handdator

Visa fullständig version : köpa TV


asdzxc
2011-09-12, 15:00
Hej!

Jag behöver en ny TV, men är väldigt obevandrad i teknikdjungeln.
Tänker mig att jag vill ha mellan 46 och 50 tum. Budgeten är runt 8k plus/minus nån tusing.

Användningsområdet är obv tv-tittande :D Nån HD-film via datorn liksom, sport på tv. Spelar inget tv-spel direkt, har inga HD-kanaler för tillfället. Vill dock (givetvis) ha så bra bild som möjligt.

Vad bör man satsa på? LCD/plasma/LED?
LED verkar ju fräckt, men är väl inget pockande behov pga av platsbrist direkt(inget kommer väggmonteras eller så). 3D är uteslutet.

Vad för siffror är relevanta?
Vilka recensioner är pålitliga?
Konkreta tips för köp?
Annat att tänka på vid Tv-köp?

Gissar att en och annan tv-tråd finns, men gissar också att det blir utdaterade fort nog att motivera en ny tråd

Beelz
2011-09-12, 15:50
Jag kan inget om dessa bildburkar, men jag skulle iaf titta efter minst 100hz och lcd/LED och hd-ready, usbingång som klarar dom flesta formaten osv

Morrris
2011-09-12, 15:52
Jag kan inget om dessa bildburkar, men jag skulle iaf titta efter minst 100hz och lcd/LED och hd-ready, usbingång som klarar dom flesta formaten osv

Ska han ha plattv?

Snobbe
2011-09-12, 15:53
Hej!

Jag behöver en ny TV, men är väldigt obevandrad i teknikdjungeln.
Tänker mig att jag vill ha mellan 46 och 50 tum. Budgeten är runt 8k plus/minus nån tusing.

Användningsområdet är obv tv-tittande :D Nån HD-film via datorn liksom, sport på tv. Spelar inget tv-spel direkt, har inga HD-kanaler för tillfället. Vill dock (givetvis) ha så bra bild som möjligt.

Vad bör man satsa på? LCD/plasma/LED?
LED verkar ju fräckt, men är väl inget pockande behov pga av platsbrist direkt(inget kommer väggmonteras eller så). 3D är uteslutet.

Vad för siffror är relevanta?
Vilka recensioner är pålitliga?
Konkreta tips för köp?
Annat att tänka på vid Tv-köp?

Gissar att en och annan tv-tråd finns, men gissar också att det blir utdaterade fort nog att motivera en ny tråd

Bästa du kan göra är att åka och titta, jag skulle däremot rekommendera att du kollar in en http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/plasma-tv/panasonic_tx-p50g30y_plasma-tv.htm

Ska själv köpa en sån dom har galet bra bild och det är väldigt många som rekommenderar dom i den prisklassen du kollar. Just nu känns det som att plasma ligger steget före runt 10k klassen vad jag kan se iaf. LED får du inte omd u inte lägger ut över 25k.

Scratch89
2011-09-12, 17:38
Hej!

Jag behöver en ny TV, men är väldigt obevandrad i teknikdjungeln.
Tänker mig att jag vill ha mellan 46 och 50 tum. Budgeten är runt 8k plus/minus nån tusing.

Användningsområdet är obv tv-tittande :D Nån HD-film via datorn liksom, sport på tv. Spelar inget tv-spel direkt, har inga HD-kanaler för tillfället. Vill dock (givetvis) ha så bra bild som möjligt.

Vad bör man satsa på? LCD/plasma/LED?
LED verkar ju fräckt, men är väl inget pockande behov pga av platsbrist direkt(inget kommer väggmonteras eller så). 3D är uteslutet.

Vad för siffror är relevanta?
Vilka recensioner är pålitliga?
Konkreta tips för köp?
Annat att tänka på vid Tv-köp?

