handdator

Visa fullständig version : Ni som ligger på energibalans

McCoy
2011-09-11, 11:07
Brukar ni cykla era kalorier? Äter ni exempelvis mindre på vilodagar men överäter på träningsdagar?

Ur träningssynpunkt kan jag tänka mig att det är bättre. Men om man har svårt att hålla vikten kanske det är bättre att ha ett jämnt intag mellan dagarna och istället äta till mättnad? Jag har dietat i några månader och tänkte lägga mig på energibalans framöver. Funderar på hur det bäst kan läggas upp.

Sheogorath
2011-09-11, 11:11
Brukar ni cykla era kalorier? Äter ni exempelvis mindre på vilodagar men överäter på träningsdagar?

Ur träningssynpunkt kan jag tänka mig att det är bättre. Men om man har svårt att hålla vikten kanske det är bättre att ha ett jämnt intag mellan dagarna och istället äta till mättnad? Jag har dietat i några månader och tänkte lägga mig på energibalans framöver. Funderar på hur det bäst kan läggas upp.

Jag skulle vilja hävda det precis motsatta. Styrketräningens uppreglerande effekt på MPS är aminosyraberoende medan MPS av överätning är mer kaloriberoende. När styrketräningens uppreglerande effekt är mindre (icke-träningsdagar) bör kalorierna ligga högre och så är man noga med näringstimingen på träningsdagarna. I praktiken kan man ha samma energ-intag alla dagar eftersom nettounderskottet blir större när man förbrukar mer energi (träningsdagar). Ett relativt större överskott på vilodagarna ger ju dessutom bättre återhämtning, vilket är hela syftet med att vila.

exevision
2011-09-11, 12:33
Men om man totalt över veckan ligger på plus så gör det väll inget om man är i balans på vilodagar?

Sheogorath
2011-09-11, 12:37
Men om man totalt över veckan ligger på plus så gör det väll inget om man är i balans på vilodagar?

Om man bara vill hålla vikten, så visst. Många är ju dock ute efter att förbättra kroppssammansättningen.

exevision
2011-09-11, 12:49
Men om man ligger på plus totalt sett. Så man ökar ju.

Om man överäter på träningsdagar så kommer glykogendepåerna vara fylda och forsätta vara det om man sen liger i balans under vilodag.

Sheogorath
2011-09-11, 13:56
Men om man ligger på plus totalt sett. Så man ökar ju.

Om man överäter på träningsdagar så kommer glykogendepåerna vara fylda och forsätta vara det om man sen liger i balans under vilodag.

Jag läste fel eftersom tråden handlar om balans. Såg nu att du pratade om överskott.

Morrris
2011-09-11, 13:58
Äter mer på vilodagar.

Curls
2011-09-11, 14:11
Jag cyklar mina kalorier genom att reglera kolhydraterna och det gör jag genom att känna efter hur jag mår, är jag sugen på nåt "extra" så tar jag det, om inte så skippar jag det.

Räknar inte kalorier utan jag går efter hur jag tycker formen ser ut och hur passen i gymmet går.

Ristretto
2011-09-11, 14:18
Jag äter mer på träningsdagar, litet överskott. På vilodagar kör jag ett litet underskott.

Det vore intressant med fler argument för och emot att göra på de olika sätten.

lofito
2011-09-11, 14:28
Vissa kör ett överskott på vilodagar medan andra kör ett underskott på vilodagarna. Skulle ni kunna berätta varför ni gör som ni gör eftersom det är väldigt varierande bland dessa sätten?

Sheogorath
2011-09-11, 14:29
Vissa kör ett överskott på vilodagar medan andra kör ett underskott på vilodagarna. Skulle ni kunna berätta varför ni gör som ni gör eftersom det är väldigt varierande bland dessa sätten?

Min syn på saken är redan redovisad: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5280822&postcount=2

lofito
2011-09-11, 14:36
Min syn på saken är redan redovisad: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5280822&postcount=2

Tyckte det var lite svårt att förstå, skulle du på ett enklare sätt kunna förklara din teori? :)

Sheogorath
2011-09-11, 14:42
Tyckte det var lite svårt att förstå, skulle du på ett enklare sätt kunna förklara din teori? :)

