handdator

Visa fullständig version : Knäböj - teknik


mommy
2011-09-14, 11:11
Jag lyckas aldrig med djupa knäböj. Trodde först det berodde på rörligheten i fotlederna, men det verkar inte vara fallet då det inte hos saken bättre att höja upp hälarna. Jag kan dessutom gå mer fullt utan vikt.

När jag går mer djupt fäller jag för mycket i höften och vill gå med rumpan först upp och sen fälla upp ryggen. Är det bålstabiliteten som sviker eller är jag för svag i baksida lår?

Som det är nu gör jag så djupa böj jag kan med bra teknik, vilket inte ens är 90 gr i knäet. Ska jag fortsätta så samma vikt och försöka gå djupare och djupare eller bör jag syssla med nån kompletterande extraträning? Jag tränar förstås hela kroppen ändå.

Har dessutom hört att det finns vissa fördelar med grunda böj jämfört med djupa, vilka kan det tänkas vara?

rooz
2011-09-14, 11:15
Film? Mycket lättare att bedöma utifrån en film imo.

En djup knäböj är en riktig knäböj.

lei
2011-09-14, 11:46
Rent generellt kan jag säga att jag provade mycket olika metoder för att komma ner i djup innan det faktiskt gick (tills ganska nyligen körde jag bl.a typ 90-100% av 1rm som uppvärmning (!) för att vålda ner mig..inte så smart)

Vad jag kände har funkat bäst är att köra mycket knäböj (duh?) och lägga till gobletsquats som jag kört i princip varje dag, några set med lätt vikt och lång strech hemma. Enkelt och man behöver inte ha massa utrustning utan kan ta några böcker och köra framför TVn! Annars skall sheo´s squatstrech vara bra enligt många här :)

Är det någon term du inte förstår så googla eller fråga här, lycka till!

StarkaUlf
2011-09-14, 11:57
Har kört på sheo's squatstretch, och nu tar jag mig då lite under 90 grader iallafall när jag kör knäböj. Vilket även känns, man är betydligt svagare i bottenläget.

Pansartax
2011-09-14, 12:04
Finns inte någon som säger att du måste köra knäböj, har själv problem med knäböj på grund av min längd och bygger bra ben utan bara lite böj :)

ceejay
2011-09-14, 12:06
hur lång är du pansartax

tntballe
2011-09-14, 12:10
Dålig rövaktivering eller stel höft/röv. Några saker det kan vara.
Fortsätt nöta böjen till det djup du klarar, komplettera med stretch för gluteus och tensor fascia latae.
http://www.orthoped.org/wp-content/uploads/IT-Band-Injury.jpg
Kör några övningar som bara tar på röven ihop med böjträningen, något lätt precis innan.

edith*
Om det nu inte är tekniken som bör optimeras.

LillaGubben
2011-09-14, 12:24
Pröva stå bredare med fötterna en del får svårt att ha ryggen rak om dem står för tätt, kör good mornings den är bra för att stärka ryggen å bli stark å stabil i böj. Skapa en stabil yta att lägga stången på bak med skulderblade å skapa en hylla, experimentera med hur högt/lågt du placerar stången. Stretcha varje dag.

Det är mina tipps och många som har problem med djupet eller kroppsställning kör för tungt om det är fallet så släpp egot.

Pansartax
2011-09-14, 12:24
hur lång är du pansartax

Jag vet att det finns folk som är längre och böjer och att det inte är någon ursäkt, men jag har alltid tyckt att det har varit en sådan uppförsbacke så jag har mest kört böj på skoj och byggt massa på andra håll.

Kanske blir att man tar 1-2 år någon gång i framtiden då man kör böj 3-4 gånger i veckan bara för att få igång det, men har liksom inte riktigt funnits tid till det.

Är runt 195cm.

Edit, Har absolut inga som helst problem med rörligheten eller något sådant, kan gå ner och sätta mig såhär http://www.t-nation.com/img/photos/07-210-training/image006.jpg och väga över lite på hälen och fortfarande ha bra balans utan problem.

ceejay
2011-09-14, 12:38
jag är 200cm+ och jag kan teabaga utan probs, det är bara att börja böja och sluta ursäkta dig för längden

Fartman
2011-09-14, 14:58
Pröva stå bredare med fötterna en del får svårt att ha ryggen rak om dem står för tätt, kör good mornings den är bra för att stärka ryggen å bli stark å stabil i böj. Skapa en stabil yta att lägga stången på bak med skulderblade å skapa en hylla, experimentera med hur högt/lågt du placerar stången. Stretcha varje dag.

Det är mina tipps och många som har problem med djupet eller kroppsställning kör för tungt om det är fallet så släpp egot.

Bra tips. Innan något annat så pröva med att stå bredare. Ungefär 90% av alla jag ser på gym som inte kan böja djupt står för smalt. Så var det även för mig en gång i tiden.

tobake75
2011-09-14, 15:10
Har dessutom hört att det finns vissa fördelar med grunda böj jämfört med djupa, vilka kan det tänkas vara?

Ja vilka kan det vara? Det skulle jag också veta. Kanske att man kan lasta på mer vikt så man ser ball ut i gymmet.

z_bumbi
2011-09-14, 15:20
Ja vilka kan det vara? Det skulle jag också veta. Kanske att man kan lasta på mer vikt så man ser ball ut i gymmet.

*Man blir stark i det område man tränar.
*Man får viktvana.
*Det går att träna trots att man har nedsatt rörlighet
*Tills man har lärt sig att gå djupare så kan man träna med vikter som ger något.

Att en böj måste vara av ett visst djup har bara betydelse i ett fall och det är om man tävlar i böj. I alla andra fall handlar det om att anpassa sig till varför man kör övningen och dessutom anpassa sig till sina egna förutsättningar. Att satsa på att köra så djupa böj som möjligt om tekniken ser skit ut trots att man lyfter en tredjedel av vad man gör om man går precis över godkänt SL-djup är ju t ex inget egenvärde utom att man verkar ball för det lilla antal som tycker det är en prestation...

mommy
2011-09-24, 19:02
Tänkte uppdatera tråden och skriva att jag fått hjälp av en kunnig kompis i gymmet och lyckats med några riktigt snygga böj, dock inte med mer än stången.

Jag har lärt mig att inte skjuta fram knäna så långt och att svanka mer så att jag inte böjer så mycket i höften (inget fel på hur brett jag står, vilket några kommenterat om). Känner att det är lokala muskler i magen som inte orkar, men jag ska jobba mig upp från 20 kg!

SirOrigami
2011-09-24, 22:44
För mig det tvärt om med fotbredden. Om magen kommer precis in mellan knäna när ja sätter mig ner då är de bra. Bredare än så då kommer ja knappt ner till parallelt.