handdator

Visa fullständig version : "Stark" i knäböj,mark,bänk - men svag i annat?


Mjölkprotein
2011-09-14, 06:21
Om man är stark eller inte är ju en uppfattningsfråga, men jämför man med hockey/fotboll/etc nissarna i min bekantskap så tar jag nog betydligt mer i böj och mark. Bänkpress är jag väl ganska svag i, tycker jag. Men inte så farligt.

Knäböj: 85kg 1x3
Marklyft: 102kg 1x1
Bänkpress: 55kg 1x2
OH Press: ca 35kg 1x5
Skivstångsrodd: ca 40kg 5x5

Är mina maxresultat än så länge. Jag kör RAW och är 14 år.

Även om jag tycker att jag lyckats otroligt bra med detta, så blir jag helt utmattad av idrottslektionerna..... Även fast det inte är någonting speciellt konditionskrävande. Kunde fan knappt få upp en 5kg hantel i 90 graders vinkel.

Vad jag tror så är det väl för att jag bara kör basövningar, inga isoleringsövningar. Eller för att jag bara helt enkelt inte är van vid att köra dom övningarna. Eller har jag bara fått allt bakom bakfoten?

Ganska jobbigt, speciellt med dom där stolphuvudena som säger "var det inte du som träna"? eller liknande SKULLE FAN VILJA SE DOM KLARA AV ETT AV MINA TRÄNINGSPASS!!!

Ursäkta mig om det är en dum fråga.

Ronn
2011-09-14, 06:46
Kan ju börja med att säga att du är riktigt stark för din ålder oavsett vad någon annan säger, det är nog inte många 14 åringar som böjer 85kg, marklyfter 102kg och bänkar 55kg.

Jag tror du behöver ge det tid, du är fortfarande väldigt ung och din kropp växer fortfarande, fortsätt ät och träna mycket så kommer du bli stark i alla övningar, jag tror inte du behöver ändra upplägget bara ha tålamod.

Mjölkprotein
2011-09-14, 06:54
Kan ju börja med att säga att du är riktigt stark för din ålder oavsett vad någon annan säger, det är nog inte många 14 åringar som böjer 85kg, marklyfter 102kg och bänkar 55kg.

Jag tror du behöver ge det tid, du är fortfarande väldigt ung och din kropp växer fortfarande, fortsätt ät och träna mycket så kommer du bli stark i alla övningar, jag tror inte du behöver ändra upplägget bara ha tålamod.

Hade inte tänkt ändra upplägget vilket som, helt kär i basövningar. Men känns ändå lite konstigt det där.. Kanske kan vara att jag inte är så uthållig, var ju trots allt 1min non stop på allt = 20-40 reps sedan typ 10s vila.......

OT: Och den där idrottsläraren som försökte trycka på mig ett av hans träningsscheman... Geez... Han kanske är en sån som tror att simmare har långa och bra muskler, medans styrkelyftare bara har luftmuskler :laugh:

rooz
2011-09-14, 06:58
Gillar 14-åriga grabbar som tror att dom vet hur världen fungerar och alla runt dom har fel och deras sätt är det enda rätta..

Blir du trött av random idrottslektion borde du börja träna ngn slags kondition..

lei
2011-09-14, 07:04
Om din idrottslärare tror att du tränar helt fel, och försöker hjälpa dig med nåt standardprogram verkar han snarare vettig. Visst kan man hävda att man vill bara bli bra på SL, och fortsätta på inlagt spår, men är gympalektioner för unga ett problem skulle jag nog ta mig en funderare, dem är ju uppbyggda så att alla skall kunna vara med!

Sen sket jag fullständigt i gymnastiken själv men nu när det har gått några år inser man ju att det var lite dumt.. Du behöver ju inte alls lägga SL på hyllan bara för att du kör lite uthållighet nångång i bland!

Robbmeister
2011-09-14, 07:44
Ganska jobbigt, speciellt med dom där stolphuvudena som säger "var det inte du som träna"? eller liknande SKULLE FAN VILJA SE DOM KLARA AV ETT AV MINA TRÄNINGSPASS!!!


