handdator

Visa fullständig version : Bevis för att äta protein kroppsvikt*2?


SannaK
2011-09-13, 20:25
Som rubriken löd, finns det bevis på att detta påverkar muskelbyggnining? (Jag ligger på balans)

Eddie Vedder
2011-09-13, 20:29
http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=8259515&jid=PNS&volumeId=70&issueId=02&aid=8259514&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RA&fileId=S0029665111000024

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02640414.2011.574722

Anders The Peak
2011-09-13, 20:35
Jag antar att du väger kring 60 kg och det blir ca 120 gr protein per dag. Jag tror att det är svårt att undvika att få i sig tillräckligt med protein hur som helst. Vad som är bra med protein är att det kostar på att förbränna energin(omsätta) i protein jämfört med att förbränna kolhydrater eller fett: läs mer (http://andreazengstrom.blogspot.com/2010/10/utvaerdering-av-den-termogena-dieten.html)

Greater insight into optimization of dietary intake to achieve nutrition-related goals would be achieved from assessment of nutrient distribution over the day, especially intake before, during, and after exercise.

the_matsson
2011-09-13, 21:13
Jag antar att du väger kring 60 kg och det blir ca 120 gr protein per dag. Jag tror att det är svårt att undvika att få i sig tillräckligt med protein hur som helst. Vad som är bra med protein är att det kostar på att förbränna energin(omsätta) i protein jämfört med att förbränna kolhydrater eller fett: läs mer (http://andreazengstrom.blogspot.com/2010/10/utvaerdering-av-den-termogena-dieten.html)

Eh, what? Alla eventuella energiförluster som uppstår vid själva förbränningen är väl redan inräknat i de 4 kcal/g vi har i näringsdeklarationen?

astrodog
2011-09-13, 21:18
Som rubriken löd, finns det bevis på att detta påverkar muskelbyggnining? (Jag ligger på balans)

Har du inte sett mina bilder? :smash:

Landström
2011-09-13, 21:18
Eh, what? Alla eventuella energiförluster som uppstår vid själva förbränningen är väl redan inräknat i de 4 kcal/g vi har i näringsdeklarationen?

Inte för protein om jag är korrekt informerad. 3,2 kcal/g eller nåt liknande för protein har jag för mig.

vicarious
2011-09-13, 21:20
Eh, what? Alla eventuella energiförluster som uppstår vid själva förbränningen är väl redan inräknat i de 4 kcal/g vi har i näringsdeklarationen?

Stämmer, men jag tror att man på senare tid har kommit fram till att den kostnaden för omsättningen är något högre, vilket resulterar i att protein "egentligen" bara ger ca 3.2kcal per g i genomsnitt, som Landström skriver.

Kischen
2011-09-13, 21:23
Stämmer, men jag tror att man på senare tid har kommit fram till att den kostnaden för omsättningen är något högre, vilket resulterar i att protein "egentligen" bara ger ca 3.2kcal per g i genomsnitt, som Landström skriver.

Det blir ju ett enormt underskott då om man äter 120 gram protein per dag, oh wait..

vicarious
2011-09-13, 21:26
Det blir ju ett enormt underskott då om man äter 120 gram protein per dag, oh wait..

Äter man mycket protein så blir TEF högre ja.

Kischen
2011-09-13, 21:39
Äter man mycket protein så blir TEF högre ja.

Visserligen men det känns som petitesser. Jag tycker att nästa steg är att kolla kcal per aminosyra :thumbup:

vicarious
2011-09-13, 21:43
Visserligen men det känns som petitesser. Jag tycker att nästa steg är att kolla kcal per aminosyra :thumbup:

Mjo, lättast är att gå efter näringsvärdena på förpackningarna tycker jag. Sen får man ju lära känna sin kropp och justera efter vad som händer i spegeln och på vågen.

