handdator

Visa fullständig version : Motsvarande övning till liggande lårcurl?


Barbastark
2011-09-13, 17:15
Hejhej

Mitt gym har ingen liggande lårcurl maskin. Någon som har tips på bra motsvarande övning?

MVH

raQblad
2011-09-13, 17:15
Hejhej

Mitt gym har ingen liggande lårcurl maskin. Någon som har tips på bra motsvarande övning?

MVHFinnen...eller Nordic Hamstrings, som den kallas ibland. Google/YouTube it!

Morrris
2011-09-13, 17:21
Testa med en hantel. :) Sverker här på forumet har film någonstans.

astrodog
2011-09-13, 17:31
Antar du vill träna din hamstring? I så fall är svaret RDL:

http://www.protraineronline.com/past/june9/romaniandeadlifts.cfm

Det är inte en "motsvarande övning", men med stor sannolikhet bättre lämpad för ditt syfte.

camilla
2011-09-13, 17:34
Hantel säger jag med. Funkar bra!

Barbastark
2011-09-13, 17:49
Hantel säger jag med. Funkar bra!

Känns inte som att man kan ha tillräckligt med vikt med den övningen, med tanke på svårt att balansera osv? Vill gärna köra max 8-10 reps

Supermicke
2011-09-13, 17:49
i någon cabel maskin kan du linda benet till den lägsta sen stå och curla, tar bra! Hoppas du förstår den kassa beskrivningen =)

Barbastark
2011-09-13, 17:52
Antar du vill träna din hamstring? I så fall är svaret RDL:

http://www.protraineronline.com/past/june9/romaniandeadlifts.cfm

Det är inte en "motsvarande övning", men med stor sannolikhet bättre lämpad för ditt syfte.

Aka raka marklyft?

Är den övningen nått att ha? Man böjer ju inte på benen. Känns som att man tränar statiskt bara? (körde den faktiskt idag. Men svårt att få baksida lår att jobba tillräckligt då jag inte orkar hålla så mycket med ryggen som baksida lår orkar)

z_bumbi
2011-09-13, 17:52
Känns inte som att man kan ha tillräckligt med vikt med den övningen, med tanke på svårt att balansera osv? Vill gärna köra max 8-10 reps

Du håller fast hanteln mellan fötterna/benen så balansmomentet blir inte så stort men kablar funkar också bra. Med kablar kan man dessutom köra sittande eller stående om man vill variera sig lite.

Barbastark
2011-09-13, 17:53
i någon cabel maskin kan du linda benet till den lägsta sen stå och curla, tar bra! Hoppas du förstår den kassa beskrivningen =)

A fattar. Ska testa det!

Sheogorath
2011-09-13, 18:25
Aka raka marklyft?

Är den övningen nått att ha? Man böjer ju inte på benen. Känns som att man tränar statiskt bara? (körde den faktiskt idag. Men svårt att få baksida lår att jobba tillräckligt då jag inte orkar hålla så mycket med ryggen som baksida lår orkar)

Då är det dags för dig att lära dig lite anatomi tror jag. ;)

regus
2011-09-13, 19:41
Har ni en pilates/gym-boll på gymmet kan du göra lårcurl med hjälp av den.
e3EeeA6L3YQ

filmjölk
2011-09-13, 20:26
Har ni en pilates/gym-boll på gymmet kan du göra lårcurl med hjälp av den.
]


Hehe har du testat den? Fyfan vad otäck krampkänsla det blir i hamstrings efter bara ett par reps, rekommenderas enbart för masochister. (Säkert skitbra, men fy och usch vad otäckt smärtsam kontraktion det blir)

Proxy
2011-09-13, 20:30
Har du en benspark? Fungerar finfint att köra stående enbenscurl i den. Kablar fungerar till liggande bencurl, och rakmark kan du ju köra med stång eller hantlar.

regus
2011-09-13, 20:31
Hehe har du testat den? Fyfan vad otäck krampkänsla det blir i hamstrings efter bara ett par reps, rekommenderas enbart för masochister. (Säkert skitbra, men fy och usch vad otäckt smärtsam kontraktion det blir)

Ja, jag har testat den. Men jag håller inte med att kontraktionen blir otäckt smärtsam. Men ja, krampkänslan finns närvarande efter N repetitioner.

VoDaresVins
2011-09-13, 20:36
Aka raka marklyft?

Är den övningen nått att ha? Man böjer ju inte på benen. Känns som att man tränar statiskt bara? (körde den faktiskt idag. Men svårt att få baksida lår att jobba tillräckligt då jag inte orkar hålla så mycket med ryggen som baksida lår orkar)

Själv kör jag denna, men jag måste ta det lugnt med vikterna för att bäst pricka hamstrings. Vet inte vilka muskler som tar över annars, men får inte samma känsla (eller träningsvärk) med för mycket vikt.

astrodog
2011-09-13, 21:17
Aka raka marklyft?

Är den övningen nått att ha? Man böjer ju inte på benen. Känns som att man tränar statiskt bara? (körde den faktiskt idag. Men svårt att få baksida lår att jobba tillräckligt då jag inte orkar hålla så mycket med ryggen som baksida lår orkar)

Om du rör på dig, så kan du vara säker på att det inte är statiskt. Din rygg ska knappt vara med i rörelsen mer än stabiliserande. Spänn bålen och ta bara så långt ner som hamstrings tillåter, du ska aldrig räta ut ryggen (den ska ha sin naturliga krökning hela tiden). Läs lite i länken jag skickade, tycker den förklarar det bra.

