handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång 140kg, behöver eran hjälp!


drickyougurt
2011-09-12, 18:45
Hej, efter 18 snart 19 långa år av grovövervikt så har jag tröttnat på den livsstil jag har och har nu bestämt mig för att ge järnet för att kunna gå ner i vikt, jag har köpt ett års gymkort och är redo för alla tips ni kan komma med.
I dagsläget så väger jag 140kg, och är cirka 1.90cm.

Då jag inte vet exakt vad jag skall göra på gymmet yrar runt som en dåre, så tänkte jag vända mig till er för tips. Det jag gör nu är 30min på crosstrainern ett tips som jag fick av en PT som jobbar på det gymmet.

Så det jag behöver hjälp med är träningsschema, för kost schema fick jag utav samma PT som gav mig tipset, men om ni har några idéer att komma med så skulle det vara väldigt bra.

Mitt mål just nu är att gå ner så mycket jag kan till studenten som är i maj/juni.
Det främsta målet jag just nu är att iallafall försöka gå ner 20kg till dess om det ens är möjligt.
Mitt fett är fördelat så mest ligger runt buken sen även låren och lite på armarna.

Om jag lyckas så kommer jag givetvis att posta bilder på för och efter.


Tack på förhand!

Alkro
2011-09-12, 19:10
Jag har själv erfarenhet av att gå ned mycket i vikt. Från 125 kg till 75kg och har hållt vikten i iallafall 7 år nu.

Fokusera inte för mycket på gymmandet.

1. Promenera/kör crosstrainer två timmar om dagen.
2. Dra ned ordentligt på kcal-intaget men se till att få i dig en hel del protein då detta mättar ganska bra.
3. Fuska inte med godis, kakor, sprit eller läsk.

Pretorian
2011-09-12, 19:15
Jag har själv aldrig varit överviktig men jag skulle nog fokusera på gymmandet )för att behålla muskler) och ligga på kaloriunderskott (för att gå ner i vikt). Behöver du lära dig mer om kalorier och eventuell kaloriuträkning så kan du kolla en bra guide här på forumet.

young_george
2011-09-12, 19:38
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Bra programförslag för nybörjare.

Till maj/juni kan du nog gå mer betydligt mer än 20kg om du lägger manken till, bara så du vet.

Lychgate
2011-09-12, 19:41
Högt protein, lågt carbs, ingen specifik konditionsträning, fokus på styrketräning.

Att man behöver köra löpband etc för att gå ner i vikt är skit, gör det ifall du vill äta mer men hålla samma underskott. Låt aldrig konditionsträning gå före styrketräning då det hämmar muskelbevarandet mycket mer än styrketräning.

Vad var det för matschema du fick?

drickyougurt
2011-09-12, 19:55
Högt protein, lågt carbs, ingen specifik konditionsträning, fokus på styrketräning.

Att man behöver köra löpband etc för att gå ner i vikt är skit, gör det ifall du vill äta mer men hålla samma underskott. Låt aldrig konditionsträning gå före styrketräning då det hämmar muskelbevarandet mycket mer än styrketräning.

Vad var det för matschema du fick?


Den bestod av nötter, ägg och gröt, och vanlig mat fast i mindre portioner. Skulle ligga på runt ~2000 kalorier har jag för mig om dagen med den, men grejen är att jag vill ha att schema som det står typ:

Frukost: ett ägg och en macka med ost
Lunch: Potatis och köttbullar med brunsås
Mellanmål: en frukt
Middag: kött och pasta

Om du förstår, samma gällande ett gymschema där det verkligen står.
Bänkpress 5kg 5x5 om du fattar för jag vill ha allt på papper så jag verkligen vet vad jag skall göra för att nå mitt mål, vartkan man fixa ett fullt fungerande schema?

Alkro
2011-09-12, 20:03
Högt protein, lågt carbs, ingen specifik konditionsträning, fokus på styrketräning.

Att man behöver köra löpband etc för att gå ner i vikt är skit, gör det ifall du vill äta mer men hålla samma underskott. Låt aldrig konditionsträning gå före styrketräning då det hämmar muskelbevarandet mycket mer än styrketräning.

Vad var det för matschema du fick?

Om man är överviktig har man generellt sett ganska nedreglerade metabolism. Att tro att man kommer gå ned 60 kg i vikt under en överskådlig framtid genom att träna lite styrketräning och fixa maten är man naiv. Det behövs även att man ökar sin förbränning, då framför allt genom att promenera eller liknande. Det är möjligt att det funkade för dig att enbart styrketräna samt fixa kosten men för de allra flesta överviktiga räcker inte detta.

Ser alldeles för ofta feta människor på gymmet som månad efter månad harvar med sina hantlar i diverse isolationsövningar. Hade de ställt sig på crosstrainern hela gympasset istället kanske det hade hänt något.

Lychgate
2011-09-12, 20:11
Antingen är det för enkelt eller överdrivet svårt att skriva ut ett matschema som "frukost: 1 burk tonfisk" då för en lyckad diet behöver du få äta sådant du inte fullständigt avskyr(förutsatt att du har ett hat för tonfisk, t.ex.). Räkna kalorier ett kort tag och sen välj om du vill följa samma matschema dag in och dag ut. Själv äter jag nästan exakt samma mat på "vardagar" med samma energiintag för att det är enkelt att anpassa upp eller ner.

Gymschema beror även det på. Det jag kör nu verkar visst vara någorlunda nybörjarvänligt och ger en bra allround träning. Likt det George länkade till för 3 splitt av z_bumbi.

Dag 1, drag:
Hantelrodd, 3x10
Pulldowns i ställning. 3x10.
supinerat skivstångsrodd: 3x10
Latsdrag bakom nacken: 3x10
Reverse pecdeck: 3x10
Read delts i cablecross: 3x10
Scottscurls: 3x10
Hammercurls: 3x10

Dag 2, ben:
(Marklyft varannan gång, 3x8)
Knäböj 3x10
Hacksquat, 3x10
Stående vadpress, 3x10
Benextensions, 3x10
Liggande bencurls, 3x10
sittande bencurls, 3x10
sittande vadpress, 3x10

dag 3, press:
Hantelpress, 3x10
Lutande bänkpress, 3x10
Flyes/dips, 3x10
Militärpress: 3x10
Drag till hakan, 3x10
Hantellyft åt sidan, 3x10
Frontlyft, 3x10
Pushdowns, 3x10
Hammer/Reverse pushdowns, 3x10.

dag 4, vila
Eventuellt lätt cardio samt magträning om man känner att det behövs.

Börja sedan om igen på dag 1.
Kör så tungt du orkar, klarar du 11-12 reps med bra teknik höj vikten, klara minst 8 rep, när du klarar 11-12 så ökar du igen. etc etc

young_george
2011-09-12, 20:24
Om man är överviktig har man generellt sett ganska nedreglerade metabolism. Att tro att man kommer gå ned 60 kg i vikt under en överskådlig framtid genom att träna lite styrketräning och fixa maten är man naiv.

Källa på det?

drickyougurt
2011-09-12, 20:28
Så jag skall alltså fokusera på crosstrainern nu i början? För under 30min så bränner jag cirka 300+ kalorier är detta en bra "start"? Eller ska jag sikta på att försöka klara en timma per pass? Vet verkligen inget om viktnedgång osv.

