handdator

Visa fullständig version : När man bygger...?


johnholmes09
2011-09-11, 22:39
hur gör man då under darna man skall bränna fett? Om man bygger 4 dagar i veckan och deffar 1-2 dagar. Hur ligger man i kcal då? Skall man ligga på minus dom dagarna man "deffar" ? Hur bränner man bort fettet annars om man inte ligger på kcal intaget, och lider inte musklerna om man ligger på ett minus?

lofito
2011-09-11, 22:46
Tycker det är för kort tid att hålla på som en jojo som du beskriver.
Antingen lägger man sig i deff en period, eller en bulk en period.

Det är kaloriintaget som styr ifall du ska gå ner i vikt. Vill du bygga ska du ligga på kaloribalans eller ett litet överskott av kalorier. Musklerna lider inte av att ligga på minus så länge man har ett bra kaloriunderskott samtidigt som man äter en hel del protein för att bibehålla muskelmassan och minimera förlusterna av densamma.

johnholmes09
2011-09-11, 22:52
stämmer, men man kan alltid köra cardio på dagar man inte bygger. Och hur gör man då...

lofito
2011-09-11, 22:56
Om du vill bygga så är cardio negativt för musklerna, det hämmar utvecklingen så att du vet och av vad jag förstått så vill du bygga?

johnholmes09
2011-09-11, 22:58
Jag vill bygga ja, men på dagar du inte gymmar kan man alltid spendera tid på att bränna fett. Dvs cyckla promenera jogga osv. Hur gör man då med kosten undrar jag, det är lite svårt att gå från kalri+ enda dan till - andra.

lofito
2011-09-11, 23:03
Det essentiella i det hela är hur mycket man äter. För att bli av med fett måste du helt enkelt äta mindre - dvs. göra dig av med mer kalorier än du stoppar i dig. Om du anser att du har en bra kropp och vill börja bygga så gör det, varför bygga några dagar för att därefter vilja deffa? Få lite kontinuitet i det hela.

johnholmes09
2011-09-11, 23:12
Jag uppskattar dina försök till svar, jag fattar och vet allt om att gå ner och hur man handskas med kalorier in och ut. Men det jag nu undrar är hur man gör på dagar man inte bygger, när man ska köra cardio. För många gör det. För att slippa stress deffa.

lofito
2011-09-11, 23:14
Jag uppskattar dina försök till svar, jag fattar och vet allt om att gå ner och hur man handskas med kalorier in och ut. Men det jag nu undrar är hur man gör på dagar man inte bygger, när man ska köra cardio. För många gör det. För att slippa stress deffa.

Hur menar du med stress-deffa? För mig räcker enbart deff och styrketräning, ingen cardio dock. Fast vill du ha med det så kör det i så fall på dagar du inte styrketränar, bättre än om du skulle köra det samma dag. Du vill väl bygga
hela tiden? Det är ju inte så att du stannar av i 2-3 dagar och sen "kör på igen". Förstår inte riktigt din tanke. Kanske någon annan som kan ge dig
bättre förslag.

xOr
2011-09-12, 00:07
Du får ta och tänka långsiktigt, funkar inte att "bygga" 4 dagar och sen deffa 3.

Sniggel
2011-09-12, 06:26
Negativt för muskelmassa:
Cardio
Kaloriunderskott

Positivt för fettuppgång:
Kaloriöverskott

Det kommer du inte ifrån och det är därför det kan kännas lite hopplöst att försöka bygga och bli av med fett samtidigt.

Krogbyggaren
2011-09-12, 07:28
Har svårt att tro att 30 min promenader 2-4 gånger i veckan skulle vara dåligt för musklerna.

Pretorian
2011-09-12, 07:47
Har svårt att tro att 30 min promenader 2-4 gånger i veckan skulle vara dåligt för musklerna.

Vad är anledningen till att man går 30 min 2-4 gånger i veckan?

Benjila
2011-09-12, 07:59
Har svårt att tro att 30 min promenader 2-4 gånger i veckan skulle vara dåligt för musklerna.

Jag ser dock inte promenader som cardio.

Krogbyggaren
2011-09-12, 08:27
Vad är anledningen till att man går 30 min 2-4 gånger i veckan?

Lättare cardio.

Jag ser dock inte promenader som cardio.

Så cardio är bara att springa/jogga? Fan, man lär sig något nytt varje dag.

Eddie Vedder
2011-09-12, 08:34
Så cardio är bara att springa/jogga? Fan, man lär sig något nytt varje dag.

Beror ju på hur otränad du är. Om du utvecklar din hjärt- lungkapacitet så är det konditionsträning. Och om promenader är en belastning på hjärta och lungor för en ung person så har man en direkt sjukligt dålig kondition. Och då ska du träna upp den.

Även om du överäter fyra dagar i veckan så blir du ju fetare, om än långsammare naturligtvis. Veckointaget blir ju plus i vilket fall. Med högt proteinintag kommer du kanske få en bättre fettbalans av att skita i konditionsträningen och bara äta mindre de dagarna du inte styrketränar. men det kräver som sagt att du kan upprätthålla proteinintaget tillräckligt. Blir kaloriintaget så pass lågt på styrketräningsfria dagar att du inte lyckas äta tillräckligt med protein så är nog konditionen bra eftersom den ger det ökade kaloriutrymmet du behöver för att få i dig mer protein. Men så låga kalorinivåer lär det inte bli tal om.

Benjila
2011-09-12, 08:37
Så cardio är bara att springa/jogga? Fan, man lär sig något nytt varje dag.

Nej det är det inte, finns många olika varianter av cardio. Men för MIG är det inte en promenad på 30min.

Krogbyggaren
2011-09-12, 08:39
Beror ju på hur otränad du är. Om du utvecklar din hjärt- lungkapacitet så är det konditionsträning. Och om promenader är en belastning på hjärta och lungor för en ung person så har man en direkt sjukligt dålig kondition. Och då ska du träna upp den.


Ja, men att säga att det inte är cardio är som att säga att en kille som bänkar 30 inte styrketränar.

Nej det är det inte, finns många olika varianter av cardio. Men för MIG är det inte en promenad på 30min.

Ok:)

Eddie Vedder
2011-09-12, 08:54
Ja, men att säga att det inte är cardio är som att säga att en kille som bänkar 30 inte styrketränar.

Om den kille tar 100 i bänkpress styrketränar han inte, är 30 hans arbetsvikter så styrketränar han. Och det var ju min poäng. Den med sjukligt dålig kondition tränar ju sin kondition med promenaden. Den som är frisk gör det inte.

Landström
2011-09-13, 16:53
Det är ju skillnad på promenad och promenad oxå. Och i vilken terräng man promenerar. Till stor del blir det så jobbigt som man gör det till. Även om man naturligtvis kan göra det ännu jobbigare genom t ex löpning. Jag tror nog att de bästa gångarna har helt ok kondition. :cool:

Jishuku
2011-09-15, 04:06
Ja, promenera i rask takt med en tung ryggsäck i 5 timmar uppför ett berg till 3000m höjd.. usch vad mina vader och lungor klagade.

Bjern
2011-09-15, 05:35
Ja, promenera i rask takt med en tung ryggsäck i 5 timmar uppför ett berg till 3000m höjd.. usch vad mina vader och lungor klagade.

Skulle du träna styrketräning på hög-höjd? :D

Jishuku
2011-09-15, 06:25
Skulle du träna styrketräning på hög-höjd? :D

Hehe, vandrade runt Rila bergen i Bulgarien bara. Tältade där uppe på toppen, var nästan nollgradigt på den höjden men vilken upplevelse.