handdator

Visa fullständig version : Fredrik Paulún på BODY Radio


Andreas Guiance
2011-09-12, 11:43
http://www.body.se/artiklar/radio/20110912/kostguru-pa-body-radio

Måste säga att man märker att han gjort det förr – han svarar på helt oförberedda frågor som det vore självklarheter:) Jag håller inte med honom om allt han säger, men är klart impad.

mikaelj
2011-09-12, 12:44
Hah, det var otippat! *hämtar*

Leifallan
2011-09-12, 13:03
Mycket bra! Alltid kul att lyssna på honom. Ett riktigt proffs.

http://www.body.se/artiklar/radio/20110912/kostguru-pa-body-radio
Jag håller inte med honom om allt han säger, men är klart impad.

Nåt särskilt han sa du inte håller med honom om?

Andreas Guiance
2011-09-12, 13:23
Mycket bra! Alltid kul att lyssna på honom. Ett riktigt proffs.

Nåt särskilt han sa du inte håller med honom om?

Han känns verkligen proffsig ja:)

Hmm mitt minne är som vanligt uselt, men har för mig att det var något om att man bör chocka kroppen med olika proteinintag...plus lite kring hans åsikter om IF. Inte för att jag sitter inne med något slags jävla facit, men ja:D

bear.flowertwig
2011-09-12, 13:36
Vad kul. Hade tänkt starta en hyllningstråd till er eminenta podcast men då säger jag det nu - den är grym!

Håller på att tugga mig igenom alla gamla avsnitt och det är mycket som är riktigt bra. Johnny Grape är nog favoriten hittills :D Snubben på Kalori är nog det svajjigaste jag hört. Mkt hemsnickrade teorier där, fast det kan ju vara underhållande det med ;)

hurril
2011-09-12, 13:39
Oj! Den ska jag lyssna på!

Bailah
2011-09-12, 13:55
Riktigt bra!

Andreas Guiance
2011-09-12, 14:11
Vad kul. Hade tänkt starta en hyllningstråd till er eminenta podcast men då säger jag det nu - den är grym!

Håller på att tugga mig igenom alla gamla avsnitt och det är mycket som är riktigt bra. Johnny Grape är nog favoriten hittills :D Snubben på Kalori är nog det svajjigaste jag hört. Mkt hemsnickrade teorier där, fast det kan ju vara underhållande det med ;)

Haha du får gärna starta hur många hyllningstrådar du vill:D Stort tack för de snälla orden!

Håller med dig om Grape – den är klart på min personliga topp-3. Han är hur skön som helst, och storiesarna om Gille är briljanta:)

Oj! Den ska jag lyssna på!

Do it!

Riktigt bra!

Tack så mycket:)

bear.flowertwig
2011-09-12, 14:19
Haha du får gärna starta hur många hyllningstrådar du vill:D Stort tack för de snälla orden!

Håller med dig om Grape – den är klart på min personliga topp-3. Han är hur skön som helst, och storiesarna om Gille är briljanta:)


Attachéväska med posebrallor och brunkräm är genialiskt!

Andreas Guiance
2011-09-12, 14:25
Attachéväska med posebrallor och brunkräm är genialiskt!

Hahaha så sjukt bra ja:D

Leifallan
2011-09-14, 14:47
Hmm mitt minne är som vanligt uselt, men har för mig att det var något om att man bör chocka kroppen med olika proteinintag...plus lite kring hans åsikter om IF. Inte för att jag sitter inne med något slags jävla facit, men ja:D

Exakt det jag också reagerade på. Det där med proteinpulsering är väl snarare en myt? Det var intressant att höra hans åsikter om IF.

Andreas Guiance
2011-09-14, 16:19
Exakt det jag också reagerade på. Det där med proteinpulsering är väl snarare en myt? Det var intressant att höra hans åsikter om IF.

Jag har iaf inte sett något stöd för det. Vet inte om någon annan är av en annan åsikt?:)

hurril
2011-09-15, 09:44
Vad säger de duktiga och/ eller intresserade om det som Paulún påstår? MikaelJ? Wallengren? Vedder? (Någon annan?)

mikaelj
2011-09-15, 10:21
Vad säger de duktiga och/ eller intresserade om det som Paulún påstår? MikaelJ? Wallengren? Vedder? (Någon annan?)

