handdator

Visa fullständig version : Vilka muskelgrupper finns det?


Springer
2011-09-13, 17:27
Dum fråga kanske, men man ser ofta att man skall göra si eller så många vöningar för varje muskelgrupp. Men, vad menas med muskelgrupp egentligen. Tränar chins, militärpress och bänkpress samma muskelgrupp, tex?

PRound
2011-09-13, 17:32
T.ex. Axlar: En grupp av tre muskler, främre, mellersta och bakre.

Alltså, "axlar" är i detta sammanhang ingen muskel utan en grupp av muskler.

J.V
2011-09-13, 17:36
Det beror väl lite på hur mycket man vill dela upp det. I ditt fall, med chins, bänkpress och militärpress kan man väl se det på tre sätt, mer eller mindre.

1: bänkpress är en bröstövning, militärpress är en axelövning och chins är en ryggövning.
2: bänkpress och militärpress tränar pressmuskler, chins tränar dragmuskulatur.
3: alla är överkroppsövningar.

Meeen man brukar väl dela in det i bröst, axlar, armar, bål, rygg och ben. Typ.

tumme
2011-09-13, 18:38
Kan bli förvirrande dock då bakre axlar ofta räknas till ryggmuskler. Men räknas på samma gång in i axelmusklerna.

Tror begreppet muskelgrupp används så fort det handlar om flera muskler. Tex som i J.Vs fall med drag/press-muskler eller tex baksida lår som en grupp eftersom dom har samma funktion. Finns ingen regel för det.

Springer
2011-09-13, 20:53
Okej, men en rekommendation om att man skall köra 30 set per muskelgrupp, hur skall man tolka det då? Jag körde 5x5 i militärpress, knäböj, bänkpress, chins och stångrodd igår (det var jobbigt...). Hur många set per muskelgrupp blev det då?

King Grub
2011-09-13, 20:56
Okej, men en rekommendation om att man skall köra 30 set per muskelgrupp, hur skall man tolka det då? Jag körde 5x5 i militärpress, knäböj, bänkpress, chins och stångrodd igår (det var jobbigt...). Hur många set per muskelgrupp blev det då?

5 set axlar, 5 set lår, 5 set bröst och 10 set rygg. Andra muskler aktiveras givetvis sekundärt vid träning av sådana basövningar.

Obs att 30 set per muskelgrupp anses rätt extremt av dom flesta.

Bjern
2011-09-13, 21:11
Okej, men en rekommendation om att man skall köra 30 set per muskelgrupp, hur skall man tolka det då? Jag körde 5x5 i militärpress, knäböj, bänkpress, chins och stångrodd igår (det var jobbigt...). Hur många set per muskelgrupp blev det då?

30 set/muskelgrupp? Hur lång tid spenderar du på gymmet? Jag har svårt att hinna med 2 muskelgrupper/14-16 set st på 2 timmar.

Springer
2011-09-13, 21:12
Hehe, det var nog 30 reps när jag tänker efter. Sorry. :-) Men frågan kvarstår.

Springer
2011-09-13, 21:15
5 set axlar, 5 set lår, 5 set bröst och 10 set rygg. Andra muskler aktiveras givetvis sekundärt vid träning av sådana basövningar.


Tack! Räknar man armar som en eller delas det upp i över och underarmar? Vader också en?

Finns det en muskelgrupp som heter bål eller mage förresten?

King Grub
2011-09-14, 07:36
Biceps är en, triceps är en, underarmar är en. Mage är en.

Arne Persson
2011-09-14, 09:12
Muskelgrupper är inget anatomiskt "begrepp" utan främst ett styrketräningsvokabulär.