handdator

Visa fullständig version : Överdrivet skör


veggotjejen
2011-09-12, 19:48
Hej,

Tänkte lägga ut en liten förfrågan..
Jag har under de senaste året tränat ca 2-3 gånger i veckan och då i form av jogging i "normalt" tempo, ca 5-8 kilometer per gång - inget extremt alltså.
Jag har dock den senaste tiden känt mig "skör" i kroppen, då jag lätt blir överansträngd eller skadad. För 3 dagar sedan så körde jag ett halvt PT-pass med verkliga basövningar, innehållande knäböj, armhävningar och grodhopp. Jag blev nästan chockad över hur fort pulsen gick upp, att jag blev supertrött och nästan illamående och dagarna efter passen har präglats av en extrem träningsvärk, på ett sätt som känns som en inflammation i lårmusklerna. Det jag vill säga är att träningen, rent objektivt sett, inte var särskilt ansträngande och jag har en kondition som borde klara det utan tvekan, men det är som om kroppen fick en ordentlig chock, eller att den är sjuk. Jag blev faktiskt rädd att reaktionen blev så kraftig. Har någon av er varit med om något liknande eller har en aning om vad det kan bero på? JAg har inte feber eller känner mig sjuk i övrigt.

kwame
2011-09-12, 19:51
Klart du får extrem träningsvärk när du börjar med en ny typ av träning? Du har ju inte precis så himla stor användning av din jogging i "normalt" tempo i styrketräning.

Första gången jag körde knäböj så tror jag träningsvärken satt i cirka 1-2 veckor.

Rickard
2011-09-12, 19:51
veggotjejen, där har vi nog problemet. *rolleyes*
Någon form utav näringsbrist, järn kanske?

veggotjejen
2011-09-12, 19:56
Ok - jag hade väntat mig träningsvärk men inte på den nivån; den är fullständigt överdriven i jämförelse med träningsinsatsen.
Dum fråga, men kan just järnbrist orsaka detta? (Trötthet i allmänhet vet jag kan orsakas av järnbrist, men inte en sådan kraftig reaktion som jag upplevde..).

Per N
2011-09-12, 19:59
Hur lång är du och hur mycket väger du?

veggotjejen
2011-09-12, 20:12
170 centimeter och ca 58 kilo.

Eddie Vedder
2011-09-12, 20:41
veggotjejen, där har vi nog problemet. *rolleyes*
Någon form utav näringsbrist, järn kanske?

Jag tänkte på detsamma. En vegetarian som tränar mycket måste ha en jäkla koll för att inte få näringsbrister, inte bara järnbrist.

Ät kött, fisk och ägg! :thumbup:

veggotjejen
2011-09-12, 21:05
Eddie: Jag äter ägg och mejeriprodukter, men har absolut inte för avsikt att äta kött eller fisk. Tror att jag har hygglig koll, men vad tror du att det skulle kunna vara för typ av brist som kan orsaka min upplevelse? Kanske ska kontakta en dietist för att säkerställa att det inte har med kosten att göra.

Om ni bortser från det faktum att jag är vegetarian - kan ni finna annan anledning?

Deceiver85
2011-09-12, 21:30
Om ni bortser från det faktum att jag är vegetarian - kan ni finna annan anledning?

Nej, egentligen inte eftersom mycket kan kopplas till kosten. Hur är sömnen?

Trashcan
2011-09-12, 21:52
Ok - jag hade väntat mig träningsvärk men inte på den nivån; den är fullständigt överdriven i jämförelse med träningsinsatsen.


Men du har alltså inte tränat mycket styrketräning innan? Det är inte alls konstigt med mycket träningsvärk tycker jag. Speciellt knäböj brukar ge mig störd träningsvärk första passet på ett tag. Den sorten som gör att jag går baklänges ner för trappor för att det gör så förbannat ont annars. Behöver inte tokpressa mig för att det ska bli så heller.

Har du känt dig sliten och så i övrigt också, eller är det mest träningsvärken det handlar om? Min högst ovetenskapliga fundering är om för lite protein kan göra att man känner sig lite sliten.

agazza
2011-09-12, 21:56
Räkna på din kost så får vi se att du täcker dina behov så har vi uteslutit den aspekten sen.

