handdator

Visa fullständig version : Reser till Dublin - restips önskas


Nitrometan
2011-09-14, 13:07
Inspirerad av andra trådar med restips här så tänkte jag fråga...

Jag åker till Dublin med jobbet i oktober. Jag packar såklart regnkläder.
Vi blir där i fyra dagar och två utflykter är bokade (en per dag om jag fattade rätt). Men jag antar att det blir en del tid över.

Kommer att bo alldeles intill O'Connell Street (som jag tror var nån huvudgata).

Vad kan man hitta på?

Är det nåt jag bör se?

Ardgillan Castle kanske? Bermingham Tower? Drimnagh Castle, Dublin Castle? Jag vet inte alls vad det finns för intressant att se.

Angel
2011-09-14, 13:10
Kolla om Primarkt finns där :)
Nämen annars, gå runt på stan osv..man behöver ju inte dödsstressa att se allt.

StarkaUlf
2011-09-14, 13:14
Blarney Castle och blarney stenen är ju ett måste då man är i Irland :) en bit utanför Cork ligger det.

Nuthead
2011-09-14, 13:14
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT7YdQV0Mea4s1TeeECNBSfSzfY8iMdb JmxHcAFYllXVw_9nYyf5Q

Guiness på någon skön pub! The Bleeding Horse var rätt najs minns jag.

Located on Camden Street and established since 1649 the Bleeding Horse is one of Dublins most historic pubs, and has been frequented over the years by literary greats such as Joyce, La Fanu, Gogarty and Dunleavy.


Upptäck staden dels till fot, men åk även tåg för att få se lite mera av staden och dess omgivning samt spara tid!. DART-tågen åkte vi omkring med en eftermiddag. (Dublin Area Rapid Transit)

Nitrometan
2011-09-14, 13:24
Nämen annars, gå runt på stan osv..man behöver ju inte dödsstressa att se allt.
Jo, kommer det inga jättebra förslag så tänkte jag väl hitta nån trevlig pub och hänga där en stund.

Guiness på någon skön pub! The Bleeding Horse var rätt najs minns jag.
Vi ska besöka Guinnessbryggeriet. Jag antar att de har Guinness där. ;)

tntballe
2011-09-14, 14:14
Tror det här täcker allt.
http://www.properpint.com/
http://www.europeanbeerguide.net/irlpubs.htm
http://www.venere.com/blog/brewery-tours-dublin-8734/

ThisIsTheOne
2011-09-14, 14:31
Finns inte så mycket att göra i Dublin mer än att dricka. Eller titta på dricka i form av Guinness-bryggeriet och diverse whiskydestillerier.

EDIT: Zoo och parken där det ligger är fint.

Pirko
2011-09-14, 14:43
Kolla om Primarkt finns där :)
Nämen annars, gå runt på stan osv..man behöver ju inte dödsstressa att se allt.

Var där med sambon, så jag vet att det finns... (Dock heter det Penney's i Irland)

EDIT: Lite tips också kanske, ja. Stor park med ett zoo, fanns mkt djur. Var roligt och fotovänligt. Staden i sig är inte så stor, så jag gick runt hela staden då jag var där. Hann se det mesta, och fick fina fotominnen.

Nitrometan
2011-09-14, 14:50
Tror det här täcker allt.
http://www.properpint.com/
http://www.europeanbeerguide.net/irlpubs.htm
http://www.venere.com/blog/brewery-tours-dublin-8734/

Ha. Komplett guide... :bow: Tackar! :cheers:

yooii
2011-09-14, 14:54
Att strosa omkring i Dublin är trevligt. En lite småputtrig stad.
Att ramla omkring nattetid i Temple Bar är en upplevelse i sig.

Skjaves
2011-09-14, 15:20
En tur till Wicklow är att rekommendera, åkte själv Glendalough när jag var i Dublin. Det var ett skönt miljöombyte från att ha varit i stadskärnan ett tag. Går flera olika bussar dagligen dit.

Oljeblixten
2011-09-14, 15:24
Inspirerad av andra trådar med restips här så tänkte jag fråga...

Jag åker till Dublin med jobbet i oktober. Jag packar såklart regnkläder.
Vi blir där i fyra dagar och två utflykter är bokade (en per dag om jag fattade rätt). Men jag antar att det blir en del tid över.

Kommer att bo alldeles intill O'Connell Street (som jag tror var nån huvudgata).

Vad kan man hitta på?

Är det nåt jag bör se?

Ardgillan Castle kanske? Bermingham Tower? Drimnagh Castle, Dublin Castle? Jag vet inte alls vad det finns för intressant att se.

Jag bodde på fleetstreet, sidogata från O'connel, spåra upp The temple bar för turistigt pubhäng med irländsk live musik(ligger på fleet street), Guinness storehouse rekommenderar jag varmt om man är en öl-fantast.(kostar typ 100kr och då ingår en pint på slutet)

Celtic Whiskey shop kan jag rekommendera med, alltid kul att provsmaka lite osv.

Staden är rätt liten faktiskt känns som att det inte finns så mycket att göra annat än att dricka öl, men de gröna turistbussarna är ganska nice att ta sig omkring med då dom åker i en cirkel runt alla saker att se med typ 10 min mellanrum.

Om du vill ha lite kultur så besök Killmainham gaol, ett gammalt, elakt fängelse med guidade turer. Riktigt spännande faktiskt.