Två motfrågor:

1. Jag undrar ur vilken hatt han drog att man "förvisso får lågt fasteblodsocker, men det kompenseras av att man får höga fasteinsulinnivåer". Det låter totalt orimligt.

2. Långkedjade fetter ger insulinresistens och är elaka. Jasså?

Vad som händer, som han kanske menade, är att man får fysiologisk insulinresistens, just för att spara glukos till huvudet, men det innebär inte att insulinnivåerna är förhöjda - vad jag förstått brukar det snarare vara tvärtom på de som äter lågkolhydratkost.

Men (från http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2009/09/physiological-insulin-resistance-and.html)

I like palmitic acid. It causes insulin resistance. Thank goodness.

I'm going to discuss a thought drug. I'm going to call it Palmitofake, and it can be developed by Pfizer, no, Fort Dodge. I particularly dislike FD for anaesthesia related reasons.

So what does Palmitofake do? BTW, if you didn't need any other hint you can tell this drug is going to bomb as there is neither an x, y or z in its name. Trust FD to screw up (in my mind).

Palmitofake is a fluoride substituted analogue of palmitic acid which irreversibly binds to the acyl-CoA interaction site of JNK1 and so inhibits the pathway by which palmitic acid keeps GLUT4 transporters off of the cell surface membrane, whole body-wide.

The logic to this is that the lipotoxin, palmitic acid (nature's second biggest mistake, the biggest was obviously cholesterol) can no longer keep glucose out of cells and metabolism can run, unimpaired by fat, for ever on glucose. Woo hoo bring on the glucose.

This concept is so obviously safe and utterly in keeping with modern thoughts on type 2 diabetes that no safety testing is deemed necessary and it can be sold direct to the public via placement in the drinking water. OK, maybe as an over the counter pill. Let's look at a case study:

Jim has just done a heavy workout at the gym. Like really heavy and, catastrophe of all time, he forgot his Sportzaide. Sportzaide is a glucose drink used to maintain blood glucose levels during workouts, it promotes sufficient insulin secretion that no fat is ever burned and no glycogen ever depleted. We wouldn't want him to lose weight from exercise would we?

So Jim is modestly glycogen depleted for the first time in his life. It's an odd situation but, in the last few million years, it has been known to happen occasionally to the hominids who eventually became us. It's called not having anything to eat for a week before having to chase your diner.

If Jim is in government you might argue that brain function is unimportant, but you would be wrong. Jim needs a functional brain, just to stay alive. Whatever else happens, he needs some glucose for his brain. There is no active transport of glucose, it runs down a concentration gradient in to brain cells using GLUT1 and GLUT3. However many transporters are present, if blood glucose drops below 2.0mmol/l Jim is going to be unwell and if it goes below 1.0mmol/l he's going to be very dead.

Jim's blood glucose drops. His liver would happily pump out lots more, but it's got none left. His pancreas has stopped producing insulin above basal rates some time ago and is now powerless to mobilise glucose in any way that doesn't need protein catabolism, and this is not exactly a supply on demand source.

In the natural order of things Jim will, by now, be mobilising enormous amounts of free fatty acids from his 40kg of beer gut. These free fatty acids rush to his muscles and provide an almost inexhaustible supply of energy. They don't rush to his brain. His brain wants glucose. His brain needs glucose. His brain will have a temper tantrum for glucose. Ultimately it will kill Jim if it doesn't get it.

Jim's body, metabolically, is in starvation mode. It needs to stop wasting glucose on his biceps and give it to his brain. The biceps do fine on free fatty acids, the brain dies in a sea of energy without glucose. The trick to staying alive when glycogen depleted is to keep glucose out of any tissue that can cope without it and save almost all of it for brain use.

So the rule is, when the body is flooded with free fatty acids, all fat using tissues should stop using glucose. They should see those free fatty acids and internalise their GLUT4 transporters so they don't waste brain glucose on dumb muscle.

