handdator

Visa fullständig version : Byta ut Fruktos/Druvsocker


Bjern
2011-09-13, 20:49
Finns det någon sockerart som kan ersätta dessa två i till ex. bakelser eller godis?

Eddie Vedder
2011-09-13, 20:50
Varför skulle du vilja ersätta glukos? Nog för att det smakar lite konstigt men vad är negativt med det?

Bjern
2011-09-13, 20:54
Varför skulle du vilja ersätta glukos? Nog för att det smakar lite konstigt men vad är negativt med det?

Syrran har varit känslig mot mjölk ett bra tag, alltså inte bara laktos utan måste ha allt mjölkfritt, nu får hon tydligen inte längre äta fruktos/druvsocker pga nedsatt tarm-funktion. Tänkte om jag kunde hjälpa henne lite, tycker synd om henne. :)

Eddie Vedder
2011-09-13, 20:56
Syrran har varit känslig mot mjölk ett bra tag, alltså inte bara laktos utan måste ha allt mjölkfritt, nu får hon tydligen inte längre äta fruktos/druvsocker pga nedsatt tarm-funktion. Tänkte om jag kunde hjälpa henne lite, tycker synd om henne. :)

Säker på att det är livsmedel med glukos de syftar på? Att man kan skita på sig av dextropur är inget nytt. :D

Bjern
2011-09-13, 21:02
Säker på att det är livsmedel med glukos de syftar på? Att man kan skita på sig av dextropur är inget nytt. :D

Hon har IBS-tarm, och var tydligen väldigt känslig mot glukos och större måltider. Var det vilodag kunde en liten mängd glukos funka. Eftersom hon har så satans stort energibehov lär det ju finnas någon annan sockerart som skulle fungera i något godare och mer lätt-ätet än pasta?

Eddie Vedder
2011-09-13, 21:04
Hon har IBS-tarm, och var tydligen väldigt känslig mot glukos och större måltider. Var det vilodag kunde en liten mängd glukos funka. Eftersom hon har så satans stort energibehov lär det ju finnas någon annan sockerart som skulle fungera i något godare och mer lätt-ätet än pasta?

Då är det väl bättre att hålla sig till riktigt lättäten stärkelse? Vitt bröd, pannkakor, flingor, pizza.

Hon lär ju ha en hel drös av folk runtomkring sig som kan det här?

Bjern
2011-09-13, 21:07
Då är det väl bättre att hålla sig till riktigt lättäten stärkelse? Vitt bröd, pannkakor, flingor, pizza.

Hon lär ju ha en hel drös av folk runtomkring sig som kan det här?

Ja absolut. Men om man ska göra någon god efterrätt tänkte jag? Här på brädan mixtrar man ju med alla sorters recept hit och dit. Tror inte någon dietist kommer med någon recept på någon glukos-fri kladdkaka direkt ;)

Eddie Vedder
2011-09-14, 09:21
Ja absolut. Men om man ska göra någon god efterrätt tänkte jag? Här på brädan mixtrar man ju med alla sorters recept hit och dit. Tror inte någon dietist kommer med någon recept på någon glukos-fri kladdkaka direkt ;)

Kolla i de trådarna då.

Sverker
2011-09-14, 11:24
Hon har IBS-tarm, och var tydligen väldigt känslig mot glukos och större måltider. Var det vilodag kunde en liten mängd glukos funka. Eftersom hon har så satans stort energibehov lär det ju finnas någon annan sockerart som skulle fungera i något godare och mer lätt-ätet än pasta?


Nu kan jag ingenting om IBS-tarm.
Är energibehovet stort och förmågan att ta upp glukos litet spelar det nog ingen roll vilken kolhydrat hon äter. Allt blir belastande. Lösningen blir fett istället, ifall nu fett fungerar. Låter för mig som om upptaget av fett också är påverkat nedåt.

Ristretto
2011-09-14, 13:32
Borde inte protein kunna fungera också? Iom att protein kan användas som glukos, eller är nackdelarna med det för många?

z_bumbi
2011-09-14, 13:41
Det är inte den första idrottaren som får problem av mängden mat (om det nu beror på det) men att glukos som ingår i kakor etc skulle vara ett problem var första gången jag har hört något om och jag har inte ens funderat på hur man skulle ersätta det. Men eftersom det både är glukos och fruktos så blir det nog i praktiken en form av uteslutningsdiet dvs man får undvika att äta detta så gott det går.

Vad gäller sportdryck etc är det ett mer känt problem men där är det ju ganska enkelt att fixa en ersättning för ren glukos och/eller fruktos.