Lychgate
2011-09-12, 20:30
Om man är överviktig har man generellt sett ganska nedreglerade metabolism. Att tro att man kommer gå ned 60 kg i vikt under en överskådlig framtid genom att träna lite styrketräning och fixa maten är man naiv. Det behövs även att man ökar sin förbränning, då framför allt genom att promenera eller liknande. Det är möjligt att det funkade för dig att enbart styrketräna samt fixa kosten men för de allra flesta överviktiga räcker inte detta.

Ser alldeles för ofta feta människor på gymmet som månad efter månad harvar med sina hantlar i diverse isolationsövningar. Hade de ställt sig på crosstrainern hela gympasset istället kanske det hade hänt något.

Hade dom flesta som viljat gå ner i vikt tagit sig tiden att läsa på ordentligt om kost och träning så skulle dom få samma resultat som jag har. Energiförbrukningen ökar under aktiviteten av konditionsträning medan styrketräning ökar över en längre period under musklernas återhämtning. Man kan vara helt stilla och gå ner i vikt förutsatt att man anpassar kosten tillräckligt för att ligga på underskott, att hävda att konditionsträning som mer positivt än kost samt styrketräning för viktnedgång är fel. Hormonerna som utsöndras av stimulansen från styrketräning är muskelbevarande medan konditionsträning inte är det i närheten av samma grad. Konditionsträning ökar även hungerkänslor i större bred än styrketräning.

Ska du hävda motsatsen vill jag ha källor som inte är personliga observationer.

Lychgate
2011-09-12, 20:36
Så jag skall alltså fokusera på crosstrainern nu i början? För under 30min så bränner jag cirka 300+ kalorier är detta en bra "start"? Eller ska jag sikta på att försöka klara en timma per pass? Vet verkligen inget om viktnedgång osv.

Fokusera på styrketräningen. Schema skrev jag några inlägg ovan.

Har du inte läst deffguiden rekommenderar jag detta starkt:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Chares
2011-09-12, 20:39
Inte riktigt samma läge, men hamnade långt över min självbild på 2-3 år. Allt beror på vad du vill uppnå hur.

Enklaste faktorn för de flesta jag känt som lyckats med stabil nedgång från den typen av vikter (jag vet anekdotiskt) har:

Identifierat var överätandet ligger, oavsett om det är chips, kakor, öl, kvällsmackor etc.

Och delvis eliminerat detta, sedan förbättrat mättnad/energitäthet i övrig mat och inte tänkt mycket mer på det.

Man kan räkna kcal, har man lite impulskontroll och diciplin funkar det med, problemet är att många släpper det pga påfrestnigar reulterande av kraftigt förändrad levnadsstil (igen anekdotiskt).

Om man istället tillåter sig själv sin "last" *kombinerat med att man har lite koll på vad den innebär i kcal+ *i viss mån* samtidigt som man övergår till mindre energität mat i övrigt brukar det vara lättare att hålla.

Största problemet är att levnadsvanor tar tid att ändra. Att gå för långt ifrån vem man är *just nu* är svårt.

- Tycker man att det är kul att träna, öka det mycket minska maten lite.

- Har man lite ork att träna, öka detta lite hursom, minska maten mer.

- Se till att äta mer protein och mindre av allt annat per talrik, ät så mycket egenlagad mat (förutsatt att det inte är ett gissel att laga mat) som möjligt. Släng på mycket mättande men mindre energitätmat, tänk broccoli. Men kanske ett extra kycklingbröst om du inte blir mätt.

- Minska successivt matmängden, ofta har man uttänjd matsäck (upplevelsebaserat inte klinisk term i detta fall).

det viktigaste är att hitta den metod som ligger närmast där man själv är. Sedan kommer man att förbättra detta genom en positiv spiral när man ser resultat. Om man väljer vägen genom VLCD, vilket i vissa fall funkar, så står man inför samma utmaning efter som när man började, nämnligen att hitta en hållbar livsstil.

Om du väljer att promenera eller om du vill gymma har i början ingen större betydelse, du kommer ha tillräckligt med fettresurser att ta av under deff för att inte döda all muskelmassa oavsett träningsform (du kommer ha en del exrta bara pga överätandet).

Det absolut viktigaste är att du kontinuerligt antingen tränar så att du gör av med mer kcal än du äter genom aktivitet, eller genom minskat näringsintag. Men tänk på att även om du går ner hastigt (med hastigt menar jag ~1kg+ i veckan) så är de första kilona helt ok att göra det vid en kraftig övervikt. Förutsatt att du sedan kan hålla en kontinuerligt viktnedgång över tid.

Personligen tycker jag det är lättare att göra något man tycker om (styrketräning) och sedan känna hur man blir både starkare och mindre samtidigt, plus att symmentrin bättras avsevärt mycket fortare än via enkom viktminskning.

//cheers

Alkro
2011-09-12, 21:11
Hade dom flesta som viljat gå ner i vikt tagit sig tiden att läsa på ordentligt om kost och träning så skulle dom få samma resultat som jag har. Energiförbrukningen ökar under aktiviteten av konditionsträning medan styrketräning ökar över en längre period under musklernas återhämtning. Man kan vara helt stilla och gå ner i vikt förutsatt att man anpassar kosten tillräckligt för att ligga på underskott, att hävda att konditionsträning som mer positivt än kost samt styrketräning för viktnedgång är fel. Hormonerna som utsöndras av stimulansen från styrketräning är muskelbevarande medan konditionsträning inte är det i närheten av samma grad. Konditionsträning ökar även hungerkänslor i större bred än styrketräning.

Ska du hävda motsatsen vill jag ha källor som inte är personliga observationer.

De allra flesta klarar inte av att räkna kcalorier till punkt och pricka. Genom att motionera mycket får man bättre marginaler. Att enbart styrketräna samt sköta kosten funkar sannolikt om man är extremt målmedveten samt har väldigt goda förutsättningar.

För genomsnittspersonen tror jag iallafall att det bästa sättet att gå ned i vikt är att öka sin förbränning genom ökad motionen samt att försöka hålla ned kcalorintaget

Rent vetenskapligt så vad jag vet finns det inget direkt stöd för vilken metod som är bäst då studier har gett ganska varierande resultat.

Alkro
2011-09-12, 21:15
Källa på det?

De flesta överviktiga har en väldigt stillasittande livsstil som innebär en väldigt låg ämnesomsättning. Detta förändras inte över en natt då även om man börjar träna kan ens livsstil i övrigt vara ganska passiv(t.ex. ta hiss, åka bil etc).

z_bumbi
2011-09-12, 21:23
Träningen har så många fördelar att det inte finns någon anledning att utesluta den för en frisk person men man behöver för den skull inte fokusera massor på den biten. Att röra sig mer när man väger 140 kg ger ganska så snabbt en ökad förbrukning nästan oavsett vad man gör men man får för den skull inte helt strunta i kosten då de två samverkar.

Hur man rör sig spelar däremot mindre roll så länge man inte går ut för hårt och skadar sig så att man inte kan fortsätta träna. Visst styrketräning är bra men på intet sätt nödvändigt då en person som väger 140 kg vanligtvis redan har massor av muskler och i stort sätt alla träningsformer man brukar utföra på gym tränar dessa muskler.