Jag ska försöka. Styrketräningens effekt på muskelbygge är beroende av att essentiella aminosyror finns i omlopp i blodet vid rätt tidpunkt och i tillräcklig mängd. Den uppregleringen har inte med kalorier att göra. Däremot finns det ett annat sätt att bygga muskler och det är genom att överäta (går man upp i vikt kommer en del av det att bli muskler även utan styrketräning). Styrketränings effekt på muskelbygge är som störst timmarna efter avslutat pass och blir mindre ju längre tid som går. På en vilodag är styrketräningens effekt på muskelbygge mindre än på en träningsdag. Därför: om det är vid något tillfälle man ska äta mer är det på vilodagarna (för att bygga muskler även då). På träningsdagarna är det viktigare att tajma aminosyrorna på ett vettigt sätt. En annan fördel med att äta mer på vilodagarna (som man inte ens behöver spekulera om) är att kroppen återhämtar sig bättre på ett högre energiintag. Att återhämta sig är hela syftet med att vila.

lofito
2011-09-11, 14:46
Hur funkar det här med tajmingen då? Hur vet man när man ska tajma etc?

Sheogorath
2011-09-11, 14:52
Hur funkar det här med tajmingen då? Hur vet man när man ska tajma etc?

Superenkelt. Minst 10 g essentiella aminosyror (i form av ett EAA-tillskott eller 20 g vassleprotein) direkt efter avslutat pass och sedan hem och äta riktig mat, gärna i ett par omgångar innan man slänger sig i sängen för natten.

lofito
2011-09-11, 14:55
Superenkelt. Minst 10 g essentiella aminosyror (i form av ett EAA-tillskott eller 20 g vassleprotein) direkt efter avslutat pass och sedan hem och äta riktig mat, gärna i ett par omgångar innan man slänger sig i sängen för natten.

Så jag brukar köra typ. Drar fort i mig proteinpulver och är hemma efter 20 min där jag drar i mig protein i form av mat och mjölk.

SiSenior
2011-09-11, 15:20
Jag äter mindre kcal på vilodagar än träningsdagar. Jag siktar alltid på kcalbalans. Sen vad som är bäst kan jag inte svara på.

Evilkitty
2011-09-11, 15:47
Därför: om det är vid något tillfälle man ska äta mer är det på vilodagarna (för att bygga muskler även då). På träningsdagarna är det viktigare att tajma aminosyrorna på ett vettigt sätt. En annan fördel med att äta mer på vilodagarna (som man inte ens behöver spekulera om) är att kroppen återhämtar sig bättre på ett högre energiintag. Att återhämta sig är hela syftet med att vila.

Varför tror du att det är så att Berkhan rekommenderar motsatsen, dvs överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar?

Sheogorath
2011-09-11, 15:52
Varför tror du att det är så att Berkhan rekommenderar motsatsen, dvs överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar?

Det har han säkert skrivit massor om, om du är intresserad.

Evilkitty
2011-09-11, 18:27
Det har han säkert skrivit massor om, om du är intresserad.

Ja, givetvis, men har du läst hans argument själv? Känns lite tveksamt om du förespråkar överskott på vilodagar utan att ha läst hans resonemang varför man borde ha underskott på vilodagar. För att bilda sig en korrekt uppfattning borde man kolla alla sidors argumentation.

Jag har inte hört någon annan som förespråkar överskott på vilodagar, än du.

Sheogorath
2011-09-11, 18:51
1. Ja, givetvis, men har du läst hans argument själv?

2. Jag har inte hört någon annan som förespråkar överskott på vilodagar, än du.

1. Ja.

2. Där ser man.

By-proxy argumentationen du för känns tveksam för att använda ditt ordval. Jag kan vara helt nöjd med och sova gott över att vara oense med både dig och Martin. Gott så?

McCoy
2011-09-12, 09:31
Jag ska försöka. Styrketräningens effekt på muskelbygge är beroende av att essentiella aminosyror finns i omlopp i blodet vid rätt tidpunkt och i tillräcklig mängd. Den uppregleringen har inte med kalorier att göra. Däremot finns det ett annat sätt att bygga muskler och det är genom att överäta (går man upp i vikt kommer en del av det att bli muskler även utan styrketräning). Styrketränings effekt på muskelbygge är som störst timmarna efter avslutat pass och blir mindre ju längre tid som går. På en vilodag är styrketräningens effekt på muskelbygge mindre än på en träningsdag. Därför: om det är vid något tillfälle man ska äta mer är det på vilodagarna (för att bygga muskler även då). På träningsdagarna är det viktigare att tajma aminosyrorna på ett vettigt sätt. En annan fördel med att äta mer på vilodagarna (som man inte ens behöver spekulera om) är att kroppen återhämtar sig bättre på ett högre energiintag. Att återhämta sig är hela syftet med att vila.

