handdator

Visa fullständig version : bänkpress eller hantelpress?


getripped
2011-09-11, 13:44
vilka muskler täcker inte hantelpress som bänkpress gör?

bulletin
2011-09-11, 13:49
Det är samma övningar bara att du behöver använda dina "balansmuskler" mer i hantelpress.

getripped
2011-09-11, 13:56
Varför räknas då bänkpress som basövning men inte hantelpress?

Robbmeister
2011-09-11, 14:23
Spelar det någon roll egentligen ? Båda tar på samma muskler.

Sheogorath
2011-09-11, 14:24
Varför räknas då bänkpress som basövning men inte hantelpress?

Det finns säkert många som räknar hantelpress som basövning. Jag skulle göra det i alla fall, om jag nu skulle få för mig att dela in övningarna på det viset.

Proxy
2011-09-11, 14:25
Varför skulle inte hantelpress vara en basövning?

Arnoldski
2011-09-11, 15:04
Jag tror att de flesta orkar mer vikt i bänkpress än i hantelpress och därmed passar det kanske bättre med bänkpress om man vill köra så tungt man kan. Dessutom finns det ju lite utrymme för variation i strikthet och form också.

Tex så kör jag så att med bänk har jag fötterna i golvet och kraftig svank och kör så tungtt jag kan och ser det som en bra överkroppsövning. Med hantelpress har jag fötterna i luften och jag upplever att det blir något mer fokuserad bröstträning. Om det är så man gör så blir det ganska naturligt att tänka att bänkpress blir mer av en basövning än hantlarna, men det beror så klart på just mitt upplägg också.

Oggle
2011-09-11, 15:12
Jag föredrar bänkpress då du kan köra tyngre utan att behöva oroa sig mycket över skaderisken, hantelpress har däremot en hög skaderisk på grund av flera anledningar

Men som sagt, variation is key :hbang:

Ponitus
2011-09-11, 15:13
Jag föredrar bänkpress då du kan köra tyngre utan att behöva oroa sig mycket över skaderisken, hantelpress har däremot en hög skaderisk på grund av flera anledningar.

Vilka anledningar?

getripped
2011-09-11, 15:19
Vilka övningar är de vanligaste för att få med hela bröstet i träningen?
Räcker liggande hantelpress och hantelpress med 30graders lutning?

Ponitus
2011-09-11, 15:20
Vilka övningar är de vanligaste för att få med hela bröstet i träningen?
Räcker liggande hantelpress och hantelpress med 30graders lutning?

Det räcker med bara bänkpress/hantelpress.

Sheogorath
2011-09-11, 15:21
Jag föredrar bänkpress då du kan köra tyngre utan att behöva oroa sig mycket över skaderisken, hantelpress har däremot en hög skaderisk på grund av flera anledningar

Det finns ingen ( ->I-N-G-E-N<- ) gymövning som ens kommer i närheten av bänkpress när det kommer till skador. Avslitna bröstmuskler, revbensbrott och ospecifika smärtor från axlarnas framsidor för att nämna några.

StarkaUlf
2011-09-11, 15:22
Vilka övningar är de vanligaste för att få med hela bröstet i träningen?
Räcker liggande hantelpress och hantelpress med 30graders lutning?

Det räcker ja.
Även t.ex bänkpress och lutande hantelpress fungerar.
Eller bänk/hantelpress+lutande bänk osv. Finns massor

entropy
2011-09-11, 15:40
Det finns ingen ( ->I-N-G-E-N<- ) gymövning som ens kommer i närheten av bänkpress när det kommer till skador. Avslitna bröstmuskler, revbensbrott och ospecifika smärtor från axlarnas framsidor för att nämna några.

Beror det på 1. att bänkpress körs så otroligt mycket, 2. att det är en ovanligt skadlig övning eller 3. att många använder en dålig teknik och vill leka macho? Jag tror på en kombination av 1 och 3.

Woody R
2011-09-11, 15:41
Hantelpress är ju inte lika farlig som bänkpress, det som Sheo sa och om du vill köra tungt så får du ju inte en stång i magen utan du slänger ju bara hantlarna åt sidan om du inte orkar..

Robbmeister
2011-09-11, 15:44
Beror det på 1. att bänkpress körs så otroligt mycket, 2. att det är en ovanligt skadlig övning eller 3. att många använder en dålig teknik och vill leka macho? Jag tror på en kombination av 1 och 3.

Tycker att det där lät som en trolig förklaring , dock borde det finnas en fjärde förklaring också ; folk ''studsbänkar'' väldigt mycket (kanske räknas som dålig teknik?), varför inte bara sänka till en vikt dom faktiskt kan hantera ?

Fredrik_S
2011-09-11, 15:47
Största problemet med bänkpress enligt mig är att du inte får full rörelsebana.