Ronn
2011-09-12, 21:25
Man ska heller inte överskatta kalorierna som krävs bara för att man är lite aktiv, det är busenkelt att äta ikapp promenader eller andra lätta aktiviteter. Den största förändringen man behöver göra som överviktig är att förändra kostvanorna.

young_george
2011-09-12, 21:27
De flesta överviktiga har en väldigt stillasittande livsstil som innebär en väldigt låg ämnesomsättning. Detta förändras inte över en natt då även om man börjar träna kan ens livsstil i övrigt vara ganska passiv(t.ex. ta hiss, åka bil etc).

Att ha en ett inaktivt liv är inte samma sak som att ha nedreglerad ämnesomsättning.

Maysan
2011-09-12, 21:33
Det bästa du kan göra är nog att lyssna på din PT. De kan sin grej (sålänge de är seriöst utbildade samt pålästa).

Bli inte förvirrad över alla svar du får här på kolo, det finns en massa olika knep på att just gå ner i vikt. Antingen så kör du cardio, bara styrketräning, både och m.m.

Så lyssna på din PT, följ hans instruktioner och följ det kostschema han har byggt upp för just dig! STRIKT! Det är nyckeln till framgång.

Jokester
2011-09-12, 21:34
Det bästa du kan göra är nog att lyssna på din PT. De kan sin grej (sålänge de är seriöst utbildade samt pålästa).

Bli inte förvirrad över alla svar du får här på kolo, det finns en massa olika knep på att just gå ner i vikt. Antingen så kör du cardio, bara styrketräning, både och m.m.

Så lyssna på din PT, följ hans instruktioner och följ det kostschema han har byggt upp för just dig! STRIKT! Det är nyckeln till framgång.

:laugh:

Maysan
2011-09-12, 21:42
:laugh:
Förstår inte riktigt vad du är ute efter Jokester. TS är en nybörjare inom träning och han ska inte gå igång och bli förvirrad det första han gör. Han ska lyssna på sin PT, men om hans PT verkar misstänksam och en aning blåst så bör inte TS förlita sig på han.

Det finns miljoner sätt att gå ner i vikt men som nybörjare så bör han gå steg för steg. En personlig tränare är en person som är utbildad för just sånt här, om han har license för kostrådgivning så är det ju kanon.

Visst finns det många kunniga här på kolo men som nybörjare så tkr jag han ska lite på sin PT.


Läs rätt och gör rätt Jokester.

Jokester
2011-09-12, 21:47
Jag är dock av den åsikten att jag inte tror på att överviktiga/feta människor är korkade och inte vet bättre och därför behöver lära sig hur man ska äta och motionera. De flesta vet vad som är bra och hur man går ned i vikt. Problemet ligger i att verkligen göra det.

mommy
2011-09-12, 21:50
Det bästa du kan göra är nog att lyssna på din PT. De kan sin grej (sålänge de är seriöst utbildade samt pålästa).


Du är medveten om att man kan bli PT över en helg?

Maysan
2011-09-12, 22:00
Du är medveten om att man kan bli PT över en helg?
Självklart vet jag det. Då uppstår detta, är man verkligen påläst? Är man en duktig PT? Jag har berättat för er att man bör lyssna på sin PT om han är påläst och kunnig.

Kunden får ta det beslutet. Ska man lyssna på en PT som bara gått tex. SAFE utbildningen, högskoleutbildningen eller bara lyssna på folk på kolo? Tror det är bättre som nybörjare att ha en PT som stöttar en och är jävligt strikt. Alltså en med högskoleutbildning.

Hade själv valt att lyssna på en utbildad PT än en person som endast gått SAFE utbildningen. Undantag finns ju såklart när man har PT:s som har det lilla extra som bara gått SAFE. Exempelvis Akorahim och vrf inte Mikael Hollsten? Men de brinner verkligen för träning osv.

Chares
2011-09-12, 22:12
Alla sätt är bra så länge man har ett schema. Sedan tycker jag PT-hatet är lite väl starkt de senaste posterna. Imo spelar utbildningslängd väldigt liten roll skiljt emot intresse inom alla ämnen. Man kan vara sjukt påläst samtidigt dom så skygglappad att man inte kan ett piss.

Man kan vara bra på att hitta vad en person kan följa, och bättras på utan diger utb.

Alla yrken handlar om personer.

Sedan är nyckeln till all personlig förändring att hitta positiva inklusioner som ligger så nära ens nuvarande beteendemönster som möjligt, samt skala av de negativa som är lättast att skära bort.

Desto längre bort man rör sig från nuvarande mönster, desto bättre effekt men sämre långsiktigt genomförande om jag inte missminner mig.

Sedan är det inte samma sak att tycka det är roligt att böra styketräna om man är helt ovan, tycker det är tråkigt och int ehar någon som kan hjälpa en som om någon som tycker det är kul, drar 100 i bänk första försöket gör samma sak.

vid 140kg otränad:

Allt som förbränner = bra

Allt intag som inte kräver stora uppoffringar att skala av = bra att skära bort.

Resten handlar om finlir, men det känns som ett långt senare problem.

Sedan tycker jag personligen att de flesta troligtvis hade mått bättre av lit styrketräning oavsett vad de vill syslla med, har bekanta som ligger på 65 taniga kilo och deffar genom kaloriminskning utan styrketräning för att "opti" klättring när jag tror de hade gynnats av styrketräning + deff. Men det är en helt annan fråga.

Alla sätt att gå ner på är bra sätt vid en viss vikt, och då gäller det att hitta det som funkar.

Jokester
2011-09-12, 22:12
Självklart vet jag det. Då uppstår detta, är man verkligen påläst? Är man en duktig PT? Jag har berättat för er att man bör lyssna på sin PT om han är påläst och kunnig.

Kunden får ta det beslutet. Ska man lyssna på en PT som bara gått tex. SAFE utbildningen, högskoleutbildningen eller bara lyssna på folk på kolo? Tror det är bättre som nybörjare att ha en PT som stöttar en och är jävligt strikt. Alltså en med högskoleutbildning.

Hade själv valt att lyssna på en utbildad PT än en person som endast gått SAFE utbildningen. Undantag finns ju såklart när man har PT:s som har det lilla extra som bara gått SAFE. Exempelvis Akorahim och vrf inte Mikael Hollsten? Men de brinner verkligen för träning osv.

Om främsta mål är att gå ned i vikt är det nog både billigare och bättre att bli stöttad av en god vän eller familjemedlem.

Maysan
2011-09-12, 22:19
Tror fortfarande en PT är det optimala valet för en på 140kg.

Varför har Biggest Looser programen 2st väldigt kända och bra PT:s och inte ens föräldrar till respektive deltagare? Familjen kan inte pressa och pusha sitt barn till det yttersta, men en PT kan!

Jokester
2011-09-12, 22:20
Tror fortfarande en PT är det optimala valet för en på 140kg.

Varför har Biggest Looser programen 2st väldigt kända och bra PT:s och inte ens föräldrar till respektive deltagare? Familjen kan inte pressa och pusha sitt barn till det yttersta, men en PT kan!

:laugh:

Maysan
2011-09-12, 22:24
:laugh:
:thefinger :insane:

Chares
2011-09-12, 22:50
Biggest Loser har väl ökänt resultat post-show?

Även om PT nyttigt för de flesta som börjar träna.

