handdator

Visa fullständig version : Överrörliga leder


getripped
2011-09-13, 08:46
Om jag har t.ex överrörliga armbågsleder gäller det då alla leder i kroppen eller visa kan vara överrörliga andra mer normala?

Hur ska man träna för att undvika överrörligheten?

Har överrörligheten någon påverkan att man kanske har sämre förutsättningar för att bli större & starkare?

getripped
2011-09-13, 09:17
Hur ska jag köra för att inte sträcka ut armbågen vid chins, bicepscurls etc?

Arne Persson
2011-09-13, 09:27
Hur ska jag köra för att inte sträcka ut armbågen vid chins, bicepscurls etc?

Självklart skall du sträcka ut helt i armbågsleden, men inte ÖVERsträcka den.

getripped
2011-09-13, 09:35
Självklart skall du sträcka ut helt i armbågsleden, men inte ÖVERsträcka den.

Nu när jag testade hänga i en chinsstång så märkte jag att när jag hänger helt avslappnat så böjs armarna från 180 grader till den överrörliga sidan. Blir ju extra jobbigt för att kontrollera så att man befinner sig ungefär i graders 165-175 vinklen.

Beror också på hur brett jag håller.

Pjotor
2011-09-13, 10:12
Om jag har t.ex överrörliga armbågsleder gäller det då alla leder i kroppen eller visa kan vara överrörliga andra mer normala?

Om du är överrörlig p.g.a. lite muskler på hela kroppen (d.v.s. om du är väldigt smal) så är det sannolikt att det gäller även andra leder, annars inte. Jag gissar utan att veta att det kan finnas genetiska tillstånd som ökar tendensen för överrörlighet.

Hur ska man träna för att undvika överrörligheten?
Det du kan påverka om du är överrörlig är musklerna kring lederna -- själva lederna ser ut som de gör. Träning med full rörelselängd utan passiv översträckning är bra. Stretcha inte överdrivet.

Har överrörligheten någon påverkan att man kanske har sämre förutsättningar för att bli större & starkare?
Utan att ha läst några studier så förstår jag inte hur potentialen för muskel- och styrketillväxt skulle kunna påverkas av ledernas rörlighet.

hnric
2011-09-13, 13:07
När jag på återbesök efter en axelskada gjorde läkaren en uppskattning av hurpass överrörlig jag var i mina leder. Skala 1-10 med ögonmåttet, låg på 7-8 har jag för mig. Så hans rekommendation var att unvika operation, eftersom folk med hög rörlighet oftare fick problem på äldre dar, och operation i mitt fall hade vart att göra axeln mer rörlig.