handdator

Visa fullständig version : Bör jag deffa?


sp123ltd1
2011-09-11, 14:00
Nu är det så att jag har börjat fundera på att deffa efter ca 11kg vikt uppgång eftersom jag börjas kännas allt för mjuk. Ser det ut som jag behöver deffa eller inbillar jag mej bara? :)

http://img64.imageshack.us/img64/7687/img1287l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/64/img1287l.jpg/)

http://img832.imageshack.us/img832/7312/img1288j.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/832/img1288j.jpg/)

http://img51.imageshack.us/img51/1552/img1292l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/51/img1292l.jpg/)

Oggle
2011-09-11, 14:12
Bild? Vikt? Längd?

sp123ltd1
2011-09-11, 14:22
Bild? Vikt? Längd?

Syns inte bilderna? Väger 70-71kg och är 173 lång!

Kimkay
2011-09-11, 14:24
hur snabbt gick du upp dina 11 kilon?

Sheogorath
2011-09-11, 14:27
Jag tycker absolut att du ska deffa. Visst kommer du bli tunn men det är bättre att vara smal-smal än smal-fet. Tycker jag.

sp123ltd1
2011-09-11, 14:38
hur snabbt gick du upp dina 11 kilon?
5 månader ungefär så det gick snabbt:/

lofito
2011-09-11, 14:38
Deff, helt klart. 8-9 kg på det där och du får bättre förutsättningar att bygga muskler på en mindre fetare kropp helt klart.

Benjila
2011-09-11, 14:39
Deffa och sedan bulka långsamt. Ser ut som du gick upp 11kg lite för fort.

Sheogorath
2011-09-11, 14:54
5 månader ungefär så det gick snabbt:/

Nu får du bita i det sura äpplet. Sen har du lärt dig en nyttig läxa för din framtida byggarkarriär. :)

sp123ltd1
2011-09-11, 14:57
Nu får du bita i det sura äpplet. Sen har du lärt dig en nyttig läxa för din framtida byggarkarriär. :)
Får väll göra det men just nu funderar jag på att bara skita i allting då det inte hänt ett skit sen jag börja träna...

lofito
2011-09-11, 14:57
Får väll göra det men just nu funderar jag på att bara skit i allting...

Varför då?

sp123ltd1
2011-09-11, 15:00
Varför då?
Känns meningslöst att fortsätta när det inte ett någonting sen jag börja träna för 1,5 år sen!

Jokester
2011-09-11, 15:03
Är nog kanske dags att se över träningsupplägget?

Zorban
2011-09-11, 15:05
Känns meningslöst att fortsätta när det inte ett någonting sen jag börja träna för 1,5 år sen!
Något har väl ändå hänt? I din journal står det att du gått från att klara 20 till 60 i bänk?

För övrigt hade jag deffat i din situation. Inte för utseendets skull direkt, men om du en gång "råkar" lägga på dig för mycket fett så sabbar det muskeluppbyggnaden för resten av livet. Att göra det genom en aktiv bulk är korkat.

StarkaUlf
2011-09-11, 15:05
Känns meningslöst att fortsätta när det inte ett någonting sen jag börja träna för 1,5 år sen!

Du har väl blivit starkare?

lofito
2011-09-11, 15:06
Känns meningslöst att fortsätta när det inte ett någonting sen jag börja träna för 1,5 år sen!

Berätta lite fakta då. Hur du ätit, tränat etc?
Jag har kört seriöst i drygt 8-9 månader. Jag påbörjade iofs en deff när jag började köra seriöst men ser lite resultat ändå. Tror det kommer se bättre ut när jag nått min vikt och därifrån bygger. Du måste ha tålamod. Tror det är därför många slutar träna efter något år - de har helt enkelt för höga förväntningar. De tror att de ska bli hulken på ett år. Det tar tid att bygga en bra kropp, flera år av hård och bra träning. Jag tycker det är värt iaf då jag samtidigt älskar att träna.

Tålamod, kom igen!

Sheogorath
2011-09-11, 15:07
Får väll göra det men just nu funderar jag på att bara skita i allting då det inte hänt ett skit sen jag börja träna...

