påbörjat en on ramp för att kunna få medlemskap. Ska bli spännande, känner att jag vill variera träningen lite och testa något nytt. Hitills har det enbart varit gym och löpning

Asdf
2015-08-21, 19:43
Okej såhär är det...

Jag har tokfastnat för crossfit. Detta är mitt kall och jag älskar det :)

Denna vecka var det en sk testvecka och mina följande stats blev:

Power Clean 80kg
Power Snatch 60kg
15min rodd med ett genomsnitt på 2min/500m

CGPP 85kg max

Det var en hel del andra övningar jag glömde skriva upp mina resultat på, men det känns inte som att man var helt ute ur matchen, pullups och båluthålligheten är min akilleshäl, mitt mål är att satsa mycket hårdare på pullups och förfina tekniken i clean/snatch ( just nu var den rätt sådär och drog mest med armarna efter man fick upp stången från bottenläget). Ska bli intressant att fortsätta med detta!