handdator

Visa fullständig version : Deffförfarande vid sjukdom


Zibbe
2011-09-14, 09:00
Hej allihopa!

I skrivande stund är jag inne på min tredje sista deffvecka med toppmotivation vilket fick mig att trots lite känningar i halsen gå till gymmet och köra. Nu sp här dagen efter så har jag dragit på mig en svalginflammation samt nysningar och rinnande näsa.

Jag har ställt in mig på att jag får ta uppehåll i en vecka för att inte bli besviken, dock så har jag lite funderingar om hur jag skall gå tillväga då jag vill förstöra så lite som möjligt för min deff...samtidigt som jag givetvis vill bli frisk så snabbt som möjligt.

Bör jag därför fortsätta med "deffkost" och ligga på ett underskott även om jag inte styrketränar eller bör jag öka på matintaget och därmed också antagligen få tillbaka lite vikt till förmån för att förhoppningsvis bli frisk snabbare? Vad hade ni gjort i samma situation?

MVH

vicarious
2011-09-14, 09:04
Balans, eller så nära det går. Kan vara svårt att träffa rätt men försök så gott det går.

Spridis
2011-09-14, 09:16
Tänk på att eventuell feber ökar energibehovet markant.

vicarious
2011-09-14, 09:20
Tänk på att eventuell feber ökar energibehovet markant.

Med tanke på att man troligtvis ligger mest i sängen när man har feber så borde den inaktiviteten med råge väga upp för den "markanta" ökningen.

Spridis
2011-09-14, 09:22
Tanken var att eftersom man ligger i sängen så tar man aktivitetsnivån i beaktande och sänker kaloriintaget för att komma i balans. Tar man inte feber i beaktande så blir balansen plötsligt underskott.