Efter det har vi sömn och sjukdom, och möjligtvis att du helt enkelt har en inflammation eller liknande.

Pjotor
2011-09-13, 08:15
Som andra redan har skrivit så är det fullständigt normalt att man får träningsvärk när man gör saker som är nya eller inte har gjorts på länge. Eftersom du har tidigare träningsvana så är risken ännu större eftersom du sannolikt tar ut dig mer än en träningsnybörjare. Illamående är också vanligt vid intervallaktiviteter.

dyxeldoff
2011-09-13, 12:10
träningsvärk fungerar ju så att den är som allra värst när du gör något som är så långt ifrån din vanliga träning som möjligt, i slutändan kommer du förmodligen att kunna träna tyngre och oftare utan att ha någon nämnvärd värk

Ame
2011-09-13, 12:47
Jag tror inte nödvändigtvis att det är något som är fel angående träningsvärken som du beskriver. Det är framför allt ett ord i din post som gör att jag tror så: Grodhopp.
Har man inte gjort grodhopp innan eller om det var länge sedan sist så är det en typ av övning som man kan få djävulsk träningsvärk av, i synnerhet om man trycker på ordentligt och inte håller igen. Jag har själv varit med om liknande där jag haft svårt att gå dagarna efter pga träningsvärk.

Angående att du känner dig skör så tycker jag också att det låter som att det kan ha att göra med kosten.

veggotjejen
2011-09-13, 20:33
Stort tack för era kloka synpunkter! Jag fick tillbaka provsvar från läkaren idag och såväl B12 som järn låg exemplariskt - faktiskt så låg alla värden mycket bra. Det utesluter ju inte att det finns brister i matintaget ändå, så jag ska ta mig en ordentligt titt på det och verkligen utvärdera om jag måste "skärpa mig". Ibland är det lätt att bli lat och man har ju sina favoriträtter. Kanske ska börja med proteinpulver också för att vara på den säkra sidan.
Återigen, tack! Grodhoppen lär fortsätta - med eller utan träningsvärk ;).

agazza
2011-09-13, 20:40
Det är ju bra, då kan det ju även vara så att du är van bättre återhämtning som man får av tex kreatinintag och överättning.

Ifall du för första gången börjat en deff eller liknande så kan det vara pga det också.


Svårt att komma med något svar med så lite info :/

regus
2011-09-13, 20:45
låg vikt/lågt energiintag?

flipp
2011-09-13, 22:51
Jag tänkte på detsamma. En vegetarian som tränar mycket måste ha en jäkla koll för att inte få näringsbrister, inte bara järnbrist.

Ät kött, fisk och ägg! :thumbup:
Låter onödigt att rekommendera kött. Så länge man inte äter strikt vegandiet utan tillåter mejeriprodukter och ägg är kött och fisk inte speciellt nödvändigt.

kaer
2011-09-14, 08:24
Just träningsvärk i låren tror jag inte du ska vara orolig över, även om du kört på låga vikter.
Jag har styrketränar i några år och alltid kört böj, har jag haft en månads träningsuppehåll så får jag helt bizzar träningsvärk efter första böjpasset.
Trots att jag tar av 20-25% i vikter så kommer jag stelbent stappla fram dag 2-3 efter passet, snedda ner för trappor och vara rejält öm i låren. Håller i sig sådär i 5-6 dar.

pejo
2011-09-14, 08:29
Jag har dock den senaste tiden känt mig "skör" i kroppen, då jag lätt blir överansträngd eller skadad.
Detta skulle kunna ha med kosten att göra.


För 3 dagar sedan så körde jag ett halvt PT-pass med verkliga basövningar, innehållande knäböj, armhävningar och grodhopp. Jag blev nästan chockad över hur fort pulsen gick upp, att jag blev supertrött och nästan illamående och dagarna efter passen har präglats av en extrem träningsvärk, på ett sätt som känns som en inflammation i lårmusklerna.
Detta låter helt normalt om du inte har kört denna form av träning innan.

Eddie Vedder
2011-09-14, 09:38
Låter onödigt att rekommendera kött. Så länge man inte äter strikt vegandiet utan tillåter mejeriprodukter och ägg är kött och fisk inte speciellt nödvändigt.

