handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta=leangains?


Sparven från Minsk
2011-09-12, 11:04
Jag är lite förvirrad över de olika begreppen.

Periodisk fasta har jag ju läst om här, att äta 1-2 mål om dagen och fasta resterande tid. Makes sense.
Är periodisk fasta ett sätt att uppnå leangains, dvs lägga på sig "ren" muskelmassa? Eller är leangains ett helt annat koncept och upplägg?

Ska läsa på i PF tråden lite för ökad förståelse. Hade varit intressant att prova på lite leangains nu efter dieten, kanske med hjälp av PF :)

daloatf
2011-09-12, 11:06
Leangains är ett koncept som använder pf

Sparven från Minsk
2011-09-12, 11:13
Leangains är ett koncept som använder pf

Okej, så för att uppnå leangains så kör man pf? :)

Hannya
2011-09-12, 11:15
Okej, så för att uppnå leangains så kör man pf? :)

va?

Kör du Leangains så kör du därmed en form utav periodisk fasta.


"uppnå" var ett konstigt ordval, eller du kanske syftar på "fettfri massa" ?

Ronn
2011-09-12, 11:15
Periodisk fasta betyder bara att du fastar i perioder. :D

Leangains är namnet som grandmaster satt på sitt upplägg av perdiodisk fasta, upplägget specifierar tidsfönster (8timmar äta 16timmar fasta), EAA intag och så vidare, se det som rekommendationer för hur du skulle kunna göra för att bygga och samtidigt uppnå eller behålla låg kroppsfettprocent styrkt av anektdoter från hans klienter (och andra som kör enligt upplägget såklat).

vicarious
2011-09-12, 11:55
Det finns flera olika varianter av periodisk fasta. Leangains är en sådan variant.

mikaelj
2011-09-12, 11:56
Läs tråden om periodisk fasta: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Dreas
2011-09-12, 12:06
Periodisk fasta handlar inte om att äta 1-2ggr per dag. Fastan är mig veterligen det centrala, inte antalet måltider. Berkhan har säkert gått in på det djupare.

vicarious
2011-09-12, 12:07
Periodisk fasta handlar inte om att äta 1-2ggr per dag. Fastan är mig veterligen det centrala, inte antalet måltider. Berkhan har säkert gått in på det djupare.

.. och här gör du samma misstag som många andra. Likställer PF med LG. Det är två skilda saker.

Dreas
2011-09-12, 12:10
.. och här gör du samma misstag som många andra. Likställer PF med LG. Det är två skilda saker.Ja och nej, jag menar inte att det är samma sak. Jag menar bara att Berkhan gått in på måltidsfrekvens/storlek då man kör enligt LG som bygger på PF. I make sense?

daloatf
2011-09-12, 13:10
Han går inte in på måltidsfrekvens. Man får äta hur frekvent man vill. Det han däremot går in på är näringstiming (60% vs 80% av kcal efter träning, hög kolhydrat och lågfett osv)

vicarious
2011-09-12, 13:10
Ja och nej, jag menar inte att det är samma sak. Jag menar bara att Berkhan gått in på måltidsfrekvens/storlek då man kör enligt LG som bygger på PF. I make sense?

Ok =P Jag tolkade det annorlunda iaf. Skitsamma.

Sparven från Minsk
2011-09-12, 13:30
Aha okej.
Så leangains är bara en variant av PF, i get it :)
Läst lite snabbt i PF tråden, verkar ju någorlunda enkelt.

Vad talar för leangainsköret jämfört med "vanlig" PF?

vicarious
2011-09-12, 13:32
Aha okej.
Så leangains är bara en variant av PF, i get it :)
Läst lite snabbt i PF tråden, verkar ju någorlunda enkelt.

Vad talar för leangainsköret jämfört med "vanlig" PF?

Vanlig PF säger ju egentligen bara att man ska fasta x antal timmar och äta y antal timmar under dygnet.