Lellan
2011-09-12, 23:17
Så här tycker jag: Bli inte stressad, du behöver inte välja. Alla bäckar små, om det känns som ett stort förvirrande ämne: fokusera på att få in goda vanor, reglera de sämre.

En pt kan vara bra boost eftersom svackor kommer. Själv hittade jag bara en ayurveda tjej på minus 50 pannor som inledde vårt samarbete med att be mig springa 5 min på ett löpband.. Jag fattade att det här är bara såå fel när hon proppat mig full med quinoa, torkade dadlar och trodde jag skulle dö på löpbandet (el toan efteråt, dadlar är "lösande"..), men där och då var det viktigaste att ha ngn som trodde på mig. Jag gjorde det inte. "Om det ens är möjligt" skrev du någonstans och precis så kände jag, att andra kan men jag vet faaen inte hur man gör, trots att jag tränat o ätit bra tidigare.

Kolo är jättebra, men kan ju bli förvirrande. Jag vill slå ett slag för koloiternas nya bibel:http://traningslara.se/forma-kroppen-och-maximera-din-prestation/ "Forma kroppen".

Vissa gillar "deffguiden" i deffdelen.

Vill du ha styrketräningsprogram finns Z bumbis program för nybörjade till avancerad klistrad i träningsdelen.

Finns även "övningsbank" där du kan se korrekt utförande, kanske be din pt om tips där? Att skada sig är motivationssänkande.

Promenera är inte fel, och att sluta se det som träning är ett hållbart steg inför din tillvaro framöver. Enkla små knep som kan göra att du dåsar i säng på kvällen (och god sömn är bra för viktnedgång och bevarande av muskler!) är att alltid ta trapporna, inleda dagen - el ta dig till och från jobb (alt hoppa en, två, tre hållplatser om du åker kommunalt) el vart du än ska till fots. Väger man mycket har man ett enkelt sätt att bränna kcal där nästan utan att man tänker på det + bygger ben och bålstyrka. Tänker du på hållningen har du coreträning där också, toppen!

Styrketräning är absolut toppen; lyckas du hitta glädjen där är det kalas. Vet att jag tänkte i början att jag såg det som lyx för mig själv, att jag verkligen gjorde något bra för mig själv när jag tränade. Överpeppade med positivt tänk kring träningen, bara nöta, känna boosten efteråt.. suga i sig varje framsteg.

Varmt lycka till, tror stenhårt på dig - du har kapacitet till mer än du anar!

(och jo, jag har också varit fet)

Lychgate
2011-09-13, 05:58
Bra att lellan kommer med lite positiv förstärkning medan vi andra singlar iväg om annat. Klart som fan att det går att gå ner till en bra form från grov övervikt. Låt dock inte din PT komma upp till något pedestal, var källkritisk och låter något fel be dom utveckla sin motivation. Har PT'n bara en safeutbildning eller liknande helgkurs borde detta lysa igenom ganska fort.

Mental
2011-09-13, 06:15
Hade dom flesta som viljat gå ner i vikt tagit sig tiden att läsa på ordentligt om kost och träning så skulle dom få samma resultat som jag har.

Ska du hävda motsatsen vill jag ha källor som inte är personliga observationer.

Jag vet inte varför det här får mig att flina lite :)

Men till drickyoghurt, jag tror att så länge du aktiverar dig, och börjar tänka på vad du äter, så kommer resultaten, inte lika snabbt och optimalt som om du hade perfekt koll på allt, men det kommer kännas som att du klarar dig själv och ändå har kontroll över ditt liv.

Oftast så skulle jag säga att daglig motion och lite styrketräning samt att du låter bli sådant som du vet att du inte borde äta så kommer resultaten. Fintrimma detaljerna kan du göra om 20-30kg

Mell
2011-09-13, 06:51
+1 på allt lellan skriver. Hon skriver vettiga och genomtänkta saker som alltid! :-)

Jag skrev även en liten guide till min pappa för några månader sedan som ville ha ett upplägg för viktnedgång som inte krävde för mycket tankeverksamhet från hans sida som kanske du skulle finna intressant. Här är den (andra halvan av blogginlägget):

http://deffamedpizza.blogspot.com/2011/07/kostregim-och-kostfilosofi.html

z_bumbi
2011-09-13, 11:20
Biggest Loser har väl ökänt resultat post-show

Även under. Om jag t ex kör högintensiv konditionsträning med en kraftigt överviktig person så att den skadar sig så har jag misslyckats totalt och jag skulle vara rejält förstörd om personen hamnade på sjukhus.

Däremot kan det mycket riktigt vara bra med någon som ger tips och som håller en extra koll på resultatet men börjar den prata om maximering av muskelmassa, att man absolut måste träna en viss sak eller för den delen att man ska pressa sig maximalt så bör man dra öronen åt sig.

Fredrik_S
2011-09-13, 11:24
Tror fortfarande en PT är det optimala valet för en på 140kg.

Varför har Biggest Looser programen 2st väldigt kända och bra PT:s och inte ens föräldrar till respektive deltagare? Familjen kan inte pressa och pusha sitt barn till det yttersta, men en PT kan!

Det är knappast en press och push till det yttersta som kommer ge en långvarig och hållbar livsstil. Det låter som ett utmärkt recept på en par månaders mardrömsbantning med efterföljande viktuppgång.
Är man en man på 140 kg så är det sista man behöver en helgalen människa som får en gråta kräkas och hata allt som har med träning att göra för all framtid.

Att skaffa en PT som man betalar 500-700 kronor per gång till vars främsta mål är att tjäna pengar genom att få kunden beroende av ens närvaro är inte en bra väg att gå. En PT är först och främst en säljare.

Eftersom nio av tio PT är tämligen värdelösa men även nio av tio forumskrivare är tämligen okunniga så är det GARANTERAT hundra gånger bättre att hålla till på ett forum på nätet där man kan lära sig allt själv samt lära sig filtrera bort dålig information med tiden. Har du en PT är chansen 90% att du fått en dålig pt där du är chanslös till filtrering.

Eddie Vedder
2011-09-13, 11:45
Det är knappast en press och push till det yttersta som kommer ge en långvarig och hållbar livsstil. Det låter som ett utmärkt recept på en par månaders mardrömsbantning med efterföljande viktuppgång.
Är man en man på 140 kg så är det sista man behöver en helgalen människa som får en gråta kräkas och hata allt som har med träning att göra för all framtid.

Att skaffa en PT som man betalar 500-700 kronor per gång till vars främsta mål är att tjäna pengar genom att få kunden beroende av ens närvaro är inte en bra väg att gå. En PT är först och främst en säljare.

Eftersom nio av tio PT är tämligen värdelösa men även nio av tio forumskrivare är tämligen okunniga så är det GARANTERAT hundra gånger bättre att hålla till på ett forum på nätet där man kan lära sig allt själv samt lära sig filtrera bort dålig information med tiden. Har du en PT är chansen 90% att du fått en dålig pt där du är chanslös till filtrering.

+1 +1 och +1

Reaper123
2011-09-13, 13:03
Har själv vägt över 140 kg och det jag började med var att kliva in på gymmet och slita i vikterna utan att en aning om vad jag gjorde!

Just då hade jag absolut ingen koll på kcal osv, men efter ett år fattade jag iaf lite mer om det och det var då viktminskningen satte fart!

Om du hittar kunskapen kan du utan problem tappa 20kg till studenten, då jag famlade i mörket mer än hälften av min 50kg långa resa som tog ca 2.5 år!