Det låter helt klart inte dumt det du säger. Men som Evilkitty skrev ovan tänker man genast på Berkhans metoder. En av hans hörnstenar är ju just den cykliska karaktären och ett stort intag efter träning vilket han hävdar är idealt för hypertrofi och återhämtning.

Sedan undrar jag om inte överskottet lättare går till fettinlagring om man överäter på vilodagar som du föreslår Sheogorath?

Kan någon annan bidra med egna erfarenheter eller studier här? Vore intressant då det är två diametralt olika förslag på upplägg här.

Sheogorath
2011-09-12, 09:47
Det låter helt klart inte dumt det du säger. Men som Evilkitty skrev ovan tänker man genast på Berkhans metoder. En av hans hörnstenar är ju just den cykliska karaktären och ett stort intag efter träning vilket han hävdar är idealt för hypertrofi och återhämtning.

Sedan undrar jag om inte överskottet lättare går till fettinlagring om man överäter på vilodagar som du föreslår Sheogorath?

Kan någon annan bidra med egna erfarenheter eller studier här? Vore intressant då det är två diametralt olika förslag på upplägg här.

För att förtydliga talar jag inte om perioder där man ökar i vikt, utan där man ligger på balans eller underskott sett över en vecka. Det blir alltså ett relativt överskott på vilodagarna, men inte nödvändigtvis så att man ligger över sin BEE (under deff). Ett "mindre underskott" på vilodagar än träningsdagar, helt enkelt.

En ärans man
2011-09-12, 10:23
Kan någon annan bidra med egna erfarenheter eller studier här? Vore intressant då det är två diametralt olika förslag på upplägg här. Jag är helt övertygad om att man bör äta mer när man har tränat. MPS är förhöjd i cirka max 28 h efter styrketräning, och under den perioden bör man ha tillräckligt mycket aminosyror tillgängliga för att bygga muskler, och tillräckligt mycket energi för att aminosyrorna ska användas till MPS och inte till glukoneogenesen.

Eddie Vedder
2011-09-12, 14:28
Jag är helt övertygad om att man bör äta mer när man har tränat. MPS är förhöjd i cirka max 28 h efter styrketräning, och under den perioden bör man ha tillräckligt mycket aminosyror tillgängliga för att bygga muskler, och tillräckligt mycket energi för att aminosyrorna ska användas till MPS och inte till glukoneogenesen.

Fast stimuleringen av MPS räcker med intaget av EAA. Det är inget som kräver mat. Men glykogeninlagringen är nämnd och sedan är det svårt att veta vid vilken nivå som den högre MPS'en inte längre räcker för att vända proteinbalansen till positiv. Så småningom måste ju även proteinnedbrytningen minskas tycker jag rent spontant.

Men jag vet ju inte, kanske kan man upprätthålla muskelproteinbalansen hur länge som helst på EAA-intag fram tills dess att man dör av näringsbrist. :D

En ärans man
2011-09-12, 15:14
Fast stimuleringen av MPS räcker med intaget av EAA. Det är inget som kräver mat. Men glykogeninlagringen är nämnd och sedan är det svårt att veta vid vilken nivå som den högre MPS'en inte längre räcker för att vända proteinbalansen till positiv. Så småningom måste ju även proteinnedbrytningen minskas tycker jag rent spontant.

:D Ja, men har studierna pågått under hela den period MPS förväntas vara förhöjd (någon gång mellan 4 och 28 h efter träning)? Att MPS stimuleras maximalt vid ett intag av EAA/vassleprotein 1 h efter träning är jag med på, men sedan följer antagligen 20 h till då MPS är förhöjd och behöver tillgång till aminosyror. Jag tror då att MPS kan hållas högre under den perioden om det samtidigt finns tillgång till glukos via mat.

Men jag vet ju inte, kanske kan man upprätthålla muskelproteinbalansen hur länge som helst på EAA-intag fram tills dess att man dör av näringsbrist. Du får väl ansöka om lite forskningspengar och dra ihop en studie gjord på några koloiter?

Eddie Vedder
2011-09-12, 15:28
Ja, men har studierna pågått under hela den period MPS förväntas vara förhöjd (någon gång mellan 4 och 28 h efter träning)? Att MPS stimuleras maximalt vid ett intag av EAA/vassleprotein 1 h efter träning är jag med på, men sedan följer antagligen 20 h till då MPS är förhöjd och behöver tillgång till aminosyror. Jag tror då att MPS kan hållas högre under den perioden om det samtidigt finns tillgång till glukos via mat.