Leangains har en del specifika riktlinjer angående antal timmar man ska fasta, hur man bör lägga upp makronutrientfördelningen m.m. På hemsidan finns all info.

mikaelj
2011-09-12, 13:33
Aha okej.
Så leangains är bara en variant av PF, i get it :)
Läst lite snabbt i PF tråden, verkar ju någorlunda enkelt.

Vad talar för leangainsköret jämfört med "vanlig" PF?

Vad är vanlig PF?

Sparven från Minsk
2011-09-12, 13:34
Vad är vanlig PF?

Undrar jag med. Som jag förstått det kör leangains mer fokus på vad du stoppar i dig också medan PF enbart går ut på att äta och fasta i perioder.

prOtotype
2011-09-12, 13:37
Aha okej.
Så leangains är bara en variant av PF, i get it :)
Läst lite snabbt i PF tråden, verkar ju någorlunda enkelt.

Vad talar för leangainsköret jämfört med "vanlig" PF?

Leangains siktar ju på att vara fungerande med en normal vardag, samt ger dig instruktioner av uppdelning av makronutrienter med passande måltider osv. Om du verkligen följer berkhans tips så får du ju instruktioner till hur du ska träna också. Så Periodisk fasta är ju något otroligt löst som bara innebär att man spenderar mer eller mindre tid fastande (varannan dag, 16h per dag eller bara att man inte äter mellan måltiderna :cool: ) jämfört med leangains som är ett helhetskoncept.

mikaelj
2011-09-12, 13:39
Undrar jag med. Som jag förstått det kör leangains mer fokus på vad du stoppar i dig också medan PF enbart går ut på att äta och fasta i perioder.

Leangains siktar ju på att vara fungerande med en normal vardag, samt ger dig instruktioner av uppdelning av makronutrienter med passande måltider osv. Om du verkligen följer berkhans tips så får du ju instruktioner till hur du ska träna också. Så Periodisk fasta är ju något otroligt löst som bara innebär att man spenderar mer eller mindre tid fastande (varannan dag, 16h per dag eller bara att man inte äter mellan måltiderna :cool: ) jämfört med leangains som är ett helhetskoncept.

Pah, LeanGains(tm)(r)(c) Helhetskoncept(tm) för Dig(tm)...

Martin Berkhan har inte patent på förhöjd insulinkänsligheten efter träning. Ser inte vad han har kommit på som är så revolutionerande?

prOtotype
2011-09-12, 13:51
Pah, LeanGains(tm)(r)(c) Helhetskoncept(tm) för Dig(tm)...

Martin Berkhan har inte patent på förhöjd insulinkänsligheten efter träning. Ser inte vad han har kommit på som är så revolutionerande?

Jaja Mikael, vi vet att du är jätteduktig på att vara negativ mot saker som inte innehåller 50% bacon/ost kost, men du kan väl hoppa in PF tråden om du vill prata om det? Han frågade vad skillnaden var och ingen har påstått att det är revolutionerande. Jag följer det inte själv.

mikaelj
2011-09-12, 14:00
Jaja Mikael, vi vet att du är jätteduktig på att vara negativ mot saker som inte innehåller 50% bacon/ost kost, men du kan väl hoppa in PF tråden om du vill prata om det? Han frågade vad skillnaden var och ingen har påstått att det är revolutionerande. Jag följer det inte själv.

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad 50% bacon/ost har med förhöjd insulinkänslighet att göra?

Om du hade brytt dig om att läsa vad som faktiskt står i mitt inlägg förklarade jag vad skillnaden var ("utnyttjar förhöjd insulinkänslighet i samband med träning"), inget annat.

Men det är klart, att hoppa upp på en hög häst och vara nedlåtande är så mycket häftigare. Du är en riktig alfahanne du.

