handdator

Visa fullständig version : Får jag i mig de näringsämnen etc jag behöver?

legoknekten
2011-09-11, 16:13
Äter kött, fisk, kyckling, sallad av alla dess färger, frukt, mjölk, ägg, vatten, potatis, ris, pasta, kvarg och min fråga till er är det något viktigt jag glömt ta med i min kost?

SiSenior
2011-09-11, 16:18
Du behöver knappast variera dig mer än så. Personligen hade jag försökt få i mig lite bär också, men det är ju bara jag.

martinmartin
2011-09-11, 16:18
Beror på mängderna. Men det du räknade upp är bra livsmedel, så ja, du får troligtvis i dig allt.

Sverker
2011-09-11, 17:50
Fett ?

Är grönsakerna kokta eller är det bara prydnadsgrönt som sallad och tomat ?
Kokta grönsaker ger dig vitaminerna och antioxidanterna du behöver.

Talus
2011-09-11, 17:57
Varför kokta? För att det ska vara lättare att ta upp näringen lr?

legoknekten
2011-09-11, 18:20
Om vi säger broccoli, är det egentligen inte bäst att äta direkt som den är för att få upp alla näringsämnen? När den når en viss temperatur så förstörs väl vissa ämnen eller är jag ute och cyklar?

Kanske man borde ångkoka den?

Sniggel
2011-09-11, 19:36
Ångkokning brukar generellt vara bästa metoden att tillgodogöra sig det mesta utav näringen.

legoknekten
2011-09-11, 19:52
en sak till, ämnen från havregryn eller får jag i mig dem i något av de andra livsmedlena

Sheogorath
2011-09-11, 19:54
en sak till, ämnen från havregryn eller får jag i mig dem i något av de andra livsmedlena

Du är inte en sån som tror att det finns speciella kebabvitaminer, va? ;)

Sniggel
2011-09-11, 20:13
Du är inte en sån som tror att det finns speciella kebabvitaminer, va? ;)

Det är väl där man hittar Vitamin K? ^^

Alkro
2011-09-11, 20:20
Vad man behöver och vad som är optimalt är ju två olika saker. Tror säkert du hade klarat dig utmärkt på makaroner och köttbullar i flera år om du käkade en paprika nån gång då och då.

begt
2011-09-11, 20:55
Får du i dig tillräckligt med järn via kött och ägg? Om du inte äter fullkornspasta redan kan det vara en bra idé.

Eddie Vedder
2011-09-11, 21:05
Fibrer (om det ens behövs) får du redan i dig från potatis,frukt och grönsaker och järnet lär vara mer än lugnt. Så någon träsmakande fullkornspasta finns sannolikt ingen som helst fördel att välja. Kör på med din vita tycker jag. :) Broccoli, spenat, vitkål, haricots verts, brysselkål, sparris och paprika är exempel på näringsrika grönsaker.

Jokester
2011-09-11, 21:06
Fibrer (om det ens behövs) får du redan i dig från potatis,frukt och grönsaker och järnet lär vara mer än lugnt. Så någon träsmakande fullkornspasta finns sannolikt ingen som helst fördel att välja. Kör på med din vita tycker jag. :) Broccoli, spenat, vitkål, haricots verts, brysselkål, sparris och paprika är exempel på näringsrika grönsaker.

:laugh:

begt
2011-09-11, 21:17

Kungsörnens fullkornspasta tycker jag bara är god, smakar inte alls trä. Sen beror det väl på vad man har för typ av träning. För löpare är järnbrist inte helt ovanligt... Kan alltid vara bra att komplettera med blodpudding ett par gånger i veckan.

Broccoli är en mycket mer prisvärd grönsak än paprika som jag ser det.

Eddie Vedder
2011-09-11, 21:22
För löpare är järnbrist inte helt ovanligt...

Är trådskaparen löpare? Och de låga blodvärdena är ju, som du vet, ofta en konsekvens av högre blodvolym så det behöver inte alls vara järnbrist.

begt
2011-09-11, 21:29
Om det är något man ska se till att undvika så är det järnbrist. Kan göra en ganska håglös så det kan vara bra att vara på säkra sidan.

Eddie Vedder
2011-09-12, 07:59
Om det är något man ska se till att undvika så är det järnbrist. Kan göra en ganska håglös så det kan vara bra att vara på säkra sidan.

Äter han kött och ägg, fisk och fågel så är han ju på den säkra sidan. Om inget är fel på kroppen naturligtvis. Men då ska ju det ordnas, kosten räcker redan.

begt
2011-09-12, 09:36
Beror ju helt på vilka mängder det är frågan om.

Eddie Vedder
2011-09-12, 09:39
Beror ju helt på vilka mängder det är frågan om.

Ja givetvis, men utgår vi ifrån att han äter som en sparv är ju svaret fortfarande inte fullkornspasta utan mer mat. Livsmedlen är presenterade i en ordning vilket får mig att anta någon sorts hierarki. Och att en person på Kolo äter mycket av just de nämnda animalierna är ju rent statistiskt sett väldigt sannolikt. Att det skulle vara någon lite minibit kött och minipit kyckling i ett hav av pasta låter osannolikt.

qaws
2011-09-12, 19:48
Kungsörnens fullkornspasta tycker jag bara är god, smakar inte alls trä.

Beror nog på att det bara är 55% fullkornsmjöl i deras fullkornspasta.