handdator

Visa fullständig version : Muskulær obalans


Kingofborn
2011-09-13, 10:40
Tja,

Har en fråga kring muskulær obalans eller rættare sagt hur man ska undvika det. Strævar efter en jæmn fysik och førsøker bættra på svagheter etc. Finns det någon som vet hur styrke førhållandet mellan olika muskelgrupper ska vara førdelat?
Exempel. Jag maxar 100 kg i bænkpress. Vad bør jag maxa i tex latsdrag/chins, knæbøj, raka marklyft, dips, bic-curl før att styrkemæssigt ha en bra balans? Tacksam før svar.

BALADEVA
2011-09-13, 11:34
Så vitt jag vet finns det ingen direkt bestämd ratio mellan dina press och drag rörelser. Det lättaste sättet att undvika muskulär obalans är att hålla dig till bas övningar med lite komplement. T.e.x om du bänkpressar ofta så är det en bra ide att lägga in nån form av rodd och traps arbete.

Pjotor
2011-09-13, 13:47
Eftersom antagonistmuskelgrupper används till olika saker och fäster på olika platser är det hopplöst att säga vad som är vettigt. Min egen tumregel är att träna olika grupper lika mycket i sets och reps räknat.

Mitt 5RM i bänk ligger mycket nära mitt 5RM i stångrodd, men det tror jag är en slump snarare än en regel.