handdator

Visa fullständig version : knä/frontböj med breeed ställning?


bear.flowertwig
2011-09-12, 19:27
Ja, nej, albatross?

Jag har aldrig fått till knäböj på ett vettigt sätt men kom lite närmre när jag la stången fram och testade frontböj. Fortfarande inte riktigt bra, tycker jag fäller ryggen för mycket och får vikten lite för långt fram på fötterna.

Härom veckan testade jag av en slump en ordentligt bred ställning (nästan sumomark-brett) med fötterna pekandes utåt och det kändes på en gång riktigt bra. Jag "sätter mig ner" betydligt med upprätt, tyngden går ner skönt genom kroppen och benen/knäleden känns stabil.

Intressant att höra åsikter om den typen av ställning? Känns som att det tar mer på gluttarna?

bearwolf
2011-09-12, 19:33
jag böjjer också brett. så magen får plats mellan benen :D

ceejay
2011-09-12, 19:33
Jag föredrar smalare stance, jag får ont i knän och höfter av bred stance.

Rent spontant känns det som om insida lår och rumpa tar mer stryk av så bred stance

Iron claw
2011-09-12, 19:37
Kör oxå bredstance! Av samma skäl som du angivit!

bear.flowertwig
2011-09-12, 19:44
Rent spontant känns det som om insida lår och rumpa tar mer stryk av så bred stance

Ja precis. Dessvärre inte det jag vill fokusera på men hellre sån böj än ingen böj.

ceejay
2011-09-12, 19:45
böj mer med smal stance och stretcha så kanske det går bra inom en kort framtid :)

bear.flowertwig
2011-09-12, 19:50
Jo det är en sak men vad värre är bristen på stabilitet i knälederna. Ska börja i den änden.

Fartman
2011-09-12, 20:16
Känns det bra så tycker jag du ska ge det en chans.

the_matsson
2011-09-12, 20:19
Enda nackdelen jag ser med att peka tårna utåt är att musklerna som håller låret i rätt vinkel får betydligt sämre moment i den positionen. Med tårna mer pekandes rakt fram är knät väldigt stabilt, och man behöver inte tänka på att hålla ut knäna överhuvudtaget.

Men visst, så länge man känner att man kan koncentrera sig på att hålla ut knäna även under maxlyft så är det ju lunch.

bear.flowertwig
2011-09-13, 10:05
Enda nackdelen jag ser med att peka tårna utåt är att musklerna som håller låret i rätt vinkel får betydligt sämre moment i den positionen. Med tårna mer pekandes rakt fram är knät väldigt stabilt, och man behöver inte tänka på att hålla ut knäna överhuvudtaget.

Men visst, så länge man känner att man kan koncentrera sig på att hålla ut knäna även under maxlyft så är det ju lunch.

Du menar där lårmusklerna fäster i höften?

Vad menar du med att hålla ut knäna?

Supermicke
2011-09-13, 14:23
jag körde brett som sjuttsingen sen blev jag mer och mer vig i ljumskarna så nu kör jag axelbrett!

Endorah
2011-09-13, 15:18
körde bred stance förut men börjat få lite problem i höftböjarbuskeln (tror att det är den) så har börjat köra frontböj med lägre vikt. Känns bättre nu, fast är långt ifrån säker att det var byte av övning som hjälpte.

the_matsson
2011-09-13, 21:44
Du menar där lårmusklerna fäster i höften?

Vad menar du med att hålla ut knäna?

Jag ska försöka att inte uttala mig om något jag inte har någon koll på, men jo, de musklerna bör det vara.

Det jag menar med att hålla ut knäna är helt enkelt att när man pekar utåt med tån är det lätt hänt att knäna faller lite inåt. Med fötterna pekandes utåt blir man lite klenare vad gäller att hålla knät stabilt i sidled, och risken ökar lite granna för:

X8CIFmy4rVg

Personligen föredrar jag att hålla foten pekandes nästan rakt fram (mellan 0-5 graders utåtrotation kanske) och slipper därmed att överhuvudtaget tänka på vart i rummet mitt knä befinner sig, eftersom det är så stabilt där.

EeJay
2011-09-13, 22:11
Breda och smala böj ställer olika krav på rörlighet, därför upplever du en skillnad :)

Vill du träna benen för att träna benens skull så skulle jag rekommendera att du kör som du känner är bäst för dig. Kom ihåg att ha knäna över tårna hela tiden. Om du däremot tränar för en idrott som involverar mer plyometri så som sprinter med riktningsförändringar, hopp och dylikt skulle jag rekommendera dig att öva upp din rörlighet tills du kan utföra knäböjen med en mer atletisk hållning, för att få ut mer av övningen i ditt idrottsspecifika rörelseschema.

Baske
2011-09-14, 09:02
Genom att stå brett så kompenserar rörligheten och ändrar belastningen lite.

Enligt min erfarenhet är över hälften av fallen (lätt) då en benböj inte kan utföras korrekt stel fotled. Detta kommer du lite runt om du tar en bredare ställning.

Ruskigt svårt att avgöra över Kolo på nätet bara.

Detta går att träna upp med olika rörlighetsövningar, be någon utbildad visa dig.

bear.flowertwig
2011-09-14, 09:41
Ok, tack för svar. Tills vidare fortsätter jag brett men ska överväga att variera med smalare fotställning.

Baske
2011-09-14, 10:04
Ok, tack för svar. Tills vidare fortsätter jag brett men ska överväga att variera med smalare fotställning.

Tappar du ländryggen ska du inte köra smalare fotställning med vikt på ryggen så överväg inte det.

Det finns rörlighetsträning som i flera fall kan fixa detta. Träna på att komma djupare utan vikt.

bear.flowertwig
2011-09-14, 13:01
Ja precis. Tanken är rörlighets- och stabilitetsträning vid sidan om breda frontböj.