Mina tips:
1. Lär dig så mycket du bara kan om näringslära (räkna kalorier är prio 1)
2. Få bra koll på styrketräningen
3. Börja lungt, öka succesivt!
4. Hitta en träningspartner!
5. Om du orkar/vill röra på dig, hitta en aktivtet du tycker är rolig! Ta en promenad/cykeltur istället för bil/buss osv är ju steg nr 1. Du behöver inte löpa 30-60min per dag, kan rentav vara hämmande för muskelbevarandet som vissa redan påpekat

Ang det sistnämnda, önskade jag att jag visste det för 2 år sen.. har tappat sjukliga mängder muskelmassa pga att jag promenerat/joggat/sprungit så jag nästan stupat för att öka kcalunderskott än mer istället för att kompensera med kosten!

lofito
2011-09-13, 23:45
En fråga bara - och jag vill verkligen inte trampa på ömma tår eller vara hatisk eller något. Jag hoppas inte någon hoppar på mig för jag vill verkligen inte mena något illa utan är bara nyfiken.

Hur kommer det sig att många tillåter sig att nå och att skada sig själv genom att bli riktigt överviktig? Detta är inte riktat personligen till TS utan rent generellt. Jag antar att det är någon form av sjukdom, men för de som inte är sjuka, finns det bara en väg där de inte kan säga stopp till det de själva håller på med? Lite nyfiken bara till varför det går så långt ibland.

Ernie McCracken
2011-09-14, 00:00
Mitt råd: Google! Och så en massa diciplin... Det finns jättemycket bra som går snabbt att söka fram, Läs på lite om kalorisnål mat och så lägger du ihop ett sådant matschema själv.

2000kcal kan du lätt knåpa ihop utan att ens behöva tänka på våg och dyligt, Läs innehållsförteckningen på allt du handlar, och se till att äta mindre proteinrika portioner.

Sen lägger du ihop ett kontinuerligt träningsschema som du kör ett par veckor, känner du dig less så är det ju bara att byta ut mot någonting annat exempelvis simning/tennis eller något liknande.. Det viktigaste tror jag är Kontinuitet.. Håll igång förbränning och omsättning.

Hoppas du kommer igång ordentligt och lycka till!

Ernie McCracken
2011-09-14, 00:13
En annan sak skulle ju kunna vara att läsa igenom "Vad har du ätit idag tråden". Finns extremt många upplägg som hamnar runt 2000kcal

Ponitus
2011-09-14, 06:14
Finns extremt många upplägg som hamnar runt 2000kcal

Kolla in min journal så kan du kopiera exakt vad jag äter varje dag, haha. Ligger alltid på ~1800kcal per dag. 4dl mjölk med på det så är du uppe i 2000kcal sen. :thumbup:

Ronn
2011-09-14, 06:31
Hur kommer det sig att många tillåter sig att nå och att skada sig själv genom att bli riktigt överviktig? Detta är inte riktat personligen till TS utan rent generellt. Jag antar att det är någon form av sjukdom, men för de som inte är sjuka, finns det bara en väg där de inte kan säga stopp till det de själva håller på med? Lite nyfiken bara till varför det går så långt ibland.

Så enkelt är det inte, för dom flesta så är det inte en medveten handling utan det är en livsstil som sakta kryper på en och det kan ta väldigt lång tid innan man faktist inser vart man är på väg och varför och även då kan det vara svårt att se klart eftersom det kräver att man börjar tänka i nya banor i en för övrigt upptagen livsstil. En del reagerar och förändrar tidigare än andra, sen finns det givetvis dom som är medvetna men inte bryr sig eftersom dom inte vill offra sin livsstil och sina matvanor för bättre hälsa och kropp.

Att äta och dricka är ju en av våra primära njutelser och det är ju inte bara en individuell upplevelse utan även centralt i sociala sammanhang, så det är klart att det lätt kan växa in i ett missbruk.

Lychgate
2011-09-14, 06:56
Lofito: En hel del som Ronn skrev och en hel del annat. I mitt fall var depression en stor del(sen om det räknas som en sjukdom är upp till var och en). Mår man skit i övrigt är det en mycket lätt njutning att äta/dricka "goda" saker som en form av tröst, andra kan äta det som en form av självbestraffning. "Folk säger att jag är fet så jag kan lika gärna äta 3 påsar gifflar!", väldigt svårt att förstå tankegångarna om man inte varit inne i det själv. Jag tror inte större delen grovt överviktiga har som mål att komma i den formen.

Miljön man har haft under uppväxten har även väldigt stor inverkan, växer man upp med en dålig kosthållning där mycket hemlagad mat ersätts av utemat som pizza/hamburgare etc som generellt är kaloririkt är det inte svårt att ligga på ett permanent överskott. Äter man frosties med oboy till frukost, en coca cola på fikarasten med något sött, skollunch och sen hämtmiddag på kvällen för att man lärt sig hemma och i skolan att man ska äta 3 stora mål mat om dagen samt mellanmål men inte vad man ska äta och inte heller i vilken mängd blir det ett väldigt negativt moment 22.

Jag själv när jag var yngre avskydde broccoli "för att det är äckligt.", i efterhand inser jag att det inte var mina smaklökar som stod för den slutsatsen utan andra saker som media som framhäver broccoli som något man tvingas utstå för att få dessert i barnprogram, serier etc.

Har man en dålig kunskap så vet man helt enkelt inte vad som man ska göra rätt, kan man inte ens koka potatis(jag kunde inte det, derp) så krävs det en enorm vilja att förändra nästan hela sin levnadsituation.

Eddie Vedder
2011-09-14, 09:34
Hur kommer det sig att många tillåter sig att nå och att skada sig själv genom att bli riktigt överviktig? Detta är inte riktat personligen till TS utan rent generellt. Jag antar att det är någon form av sjukdom, men för de som inte är sjuka, finns det bara en väg där de inte kan säga stopp till det de själva håller på med? Lite nyfiken bara till varför det går så långt ibland.

Det är ju inte ovanligt att man matats fet redan som liten med sockerflingor, sockeryoghurt, skräpmat och läsk. Det är väldigt lätt att skylla ifrån sig och säga att "det är ju bara det h*n vill ha" men det argumentet håller inte, för inget barn kommer ur mamman och skriker efter godis och glass. Det gillar man dock när man väl fått testa det.

I övrigt är det en fråga om en normaliseringsprocess i mångt och mycket, det hinner gå ganska långt innan man inser vart man står. Och det gäller även fanatisk kosthållning och besatthet av att träna och äta rätt. Det är inte ett bättre missbruksbeteende bara för att man kan dölja det bakom en hälsosam fasad och framstå som "disciplinerad".

Övervikt är inte sällan ett symptom på annat också, återigen överförbart på alla typer av sjukliga beteenden. Men eftersom övervikten inte kan döljas på samma sätt så är det lättare att peka finger och stigmatisera dom. Den ätstörde Koloiten som inte törs dricka en kopp kaffe utan att först väga den på matvåg kan dölja det beteendet längre tid.

Reaper123
2011-09-14, 10:30
En fråga bara - och jag vill verkligen inte trampa på ömma tår eller vara hatisk eller något. Jag hoppas inte någon hoppar på mig för jag vill verkligen inte mena något illa utan är bara nyfiken.