Ronn
2011-09-12, 14:06
Berkhan baserar väl mycket av sitt upplägg på Lyle McDonalds slutatser och argumenterar varför fastan i sig ger fördelar om man läser t.ex. denna artikel: http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

prOtotype
2011-09-12, 14:06
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad 50% bacon/ost har med förhöjd insulinkänslighet att göra?

Om du hade brytt dig om att läsa vad som faktiskt står i mitt inlägg förklarade jag vad skillnaden var ("utnyttjar förhöjd insulinkänslighet i samband med träning"), inget annat.

Men det är klart, att hoppa upp på en hög häst och vara nedlåtande är så mycket häftigare. Du är en riktig alfahanne du.

Ja det där kom ut helt fel. Jag tänkte retas lite med ditt älskade LCHF, men det som blev kvar när jag redigerat lite blev omedvetet jävligt nedlåtande. Sorry!

aijou
2011-09-12, 14:55
Ok. Dags att klara upp begreppen lite. (Eller göra det ännu krångligare).
Periodisk fasta (IF (eller PF?)) är ett begrepp som syftar på att man har hela sitt kaloriintag under en period och sedan fastar en period. Längden på perioderna varierar beroende på diet.

Det finns ett antal dieter som kan kategoriseras under periodisk fasta. Leangains är ett koncept som använder sig av periodisk fasta. Dock så skulle man kunna säga att om man äter varannan dag (ADF-dieten) så använder man sig också av en typ av periodisk fasta.

Det finns som sagt ett antal olika dieter som kan kategoriseras under periodisk fasta.

Detta är i alla fall min uppfattning av begreppen. Rätta mig om jag har fel. :D

SiSenior
2011-09-12, 15:50
Rätt uppfattat.

Sparven från Minsk
2011-09-12, 16:04
Leangains siktar ju på att vara fungerande med en normal vardag, samt ger dig instruktioner av uppdelning av makronutrienter med passande måltider osv. Om du verkligen följer berkhans tips så får du ju instruktioner till hur du ska träna också. Så Periodisk fasta är ju något otroligt löst som bara innebär att man spenderar mer eller mindre tid fastande (varannan dag, 16h per dag eller bara att man inte äter mellan måltiderna :cool: ) jämfört med leangains som är ett helhetskoncept.

Okej, ja hur mycket kolhydrater, fett, protein å så man ska äta, och när hade ju varit nice att kunna följa. Träningen lägger jag dock helst upp själv :)
Ska dyka in på leangains sidan och se vad man kan hitta för matnyttigt ;)

Sparven från Minsk
2011-09-12, 16:10
Måste vara korkad men hittar ingen direkt guide till hur mycket eller vad man ska äta för att behålla/minska kroppsfett samt öka muskler?

mikaelj
2011-09-12, 16:10
Tänk "maximalt med kolhydrater, minimalt med fett, högt protein" på träningsdag (överätning med 50%), "minimalt med kolhydrater, minimalt med fett, högt protein" på vilodag (underätning med 25%), så har du en hyfsad approximation.

Det finns en PDF med mer exempel men jag vet inte var den finns. "leangains guide" eller liknande heter den.

Sparven från Minsk
2011-09-12, 16:18
Tänk "maximalt med kolhydrater, minimalt med fett, högt protein" på träningsdag (överätning med 50%), "minimalt med kolhydrater, minimalt med fett, högt protein" på vilodag (underätning med 25%), så har du en hyfsad approximation.

Det finns en PDF med mer exempel men jag vet inte var den finns. "leangains guide" eller liknande heter den.

Okej så räknar ut min BMR med träning o allt, säg att jag har ett behov på 3000 kcal. Då ska jag alltså äta 4500 kcal träningsdagar? Och då mycket kolhydrater och protein, men vilken fördelning?

Och vilodagar underskott av mitt BMR med 25 % och mest protein och fett.

Låter vrickat haha!

Vezzlan
2011-09-12, 16:20
Det finns en PDF med mer exempel men jag vet inte var den finns. "leangains guide" eller liknande heter den.