Går du upp i vikt och blir starkare bygger du muskler, vilket jag förmodar att du gjort under de här 1,5 åren. Du har gjort misstaget att gå upp i vikt för snabbt. Sluta grina, bit ihop, ta tag i det här och kom tillbaka starkare. Att du ens tänker tanken att ge upp gör mig lack.

sp123ltd1
2011-09-11, 15:17
Får väll skriva lite detlajer då.

Började träna i mars förra året och har sedan dess kört efter en 3-split men har bytt ut vissa övningar efter hand. Har kört både volym och styrka i perioder

Här är mina ökningar så här långt

Bänkpress: från 40kg till 70kg

Knäböj: från 40kg X 3 till 80kg X 6

Marklyft: från 80kg till 110kg X 2

Styrkan har ökat men det känns inte som det hänt något volym mässigt.

Kosten räknar jag inte alltid på men har gjort det i perioder och vid min tidigare deff. men jag brukar ligga runt 2g protein/kv och kolhydrater och fett har jag inte så stor koll på. Mitt kcal intag har legat mellan 2000-2700kcal dom senaste månaderna.

Sheogorath
2011-09-11, 15:18
Får väll skriva lite detlajer då.

Började träna i mars förra året och har sedan dess kört efter en 3-split men har bytt ut vissa övningar efter hand.

Här är mina ökningar så här långt

Bänkpress: från 40kg till 70kg

Knäböj: från 40kg X 3 till 80kg X 6

Marklyft: från 80kg till 110kg X 2

Styrkan har ökat men det känns inte som det hänt något volym mässigt.

Kosten räknar jag inte alltid på men har gjort det i perioder och vid min tidigare deff. men jag brukar ligga runt 2g protein/kv och kolhydrater och fett har jag inte så stor koll på. Mitt kcal intag har legat mellan 2000-2700kcal dom senaste månaderna.

Klart du byggt muskler. Men de är välpacketerade nu. Du kommer se att det kommer kännas bättre när du faktiskt kan se musklerna du tränat för att få.

sp123ltd1
2011-09-11, 15:22
Klart du byggt muskler. Men de är välpacketerade nu. Du kommer se att det kommer kännas bättre när du faktiskt kan se musklerna du tränat för att få.
Jo men sist jag var nere på typ 62kg så kände jag mej som en pinne:(

sp123ltd1
2011-09-11, 15:26
Här är en bild ifrån juli när jag vägde ca 68-69kg

http://img196.imageshack.us/img196/5985/img1112wq.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/196/img1112wq.jpg/)

Ristretto
2011-09-11, 15:26
Jo men sist jag var nere på typ 62kg så kände jag mej som en pinne:(

Ett tips är att inte gå upp i vikt lika fort nästa gång. Det är inte värt det.

Sheogorath
2011-09-11, 15:26
Jo men sist jag var nere på typ 62kg så kände jag mej som en pinne:(

Och? Eftersom du inte ska gå upp mer i vikt nu så får du väl se hur du känner dig när du är nere på 62 kg den här gången? Förmodligen kommer du känna dig väsentligt mycket mindre pinnig än sist. Om du nu genomför en smart deff och inte får för dig att hetsbanta. Då är det möjligt att du kommer ha haft en hel del ogjort arbete.

joasimo
2011-09-11, 15:29
Jag skulle också deffat och börjat om från början och bygga i lagom takt!

mattilainen
2011-09-11, 15:29
vadå skita i allt? Du har tränat i 1.5 år, det är INGENTING.

Kör på så ska du se att det kommer. Deffa och bli snygg, då känns det roligare att träna :)

Sniggel
2011-09-11, 15:33
Klart du byggt muskler. Men de är välpacketerade nu. Du kommer se att det kommer kännas bättre när du faktiskt kan se musklerna du tränat för att få.