Hur kommer det sig att många tillåter sig att nå och att skada sig själv genom att bli riktigt överviktig? Detta är inte riktat personligen till TS utan rent generellt. Jag antar att det är någon form av sjukdom, men för de som inte är sjuka, finns det bara en väg där de inte kan säga stopp till det de själva håller på med? Lite nyfiken bara till varför det går så långt ibland.I mitt fall vet jag inte riktigt hur det började mer än att mina på tok för unga föräldrar hade noll koll på kost så blev mycket pizza/utemat (var överviktig redan från typ 10år, om inte tidigare). Men vad som fick det att eskalera?

Må dåligt (av olika orsaker) + äta mat = mår något bättre, ät ännu mer mat -> må ännu bättre

Tillslut brydde jag mig inte över övervikten och lägg till noll disciplin på det, så har man ett koncept som egentligen kunnat spåra ur helt. Nu fick jag ett stopp som tur var och ändrat mitt beteende helt! Var för övrigt extremt få i min närhet som påpekade min övervikt = man kändes sig accepterad som man var!

Tror för övrigt jag skulle kunna jämföra mitt välmående när jag åt som mest med att ta droger, utan att någonsin provat något mer än alkohol och nikotin...

Exdiaq
2011-09-14, 10:51
Om man är överviktig har man generellt sett ganska nedreglerade metabolism. Att tro att man kommer gå ned 60 kg i vikt under en överskådlig framtid genom att träna lite styrketräning och fixa maten är man naiv. Det behövs även att man ökar sin förbränning, då framför allt genom att promenera eller liknande. Det är möjligt att det funkade för dig att enbart styrketräna samt fixa kosten men för de allra flesta överviktiga räcker inte detta.

Ser alldeles för ofta feta människor på gymmet som månad efter månad harvar med sina hantlar i diverse isolationsövningar. Hade de ställt sig på crosstrainern hela gympasset istället kanske det hade hänt något.

Jag har gått ner 18kg på 7 månader enbart genom att fixa maten och styrketräna. Har knappast svält mig, haft en måltid i veckan när äter precis vad jag vill och samtidigt tränat rätt hårt 3-4ggr/vecka där passen är avklarade på 1-1,5h. Samtidigt ökat från 5 reps på 140kg i bänkpress till 6 reps på 160kg. Klarar göra chins nu, bättre stabilitet i benen samt bål o.s.v. Hade jag haft bråttom hade jag säkerligen "dragit" upp tempot lite och gått ner 30kg på samma period utan att det varit allt för ansträngande.

Styrketräna är inte lika med isolationsövningar i cablecross o.s.v., det är ett sätt att fördriva tiden imho.

Tips till TS: Skit i alla tips och sätt igång. Du vet garanterat vilket generell inriktning du måste ta redan nu. Sätt igång.

Ronn
2011-09-14, 10:57
Den ätstörde Koloiten som inte törs dricka en kopp kaffe utan att först väga den på matvåg kan dölja det beteendet längre tid.

Hahaha vilken rolig bild som poppade upp i huvudet, kul formulering.:)

z_bumbi
2011-09-14, 13:03
Tror för övrigt jag skulle kunna jämföra mitt välmående när jag åt som mest med att ta droger, utan att någonsin provat något mer än alkohol och nikotin...

Du är inte ensam om att beskriva det på det sättet och det finns också vissa samband mellan vissa andra missbruk och matmissbruk. En del alkolister visar sig t ex efter rehab ha ett matmissbruk i grunden som också måste behandlas.

Eddie Vedder
2011-09-14, 14:43
En del alkolister visar sig t ex efter rehab ha ett matmissbruk i grunden som också måste behandlas.

Och vice versa har man sett en misstänkt hög förekomst av alkoholmissbruk efter GBP-operation. Det tros ju även kunna ha en fysiologisk förklaring då etanolen kan tas upp annorlunda men just missbruksproblematiken i grunden tros väl vara den primära faktorn om jag förstått det rätt.

Tolkia
2011-09-14, 14:57
För att fortsätta komma med exempel på blandmissbruk så är det inte så ovanligt att bulimi/hetsätningsstörningar kompar ihop med missbruk, eller åtminstone riskbruk av alkohol (här skall man visserligen komma ihåg att ett alkoholbruk som är över gränsen för vad som är riktigt bra är ganska vanligt i den åldersgrupp där bulimi är vanligast, men sambandet finns även om man räknar bort det). Man diskuterar ju s.k. "missbrukspersonligheter" med större benägenhet att fastna i missbruk av lite allt möjligt, men i någon mån handlar det nog om ett inlärt beteende för problemlösning; funktionellt på kort sikt men inte på lång.

Reaper123
2011-09-14, 14:57
Du är inte ensam om att beskriva det på det sättet och det finns också vissa samband mellan vissa andra missbruk och matmissbruk. En del alkolister visar sig t ex efter rehab ha ett matmissbruk i grunden som också måste behandlas.

Och vice versa har man sett en misstänkt hög förekomst av alkoholmissbruk efter GBP-operation. Det tros ju även kunna ha en fysiologisk förklaring då etanolen kan tas upp annorlunda men just missbruksproblematiken i grunden tros väl vara den primära faktorn om jag förstått det rätt.Rätt intressant det här, undrar om det går att dra några paralleller med att jag ökat mitt intag av alkohol dom två senaste åren? Jag dricker definitivt mer än genomsnittet och gjorde det väl egentligen aldrig förut (var dessutom helt nykter fram till för 5 år sen).

Nu tänker jag inte skylla mina alkoholproblem på att jag en gång varit fet och nu är "smal" och då dricker pga det, men ganska intressant hur kroppen funkar när det gäller att belöna sig!

Tolkia
2011-09-14, 14:59
+1 på Eddies inlägg om att en störning inte är bättre än en annan, bara för att man kanske ser snyggare ut med den första än med den andra, eller för att den ena kanske är lättare att dölja än den andra. För personen som lever med det är stört alltid stört.

drickyougurt
2011-09-14, 20:27
Tack för alla bra svar, :bow: såg igår att jag hade gått ner 5 kilo sen jag vägde mig sist det var runt 1½ månad sen tror jag, och det ända jag har gjort är att sluta äta /dricka cola/chips och skit samt försöka komma till gymmet minst 2 ggr/vecka.

Tycker att det är kul att ingen har sett att jag har stavat mitt namn helt fel "drickyougurt" :laugh: .

Men är fortfarande osäker på hur jag skall lägga upp min kost, vilken "diet" är bäst för viktnedgång när man är överviktig eller är det helt individuellt?

RolfR
2011-09-14, 20:36
Joghurt är ju ett sånt ord som man kan stava som man vill.

Tolkia
2011-09-14, 20:43
Men är fortfarande osäker på hur jag skall lägga upp min kost, vilken "diet" är bäst för viktnedgång när man är överviktig eller är det helt individuellt?
Man kan argumentera hur mycket som helst för random favoritdiet; just nu är det väl lite inne att lobba för lite kolhydrater och mycket fett. Det som bestämmer hur bra du lyckas är dock inte i första hand om du har en tillräckligt bra specialdiet, utan hur länge du orkar fortsätta banta. Det ABSOLUT största problemet när man skall försöka gå ned i vikt är att man inte orkar hålla i hela vägen ut. Här blir den bästa dieten den som du kan leva med längst.