Den här?

http://examine.com/leangains-faq/

Sparven från Minsk
2011-09-12, 16:23
Den här?

http://examine.com/leangains-faq/

Ah den gav lite svar :)

Så sammanfattningsvis: Leangain är ett koncept som bygger på periodisk fasta, och med leangains kan man både gå ned i fett, eller bygga muskler och behålla fettprocenten låg.

Ristretto
2011-09-12, 16:32
Tänk "maximalt med kolhydrater, minimalt med fett, högt protein" på träningsdag (överätning med 50%), "minimalt med kolhydrater, minimalt med fett, högt protein" på vilodag (underätning med 25%), så har du en hyfsad approximation.

Det finns en PDF med mer exempel men jag vet inte var den finns. "leangains guide" eller liknande heter den.

Vart har du hört 50%?

Vad jag vet så rekommenderas +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar om recomp är syftet. Vid bulk har jag för mig att balans är rekommenderat på vilodagarna.

Sedan rekommenderar inte Martin minimalt med fett på vilodagar.

Här är förresten PDF-filen:
http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf

Sparven från Minsk
2011-09-12, 16:38
Vart har du hört 50%?

Vad jag vet så rekommenderas +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar om recomp är syftet. Vid bulk har jag för mig att balans är rekommenderat på vilodagarna.

Sedan rekommenderar inte Martin minimalt med fett på vilodagar.

Här är förresten PDF-filen:
http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf

Fast han rekommenderar bara träning 3 ggr i veckan, skulle gå crazy då! minst 4 ggr ;)

Olaaa
2011-09-12, 18:59
Vart har du hört 50%?

Vad jag vet så rekommenderas +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar om recomp är syftet. Vid bulk har jag för mig att balans är rekommenderat på vilodagarna.

Sedan rekommenderar inte Martin minimalt med fett på vilodagar.

Här är förresten PDF-filen:
http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf

Hmm får trojan varning på den filen. Vågar man ändå?

Ristretto
2011-09-12, 19:57
AVG varnar iaf inte.

Sparven från Minsk
2011-09-12, 21:36
Vart har du hört 50%?

Vad jag vet så rekommenderas +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar om recomp är syftet. Vid bulk har jag för mig att balans är rekommenderat på vilodagarna.

Misstänker att detta gäller recomp. av kroppen. Hur ser det ut vid fettminskning samt muskelökning?

Ristretto
2011-09-12, 21:45
Misstänker att detta gäller recomp. av kroppen.

Det var precis av den anledningen som jag skrev det...;)

Martin har inte angett några exakta makro-fördelningar. Kanske balans på vilodagar och +20% på träningsdagar vid bulk.

Vid deff beror det nog helt på när deffen ska vara klar och hur mkt som ska bort.

Sparven från Minsk
2011-09-12, 21:47
Det var precis av den anledningen som jag skrev det...;)

Har en till fråga till dig Ristretto då du verkar insatt :)
På sidan rekommenderar han 3 pass i veckan med bänk, mark o böj. 20 % + och 20% - hajar jag.
Men om jag vill träna 5 ggr i veckan då? Hur gör jag då med matintaget?

Ronn
2011-09-12, 21:47
Altså det finns inga sådana rekommendationer, kostråd ger Berkhan bara till sina klienter inte publikt, sen hade han tänkt och släppa en bok som skulle innehålla allt det också men den finns ännu inte.

Så alla siffror som folk strör omkring är tagna ur luften, antagligen någon som säger det här funkade bra för mig så sprids det vidare, enda rekommendationerna som Berkhan gett publikt är näringstiming och EAA i relation till träningen.

Kischen
2011-09-12, 21:49
enda rekommendationerna som Berkhan gett publikt är näringstiming och EAA i relation till träningen.

Tror det var bcaa, även om bcaa är eaa :D