handdator

Visa fullständig version : Tresplitt med basövningar?


Bjornmoberg
2011-09-11, 17:07
Hola!

Kort och koncist, tänkte börja köra efter en tre-splitt som lyder:
Biceps, underarmar & rygg
Ben & mage
Bröst, triceps o axlar

Men vill ändå få in knäböj & marklyft. Vilka dagar ska man lägga in de? Funderar just nu på knäböjen på ben & mage-dagen och marklyften på biceps, underarmar och rygg-dagen. Vad säger ni om det? Ska köra 3-1-3-1 osv schema, kan det bli för mkt påfrestningar med mark o böj direkt efter varandra?

StarkaUlf
2011-09-11, 17:35
Ganska självklart att knäböj ska på ditt benpass och marklyft på ditt ryggpass tycker jag ;)

hugok
2011-09-11, 17:40
Som starke Uffe säger så är merklyft ryggövning och knäböj är en benövning. Så dom ska ligga på respektive pass. Det kan dock vara en bra idé att inte ha markdagen och en böjdag precis bredvid varandra.

Ponitus
2011-09-11, 18:58
Dag1: Mark + komplement
Dag2: Bänk + komplement
Dag3: Böj + komplement
Dag4: Vila
Dag5: Repeat (kanske inte mark här ifall du kör tungt)

Sån 3-split kör jag. Funkar alldeles utmärkt för mig.

..så det upplägget kan du ju testa om du känner för't.

Bjornmoberg
2011-09-11, 18:59
Ganska självklart att knäböj ska på ditt benpass och marklyft på ditt ryggpass tycker jag ;)

Hehe.. Jojo, men man måste ju fråga ;)

Som starke Uffe säger så är merklyft ryggövning och knäböj är en benövning. Så dom ska ligga på respektive pass. Det kan dock vara en bra idé att inte ha markdagen och en böjdag precis bredvid varandra.

Då kan jag ju alltså köra i den här ordningen då:

Biceps, underarmar & rygg (Marklyft)
Bröst, triceps & axlar
Ben & Mage (Knäböj)
vila
o börja om.

=)

Ponitus
2011-09-11, 19:00
Då kan jag ju alltså köra i den här ordningen då:

Biceps, underarmar & rygg (Marklyft)
Bröst, triceps & axlar
Ben & Mage (Knäböj)
vila
o börja om.

Precis. :)

StarkaUlf
2011-09-11, 19:09
Kör du tung marklyft, så bör du nog göra som ponitus skrev, att bara köra det 1 gång i veckan. Iallafall till att börja med.
Men det är ju personligt

Bjornmoberg
2011-09-12, 16:01
Ponitus: missade ditt första inlägg där, men exakt =)

Och nej det är sant med marklyften, men det är ju en känningsfråga också. Precis börjat köra marklyft så är inte uppe på några tyngre vikter än (80 senaste passet) och det går riktigt bra, så jag kör på och känner efter i kroppen hur det känns och anpassar mig därefter! =) Tack för hjälpen :D