Gissar att en och annan tv-tråd finns, men gissar också att det blir utdaterade fort nog att motivera en ny tråd

Sony 46" LCD-TV KDL46EX710AEP

Frantic
2011-09-12, 17:57
Bästa du kan göra är att åka och titta, jag skulle däremot rekommendera att du kollar in en http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/plasma-tv/panasonic_tx-p50g30y_plasma-tv.htm


Det beror lite på vart man tittar. Åker man till Elgiganten/Mediamarkt osv ska man vara lite försiktig med det där. TV-inställningarna är ofta tweakade med dynamisk kontrast för att ge så klara och starka färger som möjligt. Dessutom lämpar sig inte miljön med starka lysrör i nämna butiker särskilt bra för TV-tittande.

Ditt tips om Panasonics G30 är däremot topp!

VoDaresVins
2011-09-12, 17:57
Köpte för några veckor sen en Samsung UE46D5707 för 940€. Blev en miss först i affären så fick hem en motsvarande LCD. Den var ca 8cm tjock så lämna tillbaka den. Den här LED:en jag har nu är ca 3cm, så som jag ville ha tv:n eftersom den hänger på väggen.

VoDaresVins
2011-09-12, 18:02
Måste tillägga en grej. Höll själv span efter apparater med USB-rec men gick gick tyvärr över min budget. Hade jag gått ner till 40 tum hade jag fått det, men ville ha en 46a. Med USB-rec skulle man få pause tv och schemalagda inspelningar. Kollar nästan inte på nåt tv program "live" mera, orkar inte med reklampauserna.

asdzxc
2011-09-12, 18:08
Tack för era svar hittills!

Jag ska naturligtvis åka till butik och höra mig för, men vet inte om jag vågar lita på försäljarsnacket för mycket. Det ligger ju i deras natur att vilja se mig bära iväg en burk från just deras butik. Därför jag hör mig här först.

Säg att jag tänker lägga 8k eller 9k, eller tom 10k som panasonicen ovan, vad kommer skilja dessa åt på ett väsentligt sätt? Om vi ponerar att de håller samma tum. En massa mumbojumbo som de som bara har det senaste behöver intresserar mig inte, men är däremot intresserad av hur jag som standard-tv-brukare kan få en så bra produkt som möjligt :)

I ovan nämnda prisklass, finns det märken/butiker man ska undvika och vice versa, vissa som är erkänt bra i just denna prisrange.

Kom gärna med fler förslag, tittar upp allt som är seriöst föreslaget.

VoDaresVins
2011-09-12, 18:13
En sak försäljarna säkert kommer erbjuda är tv med öppen internet. Själv såg jag inget som helst behov av det eftersom laptopen har hdmi. Vill jag se nåt på datorn genom tv kör jag hellre via laptopen. Skulle inte orka sitta och pilla fram web sidor eller adresser genom 50 knapptryckningar på fjärrkontrollens knappar.

asdzxc
2011-09-12, 18:38
Om man tittar på den här:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-50-tum-och-storre/lg-50pk950n/128566.3115/

Vad är det "dåliga" med denna? 50 tum, LED. Vet liksom inte riktigt hur jag ska sovra, varje produkts beskrivning får dem ju att låta suveräna...

Frantic
2011-09-12, 18:48
Om man tittar på den här:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-50-tum-och-storre/lg-50pk950n/128566.3115/

Vad är det "dåliga" med denna? 50 tum, LED. Vet liksom inte riktigt hur jag ska sovra, varje produkts beskrivning får dem ju att låta suveräna...

Det är inget dåligt med den. Det är inte LED däremot ;)

Jag, plus två av mina bästa vänner samt ett flertal på kolo, har 50PK350N. Alltså "lillebror" till den där. Så vitt jag vet är alla väldigt nöjda och jag kan klart rekommendera den. Du kommer älska den.

Frantic
2011-09-12, 18:51
En annan vän köpte den här - http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-50-tum-och-storre/lg-50pv350n/150027.3115/

Det är en nyare modell än PK-serien och även han var hur nöjd som helst.

asdzxc
2011-09-12, 19:17
Det är inget dåligt med den. Det är inte LED däremot ;)

Jag, plus två av mina bästa vänner samt ett flertal på kolo, har 50PK350N. Alltså "lillebror" till den där. Så vitt jag vet är alla väldigt nöjda och jag kan klart rekommendera den. Du kommer älska den.