När man skall banta så pass mycket som du behöver göra tycker jag att det är onödigt att fundera så mycket på vilken kosthållning som är "optimalast för viktnedgång"; du har så pass mycket att tappa att det där kilot hit eller dit som det skiljer mellan olika metoder är en droppe i havet. Välj en kosthållning som du gillar tillräckligt mycket för att kunna hålla dig till den länge - det brukar betyda att man inte gör så stora ändringar. Äter du mycket snabbmat eller lever på mackor - skaffa en kokbok och lär dig laga mat (det är inte svårt att göra ätbar mat, det står hur man skall göra). Är ditt problem att du är jättehungrig på kvällarna kan det vara idé att försöka sprida matintaget över dagen för att inte hamna i vargahungrigt läge. Om du inte kan låta bli att skåpäta kan det vara bra att inte köpa hem den allra mest skåpätarvänliga mat. Godis, chips, läsk är guldkanten, inte basvaror. Grönsaker är bra skit för att bli mätt på mindre energi än vad man är van. Det här tror jag i och för sig att du redan har koll på. Du kommer att komma långt på att äta ungefär som vanligt men mindre och ta bort de allra sämsta sakerna.

Underskatta vidare inte vardagsmotionen; se Lellans eminenta inlägg. Du kan aldrig träna så intensivt på gymmet att det helt kompenserar för ett i övrigt helt inaktivt liv.

drickyougurt
2011-09-14, 20:50
Just det glömde att nämna att när jag kör crosstrainer så ligger jag i snitt på 140-160 i puls, detta kan väll inte var bra för hjärtat va?

Eddie Vedder
2011-09-14, 20:54
Just det glömde att nämna att när jag kör crosstrainer så ligger jag i snitt på 140-160 i puls, detta kan väll inte var bra för hjärtat va?

Va? Klart att det är bra att höja pulsen med konditionsträning. Varför tror du konditionsträning är så hälsosamt för?

AndreasBastard
2011-09-14, 21:14
Det är ett helt normalt intervall att ligga inom när du konditionstränar. Bara bra för hjärtat.

Tolkia
2011-09-14, 21:20
Det är bra med konditionsträning, och det är bra att belasta hjärtat. Det man skall vara försiktig med, som poppade upp i diskussionen om huruvida du behövde en PT eller inte, är att våldsträna om man är ovan (det du beskriver är inte våldsträning) eller att helt otränad börja med väldigt belastande träning, typ löpning, där det blir en väldigt tung vikt som dunkar ned på knän och fötter i varje steg om man väger så pass mycket som du gör. I takt med att man tränar upp sig kan man utsätta sig för större påfrestningar; precis som när man lär sig andra saker.

Chares
2011-09-14, 23:23
allmänt tips, skaffa *bättre* substitut för de största bovarna. Äter du 4 mackor på kvällen, käka kasseinpudding istället. Är du sugen på en skål med *random innan middag* käka kvarg med smaksättning etc.

Dvs hitta substitut som ligger nära vad det nu är du äter som tvingar dig över balansen :)

pwte
2011-09-15, 10:55
Det viktigaste enligt mig är att man verkligen vill gå ner i vikt, sedan kommer detta med intresse för kost osv på köpet, i alla fall för mig. Det är viktigt att komma ihåg att förändringen inte sker över en natt, eller en månad, utan en betydligt längre tid. Jag har lärt mig väldigt mycket av att läsa runt här kollo, så det rekommenderar jag att du gör.


Blev ganska långt, men om TS vill läsa hur det var för mig att komma igång med träningen och att ändra min livsstil:

Jag blev överviktig i 13-års åldern, blev deprimerad och slutade med fotboll osv och stängde in mig i spelvärlden där jag fick tänka på annat. Under hela tonåren, är 20 nu, så tänkte jag att jag borde gå ner i vikt för det är hälsosammare och man får en snyggare kropp, men jag hade inte den riktiga viljan att gå ner. När jag var 18 redde jag ut mina problem med en psykolog.

För ett år sedan började jag på Universitetet och jag tänkte att nu när jag flyttar hemifrån så ska jag förändra min livsstil också. I december förra året skaffade jag ett gymkort och jag tränade lite sporadiskt några gånger i veckan. i Februari 2011 slutade jag helt, pga jag tappade motivationen när vågen inte rörde sig. Men jag ville fortfarande verkligen gå ner i vikt. Så tog kontakt med en PT på gymmet och det var verkligen det bästa jag gjort, måste ha hittat en av dem som ingår i de 10%. Hon har lärt mig galet mycket om kost, träning, mental hälsa osv.

I april började jag träna med henne och vi gjorde mätningar osv, låg på 182 cm, 104 kg, 23.8% kroppsfett. Tränade 3-4 ggr i veckan. Sen under sommaren tränade jag i princip inget, jag hade tog ett ganska fysiskt arbete. Men jag höll hyffsat strikt på kosten. Det ända "onyttiga" jag åt var nog en kexchoklad och två glassar på hela sommaren.

I augusti kom jag tillbaka till min student stad och jag började träna på gymmet igen, mer taggad än någonsin. den 26:e augusti i år gjorde jag och min PT ytterligare en mätning av kroppen. Då låg jag på 99.8kg och 19.1% kroppsfett. Detta gjorde mig ännu mer taggad på att träna än jag var.

Jag har även fått en så galet mycket bättre självbild, självkänsla, och även självförtroendet börjar bli bättre. Visst finns det dagar när man ser alla andra på gymmet som har kroppen som jag drömmer om och det känns som att man aldrig kommer komma dit. Men det är viktigt att skaka av sig det och tänka på att dem har hållit på betydligt längre än vad jag har. När motivationen är påväg ner och man kanske inte är så jättesugen på att träna och äta rätt. Jag drömmer dagligen om kroppen jag vill ha och säger till mig själv "You don't get what you wish for, you get what you work for". Detta citat har hjälpt mig både med träningen och studierna.

Lycka till TS, kämpa på! :)

PS: Allt jag har skrivit är mina egna observationer osv. DS.

rutiga
2011-09-18, 01:28
Någon har säkert nämt det tidigare men se till att få din sömn. Om man sover förlite kan man få ett förfärligt sötsug dessutom blir det jobbigare att orka träna när man är trött. Så sov minst sex timmar varje natt.

Illustrerade mannen
2011-09-18, 08:20
Min variant av kosthållning som kräver en del viljestyrka, åtminstone i början, fungerar utmärkt, för mig och för ett antal vänner och bekanta - även om de flesta endast orkat någon månad...
Jag äter endast en gång om dagen, typ "middag" och då äter jag så det räcker för ett arbetslag skogshuggare, men jag äter/dricker nästan inga kolhydrater.
ALDRIG bröd, kakor, godis, ris, pasta, läsk, bullar eller liknande. Massor av kött, fisk, fågel, ägg, fett och grönsaker. De kolhydrater jag äter kommer från grönsakerna - tomat, avocado, kål, broccoli och liknande.
Under dagen äter jag ingenting alls, förutom multivitaminer på morgonen. I övrigt massor av vatten och kaffe -bara.
Någon gång ibland, kanske var fjortonde dag, äter jag lite annat - kanske en chokladbit eller att jag "snor" några godisbitar av barnen en lördag.
Det fungerar utmärkt för mig - jag har ätit så här i ca 5 år och jag har aldrig mått bättre! Samma form som när jag var 22 år - är 43 idag. Tränar ca 4 pass per vecka, ökar så jag är nöjd...
Men som sagt - ett visst mått av viljestyrka krävs...