The message to put this change in place is palmitic acid.

Jim has a very specific and very serious problem. He just started on Palmitofake yesterday as part of the initial clinical trials. As soon as he floods his muscles with palmitic acid he should have internalised his GLUT4 glucose transporters. Palmitofake stops this. He got in to the lift as an irritable exec with a blood glucose of 2.0mmol/l, got out of the lift on a stretcher with a blood glucose of 1.0mmol/l and died before the paramedics could get a glucose infusion up on him, with a blood glucose of 0.1mmol/l

PALMITIC ACID CAUSES INSULIN RESISTANCE. YOU WOULD BE DEAD WITHOUT IT. IT'S ADAPTIVE.

Kortformen är att fett ger insulinresistens, men det är liksom i sin ordning, och att det är stor skillnad på att ha det akut eller kroniskt. Lite som förhöjt blodsocker efter måltid eller kroniskt, dvs diabetes.

mij82
2011-09-15, 12:59
Tycker det var ett bra avsnitt, har en fråga om det är någon som har nå källor på det, Paulun säger att immunförsvaret blir nedsatt vid fasta, är det någon som har nåt man kan läsa om det? Jag tycker det låter lite märkligt att immunförsvaret skulle bli påverkat av så kort fasta som 16h, men jag kan mycket väl ha fel, nån som vet?

Andreas Guiance
2011-09-15, 13:05
Vad säger de duktiga och/ eller intresserade om det som Paulún påstår? MikaelJ? Wallengren? Vedder? (Någon annan?)

Nu vet jag inte om jag kan trycka in mig själv i duktig-kategorin, men intresserad kan vi säga;) Alltså nu beror det ju på lite vad man menar med proteinpulsering som Leifallan sa – om jag tolkade Paulún rätt menade han att det var smart att käka 200 gram ena dagen och 400 gram andra dagen för att kroppen inte skulle vänja sig. Det har jag som sagt aldrig sett något stöd för alls, men jag kan ju ha missat något.

Sedan finns ju konceptet där man vill försöka stimulera proteinsyntesen många gånger per dag med proteinpulser, och det är väl i viss mån lite logiskt appellerande eftersom proteinsyntesen inte är som TEF som stimuleras proportionellt mot vad man trycker i sig utan verkar ha något slags tak om jag förstått det hela rätt. Om det gör någon skillnad i praktiken? Jag är skeptisk.

Eddie Vedder
2011-09-15, 16:09
Vad säger de duktiga och/ eller intresserade om det som Paulún påstår? MikaelJ? Wallengren? Vedder? (Någon annan?)

Tycker det var ett bra avsnitt, har en fråga om det är någon som har nå källor på det, Paulun säger att immunförsvaret blir nedsatt vid fasta, är det någon som har nåt man kan läsa om det? Jag tycker det låter lite märkligt att immunförsvaret skulle bli påverkat av så kort fasta som 16h, men jag kan mycket väl ha fel, nån som vet?

Jag vill inte låta bitter men rent generellt kan ju Paulún dra till med en del saker utan att backa upp det nuförtiden. Hans kändisskap har väl gett honom den förmånen.

Men tack vare han hittade jag den senaste Cochraneöversikten om dietärt fett som jag kollade upp. Angående många andra saker var det mycket korrelationer han pratade om, och att prata om korrelationer men få det att låta kausalt är jag ju allmänt allergisk mot. :)

Ola Wallengren
2011-09-20, 18:18
Vad säger de duktiga och/ eller intresserade om det som Paulún påstår? MikaelJ? Wallengren? Vedder? (Någon annan?)

Om proteinpulser får man väl säga är obevisat, men inte omöjligt. Beror på vad man menar. Jag menar snarare pulser inom samma dag. Paulun tar upp hög- och lågdagar, vilket jag tror mycket mindre på. I så fall enstaka dag med ganska många dagar mellan. Många gör väl redan så omedvetet, ibland äter man mer, ibland mindre. Jag tror att det jämnar ut sig och det är inte det i grunden som driver på ökningar i muskelmassa.