Nej precis. Jag säger alltså inte emot utan spekulerar bara utifrån vad jag inte vet. Vid någon punkt tror jag det blir ohållbart. Även om jag bortser från indirekta konsekvenser som att man är hungrig och inte får i sig andra essentiella näringsämnen.

Du får väl ansöka om lite forskningspengar och dra ihop en studie gjord på några koloiter?

Haha, om jag börjar forska inom det området jag vill kommer nog Kolozzeum gråta av besvikelse över mitt ämnesval. :D

Landström
2011-09-12, 16:05
Kan någon annan bidra med egna erfarenheter

Under min långa deff så hade jag ingen medveten skillnad i kaloriintag mellan träningsdagar och vilodagar. Nettoresultatet kanske blev ett större underskott på träningsdagar eftersom jag då bränt mer kcal än på en vilodag. Men det vet jag ju inte säkert eftersom jag inte räknar kcal så noga.

Oftast åt jag mat ca 3 timmar efter träning men då drog jag i mig tre doser EAA med 60-80 min mellanrum innan dess.

Pompere
2011-09-14, 15:47
Vanligtvist kör jag mer energi under träningsdagar (2-300kcal överskott cirka) och balans/underskott på vilodagar/konditionsdagar.
Hittills har det fungerat bra. Ifall det skulle fungera bättre att köra balans hela veckan ut har jag ingen aning om.
Men som sagt, kul att höra fler med sina åsikter.
Intressant det Sheo~ säger måste jag endå säga.

Chaimbers
2011-09-17, 19:23
när ni säger MPS, menar ni då muskel protein syntes?

Sheogorath
2011-09-17, 19:25
när ni säger MPS, menar ni då muskel protein syntes?

Ja.

Sheogorath
2011-09-17, 19:25
Under min långa deff så hade jag ingen medveten skillnad i kaloriintag mellan träningsdagar och vilodagar. Nettoresultatet kanske blev ett större underskott på träningsdagar eftersom jag då bränt mer kcal än på en vilodag. Men det vet jag ju inte säkert eftersom jag inte räknar kcal så noga.

Oftast åt jag mat ca 3 timmar efter träning men då drog jag i mig tre doser EAA med 60-80 min mellanrum innan dess.

Jag tycker genast att du ska tänka om och köra ett större intag på träningsdagar än vilodagar nästa deff, Landström! Du kommer aldrig komma i form annars. ;)

Ristretto
2011-09-17, 19:34
Poängen med att äta mer på träningsdagar (som Berkhan förespråkar) är väl framförallt att mer av det man stoppar i sig blir glykogen, på grund av att insulinkänsligheten är bättre efter träning?

Inge Enveten
2011-09-17, 19:35
Poängen med att äta mer på träningsdagar (som Berkhan förespråkar) är väl framförallt att mer av det man stoppar i sig blir glykogen, på grund av att insulinkänsligheten är bättre efter träning?

Möjligt att det även är en aptitfråga för vissa. Tränat - mer sugen på mat - lättare att äta mer.

SirOrigami
2011-09-19, 11:27
Ja.

Hur skulle det se ut under deff?

Strax över på vilodagar? Men ändå 200g protein??

Träningsdagar ala RFL med bara proteiner men väldigt lågt i kalorier? Ā 200g protein?

Landström
2011-09-19, 14:51
Jag tycker genast att du ska tänka om och köra ett större intag på träningsdagar än vilodagar nästa deff, Landström! Du kommer aldrig komma i form annars. ;)

Det kunde du väl ha sagt liiite tidigare... *gah!*

;) :thumbup:

Sheogorath
2011-09-19, 19:01
Hur skulle det se ut under deff?

Strax över på vilodagar? Men ändå 200g protein??

Träningsdagar ala RFL med bara proteiner men väldigt lågt i kalorier? Ā 200g protein?

Förutsatt nu att du inte har dina energiutgifter våldsamt snedfördelade, typ både konditionsträning och styrketräning på samma dag och en annan dag på sofflocket kan du välja att ha samma energi-intag på träningsdagar och vilodagar. Eftersom energiutgifterna kommer att vara större på dina träningsdagar kommer du praktiken att få ett lite mindre underskott på vilodagarna. Det är alltså inte fråga om att skapa ett överskott, inte ens balans, utan helt enkelt ett mindre underskott på vilodagarna. Och det kan som sagt åstadkommas genom att äta lika många kalorier varje dag. Vilket dessutom är förbannat lätt när det kommer till veckoplaneringen.