Du bör även kolla fotboll på Buskers om det finns möjlighet, riktigt bra drag den puben ligger på fleetstreet den med, vägg i vägg med Temple bar hotel.

Oljeblixten
2011-09-14, 15:25
Att strosa omkring i Dublin är trevligt. En lite småputtrig stad.
Att ramla omkring nattetid i Temple Bar är en upplevelse i sig.

+1 man bör ramla riktigt ordentligt minst en av kvällarna.

Nitrometan
2011-09-14, 15:37
Fina tips där oljeblixten. Tackar.
Guinness storehouse rekommenderar jag varmt om man är en öl-fantast.(kostar typ 100kr och då ingår en pint på slutet)

Det är redan bokat. :thumbup:

Oljeblixten
2011-09-14, 15:47
Fina tips där oljeblixten. Tackar.

Det är redan bokat. :thumbup:

Ät en s.k "Traditional Irish Stew" med! finns på alla pubar, typ köttgryta med potatis men ujujuj så gott! ett ställe du bör besöka om ni tar en pubrunda är O'flaherty's på Fleet street. Pub med 4 våningar, ett plan med liveband som spelar lite irländsk dansmusik, ett annat plan med ngt rockigare liveband, ett plan utan musik och till sist ett plan där man får röka.

Alla våningar har egna barer osv, riktigt bra och stooor pub.

Tänk även på att om du ska äta asiatiskt så får man fråga lite om maten, jag och farsan gjorde misstaget att ta anka med nudlar båda två, vi fick varsin HEL Anka på typ 2kg grillad var, och en stoor skål nudlar. o.O Man blev mätt iaf !

SiSenior
2011-09-14, 15:50
Är du intresserad av kyrkor och gamla ruiner har du kommit helt rätt. Häftig här på forumet bodde 1 år~ i Dublin. Han borde ha bra tips om någon.

Nitrometan
2011-09-21, 13:00
Bra tips. Kan bli trevligt det här.

Men... Jag kom att tänka på souvenirer - vad ska man köpa? En Leprechaun? Det enda jag kan komma på som är typiskt irländskt är en tin whistle.

Köper man en Guinness så dricker man ju upp den.

salmelarobert
2011-09-21, 13:19
Jag bodde i Dublin ett antal år sedan, och kan flika in med en trevlig pub som kan vara värd att besöka:

The Church (http://www.thechurch.ie/)

Vill du se lite annat än det vanliga, polerade Irland, kan du ta bussen ut i någon av de trevliga förorterna. Glöm inte kniven, skyddsvästen och lyckoamuletten bara!

Annars tycker jag att det mesta utanför Dublin är väldigt vackert och gemytligt. Kika in denna resa eller någon annan på denna sida. (http://www.paddywagontours.com/tourView.php?id=154&cat=2)

Fy fan vad jag saknar en riktig Guinness nu.

nim
2011-09-21, 13:48
Jag bodde i Temple Bar området när jag var där 09 och jag hade problem att hitta en pub som spelade irländsk musik. Det var mest Abba som gällde just då.
:(

Rundtursbussarna är ett måste! Man kan hoppa av och på vid de flesta sevärdheter och nästan alla chaufförer var otroligt bra. De berättar historia/fakta längs vägen och blandar in skämt och sång.

Sen så måste du testa ölen Smithwick´s. Fantastiskt god!

Förvänta dig ingen kulinarisk upplevelse. Maten är rent åt helvete.

Oljeblixten
2011-09-21, 13:56
Bra tips. Kan bli trevligt det här.

Men... Jag kom att tänka på souvenirer - vad ska man köpa? En Leprechaun? Det enda jag kan komma på som är typiskt irländskt är en tin whistle.

Köper man en Guinness så dricker man ju upp den.

Jag köpte en guinness t-shirt. :) Köp en flaska redbreast och flasha med hemma, sataniskt god whisky. :D

Nitrometan
2011-10-12, 13:09
Jag köpte en landslagtröja (Irlands Rugbylandslag) och sen åkte Irland ur rugby-VM i kvartsfinalen.

Vi åt middag på the Church en kväll, många av pubarna i "Temple Bar"-området spelade irländsk musik.

Det blev besök på Guinnessbryggeriet (fantastiskt bra rundvandring och the Gravity Bar hade imponerande utsikt) och på Jameson's turistanläggning 8inte lika bra).

Många promenader runt i Dublin, testade en del lokala pubar (det hade definitivt känts bättre med skyddsväst på ett par av ställena) och de mer turistiga ställena, hittade ett par rockklubbar och en reggaeklubb också. Mycket trevligt kvälls- och nattliv.

Guinness smakar ännu bättre i Dublin än på svenska krogar.
Smithwick's var också gott, en mycket trevlig upplevelse.
Curim Gold Celtic och O'Hara's Red var två ytterligare goda lokala öl jag hittade.

Irish stew, black pudding, bangers & mash och fish & chips var nog det mest irländska jag hittade i matväg. Kul att prova deras mat.

O'Flaherty's lyckades jag missa. Men Dublin var trevligt så det är inte omöjligt att jag åker dit igen och då kan det kanske bli av att gå dit.


Nu har jag hunnit nyktra till också. Tack till alla för tipsen! *cupid*