Han nämner att långa mättade fetter skapar insulinresistans. Det stämmer nog för vissa fettsyror, men vetenskapen står och väger på den punkten så ett så tvärsäkert uttalande håller inte för en granskning. Den verkliga relevansen för kroppssammansättning mm är än mer osäker.

Samma sak gäller uttalandet om att samma fetter (långa mättade) gör dig lättare fet. Går säkert att hitta djurstudier eller kortare kontrollerade försök på människor (eller människoceller) med proxymått, som stödjer detta. Jag tror det blir betydligt svårare att hitta stöd i bra RCT-studier.

Att lågkolhydratkost ger höga fasteinsulinnivåer stämmer inte, snarare tvärt om (men sällan någon större skillnad). Möjligtvis menar han insulinpåslag efter kolhydratrik måltid, men vad det skulle innebära för hälsa och sjukdomsrisk för någon som mestadels äter lågkolhydrat är svårare att säga, förmodligen ingen större betydelse.

Angående att det är skillnad på fruktos från socker/fruktos-glukossirap och fruktos i frukt, så kan man omöjligt säga att det är en skillnad. Det är i allt väsentligt en dosfråga. Att det är svårare att få i sig från vissa frukter är ju sant, men ingen generell regel.

Att IF inte är för alla, så långt är jag med och att folk kan äta dåligt hur de än äter gäller inte bara IF. Ställer mig mycket tveksam till uttalandet om sämre immunförsvar. Finns nog två sidor av det myntet.
Katabol är nog ett ord som han överutnyttjat. Att man är katabol 4 timmar efter en måltid är inte heller en generell sanning, mer av en osanning vad det gäller förmågan att bygga muskler.

Probiotika "fungerar för mig" är ett mycket svagt argument. Faktum är att han borde nöja sig med att säga att det är ett stort och komplicerat fält som vi inte vet så mycket om i dag. Mer forskning krävs.

I övrigt så håller jag med om det mesta hans säger. Ingen starkare kritik egentligen. Han uttrycker sig förenklat för att få fram ett budskap och det är självklart och lätt hänt i en sådan intervju. Själv hade jag säkert klämt ur mig en handfull felaktigheter i samma situation, fast kanske inte, jag brukar inte uttala mig speciellt kategoriskt. Sedan är det självklart att man får ha personliga åsikter, det berikar.

hurril
2011-09-20, 18:30
Tack. Var mest intresserad av reflektioner och att höra Paulún i rätt kontext.

Fastback
2011-09-20, 18:43
Tack för ytterligare en awesome podcast! :D

Andreas Guiance
2011-09-20, 19:59
Om proteinpulser får man väl säga är obevisat, men inte omöjligt. Beror på vad man menar. Jag menar snarare pulser inom samma dag. Paulun tar upp hög- och lågdagar, vilket jag tror mycket mindre på. I så fall enstaka dag med ganska många dagar mellan. Många gör väl redan så omedvetet, ibland äter man mer, ibland mindre. Jag tror att det jämnar ut sig och det är inte det i grunden som driver på ökningar i muskelmassa.

Han nämner att långa mättade fetter skapar insulinresistans. Det stämmer nog för vissa fettsyror, men vetenskapen står och väger på den punkten så ett så tvärsäkert uttalande håller inte för en granskning. Den verkliga relevansen för kroppssammansättning mm är än mer osäker.

Samma sak gäller uttalandet om att samma fetter (långa mättade) gör dig lättare fet. Går säkert att hitta djurstudier eller kortare kontrollerade försök på människor (eller människoceller) med proxymått, som stödjer detta. Jag tror det blir betydligt svårare att hitta stöd i bra RCT-studier.

Att lågkolhydratkost ger höga fasteinsulinnivåer stämmer inte, snarare tvärt om (men sällan någon större skillnad). Möjligtvis menar han insulinpåslag efter kolhydratrik måltid, men vad det skulle innebära för hälsa och sjukdomsrisk för någon som mestadels äter lågkolhydrat är svårare att säga, förmodligen ingen större betydelse.