Oj, det har du helt rätt i! Läsa innantill alltså...men den här då: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-46---47-tum/philips-46pfl6606hpta01/158734.3114/#

var ju nån som sa att man får ge 25k får en LED. Bara bs? Vad är sämre på "billiga" LEDs?

Frantic
2011-09-12, 19:28
Oj, det har du helt rätt i! Läsa innantill alltså...men den här då: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-46---47-tum/philips-46pfl6606hpta01/158734.3114/#

var ju nån som sa att man får ge 25k får en LED. Bara bs? Vad är sämre på "billiga" LEDs?

Tekniken är inte fulländad på de "billiga" LED'sen. Det är dessutom inte en LED-TV utan en LCD som är belyst med LED-teknik. Långt från samma sak.

Köp du någon av de plasmorna som vi pratat om och du kommer vara nöjd..


Tänk bara på att eftersom du inte har HD-kanaler så kommer bilden inte bli perfekt när du tittat på vanliga TV-kanaler. Kikar du på blue-ray är det en annan sak

Dreas
2011-09-12, 19:40
Jag kan väl lista lite saker att tänka på:

LED i de flesta fall ger en strömsnålare och smalare tv-apparat. Det är också alla fördelar man kan tillskriva tekniken rakt över. Bättre konstrast? Nee, varierar. Bättre svärta? Njee, varierar.

100hz-funktion, skräp som ska slås av. Speciellt om man lirar, då ska alla "bildförbättrings"grejor slås av då det ökar input laget i de flesta fall, eller möjligen alla.

Kolla på tv-apparater i butik? Sure, om du lyckas kalibrera alla tv-apparater hyffsat och faktiskt vet vad bra färger är. Överdrivna och starka färger är inte samma sak som bra färger.

Jag personligen gillar Digitalversus för att kolla recensioner av tv-apparater. Proffsrecensioner framför användaromdömen.

asdzxc
2011-09-12, 19:42
Tekniken är inte fulländad på de "billiga" LED'sen. Det är dessutom inte en LED-TV utan en LCD som är belyst med LED-teknik. Långt från samma sak.

Köp du någon av de plasmorna som vi pratat om och du kommer vara nöjd..


Tänk bara på att eftersom du inte har HD-kanaler så kommer bilden inte bli perfekt när du tittat på vanliga TV-kanaler. Kikar du på blue-ray är det en annan sak

Ok, tack. Det får nog bli en plasma. Min dator pallar att köra 720, men inte 1080. Men 720 ger väl bra kvalité på en 50 tummare?
Ingen risk att tvn är för stor liksom?

Frantic
2011-09-12, 19:46
Men 720 ger väl bra kvalité på en 50 tummare?


Absolut :)


Ingen risk att tvn är för stor liksom?

Efter en vecka kommer du tycka att den är för liten. ;)

PixelMiner
2011-09-12, 19:56
Värt att veta om LED:

LED-TV, eller som det egentligen är, LCD bakgrundsbelyst med zoner av LED. Att jämföra med "vanliga" LCD som belyses bakifrån med ett lysrör.

Det är väldigt stor kvalitetsskillnad på olika LED-TV. Oftast beror detta på hur många aktiva LED zoner som används för att lysa upp skärmen. Att ha få zoner ger en billigare TV att tillverka, men sämre bildkvalitet. De billigaste LED-TV apparaterna ger ofta sämre bild än de bästa "vanliga" LCD skärmarna. Så prioriterar man bra bild före en riktigt tunn TV, så är ofta "vanlig" LCD mer prisvärd.

Dreas
2011-09-12, 19:59
Värt att veta om LED:

LED-TV, eller som det egentligen är, LCD bakgrundsbelyst med zoner av LED. Att jämföra med "vanliga" LCD som belyses bakifrån med ett lysrör.