Anders The Peak
2011-09-14, 09:43
Riktlinjer för energiintag av de tre energigivande grupperna är 55-58E % (energiprocent) från kolhydrater, 12-15E % från protein och 25-30E % från fett, enligt ”Dietary guidelines for americans” eller ”Nutrition recommendations for canadians” (Manore et al, 2000). E % betyder att varje gram av något näringsämne ger x antal kcal i energi. Ett gram fett ger 9 kcal. Ett gram kolhydrater ger 4 kcal. Ett gram protein ger 4 kcal. Rekommendation för att äta dessa näringsämnen ska vara mindre sammansatta mål, men frekvent omkring 5 mål om dagen. Tiden i mellan målen beror dels på måltidens volym, matens termogena effekt, och kroppssammansättningen hos individen. Muskler väger mer än fett och muskler har även en högre ämnesomsättning i energi. Tränade individer med en högre andel muskler i kroppen behöver således ett högre intag av kost än otränade. Matens termogena effekt (TEF) samt sammansättningens komplexitet på de olika näringsämnena har betydelse för hur lång tid vi behöver i mellan målen. TEF betyder den energi det krävs för att bryta ner, absorbera, transportera och lagra näringsämnet. Av den totala mängd intagna kalorier går det åt 20-30 % för protein, 5-10 % för kolhydrater och 0-5 % för fett i TEF. Detta hänger ihop med hur många kalorier varje gram av ett näringsämne ger. Effekter av mattiming har en rad olika påverkan på kroppen. Protein, kolhydrater och fett sköter olika funktioner i kroppen (Williams, 2010).
Proteinsyntes stimuleras mer effektivt om en kombinerad måltid av kolhydrater, protein och fett intas efter träning jämfört med en måltid på endast kolhydrater (Koopman et al, 2007).
En liten förklaring

SannaK
2011-09-14, 11:15
Har du inte sett mina bilder? :smash:

ne :P

Rahf
2011-11-28, 06:08
Bumpar denna tråd, eftersom SannaK uppenbarligen inte har möjligheten att bibehålla information som delgivits, alternativt klicka på länkar som försetts av andra.

Skärp till dig nu! I övrigt är "jag vill ha" ett dåligt sätt att inleda sina inlägg med. Det ger direkt en vibb av att du bestämt har rätt till allt du kräver.

rooz
2011-11-28, 08:21
Bumpar denna tråd, eftersom SannaK uppenbarligen inte har möjligheten att bibehålla information som delgivits, alternativt klicka på länkar som försetts av andra.

Skärp till dig nu! I övrigt är "jag vill ha" ett dåligt sätt att inleda sina inlägg med. Det ger direkt en vibb av att du bestämt har rätt till allt du kräver.
This.

Jag tror sanna skulle behöva mindre Aftonbladet och familjeliv samt en dos av vanligt sunt förnuft..

SannaK
2011-11-28, 13:23
Bumpar denna tråd, eftersom SannaK uppenbarligen inte har möjligheten att bibehålla information som delgivits, alternativt klicka på länkar som försetts av andra.

Skärp till dig nu! I övrigt är "jag vill ha" ett dåligt sätt att inleda sina inlägg med. Det ger direkt en vibb av att du bestämt har rätt till allt du kräver.

jag tänker inte börja tjaffsa, känns väldigt ungt.
jag hade glömt bort denna tråd, eftersom jag är så nyfiken på allt samband mellan träning och kost och därav skriver och frågar en hel del här, precis som det ska vara så man lär sig nya saker.

emcalu
2011-12-08, 12:48
jag tänker inte börja tjaffsa, känns väldigt ungt.
jag hade glömt bort denna tråd, eftersom jag är så nyfiken på allt samband mellan träning och kost och därav skriver och frågar en hel del här, precis som det ska vara så man lär sig nya saker.

du registrerar ju inte en enda sak du får svar för.

SannaK
2011-12-08, 23:17
du registrerar ju inte en enda sak du får svar för.

jo, det gör jag!

Eddie Vedder
2011-12-09, 08:38
jo, det gör jag!

Varför har du då startat tre trådar om samma fråga och dessutom ställer den frågan i andra trådar? Du har ju fått svaret. Samma sak med att du om och om igen pratar om "åsikterna på Kolozzeum" som om vi är en homogen grupp av identiska individer här.

astrodog
2011-12-09, 15:10
Det här forumet blir analare för var dag som går!

SannaK
2011-12-09, 15:17
Varför har du då startat tre trådar om samma fråga och dessutom ställer den frågan i andra trådar? Du har ju fått svaret. Samma sak med att du om och om igen pratar om "åsikterna på Kolozzeum" som om vi är en homogen grupp av identiska individer här.

Detta är andra tråden. Ja, generellt så är åsikterna som så (de flesta tycker så) så jag menar absolut inget illa :)

rooz
2011-12-09, 16:37
Detta är andra tråden. Ja, generellt så är åsikterna som så (de flesta tycker så) så jag menar absolut inget illa :)
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=4091113

Seriously? Typ 10 gången fast i olika frågeställningar:Virro

Eddie Vedder
2011-12-09, 16:50
Detta är andra tråden. Ja, generellt så är åsikterna som så (de flesta tycker så) så jag menar absolut inget illa :)

Nej tredje.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175824
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175468

Och du frågade här också:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175576

Och att alla har samma psikt är bara något du inbillat dig och bestämt dig för.