Tunga flyes eller superdjupa hantelpressar borde vara bästa gymövningen för bröst.

inte så kul när man försöker göra en supermanpushup och det visar sig att man är megasvag i bottenläget...

filmjölk
2011-09-11, 15:56
Hantlar är bättre än stång i den övningen om man vill vara funktionell:). När man blivit lite starkare blir hantlarna såpass stora att de blir klumpiga att hantera och då är stången bekvämare, men är man inte särskilt stark är hantlarna bättre.

Redhaad
2011-09-11, 16:00
Hantelpress är nog att föredra om man inte har en passare, medans bänkpress är bra om du är två.

Sen för egen del så delar jag upp träningsveckan i 2 delar där jag kör bänkpress 1 gång i veckan och hantelpress 1 gång i veckan på 2 olika dagar, känner att jag bygger mer styrka med bänkpress men får mer muskelkontakt med hantelpress.

Endorah
2011-09-11, 18:46
Beror det på 1. att bänkpress körs så otroligt mycket, 2. att det är en ovanligt skadlig övning eller 3. att många använder en dålig teknik och vill leka macho? Jag tror på en kombination av 1 och 3.
+1

Tror också att tung hantelpress är "skadligare" än bänkpress. Tänker mest på när man tar upp hantlarna, ska lägga ifrån sig hantlarna, resa sig upp när man är klar och kanske är vanligare att bröstmuskeln kan stretchas för mycket i bottenläget eftersom man kommer längre ner med hantlar.
Men är inte helt säker

Linjedomarn
2011-09-11, 22:17
Du aktiverar mer muskler i bänkpress tex triceps-

Ponitus
2011-09-11, 22:22
Du aktiverar mer muskler i bänkpress tex triceps-

För den aktiveras inte i hantelpress menar du?

mattilainen
2011-09-11, 22:27
kör båda :D

En ärans man
2011-09-11, 22:39
För den aktiveras inte i hantelpress menar du? I vilken övning används mest vikt, generellt?

rymdgrisen
2011-09-11, 22:47
Hantelpress är ju inte lika farlig som bänkpress, det som Sheo sa och om du vill köra tungt så får du ju inte en stång i magen utan du slänger ju bara hantlarna åt sidan om du inte orkar..

Oftast om man tränar väldigt tungt har man ju alltid någon som passar.

Rusk
2011-09-11, 23:34
Du aktiverar mer muskler i bänkpress tex triceps-

Hahaha!:laugh::smash:

Lychgate
2011-09-12, 06:59
Är folk rädda för fullt ROM här inne? Hantelpress är säkrare att köra än bänkpress utan passare och man kan gå till failure utan att få en stång i bröstkorgen/magen/halsen.

Har man problem med att hanterna hantlarna från sittande till liggande etc bör man verkligen se över sin stödmuskels träning.

Pepz
2011-09-12, 07:10
Största problemet med bänkpress enligt mig är att du inte får full rörelsebana.

Tunga flyes eller superdjupa hantelpressar borde vara bästa gymövningen för bröst.

inte så kul när man försöker göra en supermanpushup och det visar sig att man är megasvag i bottenläget...


hur många ser du som kör full rörelsebana med hantlar. de flesta jag ser på gymmen går tills att hantlarna snuddar axlarna dvs bra mycket grundare än en bänkpress

Anders The Peak
2011-09-12, 07:32
Om man avser att skaffa sig maxstyrka så är bänkpressen överlägsen men om det handlar om muskelvolym då är hantelpress att föredra för de flesta. Själv kör jag nästan aldrig bänkpress delvis pga en axelskada dessutom bryr jag mig inte om styrka utan fokuserar bara på snygga pecs. Föredrar maskiner typ Hammer Strength /gymleco pressmaskiner som ger betydligt bättre fokusering på pecs än motsvarande övnignar med hantlar och stänger.Tyvärr har vi ingen bra pullowermaskin så där blir det lite hantel.

Pretorian
2011-09-12, 07:46
Jag börjar oftast med bänk. När det sen blir för tungt att göra full ROM så kortar jag ner. Vill ju inte upptäcka att jag inte orkar få upp stången när den är nere vid bröstet.

Sen går jag över till hantlar och då, som många säger, så vågar jag ta ut mig mer. När jag inte orkar fler så släpper jag dem. Akta grannen bara.

Pepz
2011-09-12, 07:50
släppa hantlar... fnys kör ni på ett podie då så andra människor slipper störas och hantlarna slipper gå sönder?

Pretorian
2011-09-12, 08:28
Jag försöker inte att slänga hantlarna så högt det går. Det är gummimatta under bänken. Visst låter det lite när hanteln tar i golvet men det finns andra som låter mer på gymmet. Störs folk av en hantel får dem nog träna i skogen.

Stryc9
2011-09-12, 08:48
Har aldrig greppat det där med att slänga hantlarna... Brukar bara sänka ned dem på bröstet och resa mig upp?