Det är väldigt stor kvalitetsskillnad på olika LED-TV. Oftast beror detta på hur många aktiva LED zoner som används för att lysa upp skärmen. Att ha få zoner ger en billigare TV att tillverka, men sämre bildkvalitet. De billigaste LED-TV apparaterna ger ofta sämre bild än de bästa "vanliga" LCD skärmarna. Så prioriterar man bra bild före en riktigt tunn TV, så är ofta "vanlig" LCD mer prisvärd.Även Plasmor idag kan bli rätt så smala. 3-5cm är inte speciellt tjockt.

Larsson85
2011-09-12, 20:58
Jag har kollat runt lite på tv-apparater i någon månad nu. Jag trodde att det var en ständig nedåt-trend på priserna, men det har till och med gått upp under tiden jag har kollat.

Hur är läget just nu, står vi inför något nytt som kommer att påverka priserna, eller är det ett bra läge att slå till nu?

Pelle2
2011-09-12, 22:42
Är du filmnörd så vill du ha en tv som klarar 24p (23.976) bra och därför är alla 100/200hz super 600hz tekniker onödiga fusktekniker... typ, för film iaf!
Eller en tv som klarar bra pulldown typ 48hz osv..

High1ander
2011-09-13, 02:40
Läs recensioner. Att åka till media markt eller elgiganten och titta är som att gå på klubb en fredag för att kolla hur tjejer ser ut utan smink.

Snobbe
2011-09-13, 06:22
Det beror lite på vart man tittar. Åker man till Elgiganten/Mediamarkt osv ska man vara lite försiktig med det där. TV-inställningarna är ofta tweakade med dynamisk kontrast för att ge så klara och starka färger som möjligt. Dessutom lämpar sig inte miljön med starka lysrör i nämna butiker särskilt bra för TV-tittande.

Ditt tips om Panasonics G30 är däremot topp!

Att köpa en TV osedd är imo rätt dumt, visst har dom massa skitinställningar men det finns ju faktiskt kontroller oftast så du kan ändra lite om du vill.

Jag hade hellre åkt till mediamarkt än att bara köpt en direkt från en webshop för då har du ju ingen aning hur det ser ut :)

asdzxc
2011-09-14, 00:58
God kväll!

Funderar stakrt på att slå till på panasonicen. Någon som invänder på det?

Sen undrar jag, om priset är lika, om man bör undvika eller stödja nån speciell e-butik. Snabba leveranser, god kommunikation etc?

Och bör man köpa en separat försäkring till? Eller går det mesta på garanti/hemförsäkring?

High1ander
2011-09-14, 05:18
Att köpa en TV osedd är imo rätt dumt, visst har dom massa skitinställningar men det finns ju faktiskt kontroller oftast så du kan ändra lite om du vill.

Jag hade hellre åkt till mediamarkt än att bara köpt en direkt från en webshop för då har du ju ingen aning hur det ser ut :)

Enda värdefulla man ser är hur TV ser ut fysiskt sett, storlek och så. Allt annat är skitsamma, därför är just recensioner bra där folk antagligen testar TV:en för olika saker med korrekta inställningar.

Går man till mediamarkt så kanske man tror att 6000kr TV är bättre än en för 20 000kr då den dyrare har helt fel inställningar, etc...

Är ganska missvisande med TVs som kör 600hz och andra som ligger på 100...

Som sagt, läs en recension som tar upp vad du tänker använda TVn till...

Dreas
2011-09-14, 05:27
Att köpa en TV osedd är imo rätt dumt, visst har dom massa skitinställningar men det finns ju faktiskt kontroller oftast så du kan ändra lite om du vill.

Jag hade hellre åkt till mediamarkt än att bara köpt en direkt från en webshop för då har du ju ingen aning hur det ser ut :)Det är din åsikt. Varför? Vet du hur bra färger ser ut? Eller går du på ditt tycke och smak i butik med dålig ljussättning och 32 olika tv-apparater, den ena med sämre färger än den andra?