Ronn
2011-09-18, 08:32
Usch vilken hemsk bild du målar upp, kul att det funkar för dig men låter helt olidligt.

begt
2011-09-18, 08:32
Har man många kilos övervikt är det nog inte helt optimalt att bara köra styrka. Det finns så mycket fett att ta av att konditionsträning borde ges företräde, då ökar man sin förmåga att förbränna fett. Går ned fortare och orkar träna mer helt enkelt, allmänhälsan blir förstås mycket bättre.

Sen med tiden är det bra att öka mängden styrketräning.

Ronn
2011-09-18, 08:47
Har man många kilos övervikt är det nog inte helt optimalt att bara köra styrka. Det finns så mycket fett att ta av att konditionsträning borde ges företräde, då ökar man sin förmåga att förbränna fett. Går ned fortare och orkar träna mer helt enkelt, allmänhälsan blir förstås mycket bättre.

Sen med tiden är det bra att öka mängden styrketräning.

Håller inte med dig, man ökar inte den basala förbränningen bara för att man konditionstränar det är samma kalorilagar som gäller, det kan rentav vara skit för motiviationen att jämt och ständigt tvinga sig ut för att motionera så tidigt i viktnedgången och så ger man upp allting istället. Ska man motionera med kraftig övervikt ska man nog göra det mycket måttligt alternativt om man har någon aktivitet som man verkligen gillar och har roligt att utföra.

Det är absolut inget krav att styrketräna när man går ner men man har väldigt mycket att vinna på det, tyvär så har man också svårt att se varför när allt man vill är att bli smal. Men ser man längre fram dvs hur ska jag se ut när jag är smal så spar man mycket tid och frustration genom att sätta igång med styrketräningen direkt istället för att vänta med det, många går ner en väldans massa och inser att dom fortfarande inte är nöjda för att dom istället blivit smalfeta, ser helt OK ut med kläder på men man vågar ändå inte gå på stranden. Tyvär är det svårt att ha denna insikt innan man nått dit det är därför alla med facit i hand rekommenderar detta så starkt.

Oavsett så är motivationen A och O för att det ska funka i längden så känns det bra är det bara fortsätta med tillvägagångsättet man valt men man ska inte tvinga sig till en massa saker som känns som en pina.

Lychgate
2011-09-18, 09:40
Har man många kilos övervikt är det nog inte helt optimalt att bara köra styrka. Det finns så mycket fett att ta av att konditionsträning borde ges företräde, då ökar man sin förmåga att förbränna fett. Går ned fortare och orkar träna mer helt enkelt, allmänhälsan blir förstås mycket bättre.

Sen med tiden är det bra att öka mängden styrketräning.

Gör tvärtom så blir det ett bättre resultat. Styrketräning alltid först och sen öka konditionsträningen om det behövs. Har man värdelös kondition så räcker det med ett bra tempo under styrketräningen för att belasta hjärtat.

Förövrigt kör jag som Illustrerade mannen, ett mål mat om dagen. Fungerar utmärkt när man väl vant sig.

Sniggel
2011-09-22, 12:48
Tidigt i tråden diskuterades det i princip vad som var viktigast, styrketräning eller konditionsträning?
Jag tycker att det på kolo ofta råder ett "optimalt tänk" och att man därför eftersträvar vad som är bäst i teorin. Men det ska funka i praktiken.
En kost med lågt kaloriinnehåll och högt proteinintag samt enbart styrketräning må vara optimalt i slutändan om man vill tappa så mycket fett som möjligt och så lite muskler som möjligt på en viss mängd tappade kroppskilon.
Men det huvudsakliga här är att tappa vikt, och det blir för de flesta enklare om man då kör konditionsträning då det som Alkro säger "ger marginal". Jag tycker dock att man bör köra styrketräning också av de argument som lychgate pratat om. Däremot tror jag inte det här med hungerreglering är lika för alla. Vissa blir hungriga av att konditionsträna ja, men vissa tappar aptiten (jag i det senare exemplet). Vissa blir hungriga av styrketräning (jag t ex) medans andra tappar aptiten.
Oavsett så förbrukar konditionsträning mer kalorier än styrketräning men styrketräning har en muskelbevarande effekt som är väldigt viktigt för det långsiktiga resultatet. Så att köra båda i kombination med en kostplan man trivs med, är en god idé.

Cujo
2011-09-22, 17:32
En kost med lågt kaloriinnehåll och högt proteinintag samt enbart styrketräning må vara optimalt i slutändan om man vill tappa så mycket fett som möjligt och så lite muskler som möjligt på en viss mängd tappade kroppskilon.
Men det huvudsakliga här är att tappa vikt,
Varför är det huvudsakliga att tappa vikt? Alla vill väl se snygg ut naken?

När man väger 140kg (med hög andel fett) kommer man gå ner i bra fart oavsett vad man pysslar med sålänge man sköter kosten.

Sniggel
2011-09-23, 12:25
Varför är det huvudsakliga att tappa vikt? Alla vill väl se snygg ut naken?

När man väger 140kg (med hög andel fett) kommer man gå ner i bra fart oavsett vad man pysslar med sålänge man sköter kosten.

Men kan man garantera att man sköter kosten så bra att det räcker med t ex 3 styrkepass i veckan för att gå ner i vikt?
Kör man även konditionsträning så ökar man kaloriförbrukningen och det blir mycket lättare att hamna på kaloriminus, även om man fuskar något med kosten. Och 99% lär fuska med kosten i varierande grad så därför är det smart att både satsa på att öka kalori ut, samt minska kalori in. Det ger "marginalen" som avsevärt ökar chansen att man lyckas med viktnedgången.
Det är otroligt många som misslyckas med att gå ner i vikt (eller åtminstone behålla) så det är därför jag tycker att det är prio ett att tappa vikt.

Skillnaden i resultat mellan att:
1. Styrketräna och enbart reglera kosten
2. Styrketräna, konditionsträna och kostreglering
... vid samma kaloriunderskott är förmodligen inte speciellt stor så varför undvika konditionsträning som ger så många fördelar kontra nackdelen att slutresultatet inte blir 100% opti?

Springer
2011-09-23, 17:11
Tack för alla bra svar, :bow: såg igår att jag hade gått ner 5 kilo sen jag vägde mig sist det var runt 1½ månad sen tror jag, och det ända jag har gjort är att sluta äta /dricka cola/chips och skit samt försöka komma till gymmet minst 2 ggr/vecka.

Tycker att det är kul att ingen har sett att jag har stavat mitt namn helt fel "drickyougurt" :laugh: .

Men är fortfarande osäker på hur jag skall lägga upp min kost, vilken "diet" är bäst för viktnedgång när man är överviktig eller är det helt individuellt?

Du har svaret mitt framför näsan på dig! :-) Du har gått ner ca 1 kg i veckan på att skippa godis och skit, och tränat två ggr i veckan. Kör så året ut, så vart det 10 kg till. Kanske börja med lite kondition eller köra en tredje gång i veckan på gymmet. Se bara till du inte kompenserar godisborttaget med hämtpizza varje dag.