handdator

Visa fullständig version : Fråga om SL


Antz
2011-09-12, 16:24
Tjoo!

Har styrketränat ett halvår nu där träningen har varit baserad på basövningar.

Nu vill jag börja träna efter ett prövat upplägg. Har hört talas om Madcow och SL 5x5. De programmen jag har hittat är Bill Starr Intermediate och Bill Starr Advance.

Nu till mina frågor.

Är det något av dessa program som ni rekommenderar om man vill bygga upp en bra styrka och samtidigt lägga på sig en bra volym eller har ni något annat träningsupplägg att rekommendera?

Vad jag har hört så är det lågrep för styrka och högrep för volym men det är kanske en myt eller bara individuellt?

Är Madcow = ett av Bill Starrs schema?

Om vi säger att man fullföljer Intermediate, är det Advance man ska ge sig på efter eller kanske en split?

Kommer inte på fler frågor nu men det kan dyka upp senare.

Om det behövs så kommer det lite info här:
Ålder: 16 år
Längd: 180 cm
Vikt: 67 kg
Bänkpress: 70 kg
Marklyft: 100 kg
Knäböj: 90 kg
Lutande hantelpress: 28 kg (per hantel)
Stångrodd: 70 kg
Mål: Bli stark och bygga volym!

Kan ha hänt att jag har postat i fel tråd (skulle kanske ha varit i SL-tråden).

MVH
Antz

z_bumbi
2011-09-12, 16:30
Starrs är tidigare program som Madcow bygger sina versioner på. Vilket man sedan väljer spelar mindre roll bara man inser att grunden är att man bygger upp en arbetskapacitet genom att höja vikten i mindre steg.
När man bör byta schema är när det inte längre ger något alternativt när man tröttnar. Det är alltså sällan frågan om att gå igenom en höjningscykel/omgång och sedan byta och de flesta kör nog minst en till för att få ut mest av programmet. En del kör det under betydligt längre tid men laborerar då med att göra förändringar längs vägen vilket man första gången man kör inte behöver göra eller kanske inte ens bör göra.

Philosophic
2011-09-12, 16:50
Jag skulle/har valt 5x5. Varför? Jo för att det är ett enkelt schema med basövningar som jag tycker om. Sedan gillar jag idén med progressiv träning, dvs att du höjer 2,5kg varje pass.

Om du känner att 5x5 saknar någon övning så kan du ju lägga till övningen förutsatt att du orkar med det. Jag lägger t ex in bicepscurls på mark-dagen för att jag tycker att det är kul att träna biceps och att jag har energi över till det.

Om du vill träna enligt 5x5, börja inte med för lätta vikter och inte för tunga heller. Jag börjar med cirka 50% för att sedan öka från det. Om det känns alldeles för lätt så kan du ju höja med 5kg nästa pass och utnyttja tiden till att öva på teknik innan de tunga vikterna kommer.

Det är viktigt att du lyssnar på din kropp! Om det står i schemat att du ska dra 100kg mark men du känner att du har ont eller är trött i ryggen, avstå då från att dra och vila alt. sänk vikterna. En skada kan dra ner din träning och därmed din utveckling MER än val av schema gör.

Mvh
Philosophic //Nybörjare

Antz
2011-09-12, 17:08
Så då är det bara att köra på Intermediate under nio veckor och utvärdera därefter?

Philosophic
2011-09-12, 20:35
Så då är det bara att köra på Intermediate under nio veckor och utvärdera därefter?

Jag har inte läst mycket om Bill Starrs träningsupplägg men det liknar Mehdis 5x5 vilket är ett bra program.

5x5 skulle jag valt om jag var du.

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

z_bumbi
2011-09-12, 20:56
Så då är det bara att köra på Intermediate under nio veckor och utvärdera därefter?

Det låter som en bra plan.

Philosophic: 5x5 är ju bara antal set och reps och inget specifikt träningsprogram.

Antz
2011-09-13, 08:32
Aight, tack så mycket för svar! :)