Haha känner igen det där lite , bara för att man inte springer milen på under 40 min ger tydligen inte träningen på gymmet något enligt vissa :laugh:

Men vilket fall som helst så är det bara att ignorera det. Fast om du blir så ansträngd av en vanlig idrottslektion kanske du borde börja fundera på att börja träna kondition.

Mjölkprotein
2011-09-14, 19:22
Gillar 14-åriga grabbar som tror att dom vet hur världen fungerar och alla runt dom har fel och deras sätt är det enda rätta..

Blir du trött av random idrottslektion borde du börja träna ngn slags kondition..

Pratar du om mig nu eller? Jag tror definitivt inte att mitt sätt är det enda rätta, men jag har sett hur denna idrottsläraren utformar träningscheman och det är inte något för mig.

Tränar kondition, badminton 2h/vecka ungefär. Att löpa snabbt som fan är inget jag prioriterar, men det tycker dock idrottsläraren är superviktigt att kunna springa runt som en halshuggen höna runt skolan på en viss tid.

Har dock inte tränat någon kondition alls under hela sommaren, kan ju varit det.

Om din idrottslärare tror att du tränar helt fel, och försöker hjälpa dig med nåt standardprogram verkar han snarare vettig. Visst kan man hävda att man vill bara bli bra på SL, och fortsätta på inlagt spår, men är gympalektioner för unga ett problem skulle jag nog ta mig en funderare, dem är ju uppbyggda så att alla skall kunna vara med!

Sen sket jag fullständigt i gymnastiken själv men nu när det har gått några år inser man ju att det var lite dumt.. Du behöver ju inte alls lägga SL på hyllan bara för att du kör lite uthållighet nångång i bland!

Han tror inte att jag tränar helt fel, han har inte ens någon aning om vilket program jag kör på. Men som jag skrev ovan, jag har sett hur han utformar träningscheman, och jag gillar inte den sortens träning.

Ett problem är det väl inte, men jag blev bara lite förvånad över att jag tyckte att det var så jobbigt.. Men det har väl förmodligen något att göra med att jag kör 5reps sen vila, och då körde man kanske 40reps eller mer sen väldigt kort vila. Det verkar som om det är den mest logiska förklaringen för tillfället.

Ska man gissa på hur man lägger upp ett program så blir det säkerligen en del maskiner,hantlar,springande på löpband/cykel och många repetitioner. Ungefär så såg mitt schema ut när jag började träna, sådär simpel split eller liknande. Inte fan funkade det bra inte. Dessutom hatar jag maskinerier......... Nu.

EDIT: Utmattad var alltså fel ord, och det är inte så att jag tycker det är skitjobbigt varenda idrottslektion, men den där lektionen gick väl tydligen ut på uthållighet.

Stefan J
2011-09-14, 19:30
Är du stark i knäböj/bänkpress/marklyft så är du stark. Om du sedan presterar dåligt i andra styrkesammahang och inte kan applicera din styrka i vardagslivet tror jag det snarare beror på dålig koordination och kanske ovana att arbeta med kroppen.

Har man idrottat en del som ung eller varit ett aktivt barn tror jag att man utvecklar en naturlig fallenhet för att veta ungefär var och hur man tar i och använder kroppen på ett bra sätt även vid främmande situationer. Har man varit ett stillsamt barn och mest suttit vid datorn eller läst böcker är det svårare att applicera styrkan, man är helt enkelt fumlig och klumpig trots att man kanske egentligen är ganska råstark.

z_bumbi
2011-09-14, 19:34
En "naturlig" fallenhet eller vanlig kondition hjälper inte så mycket om man kör högreps med kort vila. Sådan träning upplevs alltid jobbig om man inte är van.

Crocker
2011-09-14, 19:39
Du verkar bry dig på tok för mycket om vad andra tycker om din träning, ge upp med det. Det leder ingen vart.

Mjölkprotein
2011-09-14, 19:41
En "naturlig" fallenhet eller vanlig kondition hjälper inte så mycket om man kör högreps med kort vila. Sådan träning upplevs alltid jobbig om man inte är van.

Tack, var ett sånt svar jag letade efter. :thumbup:

Crocker: Jo jag vet, bryr mig för mycket angående mycket..

Rikard Jansson
2011-09-14, 20:18
Kämpa för fullt på gymnastiklektionerna så funkar det utmärkt som komplement till basövningarna! Ger lite bättre betyg också.