Angående att det är skillnad på fruktos från socker/fruktos-glukossirap och fruktos i frukt, så kan man omöjligt säga att det är en skillnad. Det är i allt väsentligt en dosfråga. Att det är svårare att få i sig från vissa frukter är ju sant, men ingen generell regel.

Att IF inte är för alla, så långt är jag med och att folk kan äta dåligt hur de än äter gäller inte bara IF. Ställer mig mycket tveksam till uttalandet om sämre immunförsvar. Finns nog två sidor av det myntet.
Katabol är nog ett ord som han överutnyttjat. Att man är katabol 4 timmar efter en måltid är inte heller en generell sanning, mer av en osanning vad det gäller förmågan att bygga muskler.

Probiotika "fungerar för mig" är ett mycket svagt argument. Faktum är att han borde nöja sig med att säga att det är ett stort och komplicerat fält som vi inte vet så mycket om i dag. Mer forskning krävs.

I övrigt så håller jag med om det mesta hans säger. Ingen starkare kritik egentligen. Han uttrycker sig förenklat för att få fram ett budskap och det är självklart och lätt hänt i en sådan intervju. Själv hade jag säkert klämt ur mig en handfull felaktigheter i samma situation, fast kanske inte, jag brukar inte uttala mig speciellt kategoriskt. Sedan är det självklart att man får ha personliga åsikter, det berikar.

Mycket bra inlägg:)

För övrigt vill jag absolut ha med dig på radion Ola, om du är sugen? Är övertygad om att det skulle bli mycket lärorikt.

Andreas Guiance
2011-09-20, 20:00
Tack för ytterligare en awesome podcast! :D

Tack själv:)

Imorgon blir det inspelning med Dolph Lundgren:hbang:

Trashblonde
2011-09-20, 20:06
Tack själv:)

Imorgon blir det inspelning med Dolph Lundgren:hbang:

På engelska då antar jag?;)

Skall lyssnas på i vart fall som helst! Det finns ju hur mycket roligt som helst som man kan fråga den mannen om så jag hoppas du tar tillvara på intervjutiden. :D

Edit: Så kan det gå när man inte använder sin egen dator..../ Mantus från tjejens konto

Andreas Guiance
2011-09-20, 20:09
På engelska då antar jag?;)

Skall lyssnas i varje fall!

Haha vi får väl se:D

Den spelas iofs in redan 09.30 på morgonen – då är jag nog inte kapabel till något annat språk än svenska, och knappt det;)

hurril
2011-09-20, 20:13
Mycket bra inlägg:)

För övrigt vill jag absolut ha med dig på radion Ola, om du är sugen? Är övertygad om att det skulle bli mycket lärorikt.

+1

Ola är en av de jag tycker har högst trovärdighet på kolozzeum.

Mantus
2011-09-20, 20:13
Haha vi får väl se:D

Den spelas iofs in redan 09.30 på morgonen – då är jag nog inte kapabel till något annat språk än svenska, och knappt det;)

Jag vill minnas att herr Lundgren fick omåttligt mycket skit för att han i en svensk intervju för en herrans massa år sedan bestämde sig för att prata engelska, därav kommentaren.;)

Eddie Vedder
2011-09-20, 20:15
Glömde skriva att programmet var bra. :) Särskilt att få höra ordentligt om bänkpressresan.

Dennis93
2011-09-20, 20:15
Haha vi får väl se:D

Den spelas iofs in redan 09.30 på morgonen – då är jag nog inte kapabel till något annat språk än svenska, och knappt det;)

Har lyssnat på kanske 10-15st av era program och måste bra säga att det är jävla bra asså. Mycket bra info tillsammans med lite härlig humor :thumbup:

Andreas Guiance
2011-09-20, 20:28
Jag vill minnas att herr Lundgren fick omåttligt mycket skit för att han i en svensk intervju för en herrans massa år sedan bestämde sig för att prata engelska, därav kommentaren.;)

Hehe plus att att hans dialekt ju är lite smått svengelsk. Vi får väl se om jag fattar vad han säger:D

Glömde skriva att programmet var bra. Särskilt att få höra ordentligt om bänkpressresan.

