handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! Får blodstopp i händerna (knäböj)!


Mjölkprotein
2011-09-14, 06:25
Hej!

När jag kör knäböj så får jag blodstopp i händerna, börjar sticka och ger en väldigt obehaglig känsla. Helt vita blir dom ju också..

Blir lite bättre med magnesium, men hjälper inte så mycket.

Har prövat att greppa lösare om stången, men det hjälper inte heller.

Några tips?

Lyfta lite snabbare är väl något jag gör, men det är ju lite jobbigt att behöva skynda sig bara för att inte få blodstopp i händerna :smash:

rooz
2011-09-14, 06:26
Hur håller du stången?

Fatalist
2011-09-14, 06:37
Är du säker på att det är blodet som försvinner, och inte bara känseln? Jag har stela axlar/bröst/biceps/triceps (någon kombination av dem) och jag får känselbortfall och stickningar i vissa vinklar med armarna bakom kroppen, vissa böjvinklar bland annat.

Stretching kanske kan hjälpa dig.

Fishtank
2011-09-14, 06:39
Nyper du åt runt stången eller håller du bara fast den?
Själv behövs knappt någon styrka för att stången ska sitta fast men om jag försöker hålla den själv utan att lägga den på rätt ställe domnar händerna fort( Högt och under tryck)

Mjölkprotein
2011-09-14, 06:42
Är du säker på att det är blodet som försvinner, och inte bara känseln? Jag har stela axlar/bröst/biceps/triceps (någon kombination av dem) och jag får känselbortfall och stickningar i vissa vinklar med armarna bakom kroppen, vissa böjvinklar bland annat.

Stretching kanske kan hjälpa dig.

99% säker, känner en stickande känsla när jag kör, kör lite snabbare för att kunna lägga bort stången så snabbt som möjligt. Sedan är händerna väldigt vita i några sekunder, sedan går dom tillbaka till sin röda naturliga färg. Vad skulle det annars vara? :S

pialia
2011-09-14, 07:22
99% säker, känner en stickande känsla när jag kör, kör lite snabbare för att kunna lägga bort stången så snabbt som möjligt. Sedan är händerna väldigt vita i några sekunder, sedan går dom tillbaka till sin röda naturliga färg. Vad skulle det annars vara? :S

Är det bara handflatorna eller hela händerna som blir vita? För det är bara naturligt att handflatorna blir vita när du greppar något. Testa håll i ett cykelstyre i ~10 sekunder och kolla på händerna efteråt, ser dom likadana ut efter du kört böj så är det nog inte blodstopp utan möjligtvis någon nerv som kommer i klem när du böjer, det kan upplevas som en stickande känsla.

1684_
2011-09-14, 09:21
detta va något nytt. blodstopp av benböj i händerna? Fan intressant men låter förjävla jobbigt... inga tips dock.

Mjölkprotein
2011-09-14, 19:08
Är det bara handflatorna eller hela händerna som blir vita? För det är bara naturligt att handflatorna blir vita när du greppar något. Testa håll i ett cykelstyre i ~10 sekunder och kolla på händerna efteråt, ser dom likadana ut efter du kört böj så är det nog inte blodstopp utan möjligtvis någon nerv som kommer i klem när du böjer, det kan upplevas som en stickande känsla.

Jo men det är lite skillnad i känslan, det här är ju för fan skitjobbigt...

Och det KÄNNS verkligen som blodstopp, när man släpper känns det verkligen som om blodet kommer tillbaka till händerna. Eller så inbillar jag mig bara.

1684_
2011-09-14, 19:13
Hmmm... vet hur känslan e iaf och de e förbannat äckligt.

hugok
2011-09-14, 19:38
Jag har tidigare haft samma problem. Dock inte längre, jag tror att det var i samband med att jag började hålla bredare som det försvann.

Mjölkprotein
2011-09-14, 19:47
Jag har tidigare haft samma problem. Dock inte längre, jag tror att det var i samband med att jag började hålla bredare som det försvann.

Hm, värt att pröva.

hugok
2011-09-14, 20:48
Hm, värt att pröva.

När jag menar att hålla långt ut så menar jag också längst ut i mitt fall. Jag tvivlar dock på att du är lika lång som mej (195 cm) eftersom jag har för mej att jag läst att du är 14 bast. Men prova att hålla väldigt brett. Jag tror att det kan vara någon blodtillförsel i armen som kläms när man har armen väldigt böjd länge.

Supermicke
2011-09-14, 21:03
fick också det idag, höll väldigt tätt. Får också det när jag sover och har armarna under huvudet/kudden. :P Stickande känsla alltså om det är blodstopp vettefan.

Mjölkprotein
2011-09-14, 22:15
När jag menar att hålla långt ut så menar jag också längst ut i mitt fall. Jag tvivlar dock på att du är lika lång som mej (195 cm) eftersom jag har för mej att jag läst att du är 14 bast. Men prova att hålla väldigt brett. Jag tror att det kan vara någon blodtillförsel i armen som kläms när man har armen väldigt böjd länge.

Ajdå, nej får jag välja vill jag nog inte bli så mycket längre, 182cm skulle nog räcka ganska bra, men jag blir nog "några" cm till antar jag. Känns ju som om man skulle slå huvudet överallt om man var så lång :D

Nu när jag tänker på det så håller jag ganska smalt... Hm...

Ondskapelsen
2011-09-15, 10:12
Får samma problem om jag håller armarna för nära huvudet.
Prova att håll lite bredare.

Brunfel
2011-09-15, 13:19
Jag kan ju låna tråden eftersom jag misstänker att det är samma sak som jag råkar ut för.
När jag kör bänkpress med hantlar, vad det nu kallas, så efter ett par tre repetitioner känns det som om det strålar ut i högerarmen, ända upp till näven. Det är inte så att det smärtar på något vis, men det stör koncentrationen, och det känns som om man vill släppa hanteln och skaka loss armen liksom :)

Jag har tittat lite youtubeklipp o.dyl för att se att jag har tekniken rätt också.

EeJay
2011-09-15, 22:02
Jo men det är lite skillnad i känslan, det här är ju för fan skitjobbigt...

Och det KÄNNS verkligen som blodstopp, när man släpper känns det verkligen som om blodet kommer tillbaka till händerna. Eller så inbillar jag mig bara.

Hur länge varar setet? :P Jag har svårt att tro att även om du snörper blodtillförseln helt att setet vara så länge att det har en egentlig inverkan i vävnaden.

Mer troligt, men ändå osannolikt(för jag har för mig att du är ung och kille?), är att du har ett karpaltunnelsyndrom eller ulnartunnelsyndrom, eller liknande. Att det faktiskt är nervkläm.

Kan delvis kollas med ett Allen's Test http://www.youtube.com/watch?v=CFkZlZBEELo
Testet hintar om att tunnelkanalerna är för trånga genom långsam kapillär återfyllnad.