Folk har i regel ingen aning om vad bra färger är, speciellt inte i butik där förhållandena är minst sagt undermåliga för en bra jämförelse.

bear.flowertwig
2011-09-14, 08:46
Det är inget dåligt med den. Det är inte LED däremot ;)

Jag, plus två av mina bästa vänner samt ett flertal på kolo, har 50PK350N. Alltså "lillebror" till den där. Så vitt jag vet är alla väldigt nöjda och jag kan klart rekommendera den. Du kommer älska den.

Jag är en av dom. Kan varmt rekommendera den LG:n.

Snobbe
2011-09-14, 08:48
Enda värdefulla man ser är hur TV ser ut fysiskt sett, storlek och så. Allt annat är skitsamma, därför är just recensioner bra där folk antagligen testar TV:en för olika saker med korrekta inställningar.

Går man till mediamarkt så kanske man tror att 6000kr TV är bättre än en för 20 000kr då den dyrare har helt fel inställningar, etc...

Är ganska missvisande med TVs som kör 600hz och andra som ligger på 100...

Som sagt, läs en recension som tar upp vad du tänker använda TVn till...

Jag säger inte att man endast ska åka till mediamarkt o kolla in en TV och köpa den. Jag har läst på otroligt mycket recenssioner osv om G30 som jag tänker köpa. Men jag skulle ändå aldrig köpa den osedd. Åker man till ett ställe som har lite bättre koll som t.ex. referenceaudio i sthlm så får man otroligt bra hjälp där också. Självklart så ska man inte bara titta med default inställningar o vara nöjd.

Iaf jag skulle verkligen rekommendera en G30 dom går på typ 10000 (om du ska ha en 50") och dom e sjukt bra imo. Hade man haft råd så hade man väl gått på en VT30 lr något men dom kostar ju också därefter^^

High1ander
2011-09-14, 09:23
Jag säger inte att man endast ska åka till mediamarkt o kolla in en TV och köpa den. Jag har läst på otroligt mycket recenssioner osv om G30 som jag tänker köpa. Men jag skulle ändå aldrig köpa den osedd. Åker man till ett ställe som har lite bättre koll som t.ex. referenceaudio i sthlm så får man otroligt bra hjälp där också. Självklart så ska man inte bara titta med default inställningar o vara nöjd.

Iaf jag skulle verkligen rekommendera en G30 dom går på typ 10000 (om du ska ha en 50") och dom e sjukt bra imo. Hade man haft råd så hade man väl gått på en VT30 lr något men dom kostar ju också därefter^^

Som sagt, att gå i en affär o kolla på en vara är bara bra för att se fysiska storleken och sånt.

Jag håller på med film, får kalibrera monitorer hela tiden, och ändå så kan jag knappast allt om TV-skärmar eller datorskärmar, men jag kan fan garanterat mer än Joe Schmoe på valfri affär. Går man in i en sådan affär så är allting jättebra, och allt används av proffs, etc... Ska man vara bättre än grannen så måste man självklart ha den nya TV:en, med x-tr3m-deluxe-bright-eye-correction-du-blir-lurad för ökad biokänsla eller vad fan de nu ska ha. Det är bara hype och skit de säljer, och som köpare så har du knappast någon chans att titta vad fan allt betyder. T.ex. på datorskärmar så fanns det crystalbrite, bright view, etc. alla tillverkare hade olika namn för samma sak, glossy skärm. Så då står man där sen och undrar, "men denna TV:en har ju inte crystalbrite, då är ju samsungen bättre!1!11"

Kolla upp ett ställe där man gör recensioner för din sorts ändamål och se vad som sägs. Jag t.ex. har inte samma krav för en frukost-TV som en jag vill sitta och färgkorrigera filmer på...

Poängen är att i en affär så får du inte ärlighet, du får ingen info vad "opartiska människor" tycker, du får ingen egentlig info om hur väl TV:en fungerar, om ditt sovrum inte råkar vara belyst med flourecent ljus, etc...