Det får stå för dig. :) Jag tycker speciellt att tjejer ska äta kött. Men alla bör åtminstone äta fisk tycker jag. Klart man klarar sig utan men jag pratar om vad jag tror är bäst.

Så jag försöker inte försvara min egen köttkonsumtion (typ 3kg per vecka) men jag anser fortfarande att en kost med kött är generellt sett bättre än en kost utan. Om alla övriga variabler är konstanta.

z_bumbi
2011-09-14, 10:24
Hej,

Tänkte lägga ut en liten förfrågan..
Jag har under de senaste året tränat ca 2-3 gånger i veckan och då i form av jogging i "normalt" tempo, ca 5-8 kilometer per gång - inget extremt alltså.
Jag har dock den senaste tiden känt mig "skör" i kroppen, då jag lätt blir överansträngd eller skadad. För 3 dagar sedan så körde jag ett halvt PT-pass med verkliga basövningar, innehållande knäböj, armhävningar och grodhopp. Jag blev nästan chockad över hur fort pulsen gick upp, att jag blev supertrött och nästan illamående och dagarna efter passen har präglats av en extrem träningsvärk, på ett sätt som känns som en inflammation i lårmusklerna. Det jag vill säga är att träningen, rent objektivt sett, inte var särskilt ansträngande och jag har en kondition som borde klara det utan tvekan, men det är som om kroppen fick en ordentlig chock, eller att den är sjuk. Jag blev faktiskt rädd att reaktionen blev så kraftig. Har någon av er varit med om något liknande eller har en aning om vad det kan bero på? JAg har inte feber eller känner mig sjuk i övrigt.

Reaktionen på träningspasset låter som en normal reaktion på överdrivet hård träning.

Att du känner dig skadebenägen i övrigt kan vara kosten, träningen eller brist på återhämtning. Så för att ens spekulera över vad det är så måste i alla fall jag veta mer.
Försöker du gå ner i vikt? Om så under hur lång tid? En lång period av energiunderskott kan ge sämre återhämtning.
Hur mycket fett äter du? Väldigt lite fett gör också att återhämtningen blir sämre.
Hur mycket protein? Lite protein = sämre återhämtning.
Har du fått skadorna när du sprungit eller i andra sammanhang?
Hur sköter du prehab i form av stretching (om du är stel), rörelseträning?
Hur sover du?
Vad gör du förutom att träna? Stressigt jobb? Sjukdomar?

Nu vill jag inte ha svar på frågorna då jag inte tänker försöka leka PT via nätet men det är i alla fall något för dig att fundera över. Vad som är mycket respektive lite varierar så där får du leta runt för att försöka hitta svar.

Stefan J
2011-09-14, 10:46
Hej,

Tänkte lägga ut en liten förfrågan..
Jag har under de senaste året tränat ca 2-3 gånger i veckan och då i form av jogging i "normalt" tempo, ca 5-8 kilometer per gång - inget extremt alltså.
Jag har dock den senaste tiden känt mig "skör" i kroppen, då jag lätt blir överansträngd eller skadad. För 3 dagar sedan så körde jag ett halvt PT-pass med verkliga basövningar, innehållande knäböj, armhävningar och grodhopp. Jag blev nästan chockad över hur fort pulsen gick upp, att jag blev supertrött och nästan illamående och dagarna efter passen har präglats av en extrem träningsvärk, på ett sätt som känns som en inflammation i lårmusklerna. Det jag vill säga är att träningen, rent objektivt sett, inte var särskilt ansträngande och jag har en kondition som borde klara det utan tvekan, men det är som om kroppen fick en ordentlig chock, eller att den är sjuk. Jag blev faktiskt rädd att reaktionen blev så kraftig. Har någon av er varit med om något liknande eller har en aning om vad det kan bero på? JAg har inte feber eller känner mig sjuk i övrigt.

Ingen konditionsträning i världen kommer att rusta dig för styrketräning. Om muskler och fästen är svaga kommer inte det faktum att du kan springa en mil eller två göra någon skillnad. Så tar vi bort kostaspekten, hur länge sedan innan detta styrketräningspasset var det som du tränade tungt eller explosivt? Det kan ju vara så enkelt att du är helt otränad för just den här sortens träning.