+1

Det är vanligt att man bygger mycket mer styrka än muskler i början. Med så stora ökningar bör du ha fått en del muskler. Fortsättningsvis kommer du öka mer i muskler än styrka för varje extra 10 kg du förbättrar dig i dessa lyft. du kommer säkerligen att öka i muskelmassa om du bara fortsätter att träna utan att öka styrkan. Muskler verkar alltid "lagga efter" styrkan så den styrkan du byggt upp nu, kommer att synas i muskelmassa senare, om du inte slutar att träna dvs.

sp123ltd1
2011-09-11, 15:42
Här kommer schemat också ifall det skulle vara helt galet.

Bröst

Bänkpress
5 set

Axelpress
3 set

Lutande hantelpress
3 set

Smalbänk
4 set

Hantellyft åt sidan
3set

Pushdowns

3 set


Rygg

Chins
3-5 set

Marklyft
3-5 set

Skivstångsrodd
4 set

Stångcurl
4 set

Latsdrag
3 set


Ben

Knäböj
5 set

Vadpress
3 set

Någon magövning
3 set

Bencurl

3 set

Benspark
3 set


Ungefär så här ser mina pass ut.

smeander
2011-09-11, 15:49
Deffa!

Xtronal
2011-09-11, 15:55
Känns meningslöst att fortsätta när det inte ett någonting sen jag börja träna för 1,5 år sen!

Winners never quit and Quitters never win!

jonteeo
2011-09-11, 16:44
Något har väl ändå hänt? I din journal står det att du gått från att klara 20 till 60 i bänk?

För övrigt hade jag deffat i din situation. Inte för utseendets skull direkt, men om du en gång "råkar" lägga på dig för mycket fett så sabbar det muskeluppbyggnaden för resten av livet. Att göra det genom en aktiv bulk är korkat.

Om man råkar lägga på sig för mycket fett så sabbar det ens muskeluppbyggnad för resten av livet. Va?

jonteeo
2011-09-11, 16:57
det stämmer väll inte?

Eddie Vedder
2011-09-11, 17:00
Om man råkar lägga på sig för mycket fett så sabbar det ens muskeluppbyggnad för resten av livet. Va?

Inte sabbar, verkligen inte. Men har man en gång varit fet (nej jag kan inte ge en exakt definition av "när man räknas som fet") så har man åtminstone påverkat en variabel åt det mer negativa hållet. Men muskelbyggning är multifaktoriellt och aldrig fråga om en enda sak där det är svart eller vitt.

jonteeo
2011-09-11, 17:04
Inte sabbar, verkligen inte. Men har man en gång varit fet (nej jag kan inte ge en exakt definition av "när man räknas som fet") så har man åtminstone påverkat en variabel åt det mer negativa hållet. Men muskelbyggning är multifaktoriellt och aldrig fråga om en enda sak där det är svart eller vitt.

Okej, jag kan tro att om man har varit fet har man bättre förutsättningar att lägga på sig fett igen. Men inte att man skulle förstöra sin muskeluppbyggning. Vad menar du med att man har påverkat en variabel åt det negativa hållet? :)

King Grub
2011-09-11, 17:07
Nej, att styrketräningens effekt på proteinsyntesen, muskeluppbyggnaden, skulle försämras av att ha varit överviktigt tror jag inte. Det handlar om att överätning lättare bildar fettvikt igen om man har varit tjock.

Eddie Vedder
2011-09-11, 17:07
Vad menar du med att man har påverkat en variabel åt det negativa hållet? :)

Att en av många variabler för muskeltillväxt påverkats negativt.

Fugly
2011-09-11, 17:47
Nej, att styrketräningens effekt på proteinsyntesen, muskeluppbyggnaden, skulle försämras av att ha varit överviktigt tror jag inte. Det handlar om att överätning lättare bildar fettvikt igen om man har varit tjock.

Varför är det så? Vad är det som har ändrats?

lofito
2011-09-11, 17:50
Nej, att styrketräningens effekt på proteinsyntesen, muskeluppbyggnaden, skulle försämras av att ha varit överviktigt tror jag inte. Det handlar om att överätning lättare bildar fettvikt igen om man har varit tjock.