Fishtank
2011-09-12, 08:55
Nja nog tunga hantlar så blir det lite bökigt att sätta sig upp ibland om inte bänken har fotstöd som man kan ta hjälp av
Situps med 80 kg extra på bröstet är lite hardcore

frozzon
2011-09-12, 09:00
hantelpress på balansboll>>>>all

Pretorian
2011-09-12, 09:01
Har aldrig greppat det där med att slänga hantlarna... Brukar bara sänka ned dem på bröstet och resa mig upp?

Jag har för svaga magmuskler för det.

filmjölk
2011-09-12, 09:09
hantelpress på balansboll>>>>all

Kan tänka mig att den är väldans funktionell :/ (och rätt så farlig)

frozzon
2011-09-12, 09:11
Kan tänka mig att den är väldans funktionell :/ (och rätt så farlig)

haha, en kompis som söker funktionell träning testade detta, mycket stolt var han när övningen "funkade"

Virrhoe
2011-09-12, 09:15
Hantelpress går ju helt klart framför bänkpress, och det räknar jag iaf som basövning.
bla för det känns bättre och jag får mer kontakt, men också för att jag aldrig lyckas hålla axeln hel på bänken :)

Rusk
2011-09-12, 09:17
släppa hantlar... fnys kör ni på ett podie då så andra människor slipper störas och hantlarna slipper gå sönder?

Ett gym är väll ändå inte ett bibliotek?

Moe Lestor
2011-09-12, 09:19
Har aldrig greppat det där med att slänga hantlarna... Brukar bara sänka ned dem på bröstet och resa mig upp?

Sen när man kör med lite tyngre vikter blir det svårt att göra en situp med kanske 100 kg på bröstet.

Pepz
2011-09-12, 09:21
Nja nog tunga hantlar så blir det lite bökigt att sätta sig upp ibland om inte bänken har fotstöd som man kan ta hjälp av
Situps med 80 kg extra på bröstet är lite hardcore

fjams.
inte tusan gör man en situp.

jag är sjukt klen i magen men klarar ändå att sätta mig upp med 60kgs hantlar utan några problem. folk har tittat för mycket på härdkårvideos på youtube och ska göra som proffsen...

Ett gym är väll ändå inte ett bibliotek?

nej
men folk slänger hantlar och stänger för sakens skull. de verkar gilla att höras.

Fishtank
2011-09-12, 09:42
fjams.
inte tusan gör man en situp.

jag är sjukt klen i magen men klarar ändå att sätta mig upp med 60kgs hantlar utan några problem. folk har tittat för mycket på härdkårvideos på youtube och ska göra som proffsen...

nej
men folk slänger hantlar och stänger för sakens skull. de verkar gilla att höras.


Jaså
Hur gör du för att ta dig upp?

Säger inte att jag kastar hantlar men det börjar bli gränsfall att kunna sätta sig upp nu

Stryc9
2011-09-12, 11:25
Försöker ta ned hantlarna lite lägre ned på överkroppen, brukar inte vara någon konst att sätta sig upp med 2x44 kg iaf och det där med sit ups är verkligen inte min grej :)

ceejay
2011-09-12, 12:11
man trycker ju hantlarna mot benen och reser sig upp tack vare momentumet. Blir förbannad när jag ser folk slänga hantlar bara för att.

Pretorian
2011-09-12, 12:25
man trycker ju hantlarna mot benen och reser sig upp tack vare momentumet. Blir förbannad när jag ser folk slänga hantlar bara för att.

Nästa gång provar jag det. Vill ju inte ställa till en scen och störa folk.. och jag är inte som vill synas eller höras. Men jag vet ju också att när jag är färdig med mina rep så är jag riktigt trött och då vill jag bara bli av med vikterna. Lite egoistiskt men så är det... "orkar" inte försöka lägga ner dem med bomull.

filmjölk
2011-09-12, 12:58
Ett gym är väll ändå inte ett bibliotek?

Viktskivehantlar är inte direkt hållbara. De håller bra om de faller ner i golvet horisontellt eller vad man skall säga, men går sönder lätt om man släpper dom så att de landar lite snett.

(helgjutna hantlar kan man hantera mer ovarsammt).

mattilainen
2011-09-12, 13:03
det är ju bara att dra upp knäna mot hantlarna samtidigt som hantlarna möter låren/knäna och sedan följer du med med överkroppen så du kommer till sittande och har hantlarna på låren eller längs med sidorna..

Ingen raketforskning här inte -;)

krellik
2011-09-12, 13:39
Var en gång skyldig till att ha släppt hantlar för att jag helt enkelt inte visste/blivit lärd moment tekniken med hantlarna. När jag bytte gym till en liten atletklubb så blev jag duktigt utskälld för att jag gjorde detta en gång och sen var det bara att lära sig snabbt. I efterhand känns det ju lite lätt utvecklingstört att man skulle få för sig att släppa hantlar då man vet hur skeva hantlarna brukar bli efter ett tag, ingen höjdare att köra med direkt.

Pretorian
2011-09-12, 13:42
Jag ska skärpa mig!