Barbastark
2011-09-13, 22:08
Antar du vill träna din hamstring? I så fall är svaret RDL:

http://www.protraineronline.com/past/june9/romaniandeadlifts.cfm

Det är inte en "motsvarande övning", men med stor sannolikhet bättre lämpad för ditt syfte.

Vilka fler övningar finns i stil med denna? Och någon som har en gärna anatomisk video på hur hamstrings arbetar vid tex denna övning och löpning

Ondskapelsen
2011-09-14, 16:18
Heja Regus. 3 reps på bollen så är man mör.

Magganyo
2011-09-15, 22:10
Någon som har tips på hur man kan göra övningen "finnen" utan en partner?

Mell
2011-09-16, 06:20
Någon som har tips på hur man kan göra övningen "finnen" utan en partner?

I latsdragmaskinen brukar jag köra den. Spänner fast benen i den och ställer en bänk framför latsdragmaskinen som jag utför övningen mot.

kettlebellGuden
2011-09-16, 06:22
Pilatesbollen bytes lätt ut med någon form av suspension-system.

Sheogorath
2011-09-16, 07:29
Någon som har tips på hur man kan göra övningen "finnen" utan en partner?

Spänner fast underbenen runt en bänken med ett bälte, alt kilar fast fötterna under t.ex. sätet på en 45-graders benpress om sätet är lågt, eller under annat lämpligt, ex ribbstol. Om du behöver extrahjälp så är det Mells alternativ som gäller. Ser jävligt knepigt ut och ingen kommer fatta vad du gör, men det går helt klart att genomföra.

Poxeman
2011-09-16, 07:34
Hehe har du testat den? Fyfan vad otäck krampkänsla det blir i hamstrings efter bara ett par reps, rekommenderas enbart för masochister. (Säkert skitbra, men fy och usch vad otäckt smärtsam kontraktion det blir)

Jag gjorde den övningen på ett pilatespass direkt efter sex timmar cykling i våras. Det tog ett par timmar innan krampen i hamstrings släpppte... :smash:

Mell
2011-09-16, 09:18
Spänner fast underbenen runt en bänken med ett bälte, alt kilar fast fötterna under t.ex. sätet på en 45-graders benpress om sätet är lågt, eller under annat lämpligt, ex ribbstol. Om du behöver extrahjälp så är det Mells alternativ som gäller. Ser jävligt knepigt ut och ingen kommer fatta vad du gör, men det går helt klart att genomföra.

Lånar tråden lite och kan vara bra att andra får info om nedan.

Du som är sjukgymnast; finnen är inget som man bör rekommendera till folk med knäproblem väl? Kan skaderisken även anses vara hög i den trots att man tidigare haft problemfria knän?

Jag har haft konstiga känningar/lätt värk i vänster knä sen jag körde finnen sist.

bear.flowertwig
2011-09-16, 11:30
Någon som har tips på hur man kan göra övningen "finnen" utan en partner?

In med fötterna under ryggstödet till benpressen. Palla upp/kila in någon stretchmatta för passning.

spoon
2011-09-16, 11:36
Har ni en pilates/gym-boll på gymmet kan du göra lårcurl med hjälp av den.


Hehe har du testat den? Fyfan vad otäck krampkänsla det blir i hamstrings efter bara ett par reps, rekommenderas enbart för masochister. (Säkert skitbra, men fy och usch vad otäckt smärtsam kontraktion det blir)

Heja Regus. 3 reps på bollen så är man mör.

Jag gjorde den övningen på ett pilatespass direkt efter sex timmar cykling i våras. Det tog ett par timmar innan krampen i hamstrings släpppte... :smash:

Okej den här bara MÅSTE ju testas ikväll :D

Scratch89
2011-09-16, 12:02
Lånar tråden lite och kan vara bra att andra får info om nedan.

Du som är sjukgymnast; finnen är inget som man bör rekommendera till folk med knäproblem väl? Kan skaderisken även anses vara hög i den trots att man tidigare haft problemfria knän?

Jag har haft konstiga känningar/lätt värk i vänster knä sen jag körde finnen sist.

Det beror vad det är för problem med knät du har. Det blir rätt så hög belastning att stå på ett hårt underlag och luta sig framåt, särskilt då finnen är så överjävlig att man troligen kommer spänna hela kroppen för att hålla emot och ta sig upp.

Är känningen på fram- eller baksidan av knät?

Mell
2011-09-16, 13:04
Det beror vad det är för problem med knät du har. Det blir rätt så hög belastning att stå på ett hårt underlag och luta sig framåt, särskilt då finnen är så överjävlig att man troligen kommer spänna hela kroppen för att hålla emot och ta sig upp.

Är känningen på fram- eller baksidan av knät?

På framsidan.

Scratch89
2011-09-16, 15:43
Skumt. Då får du invänta svar från Sheo.

Sheogorath
2011-09-16, 17:37
På framsidan.

Vissa (annars friska) knän är ganska tryckkänsliga fram på knäskålen. Jag kan tänka mig något så enkelt som en överbelastning när knäskålen pressas mot underlaget.