Så om man jämför två personer:

En som har varit smal hela livet och bulkar med ett visst överskott.
Sedan har vi en annan som varit fet tidigare och blivit lika smal som den förste
och bulkar med samma överskott. Innebär det då att person nr 2, den tidigare feta, kommer lättare bilda fett om jag förstått det rätt? Medan person 1 inte drar på sig lika mkt fett?

Fugly
2011-09-11, 18:21
Så om man jämför två personer:

En som har varit smal hela livet och bulkar med ett visst överskott.
Sedan har vi en annan som varit fet tidigare och blivit lika smal som den förste
och bulkar med samma överskott. Innebär det då att person nr 2, den tidigare feta, kommer lättare bilda fett om jag förstått det rätt? Medan person 1 inte drar på sig lika mkt fett?

Ja så är det.

daloatf
2011-09-11, 18:40
Deff for sure jaow

nifo6
2011-09-11, 18:45
nu får du bita i det sura äpplet. Sen har du lärt dig en nyttig läxa för din framtida byggarkarriär. :)

+1

nifo6
2011-09-11, 19:25
Får väll göra det men just nu funderar jag på att bara skita i allting då det inte hänt ett skit sen jag börja träna...

nej,,Du ska verkligen inte skita i allting. Det kommer, 1,5 år inte särskilt lång tid. Ofta upplever man att man inte blir större än man var den dagen man klev in på gymet första gången, och det kan ju va mentalt jobbigt givetsvis. Men på dina 68-69 kilos bilder tycker jag nog att det syns lite att du tränar. Så deffa ner dig nu och grisbulka inte sen, blir bara massa deffperioder då ju, alt en superlång deff.

Kör på ett lite mindre överskott och längre uppbyggnadsperiod och välj några muskler som du mäter typ var tredje månad om du har svårt att se utvecklingen visuellt.

Vid deff är tålamod en bra egenskap, men är även en bra egenskap vid bulk. Kunskaper om kost är bra och införskaffa sig oxå i fall du inte redan har det. Och kunskap om kost finns det ju mängder av här :)..

jaja, whatever, du äter och tränar som du vill. Men sluta inte träna iaf för det kommer muskler, jag lovar :)

Sniggel
2011-09-11, 19:39
Om man råkar lägga på sig för mycket fett så sabbar det ens muskeluppbyggnad för resten av livet. Va?

Se det så här:

Om du inte börjat öva in styrketräningsteknik vid 4 års ålder fram till 12, för att vid 13 års ålder, när hormonerna börjar verka och där du bemästrat styrkelyftsteknik, sätta igång att bygga muskelmassa, med högt proteinintag och vettigt schema, utan att bli fet, fram tills din nuvarande ålder.
Missa något av allt detta, och du har för alltid påverkat dina förutsättningar för att bygga muskelmassa i negativ riktning.

jonteeo
2011-09-11, 22:10
Se det så här:

Om du inte börjat öva in styrketräningsteknik vid 4 års ålder fram till 12, för att vid 13 års ålder, när hormonerna börjar verka och där du bemästrat styrkelyftsteknik, sätta igång att bygga muskelmassa, med högt proteinintag och vettigt schema, utan att bli fet, fram tills din nuvarande ålder.
Missa något av allt detta, och du har för alltid påverkat dina förutsättningar för att bygga muskelmassa i negativ riktning.

Frågan är hur man definierar fet? Om man vill öka i muskelmassa i hyffsad snabb takt får man ju räkna med att lägga på sig fett. Om jag inte missförstår dig nu så menar du att om man inte börjar träna vid 13 års ålder när hormonerna kickar och lägger på sig muskelmassa utan att bli fet så har du för alltid påverkat dina förutsättningar att bygga muskelmassa?

lofito
2011-09-11, 22:38
Det här med att "vill man öka i muskelmassa får man räkna med att lägga på sig fett". Går man upp fort i vikt så är ju ration muskelmassa vs fett ganska stor om man jämför det med en långsammare viktuppgång. I det förstnämnda är det ju inte så mycket muskler egentligen utan mestadels fett och vätska.

sp123ltd1
2011-09-12, 18:13
Fortsätter med träningen men ni får gärna komma med kritik till min kost, träning eller något annat i journalen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171690)!