Tack:) Jag tyckte att Fredrik var en riktigt bra gäst som sagt...han är ju så uppenbart van vid att svara på frågor spontant.

Har lyssnat på kanske 10-15st av era program och måste bra säga att det är jävla bra asså. Mycket bra info tillsammans med lite härlig humor :thumbup:

Stort tack – det värmer:)

-squat-
2011-09-20, 20:32
mycket bra inlägg:)

för övrigt vill jag absolut ha med dig på radion ola, om du är sugen? är övertygad om att det skulle bli mycket lärorikt.

+1.

Leifallan
2011-09-20, 20:56
+1

Ola är en av de jag tycker har högst trovärdighet på kolozzeum.

Instämmer!

Andreas Guiance
2011-09-20, 21:09
Jag har redan nu gläjden att meddela att Ola inte är främmande för tanken – förvänta er mao en initierad kostpodcast någon gång framöver:)

Om ni har förslag på gäster vi ska ha med, eller frågor vi bör ta upp, är det för övrigt alltid bara att hojta till. Förr eller senare brukar det gå att få med – lite beroende på schemat osv:)

hurril
2011-09-20, 21:09
När ska jag hålla i intervju-pinnen och låta dig vara offret då, Andreas? :)

mikaelj
2011-09-20, 21:10
Kan Gunhamn vara av intresse att intervjua?

Andreas Guiance
2011-09-20, 21:14
När ska jag hålla i intervju-pinnen och låta dig vara offret då, Andreas? :)

Vad ska jag intervjuas om – vilka magiska tricks man använder sig av för att klara bw i bänk?:D

Kan Gunhamn vara av intresse att intervjua?

Inte omöjligt:) Generellt kan jag säga om tävlande atleter att vi i så stor utsträckning som möjligt försöker pricka in dem inför, eller precis efter, viktiga tävlingar. Typ som med Mapa eller Sewén inför SM. Vissa kan därför ligga i pipelinen ett tag så att säga, om jag får tillåta mig att använda ett så nördigt uttryck.

hurril
2011-09-20, 21:16
Vad ska jag intervjuas om – vilka magiska tricks man använder sig av för att klara bw i bänk?:D



Inte omöjligt:) Generellt kan jag säga om tävlande atleter att vi i så stor utsträckning som möjligt försöker pricka in dem inför, eller precis efter, viktiga tävlingar. Typ som med Mapa eller Sewén inför SM. Vissa kan därför ligga i pipelinen ett tag så att säga, om jag får tillåta mig att använda ett så nördigt uttryck.

Nog kan det finnas saker att vilja veta om mannen, myten, Guiancen (paus för applåder)? :)

Andreas Guiance
2011-09-20, 21:24
Nog kan det finnas saker att vilja veta om mannen, myten, Guiancen (paus för applåder)? :)

Jag tycker redan att jag spenderar halva tiden på radion med att prata om mig själv – å andra sidan blir jag aldrig trött på det så varför inte:D

(Vad folk som lyssnar tycker är en helt annan historia;))

hurril
2011-09-20, 21:25
Inga konstigheter =)

Tolkia
2011-09-20, 21:35
För övrigt vill jag absolut ha med dig på radion Ola, om du är sugen? Är övertygad om att det skulle bli mycket lärorikt.
Jamen Gud, JA.

stevebc
2011-09-20, 21:37
Ja, Ola! En pseudo-göteborgare från Skåne av allra bästa sort (och dom är inte direkt dåliga!).

Ola Wallengren
2011-11-03, 10:42
Om det blev något värt att lyssna på kan inte jag avgöra, men så har blev det i alla fall.

http://www.body.se/artiklar/radio/20111103/oka-1-kg-muskler-i-veckan-med-body-radio

hurril
2011-11-03, 11:51
Bra avsnitt!

Ristretto
2011-11-03, 11:54
Sitter och lyssnar just nu, riktigt intressant med någon som går såpass djupt. :)

Andreas Guiance
2011-11-03, 12:02
La det som egen tråd:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5392348#post5392348